600 s V12 konehäiriö
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 17
- Liittynyt: Ke 25.12.2013 11:23
600 s V12 konehäiriö
Tervehdys. Nyt uusi foorumilainen tarvitsisi vähän kokeneempien neuvoa.
Autoni on vm.92 600 v12 s.
Autossa on mystinen vika konepuolella. tietääkseni koneessa on 12 pyttyä ja kaikkien pitäisi toimia mutta autossa en sellainen vika että käy ns puolikoneella.
eli suomeksi sanottuna ei käy kaikilla pytyillä.
Pari vuotta sitten auto otettiin talviteloilta kesäksi ajoon niin auto pelasi aivan täydellisesti.
Sitten käytiin ajamassa n. 400 kilometriä ja kotiin saapuessa auto pelasi vielä täydellisesti. sammutin auton ja kannoin romut torppaan sisälle jonka jälkeen auto teki tenän eikä meinannut lähteä käyntiin ja sen jälkeen pelasi vain puolikkaalla koneella.
Auto seisoi ns. valohoidossa tallissa tähän kesään asti jona aikana moottoriin ei saatu elämää.
tänä kesänä auto teki kuitenkin tempun ja yhden äkin lähtikin taas toimimaan täydellisesti.
Vein äkkiä auton katastukseen ja leima tuli heittämällä paperiin.
Ajelua kesti noin viikon jonka jälkeen kyseinen mysteeri vika ilmeni taas ja nykyisinkin kone käy ns puolikoneella.
Auto ei meinaa taas oikein käynnistyä ja ei oikein tottele kaasupolkimen asentoa
mistähän kyseiseen vikaan voisi lähteä etsimään ratkaisua.
nyt olisi talviaikaa etsiä vikaa muuten menee keväällä paaliin jotenkin jo usko loppuu auton kanssa.
autoon on vaihdettu uudet tulpat, kokeiltu vaihtaa ilmamäärämittarit puolelta toiselle , sytytyspuolat vaihdettu uudet ja näillä millään ei ole merkitystä.
auttakkee niin pääsisi keväällä vappuajelulle.
Autoni on vm.92 600 v12 s.
Autossa on mystinen vika konepuolella. tietääkseni koneessa on 12 pyttyä ja kaikkien pitäisi toimia mutta autossa en sellainen vika että käy ns puolikoneella.
eli suomeksi sanottuna ei käy kaikilla pytyillä.
Pari vuotta sitten auto otettiin talviteloilta kesäksi ajoon niin auto pelasi aivan täydellisesti.
Sitten käytiin ajamassa n. 400 kilometriä ja kotiin saapuessa auto pelasi vielä täydellisesti. sammutin auton ja kannoin romut torppaan sisälle jonka jälkeen auto teki tenän eikä meinannut lähteä käyntiin ja sen jälkeen pelasi vain puolikkaalla koneella.
Auto seisoi ns. valohoidossa tallissa tähän kesään asti jona aikana moottoriin ei saatu elämää.
tänä kesänä auto teki kuitenkin tempun ja yhden äkin lähtikin taas toimimaan täydellisesti.
Vein äkkiä auton katastukseen ja leima tuli heittämällä paperiin.
Ajelua kesti noin viikon jonka jälkeen kyseinen mysteeri vika ilmeni taas ja nykyisinkin kone käy ns puolikoneella.
Auto ei meinaa taas oikein käynnistyä ja ei oikein tottele kaasupolkimen asentoa
mistähän kyseiseen vikaan voisi lähteä etsimään ratkaisua.
nyt olisi talviaikaa etsiä vikaa muuten menee keväällä paaliin jotenkin jo usko loppuu auton kanssa.
autoon on vaihdettu uudet tulpat, kokeiltu vaihtaa ilmamäärämittarit puolelta toiselle , sytytyspuolat vaihdettu uudet ja näillä millään ei ole merkitystä.
auttakkee niin pääsisi keväällä vappuajelulle.
Re: 600 s V12 konehäiriö
Ääni kampiakselin asentoanturille. Löytyvät molemminpuolin konetta ja "lukevat" vauhtipyörällä olevia hammastuksia.
ko. Anturi jos ei anna signaalia niin sytytyspoksi ei anna kipinää ollenkaan sille puolelle moottoria.
Sytkäpoksejakin on siis kaksi kappaletta.
Moottorin johtosarjakin kannattaa tarkistaa. Niissä on usein todella pahoja "rapistumisia"
EDIT:
Kuvia...
Asentoanturit löytyy sylinteririvin takapuolelta. Kuvassa siis tuo pikku reikä joka menee vauhtipyörälle.

Sitten saattaa löytyä tällaisia johtoja kun niitä alkaa tutkimaan.

ko. Anturi jos ei anna signaalia niin sytytyspoksi ei anna kipinää ollenkaan sille puolelle moottoria.
Sytkäpoksejakin on siis kaksi kappaletta.
Moottorin johtosarjakin kannattaa tarkistaa. Niissä on usein todella pahoja "rapistumisia"
EDIT:
Kuvia...
Asentoanturit löytyy sylinteririvin takapuolelta. Kuvassa siis tuo pikku reikä joka menee vauhtipyörälle.

Sitten saattaa löytyä tällaisia johtoja kun niitä alkaa tutkimaan.

Re: 600 s V12 konehäiriö
Virta puolella taitaapi olla tuo vika ja tulppien johtosarjaa kannattaa tutkia on nimittäin hyvin herkkä lämmitessään pätkäsemään virrat pois. Niin toimiiko yleensä kylmänä normisti?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 17
- Liittynyt: Ke 25.12.2013 11:23
Re: 600 s V12 konehäiriö
Kone siis ei pelaa kylmänä eikä lämpimänä
Re: 600 s V12 konehäiriö
Kuvassa sytytysyksikkö joita löytyy molempien sisälokasuojien päältä konehuoneesta.
Vasemmassa ylänurkassa on kampiakselin asentotunnistimen johtoliitin. Ota liitin irti ja mittaa johdosta yleismittarilla resistanssi alueella anturin kunto..
Piti muistaakseni näyttää 600-1200ohmia.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 17
- Liittynyt: Ke 25.12.2013 11:23
Re: 600 s V12 konehäiriö
nyt ois se resistanssi mitattu. toisella puolella tulos oli 1073 ohmia ja toisella puolella 721 ohmia. liekkö tuolla jotain vaikutusta asiaan?
Re: 600 s V12 konehäiriö
Onko niinkin yksinkertaista asiaa tarkistettu tulppien ja puolien vaihdon jälkeen kuin tulppien johdot?
Bosch Services tämmöiset ainakin pystyy tarkastamaan kätevästi ilman kalliiden johtojen vaihtoa.
Bosch Services tämmöiset ainakin pystyy tarkastamaan kätevästi ilman kalliiden johtojen vaihtoa.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Re: 600 s V12 konehäiriö
Star- testerikin kertoisi osaavalle käyttäjälle paljon.
Re: 600 s V12 konehäiriö
Muistikuva kertoo, että joissakin isoissa Mersun koneissa on ollut toiminto, joka lepuuttaa osaa sylintereistä, kun tehoa ei tarvita (jenkkimallin energiansäästöä?). Voisiko tällaisen järjestelmän viasta olla kyse, vai tuliko se vasta uudempiin malleihin?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: 600 s V12 konehäiriö
Ei ole W140:ssä semmosta systeemiä.
Käy aina kaikilla.
Käy aina kaikilla.
Re: 600 s V12 konehäiriö
OK, Mersu kokeili muuttuvaa tilavuutta vasta 1990-luvun lopulla V12-koneessa, kuten tuolla kerrotaan.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: 600 s V12 konehäiriö
Siitä nyt kannattaa lähteä liikkeelle, että onko toinen pankki kokonaan pimeänä vai jotain yksittäisiä pyttyjä. Eli tulpan hattuja vetelemään yksitellen pois. Jos ei vaikuta käyntiin on se pytty pimeänä. Silloin pääse jo aikalailla lähemmäs ratkaisua.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 600 s V12 konehäiriö
Kokeilemalla kyllä tolleen niin kivasti käsille lyö että itku tirahtaa silmään kun löytyy toimiva sylinteri kun asia pitäisi olla toisinpäin.jezze rs kirjoitti:Siitä nyt kannattaa lähteä liikkeelle, että onko toinen pankki kokonaan pimeänä vai jotain yksittäisiä pyttyjä. Eli tulpan hattuja vetelemään yksitellen pois. Jos ei vaikuta käyntiin on se pytty pimeänä. Silloin pääse jo aikalailla lähemmäs ratkaisua.
Jos sinä on jakaja niin siitä päästä irrottamalla ei lyö kynsille.
Muutenkin kannattaa olla varovainen tulpan johtojen kanssa siinä tulpanpäässä kun ovat tiukat ja vaurioituvat kovasta voimasta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: 600 s V12 konehäiriö
Jaa ei mulle oo koskaan lyönyt. Tosin en ole koskaan ajatellutkaan ilman hanskoja häärätä. Muuten ei mitään kunhan ei mene puolan johtoon koskemaan. Siellä on vähän liikaa jännitettä.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 600 s V12 konehäiriö
Ei se lyö kynsille tulpanjohdoista mutta toimivastakin moottorista poksi katkaisee polttoaineen syötön siltä sylinteriltä joka ei saa kunnollista kipinää... joten.
Jos vetelet johtoja ko. moottorista irti niin ei kannata ihmetellä jos moottorin käynti huononee joka johdon irrotuksen jälkeen eikä parane kun johdon tökkää takaisin.
Jos vetelet johtoja ko. moottorista irti niin ei kannata ihmetellä jos moottorin käynti huononee joka johdon irrotuksen jälkeen eikä parane kun johdon tökkää takaisin.
Re: 600 s V12 konehäiriö
Kyllä ainakin mulla syttyy pytty heti kun törkkää hatun takaisin. Ja totta,ei lyö kynsille tulpanjohdosta.Mika.T kirjoitti:Ei se lyö kynsille tulpanjohdoista mutta toimivastakin moottorista poksi katkaisee polttoaineen syötön siltä sylinteriltä joka ei saa kunnollista kipinää... joten.
Jos vetelet johtoja ko. moottorista irti niin ei kannata ihmetellä jos moottorin käynti huononee joka johdon irrotuksen jälkeen eikä parane kun johdon tökkää takaisin.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 17
- Liittynyt: Ke 25.12.2013 11:23
Re: 600 s V12 konehäiriö
nyt motivaation palattua tutkin tuossa noita tulppa hommia yms yms. käynnissä ollessa vetelin pimeältä puolelta konetta tulpan johtoja irti ja kun laitoin takasin päin tulpanjohtoa tulppaan päin niin kyllä siellä tuntuisi kipinää lyövän joka tulpan hattu ja samalla tavalla kokeilin toimivalla puolella niin samoin teki siellä.
sitten kokeilin käynnissä ollessa että ensin otin koneen toimivalta puolelta sytytysyksiköltä asentotunnistimen piuhan irti jota jo aikaisemmin mittailin niin silloin kone sammui. eikun paikoilleen ja kone käyntiin.
sitten otallin moottorin pimeän puolen sytytysyksikön saman piuhan iriti niin silloinpa ei koneen käynnissä tapahtunut mitään muutosta.
tulpat käytin myös irti koneestä niin kummallakin puolella saman näköiset tulpat eli tuntuisi että myös koneen pimeällä puolella kipinöintiä on tulpissa auton käynnissä ollessa.
sitten kokeilin käynnissä ollessa että ensin otin koneen toimivalta puolelta sytytysyksiköltä asentotunnistimen piuhan irti jota jo aikaisemmin mittailin niin silloin kone sammui. eikun paikoilleen ja kone käyntiin.
sitten otallin moottorin pimeän puolen sytytysyksikön saman piuhan iriti niin silloinpa ei koneen käynnissä tapahtunut mitään muutosta.
tulpat käytin myös irti koneestä niin kummallakin puolella saman näköiset tulpat eli tuntuisi että myös koneen pimeällä puolella kipinöintiä on tulpissa auton käynnissä ollessa.
Re: 600 s V12 konehäiriö
Viime kesänä paikallinen rengasyrittäjä ropaili tuttavansa vastaava autoa joka kävi toisella puoliskolla. Syyksi paljastui murentuneet johtoeristeet. Oli kova homma tehdä ne uusiksi mutta teki itse ja sai kuntoon.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 17
- Liittynyt: Ke 25.12.2013 11:23
Re: 600 s V12 konehäiriö
semmonen lisäys vielä että autossa palaa nykyisin aina käynnissä olella asr valo kokoajan. onkohan näillä jotain yhteyttä toisiinsa?
Re: 600 s V12 konehäiriö
On.
ASR valo ilmoittaa myös ruiskunohjauksen vioista.
Koita saada joku Star-testerin omistava/osaava käyttäjä kaveri käymään auton luona. Mahdollisia vikapaikkoja on niin helekatisti että sillä se helpoiten löytyy.
Kokeile kuitenkin käyttää sieltä konehuoneen pelkääjänpuoleisesta laatikosta ruiskunohjainpoksit irti ja tarkista ettei ole liitokset hapettuneet. Samalla voit käyttää ne puutkin poksit irti.
Se poksi jossa on sulakkeita on "base-moduli" joka antaa virrat noille herkimmille aivolaatikoille. Ja se kannattaisi käyttää auki ja juottaa kaikki vähänkään huonon näköiset tinaukset uusiksi.
Ruiskunohjaimia on kaksi. Voit kokeilla vaihtaa niiden paikkaa... jos käyntivika siirtyy myös puolelta toiselle, on vikapaikka jo lähempänä.

Poksien paikat on värikoodattuna joten niille löytyy kyllä oikeat paikat.
Kuten kuvista huomaa.. minulla oli kaksi siniseksi koodattua poksia...

ASR valo ilmoittaa myös ruiskunohjauksen vioista.
Koita saada joku Star-testerin omistava/osaava käyttäjä kaveri käymään auton luona. Mahdollisia vikapaikkoja on niin helekatisti että sillä se helpoiten löytyy.
Kokeile kuitenkin käyttää sieltä konehuoneen pelkääjänpuoleisesta laatikosta ruiskunohjainpoksit irti ja tarkista ettei ole liitokset hapettuneet. Samalla voit käyttää ne puutkin poksit irti.
Se poksi jossa on sulakkeita on "base-moduli" joka antaa virrat noille herkimmille aivolaatikoille. Ja se kannattaisi käyttää auki ja juottaa kaikki vähänkään huonon näköiset tinaukset uusiksi.
Ruiskunohjaimia on kaksi. Voit kokeilla vaihtaa niiden paikkaa... jos käyntivika siirtyy myös puolelta toiselle, on vikapaikka jo lähempänä.

Poksien paikat on värikoodattuna joten niille löytyy kyllä oikeat paikat.
Kuten kuvista huomaa.. minulla oli kaksi siniseksi koodattua poksia...

-
- Sisäänajossa
- Viestit: 17
- Liittynyt: Ke 25.12.2013 11:23
Re: 600 s V12 konehäiriö
joo tuossa kokeilin käyttää nuo poksit toisiesa paikalla niin vika ei siirtynyt toiselle puolelle.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 17
- Liittynyt: Ke 25.12.2013 11:23
Re: 600 s V12 konehäiriö
lisäyksenä sen verran että kävin johtosarjaa läpi moottorin päältä niin nyt pitää rakentaa uudestaan se sarja kun suurin osa johdoista kuoriutuu tai on jo kuoriutunut.
Re: 600 s V12 konehäiriö
no siinäpä se vika todennäköisimmin sitten on.
Oletin että tuo on jo ensimmäisenä tutkittu...
Oletin että tuo on jo ensimmäisenä tutkittu...
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 17
- Liittynyt: Ke 25.12.2013 11:23
Re: 600 s V12 konehäiriö
joo ei ollut vika siinä johtosarjassa... taitaa taas saada työntää tuon takaisin tontin laitaan odottamaan josko motivaatio joskus palaisi.
Re: 600 s V12 konehäiriö
Ehkä tyhmä kysymys, mutta jos toisen puolen sytkänohjaimelta otti anturijohdon irti ja se ei muuttanut käyntiä, niin... Onko vastusarvojen mittaamisen lisäksi varmistettu, että se anturi oli tosiaan kunnossa? Ja että se on paikallaan oikealla välyksellä?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: 600 s V12 konehäiriö
Sytkäpoksejakin kannattanee kokeilla puolelta toiselle...
Ja niiden alle kannattaa samalla laittaa uudet piitahnat johtamaan turhaa lämpöä pois.
Ja niiden alle kannattaa samalla laittaa uudet piitahnat johtamaan turhaa lämpöä pois.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 17
- Liittynyt: Ke 25.12.2013 11:23
Re: 600 s V12 konehäiriö
auto tekee nykyisin tämmöistä. johtosarjan uusinnan jälkeen auto lähti "normaalisti" käyntiin vain puolella koneella. yön seisottuaan kone ei lähde enää käyntiin ollenkaan. nyt tuntuu tulevan semmoista ihme ääntä kaasuläppien kohdalta kun virrat on päällä. kun otin ilmeisesti kaasuläpille menevän pistokkeen irti lokasuojan päältä ääni loppuu ja kun pistokkeen tökkää takaisin paikoilleen ääntä ei kuulu mutta kun käyttää virrat pois niin ääni palaa takaisin.auto teki joskus samaa eli tuota ihme ääntä ennen kuin johtosarjaan oli edes koskettu.ja irroitin vielä johto sarjan ja kokeilin niin jokainen johto tuo johdon päästä isoon liittimeen singaalin. prkl kohta taidan kysyä paljon on rautaromun hinta nykypäivänä.
Re: 600 s V12 konehäiriö
Kaasuläpät pitää sellaista "vihellystä" kun virrat on päällä.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 17
- Liittynyt: Ke 25.12.2013 11:23
Re: 600 s V12 konehäiriö
ja vielä sen verran lisäystä että sytytys poksit on vaihdettu puolelta toiselle niin ei vaikutusta. samoin ruiskujen poksit on vaihdettu toistensa paikoille niin ei mitään vaikutus. ja sitten se boksi missä on ne sulakkeet päällä niin se boksi on aukastu ja kaikki tinaukset yms on todella siistit eikä mikään tunnu olevan irti.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 17
- Liittynyt: Ke 25.12.2013 11:23
Re: 600 s V12 konehäiriö
juu ns semmosta vihellyksen ja surinan sekotusta..vaikea hahmottaa kirjottamalla minkälainen ääni on