4Matic jarrupenkissä, liekö terveellistä.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

4Matic jarrupenkissä, liekö terveellistä.

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Sitten nelivetoasiaa.
Velimies kävi puolestani katsastamassa TE:n tänään, ja kappas kummaa. Jarrupenkkiinhän (siis dynamometrille) vehje ajettiin, vaikka arvon "henkilökohtainen katsastuttajani" yritti huomauttaa 4Matic-systeemistä ennen ja jälkeen käsittelyn. Inssi oli melkein suuttunut, että ei haittaa ja kai hän nämä asiat tietää.
Mutta kysäistäänpä vielä täältä viisaiden ihmisten paikasta, että liekö tuo nyt ollut vaarallista autolle, että toisen pään akselit pyörivät ja toisen eivät. Käyttöohjekirja nimenomaan varoittaa (lue:kieltää) ajamasta dynamometrille, mikäli 4Maticin "virtakahvaa" ei ole käännetty testiasentoon eli järjestelmää pois päältä. Näin ei konttorilla tänään oltu tehty. :evil:

Että toivoako lottovoittoa?

PS. Leiman vuodelle 2003 sai myös TE. Ainoa huomautus oli etupään vetarin sisempi kumi, joka oli rikki. Kauankohan lie ollut... :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Samoin

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Samoin ASD:n kanssa tulisi kone sammuttaa jottei lukkoperä toimi dynossa, mutteivät inssit sitä ikinä tee, ilmankos on aina jarrut viimosen päälle tasaiset :lol:
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Samoin

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mauri H. kirjoitti:Samoin ASD:n kanssa tulisi kone sammuttaa jottei lukkoperä toimi dynossa, mutteivät inssit sitä ikinä tee, ilmankos on aina jarrut viimosen päälle tasaiset :lol:
Offtopic:

Sanos viisaampana miten tuon ASD:n toiminnan voisi tarkistaa kun en siitä mitään tajua. Käynnistyksessä palaa nopeusmittarissa semmoinen oranssi kolmio, muulloin en ole nähnyt sen palavan. Toivottavasti se ei ole rikki :roll:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Samoin

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Muffler kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Samoin ASD:n kanssa tulisi kone sammuttaa jottei lukkoperä toimi dynossa, mutteivät inssit sitä ikinä tee, ilmankos on aina jarrut viimosen päälle tasaiset :lol:
Offtopic:

Sanos viisaampana miten tuon ASD:n toiminnan voisi tarkistaa kun en siitä mitään tajua. Käynnistyksessä palaa nopeusmittarissa semmoinen oranssi kolmio, muulloin en ole nähnyt sen palavan. Toivottavasti se ei ole rikki :roll:
Niin, senhän kuuluu vilkkua kun etu - ja takapyörien pyörimisnopeuksissa on vähintään 2 km/h ero, eli perä vaikka hiekalla ja julmasti kaasua, katsele piirtääkö nätisti kahta viivaa ja vilkkuuko kolmio.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Samoin

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mauri H. kirjoitti: Niin, senhän kuuluu vilkkua kun etu - ja takapyörien pyörimisnopeuksissa on vähintään 2 km/h ero, eli perä vaikka hiekalla ja julmasti kaasua, katsele piirtääkö nätisti kahta viivaa ja vilkkuuko kolmio.
Vilkkua? Kyllä se ainakin 4Maticissa palaa ihan tasaisesti, jos neliveto/lukot kytkeytyvät päälle. Ja sammuu sitten hetken päästä "tilanteen lauettua".
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Samoin

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Aku P kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti: Niin, senhän kuuluu vilkkua kun etu - ja takapyörien pyörimisnopeuksissa on vähintään 2 km/h ero, eli perä vaikka hiekalla ja julmasti kaasua, katsele piirtääkö nätisti kahta viivaa ja vilkkuuko kolmio.
Vilkkua? Kyllä se ainakin 4Maticissa palaa ihan tasaisesti, jos neliveto/lukot kytkeytyvät päälle. Ja sammuu sitten hetken päästä "tilanteen lauettua".
Kyllä mulla on sellainen muistikuva että se valo vilkkuu verkkaisesti, ainakin takavetovehkeissä. Nykyisessä on joku katkos matkalla eikä valo toimi, vielä..
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Samoin

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mauri H. kirjoitti:
Aku P kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti: Niin, senhän kuuluu vilkkua kun etu - ja takapyörien pyörimisnopeuksissa on vähintään 2 km/h ero, eli perä vaikka hiekalla ja julmasti kaasua, katsele piirtääkö nätisti kahta viivaa ja vilkkuuko kolmio.
Vilkkua? Kyllä se ainakin 4Maticissa palaa ihan tasaisesti, jos neliveto/lukot kytkeytyvät päälle. Ja sammuu sitten hetken päästä "tilanteen lauettua".
Kyllä mulla on sellainen muistikuva että se valo vilkkuu verkkaisesti, ainakin takavetovehkeissä. Nykyisessä on joku katkos matkalla eikä valo toimi, vielä..
Voipi olla, että se valo ei ehdi alkaa vilkkua, kun tarve nelivedolle tahi lukoille jo menee nelivetomallissa ohi ja tästä syntyy vaikutelma yhtäjaksoisesta palamisesta... :roll:

Vielä toimii sentäs nelivetokin ja auto ihan kunnialla, dynamometristä huolimatta. Ja sitten koputamme puuta.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin