CDI203 kirjoitti:Tukala kirjoitti:Otin viime viikolla tuosta W903:sta huohottimen pois imuletkusta, tulppa tilalle ja silikoniletkulla huohotus kohti maata.
On jonkin verran ollut ongelmaa tuon kulkemisen kera lähiaikoina, niin koitin muutamia "niksejä":
-Pakoputk ipois, heti ryppyputken takaa - ei vaikutusta
-Toinen putki tilalle, loppuu vähän ennen taka-akselia ja äänenvaimennin on "läpipuhaltava", joten ei pitäisi ahdistaa.
-Nokeaa kyllä ""melkoisesti""(?)?)
-Kuulerin puhdistusta, tosin kenno paikoillaan, ja nythän siis huoh.paska pääse sinne. Toki vippurista vähän menee.
-Turbo n. vuoden ikäinen, ei suuremmin välystä. Tosin siipiensäätöakselin reijästä puhaltaa hieman pihalle. Huomaa esim. vuodon ilm.aineella
-Imusrj.puhdistettu, ei nokinen. Kiitos MB kun ette ole koskaan moista asentaneet tähän, kuten ette imusrj-läppiäkään.
-Imusrj.tiivisteet pitää, kuuleri pitää
Tästä päästään asiaan;
-pölläyttää...(paha sanoa onko liiaksi)
-kulutus kasvanut
-tehon puutosta, varsinkin alhaalta alkaen, miksi?
JA kyllä, selviääää STARRR ymym...Ihan tähän hätään ei saatavilla mutta päivien sisällä.
-Mistäs ed.mainitut voisivat johtua? Siis tarkistelut, ym. ilman/ennen *:n saapumistaa??
-Alip.letkut ok,
-Ahtien tanko säätyy käydessä, kaasutellen ja pumpulla imien
-Ilmansaanti ok.
JONKA toteutus Sprinterissä on luokattoman huono.
Tällaisia mietelmiä.... Vielä tuli mieleen että voisiko ahtimen toimintaan vaikuttaa huoh.hengityksen puute? Varsinkin alakierroksilla(en oikein usko..,mutta tavallaan lienee mahdollista-ko-kö?)
Puutuminen kyllä ilmeni ilman tuon ohitustakin. Kummaa hommaa, Kummaa hommaa, varsinkin ilman testeriä. Aikanaan tuo vastasi kaasuun tod. herkästi ja vääntö alkoi alta 200rpm, vaikka kuormaakin. Nyt saapi arpoa nelosta ohituksissa, jopa kolmosta(harvoin)
Pitkä (ja hiukan rönsyilevä mutta kiotettan lukea
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
)
tarkistele ahtovuodot,
Tuliko onkelmat jo enne ahtimen vaihtoa,
Jos ei niin tarkista säätötangon pituus
Onko mallia missä on ilmamassa mittari, egr,
Alipaineen tuotto kunnossa
E: huohotin letkuun menevä johto on lämmitysvastuksen johto,
Huohotimen suodatin taitaa olla siinä muovi osassa ventiilikopan päällä,
On siinä imuun kytkemisessä
tainnut muukin ajatus(vähän samaan tapaan kuin "kisa" vekotimissa)
kuin niiten käryjen talteen otto olla
Nooh, tuo ylläoleva on lopputulos kun kuvittelee kosketusnäytöllisellä luurilla näpyttää mersufoorumille ajaessa ja välillä vilkuilla karttaa =)
Pieni tarkennus edelliseen lie paikallaan.
Ahtimen vaihdoin noin vuosi sitten. Taisi sillonkin olla pientä voimattomuutta toisinaan. Turbo oli kyllä melkoisen loppu ja uusimiseen päädyin siinä vaiheessa kun moottorin sammutti, niin johdinsiivet ottivat turbiinin siipiin kiinni
![Surprised :o](./images/smilies/icon_e_surprised.gif)
Eli melkoisen finaalissahan tuo jo oli. Tuolloin matkaa takana n.335tkm, eli sisäänajo alkoi olla loppumetreillä, eikö...
Eli, tuolla ylempänä listasin allekkain "kokeiluja", oireiden kuvausta, testausta ennen ja jälkeen jonkin toimenpiteen. eipä tuo nyt vieläkään oikein selkosuomea taida olla
Mutta kertaan vielä.
- Suljin pois muutamia mahdollisia aiheuttajia tuohon tehottomuuteen, (ei vikatilaoja missään vaiheessa) kuten tukkoisuuden. Putki siis irti jousto-osan takaa. Ajoa ilman loppuputkea, ei vaikutusta, laitoin tilalle suoran putken jossa vaimentimena "läpihuutava" pönttö, ei vaikutusta, eikä moista meteliä mikään kuuntele =)
-Tyhjäkäynniltä kun polkatisee niin pölläyttää mustaa...Mutta mikä on paljon niin se on jokaisen oma tulkinta.
-Ahtovuodot epätod.näköisiä, tarkistettu muutamaan otteeseen ja samoin kuuleri itsessään puhdistettu. Tosin puhdistus niin että kuulleri oli autossa kiinni joten moskaa/öljyä jäi varmasti. Ja hankalahan tuota on välttää muutenkaan.
-Säätötanko samassa mitassa jossa tuli paketissa, maaliklöntti yhä paikallaan, eli ei ainakaan kiertynyt.
-Säätimen "kello" toimii, eli liikkuu kaasuttaessa ja käsinkin, takertelematta. Myös käsikäyt.alipainepumpulla testattu. Mikä muuten lienee liikuttamiseen tarvittava imu??
-Tässä mallissa siis
EI ole EGR:ää, eikä ilmamassamittaria saati imusaarjan läppiä. 313CDI, vm-01.
-Alipainepuoli kunnossa, mutta miten ylipäätään tuo säädin ohjaa alip.kelloa?? Tietty ecun ohjastamana, mutta olettaisin ettei rakenne voi olla erityisen tarkkasäätöinen(?)?? Ja onko itse säädin purettavissa? Tai kaikki on, mutta saako ehjänä auki ja kasaankin
![Problem :problem:](./images/smilies/icon_problem.gif)
Nämä autopuolen jutut ja ratkaisut ovat jääneet toistakymmentä vuotta sitten vähemmälle huomiiolle
Onko toim.periaate sama kuin hydr.puolen propoventtiileissä, eli virtaa lisäämällä/vähentämällä säätyy haluttuun suuntaan ja portaattomasti vai
onko venttiili auki "tietyn" ajan mitä ecu käskee kun paineita pitäisi saada ja sulkeutuu eli virta kokonaan pois (aivan silmänräpäykseksi) jolloin liike lakkaa tai palaa ja taas virrallisena säätyy?
Ylipäätään tuo vaikuttaa melko alkeelliselta ratkaisulta/kapineelta.
Tuota huohottimen poistoa imuletkusta testasin ihan mielekiinnosta. Lämm.vastuksen johto toki oli kiinni.
Myöskään ilmansaannin puutteesta ongelmat tuskin johtuvat. Vaikkakin Spinterin ilmansuodatinratkaisu on ala-arvoinen, minusta.
Starin narun jatkoksi pitäisi lähipäivinä onneksi päästä, mutta pohdintaa, ajatuksia, kokeilemisen arvoisia vinkkejä otan vastaan mielelläni ja kenties ratkaisuja mikäli samankaltaisista oireista jooku on kärsinyt.