W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
valotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 18.01.2013 21:41

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja valotus »

vilpel kirjoitti: Tyhmä idea... onko joku miettinyt pussin korjausta? vaikka nailonlangalla ompelisi ratkenneen kohdan tai isolla auton renkaanpaikkaus paikalla paikkaisi ratkeaman, hyvälaatuisella sikaflexillä vulkanoisi 1-3 mm vahvaa? "vahvistettua" kumia ympäri pussin, sitten vetäisi vielä toisesta kumista ohuen "kortsun" kireelle päälle, jotenkin näin?
Tyhmä tai ei, pakkohan korjaamista oli kokeilla kun uutta osaa joutuu odottamaan kuukausitolkulla... Mulla palje oli hapertunut juuri tuosta mutkakohdasta, eikä varsinaisesti revennyt, joten jopa jonkinlainen onnistumisprosenttikin oli vielä kannustimena.

Työnkulku oli seuraavanlainen; palje irti ja paineilmalla suoraksi niin että kumipinnan pääsi putsaamaan ja mattaamaan pyörivällä teräsharjalla. Murtumakohdan peitoksi 0,5 millin joustavasta neopreenikumista pienempi lätkä, sen päälle kietaistuna koko palkeen peittävä vyö samasta materiaalista ja mutkan vahvikkeeksi vielä kapeampi vyö 1 millin synteettisestä kumista. Kovin paljon paksumpaa materiaalia ei oikein pysty käyttämään, kun palkeen pitäisi korjauksen jälkeen edelleen toimia palkeena ja kumi tekee aika tiukat mutkat noissa kahdessa kurvissa.

Liimana kerrosten välissä oli Reman SC2000, eli 2-komponenttinen teollisuusliima, joka ottaa about tunnin kuivumisajan per työvaihe. Testikappaleen perusteella tuolla liimalla kumi tarttuu kumiin kuin tauti, ainakaan siitä ei homma ole kiinni.

Ei muuta kuin rojut kokoon ja testaamaan, hienosti toimi vielä siinä vaiheessa. Viritys kesti 25 kilometrin ajon duunihallilta kotiin ja nyt takakulma roikkuu ja suhisee taas. Paskareissu, mutta tulipa tehtyä. :eh:
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

valotus kirjoitti:
vilpel kirjoitti: Tyhmä idea... onko joku miettinyt pussin korjausta? vaikka nailonlangalla ompelisi ratkenneen kohdan tai isolla auton renkaanpaikkaus paikalla paikkaisi ratkeaman, hyvälaatuisella sikaflexillä vulkanoisi 1-3 mm vahvaa? "vahvistettua" kumia ympäri pussin, sitten vetäisi vielä toisesta kumista ohuen "kortsun" kireelle päälle, jotenkin näin?
Tyhmä tai ei, pakkohan korjaamista oli kokeilla kun uutta osaa joutuu odottamaan kuukausitolkulla... Mulla palje oli hapertunut juuri tuosta mutkakohdasta, eikä varsinaisesti revennyt, joten jopa jonkinlainen onnistumisprosenttikin oli vielä kannustimena.

Työnkulku oli seuraavanlainen; palje irti ja paineilmalla suoraksi niin että kumipinnan pääsi putsaamaan ja mattaamaan pyörivällä teräsharjalla. Murtumakohdan peitoksi 0,5 millin joustavasta neopreenikumista pienempi lätkä, sen päälle kietaistuna koko palkeen peittävä vyö samasta materiaalista ja mutkan vahvikkeeksi vielä kapeampi vyö 1 millin synteettisestä kumista. Kovin paljon paksumpaa materiaalia ei oikein pysty käyttämään, kun palkeen pitäisi korjauksen jälkeen edelleen toimia palkeena ja kumi tekee aika tiukat mutkat noissa kahdessa kurvissa.

Liimana kerrosten välissä oli Reman SC2000, eli 2-komponenttinen teollisuusliima, joka ottaa about tunnin kuivumisajan per työvaihe. Testikappaleen perusteella tuolla liimalla kumi tarttuu kumiin kuin tauti, ainakaan siitä ei homma ole kiinni.

Ei muuta kuin rojut kokoon ja testaamaan, hienosti toimi vielä siinä vaiheessa. Viritys kesti 25 kilometrin ajon duunihallilta kotiin ja nyt takakulma roikkuu ja suhisee taas. Paskareissu, mutta tulipa tehtyä. :eh:
Miksi uutta joutuu kuukausia odotamaan?
Saksastahan tule paketti ~viikossa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Oberland
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: To 09.09.2010 10:33
Paikkakunta: Keloutuva keskisuuri teollisuuskaupunki

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja Oberland »

Ja kotiovelle ettei tarvise raahautua valintatalon postille, siinä tulee helposti vielä otettua mäyräkoira installointi juomaksi.
Mercedes voran. Die Strasse frei fur Mercedes.
valotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 18.01.2013 21:41

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja valotus »

CDI203 kirjoitti: Miksi uutta joutuu kuukausia odotamaan?
Saksastahan tule paketti ~viikossa
Tulis jos olis. MK-Fahrwerkstechnikiltä tilasin pari paljetta syyskuun alussa ja sanoivat heti että varastossa ei ole ja Bilsteinillä on toimitusvaikeuksia. Toimitusta on siis nyt siirretty jo kahteen otteeseen, kuukausi kerrallaan.

Maksoin nuo silloin tilatessa ja olisin muuten peruuttanutkin tilauksen saman tien, mutta kun kaikki muutkin järkevän hintaiset nettikaupat näyttivät silloin eioota. Myös Arnottilta olivat perusmallin jouset loppu, niin sekään ei auttanut. Onhan niitä paikkoja joista varmaan löytyy edelleenkin suoraan hyllystä, mutta en ihan periaatteesta viitsisi maksaa yhdestä jousesta lähes kahden hintaa. Tosin alkaa kohta tuo auton seisottaminenkin tulla hintoihinsa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

valotus kirjoitti:
CDI203 kirjoitti: Miksi uutta joutuu kuukausia odotamaan?
Saksastahan tule paketti ~viikossa
Tulis jos olis. MK-Fahrwerkstechnikiltä tilasin pari paljetta syyskuun alussa ja sanoivat heti että varastossa ei ole ja Bilsteinillä on toimitusvaikeuksia. Toimitusta on siis nyt siirretty jo kahteen otteeseen, kuukausi kerrallaan.

Maksoin nuo silloin tilatessa ja olisin muuten peruuttanutkin tilauksen saman tien, mutta kun kaikki muutkin järkevän hintaiset nettikaupat näyttivät silloin eioota. Myös Arnottilta olivat perusmallin jouset loppu, niin sekään ei auttanut. Onhan niitä paikkoja joista varmaan löytyy edelleenkin suoraan hyllystä, mutta en ihan periaatteesta viitsisi maksaa yhdestä jousesta lähes kahden hintaa. Tosin alkaa kohta tuo auton seisottaminenkin tulla hintoihinsa.
Ei mikään ihme sinällän jos bilsteinillä on toimitus vaikeuksia(näytäis olevan myös laatu onkelmia... tiedossa parikin tapausta missä KL:ästä osteuissa on täytössä alle
2barin pussista pussin helma tullut pannan alta pois... ja kuuleman mukaan on vielä ollut onkelmia saada uudet tilalle takuuseen)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
valotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 18.01.2013 21:41

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja valotus »

Juhuu!! Arnott pelasti lopulta tilanteen ja pukki toi juuri sopivasti eilen paketin Saksasta.

Aikamoinen kärsimysnäytelmä tämä kyllä oli ja ilmeisesti Bilstein ei vieläkään pysty toimittamaan perusfarkun ilmajousia. Ensimmäinen tilaus tehtiin siis syyskuun alussa ja siitä eteenpäin Bilsteinin siirrettyä toimitusaikaa aina viikkoja kerrallaan vaihdettiin välillä jo varaosaliikettäkin ilman tulosta. Arnott sentään rehellisesti ilmoitti, että tavaraa ei ole varastossa ja eivät ota edes netin kautta tilauksia vastaan ennen kuin saavat toimitukset taas pelaamaan, mutta Bilsteinissä eniten v**utti se, että lupasivat moneen kertaan tavaran "ensi viikolla" ja kuitenkin lopulta toimitusaikaa sorvattiin jonnekin ensi vuoden alkuun. Mihinkään kyseilyihin ei tietenkään kukaan Bilsteinillä tai sen Suomen edustajalla vaivautunut vastamaan.

Eli neljä kuukautta ehti mersu maata perse kanveesissa, mutta nyt täytyy vissiin oikeasti alkaa kaivella haalareita kaapista... :)
Dapsa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: To 26.12.2013 15:34

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja Dapsa »

:o Onks tosi, ettei tohon farkkuun tosiaan saada valmistettua takapään ilmajousia.
Tota samaa lauluahan on kuultu jo pitkään. Itellä kajahti kuskin puolen pussi ajossa. Uutta pitäs saada!
Ameriikan maalla tarjotaan noita arnotteja, saiskohan niitä sieltä jotenkin kohtuudella uitettua.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Dapsa kirjoitti::o Onks tosi, ettei tohon farkkuun tosiaan saada valmistettua takapään ilmajousia.
Tota samaa lauluahan on kuultu jo pitkään. Itellä kajahti kuskin puolen pussi ajossa. Uutta pitäs saada!
Ameriikan maalla tarjotaan noita arnotteja, saiskohan niitä sieltä jotenkin kohtuudella uitettua.
Itse ainkin aina saanut tarvitessa noita
vaikka monessa paikassa on ollut varasto tyhjänä


Tarjoaako vehokin yhä eiota
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
JVa79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Pe 20.11.2009 13:56

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja JVa79 »

Ebayn kautta ite tilasin airmaticiin vähän aikaa sitte. Vajaa viikossa tuli Englannista. Tässä yhdet, en nyt jaksanut alkaa kääntämään, että oliko nämä kyseiset sellaiset, jotka käy airmaticiin ja normi farkkuun, mutta kaikenlaisia on löytynyt, kun menee http://www.ebay.fi" onclick="window.open(this.href);return false; / http://www.ebay.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false; / http://www.ebay.de" onclick="window.open(this.href);return false; -sivuille ja hakuun w211 airmatic. Hakualueeksi valitsee vielä european union.

Edit. unohtui se linkki laittaa... Tässä nyt ainakin yksi tavallisen farkun ilmajousi http://www.ebay.co.uk/itm/MERCEDES-W211 ... 417a100aeb" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut JVa79, To 26.12.2013 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Dapsa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: To 26.12.2013 15:34

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja Dapsa »

Veholla on tuplahintaan, tai vähän ylikin 670€/kpl, Merteilissäkin 570€/kpl. Kun yleinen hintataso on noin 300 €/kpl
Ebaysta en oikein löydä.. onks 320 avantgarde sama kuin 220 CDI Classic jousituksen osalta?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Dapsa kirjoitti:Veholla on tuplahintaan, tai vähän ylikin 670€/kpl, Merteilissäkin 570€/kpl. Kun yleinen hintataso on noin 300 €/kpl
Ebaysta en oikein löydä.. onks 320 avantgarde sama kuin 220 CDI Classic jousituksen osalta?
Jos pelkkä ilma perä niin kallilta kuulostaa

Pelkkä ilma perä vai airmatic
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Dapsa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: To 26.12.2013 15:34

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja Dapsa »

Farkkua tarkoitin. Siis pelkkä ilmaperätapauksessa.
Kiitos JVa79, tuo linkki näyttää just oikealta. Siinä aukes samalla myös alaikkunaan Arnotin pari noita 510 puntaan. Kumpihan ois parempi?
valotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 18.01.2013 21:41

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja valotus »

Haalarit löytyivät ja nyt Arnottin pussukat on asennettu ja vuorokauden ajan koeponnistettu. Koska nuo olivat itsellenikin täysin uusi tuttavuus, laitan tähän muutaman kuvan millaisista kilkkeistä on kyse. Auto on siis tavallinen W211 farkku (S211), ei airmaticia vaan pelkät takapussit.

Hinnasta sen verran, että ne saamatta jääneet Bilsteinin originaalijouset olisivat kustantaneet nykytiedon mukaan MK-Farhwerkstechnikillä 398,65 eur/kpl (olivat muuten syyskuussa tilatessa melkein satasen halvempia...) ja Miessler Automotivella 339,15 eur/kpl. Arnottit myydään valmiiksi pareittain ja paketin hinta on Miesslerillä 556,92 eur, eli 278,46 eur/kpl. Molempiin tietysti päälle rahdit, jotka ovat Saksasta tilatessa hyvin kohtuulliset. Miessler löytyy siis osoitteesta http://www.air-suspension-shop.com" onclick="window.open(this.href);return false;.

Halusin alun perin originaaliosat osittain senkin takia että Arnottin jousissa ei ole mukana solenoidiventtiiliä ja se pitää ottaa vanhoista jousista. Venttiilin vaihto sinänsä on hyvin simppeli juttu, mutta kun solenoidikin on kuluva mekaaninen osa, niin ajattelin ensin olevan turvallisempaa valita vaihtoehto, jossa myös se menee uusiksi. Nyt kuitenkin vaikuttaa hyvältä että tulikin pakosta valittua se toinen vaihtoehto...

Kuva
Vanha ja uusi rinnakkain.

Kuva
Kuva
Kuva
Arnott on tehnyt kaikki näkyvät metalliosat koneistamalla alumiinista, kun ne Bilsteinissä ovat prässättyä peltiä ja jotain muoviseosta.

Kuva
Mainio keksintö originaaliin verrattuna on alakiinnityksen loveus niin että se asettuu automaattisesti oikeaan asentoon tukivarteen nähden.

Kuva
Tuossa vielä originaali ilman suojapaljetta. Kumia oli siis koetettu kertaalleen paikata huonolla menestyksellä, joten se ei normaalisti ihan noin rupuselta näytä... Sen sijaan tuossa näkyy yksi suunnittelun kukkanen, eli palje on sijoitettu tavallisiin ilmajousiin verrattuna nurin päin, jolloin se muodostaa likaa keräävän kupin, jota puolestaan on pitänyt suojata ylimääräisellä suojapalkeella. Suojapalkeesta on ollut pakko tehdä joustoliikkeiden mukaan hengittävä, jolloin se ajan mittaan kuitenkin imee hienoa hiekkapölyä ja kosteutta sisäänsä.

En ole avaamatta varma, mutta Arnottin suojapalje näyttäisi siltä, että siinä joustava kohta on Bilsteiniin verrattuna toisessa päässä. Tämä viittaisi siihen, että koko konstruktio olisi tehty uusiksi ja myös sisäpalje toisin päin. Noi Arnottin Airmatic-versiothan näyttävät ulkoisestikin tähän verrattuna ihan eri näköisiltä ja niissä palje on selvästi tehty niin että vekki on alas päin.

Kuva
Solenoidiventtiilissä on tällaiset notulit päällä. Saaneeko jostain erikseen varaosana?

Kuva
Potilas valmistautumassa operaatioon. Tein vaihdon ilman nosturia tai monttua, tosin tunkkeja oli sen verran että sain kummankin puolen ylös yhtäaikaa ja lisäksi tuettua tukivarret normaalitasoon.

Vaihto oli aika simppeli operaatio ja mukana tuli kuvalliset ohjeet, muutama huomio kuitenkin työn helpottamiseksi:

- staria ei välttämättä tarvita, ehjästä jousesta saa ilman pois kunhan saa syötettyä solenoidin liittimeen virran. Itse käytin akkulaturia ja tartuntakynsillä olevia yleismittarin pitkiä mittapäitä. Liittimet piikit ovat aika syvällä ja hankalassa paikassa varsinkin kun jousi on lopullisella paikallaan.
- ohjeissa ei irroteta takimmaista aputukivartta (siis sitä napaan kuusiokolopultilla kiinnitettyä vartta), mutta sen irrottaminen navan puoleisesta päästä ja vääntäminen alaspäin tuo kaivattua lisätilaa jousen irrottamiseksi ja paikalleen laittamiseksi. Tukivarren takaisin laitossa pitää huomioida että kiristys tehdään jousituksen ollessa normaalitasossa.
- solenoidiventtiiliä vaihdettaessa kannattaa ennen venttiilin kiinnitystä painaa uusi jousi niin kasaan kuin se helposti menee, muuten sen joutuu tekemään venttiiliä avaamalla. Jousi menee koloonsa helpoimmin kun se on mahdollisimman lyhyt. Sitten kun jousi on yläpäästään paikoillaan, joutuu venttiiliä puolestaan taas avaamaan, jotta jousi oikenee ja alapää ylettyy tukivarteen. Ilmaputki on siis näiden operaatioiden ajan edelleen irti ja se kiinnitetään vasta viimeiseksi.
- jousen ja solenoidin päälle vaihdettavan kannen kiinnityspultit aiheuttivat ylimääräisen työkalupakin penkomisen. Ne ovat nimittäin alkuperäisistä torxeista poiketen kuusiokolokannalla ja vielä jenkkityyliin tuumakoolla. 4 millin kuusiokoloavain ei ihan mene hahloon ja 3 millinen on väljä...
- uuden jousen alapään saaminen omalle paikalleen alatukivarsien väliin vaatii tukivarsien levittämistä. Vanhan saa pois nuijimalla, mutta jo siitä voi arvata että uusi ei ainakaan helpommin tule menemään paikoilleen... Ratkaisin tuon keinumallisella pallonivelen ulosvetäjällä, joka toisesta päästään meni juuri alavarsien väliin ja siitä kampeamalla levitti varsia muutaman kymmenyksen niin, että jousen alapää suorastaan solahti niiden väliin.

Että semmoinen projekti. Täytyy oikein välillä ikkunasta kurkkia, että siellä se vielä on tolpillaan. Huomasin muuten vielä sellaisenkin ilmiön, että jo kauan ennen jousen retkahtamista autoa vaivannut oikealle kampeaminen poistui operaation jälkeen. Ilmeisesti pienikin epäbalanssi takajousien kantavuudessa aiheuttaa jonkinasteista puoltamista ohjauksessa.

EDIT: Jaahas, ei näköjään skydrivestä saanutkaan kuvia linkillä suoraan viestiin... korjataan...
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tuossa mainittun puoltamiseen
Niin vaikutus on sama jos olis rengas vähän löysä tai rautajouselisesta jousipoikki
(Myös jos puslissa on hiukan pehmiämistä"sitä usein on veto puolella"
Niin vaikka kulamt on mittauksissa ok veto pällä sitten muutuvat hiukan)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Dapsa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: To 26.12.2013 15:34

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja Dapsa »

Hienoa Valotusta!
Miten hoidit pussien täytön, ennen alas laskua?
Vahvistan tuon puoltamisen. Itse ajoin 20 km toinen pussi tyhjänä, nii kampesi aika reilusti vastakkaisellle puolelle. Varmaan on vaellellu aiemminkin pussin tyhjentyessä ja täyttyessä ajon aikana.
Valotus, Annapa kohtuutarjous saman homman toistosta?
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Kylläpä on kallista ja hankalaa elämä ilmajousien kanssa :thumbup:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
valotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 18.01.2013 21:41

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja valotus »

Dapsa kirjoitti:Hienoa Valotusta!
Miten hoidit pussien täytön, ennen alas laskua?
Vahvistan tuon puoltamisen. Itse ajoin 20 km toinen pussi tyhjänä, nii kampesi aika reilusti vastakkaisellle puolelle. Varmaan on vaellellu aiemminkin pussin tyhjentyessä ja täyttyessä ajon aikana.
Valotus, Annapa kohtuutarjous saman homman toistosta?
Mulla on tuolla hallin seinän takana ihan eri vehkeet millä teen päivätyöni, joten en valitettavasti tässä kohtaa tarjoa muuta kuin vertaistukea... :)
Vaihtotyö ei tosiaan ole kovin vaativa, joten eipä siitä mersun aiemmin nähneen pajan luulisi kovin paljoa veloittavan jos itse on hommannut osat.

Täytön sain käyntiin ihan yksinkertaisesti laskemalla takapäätä varovasti tunkkien varassa siihen asti, että korkeudensäädin käynnisti kompuran.
valotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 18.01.2013 21:41

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja valotus »

sonikki kirjoitti:Kylläpä on kallista ja hankalaa elämä ilmajousien kanssa :thumbup:
Perheen kakkosautoa (Audi A4 Avant -03) katsastaessa on parina viime kertana inssi syynännyt erityisen tarkasti takajousien alapäät. Molemmilla kerroilla on muistanut myös mainita, että on enemmän sääntö kuin poikkeus että napsahtavat tuon ikäisessä poikki... :)
SuperR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: To 09.01.2014 10:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja SuperR »

Onko niin että noissa arnoteissa ei tarvitse mittailla mitään kun ne on tosta alapäästä lovettu?? Olis tommoset tulossa varmaan huomenna ja pähkäilen et vaihdanko itse...
S124 300tdt -91
W204 180c -08
valotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 18.01.2013 21:41

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja valotus »

SuperR kirjoitti:Onko niin että noissa arnoteissa ei tarvitse mittailla mitään kun ne on tosta alapäästä lovettu?? Olis tommoset tulossa varmaan huomenna ja pähkäilen et vaihdanko itse...
Eipä tuohon hirveästi pelivaraa jäänyt kunhan alapultin sai läpi, eiköhän se sillä samoihin toleransseihin mene kuin mitä alkuperäinen mittanauhan kanssa nykertämällä. Myöskään asennusohjeissa ei puhuta mitään kohdistuksen hienosäädöstä.
Avatar
Kaupparatsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Su 26.06.2011 23:02
Paikkakunta: Lahti

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja Kaupparatsu »

Olen mennyt aivan sekaisin näistä jutuista. Voisiko joku tiivistää mikä on airmatic ja mikä on ilmajousitus. Mistä tiedän, mikä jousitus autossani on? Mikä on normaalia käyttäytymistä ko. laitteilta? Oma nykyinen s211 on alusta asti parkissa laskenut perää alemmas joskus, mutta heti käynnistyttyä nostanut perän normaalikorkeudelle.

Entinen w211 kulki aina perä matalalla. Entinen esimieheni, joka oli Mersumiehiä, väitti sen johtuvan sporttialustasta, mutta enpä tiedä; keula oli kuitenkin koomisen näköisesti korkeammalla... noh, nyt se auto on ollut jo pitkän aikaa jonkun toisen ihmeteltävänä.
Nyt:
s204 -10 200 CDI autom. Premium Business
Aiemmat:
s211-facelift -08 280 CDI V6 autom. Avantgarde
BMW 520d Business -08 autom. E60-facelift
w211 -02 270 CDI autom. Elegance
Volvo S80 -02 D5 autom.
Maucca
Mersumies
Mersumies
Viestit: 506
Liittynyt: Ke 23.12.2009 21:17
Paikkakunta: Pahoinvointivaltio

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja Maucca »

Airmatic=ilmajousitus, ilmapalkeet joka nurkassa. Vaihdekepin juuressa säätönapit. Farmarissa on takana ilmapalkeet jousina jos ei ole airmaticcia. W211 vaihdettu etuiskarit ja laitettu säätösokka väärään kohtaan.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kaupparatsu kirjoitti:Olen mennyt aivan sekaisin näistä jutuista. Voisiko joku tiivistää mikä on airmatic ja mikä on ilmajousitus. Mistä tiedän, mikä jousitus autossani on? Mikä on normaalia käyttäytymistä ko. laitteilta? Oma nykyinen s211 on alusta asti parkissa laskenut perää alemmas joskus, mutta heti käynnistyttyä nostanut perän normaalikorkeudelle.

Entinen w211 kulki aina perä matalalla. Entinen esimieheni, joka oli Mersumiehiä, väitti sen johtuvan sporttialustasta, mutta enpä tiedä; keula oli kuitenkin koomisen näköisesti korkeammalla... noh, nyt se auto on ollut jo pitkän aikaa jonkun toisen ihmeteltävänä.
karkeasti näin joka kulamassa ilmaa niin airmatic(ilma alusta) voi olla farmari tai sedan

pelkät ilma pussit takan on farmareissa
pitkään seistessä, lämpötilan jyrkästi vaihdelessa satta hiukan laskea mutta esim jos yön yli sesistessä laskee niin jossain vikaa(vuoto)

Kuvaamasi kulku asenton ei johdu muusta kuin alusta viasta tai sen väärästä säädöstä
(olkoon mikä mies tahansa)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Kaupparatsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Su 26.06.2011 23:02
Paikkakunta: Lahti

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja Kaupparatsu »

CDI203 kirjoitti:
Kaupparatsu kirjoitti:Olen mennyt aivan sekaisin näistä jutuista. Voisiko joku tiivistää mikä on airmatic ja mikä on ilmajousitus. Mistä tiedän, mikä jousitus autossani on? Mikä on normaalia käyttäytymistä ko. laitteilta? Oma nykyinen s211 on alusta asti parkissa laskenut perää alemmas joskus, mutta heti käynnistyttyä nostanut perän normaalikorkeudelle.

Entinen w211 kulki aina perä matalalla. Entinen esimieheni, joka oli Mersumiehiä, väitti sen johtuvan sporttialustasta, mutta enpä tiedä; keula oli kuitenkin koomisen näköisesti korkeammalla... noh, nyt se auto on ollut jo pitkän aikaa jonkun toisen ihmeteltävänä.
karkeasti näin joka kulamassa ilmaa niin airmatic(ilma alusta) voi olla farmari tai sedan

pelkät ilma pussit takan on farmareissa
pitkään seistessä, lämpötilan jyrkästi vaihdelessa satta hiukan laskea mutta esim jos yön yli sesistessä laskee niin jossain vikaa(vuoto)
Mulla on siis todennäköisesti ilmapussit siellä takana? Ja ne vuotaa, koska perä laskeutuu pakkasella ja nousee käynnistyessä? Kuinka vaarallista tämä on? Vuoto pahenee ja ajo keskeytyy? Ja minkä hintaisia juttuja näiden korjaamiset sitten on?
Nyt:
s204 -10 200 CDI autom. Premium Business
Aiemmat:
s211-facelift -08 280 CDI V6 autom. Avantgarde
BMW 520d Business -08 autom. E60-facelift
w211 -02 270 CDI autom. Elegance
Volvo S80 -02 D5 autom.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Kaupparatsu kirjoitti:
Mulla on siis todennäköisesti ilmapussit siellä takana? Ja ne vuotaa, koska perä laskeutuu pakkasella ja nousee käynnistyessä? Kuinka vaarallista tämä on? Vuoto pahenee ja ajo keskeytyy? Ja minkä hintaisia juttuja näiden korjaamiset sitten on?
Farkussa on aina ilmapussit takana. Sitten jos vaihdekepin takaa löytyy napit jousituksen säätöön (toinen nappi, jolla valitaan comfort-sport 1-sport 2, ja toinen jolla autoa voidaan nostaa/palauttaa normaaliasentoon), niin sitten kyseessä on airmatic, jolloin ilmapussit on myös edessä (ja takailmapussit ovat toisenlaiset, eli niissä on myös lisäilmasäiliö).

Vuoto voi tietysti olla puss(e)issa tai jossain muualla. Airmaticeissa tyypillisin paikka on lisailmasäiliön juuressa, mutta koska tavallisessa farkussa ei (ainakaan minun muistaakseni) ole lisäilmasäiliötä, ei se paikka tule kyseeseen kuin airmaticillisessa autossa.

Pieni vuoto ei tietysti ole muuten kovin vaarallista, mutta jos ilmaa vuotaa jatkuvasti, joutuu kompura tekemään enemmän töitä, ja se lyhentää sen käyttöikää.

Korjauskustannukset riippuu tietysti siitä mikä vuotaa (ja mistä osansa ostaa).
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
Kaupparatsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Su 26.06.2011 23:02
Paikkakunta: Lahti

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja Kaupparatsu »

tj86430 kirjoitti:
Kaupparatsu kirjoitti:
Mulla on siis todennäköisesti ilmapussit siellä takana? Ja ne vuotaa, koska perä laskeutuu pakkasella ja nousee käynnistyessä? Kuinka vaarallista tämä on? Vuoto pahenee ja ajo keskeytyy? Ja minkä hintaisia juttuja näiden korjaamiset sitten on?
Farkussa on aina ilmapussit takana. Sitten jos vaihdekepin takaa löytyy napit jousituksen säätöön (toinen nappi, jolla valitaan comfort-sport 1-sport 2, ja toinen jolla autoa voidaan nostaa/palauttaa normaaliasentoon), niin sitten kyseessä on airmatic, jolloin ilmapussit on myös edessä (ja takailmapussit ovat toisenlaiset, eli niissä on myös lisäilmasäiliö).

Vuoto voi tietysti olla puss(e)issa tai jossain muualla. Airmaticeissa tyypillisin paikka on lisailmasäiliön juuressa, mutta koska tavallisessa farkussa ei (ainakaan minun muistaakseni) ole lisäilmasäiliötä, ei se paikka tule kyseeseen kuin airmaticillisessa autossa.

Pieni vuoto ei tietysti ole muuten kovin vaarallista, mutta jos ilmaa vuotaa jatkuvasti, joutuu kompura tekemään enemmän töitä, ja se lyhentää sen käyttöikää.

Korjauskustannukset riippuu tietysti siitä mikä vuotaa (ja mistä osansa ostaa).
Ja pakkasella ilmeisesti korostuu nämä vuoto-ongelmat?
Nyt:
s204 -10 200 CDI autom. Premium Business
Aiemmat:
s211-facelift -08 280 CDI V6 autom. Avantgarde
BMW 520d Business -08 autom. E60-facelift
w211 -02 270 CDI autom. Elegance
Volvo S80 -02 D5 autom.
lkosso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.05.2009 13:36
Paikkakunta: Espoo

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja lkosso »

Kaupparatsu kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:
Kaupparatsu kirjoitti:
Mulla on siis todennäköisesti ilmapussit siellä takana? Ja ne vuotaa, koska perä laskeutuu pakkasella ja nousee käynnistyessä? Kuinka vaarallista tämä on? Vuoto pahenee ja ajo keskeytyy? Ja minkä hintaisia juttuja näiden korjaamiset sitten on?
Farkussa on aina ilmapussit takana. Sitten jos vaihdekepin takaa löytyy napit jousituksen säätöön (toinen nappi, jolla valitaan comfort-sport 1-sport 2, ja toinen jolla autoa voidaan nostaa/palauttaa normaaliasentoon), niin sitten kyseessä on airmatic, jolloin ilmapussit on myös edessä (ja takailmapussit ovat toisenlaiset, eli niissä on myös lisäilmasäiliö).

Vuoto voi tietysti olla puss(e)issa tai jossain muualla. Airmaticeissa tyypillisin paikka on lisailmasäiliön juuressa, mutta koska tavallisessa farkussa ei (ainakaan minun muistaakseni) ole lisäilmasäiliötä, ei se paikka tule kyseeseen kuin airmaticillisessa autossa.

Pieni vuoto ei tietysti ole muuten kovin vaarallista, mutta jos ilmaa vuotaa jatkuvasti, joutuu kompura tekemään enemmän töitä, ja se lyhentää sen käyttöikää.

Korjauskustannukset riippuu tietysti siitä mikä vuotaa (ja mistä osansa ostaa).
Ja pakkasella ilmeisesti korostuu nämä vuoto-ongelmat?
Jeps...ja lika joka järjestelmään päässyt vuosien aikana vaihtamattoman suodattimen takia aiheuttaa vaikkapa venttiilien jumittumista pakkasella auki asentoon. Suodatin halpa, alle kympin ja löytyy vasemman etulokasuojan sisältä. Helppo vaihtaa.
EQB 300 4-matic -23
Avatar
HannuS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 15.03.2005 07:29
Paikkakunta: Kiiminki

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Juu. Elikkä samaan kerhoon liitytään. Pussit tyhjenee täälläkin. Siis Arnottin pussi ilmeisestikin on paras? Ei kait se auta.
Pitää laittaa tilluuseen. Ei tarvi maksaa jenkki tulleja kun tilaa tuolta. Kumma ettei noita kukaan suomalainen kauppa myy.

..tuohon hintaan...siis.

kenenkähän tekemät nuo minun edelliset on. jotenkin tuttu logo. vaihettu varmaan jo jonkun kerran.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/311 ... G_1079.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.air-suspension-shop.com/Luft ... 2113200925" onclick="window.open(this.href);return false;
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Pillari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: To 14.04.2011 14:17
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja Pillari »

Moi. Itse tilasin tuolta http://www.jmtech.fi/kauppa/index.php?m ... _1769_1799" onclick="window.open(this.href);return false; . Ja hyvin on kohta vuoden pelittänyt.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Pillari kirjoitti:Moi. Itse tilasin tuolta http://www.jmtech.fi/kauppa/index.php?m ... _1769_1799" onclick="window.open(this.href);return false; . Ja hyvin on kohta vuoden pelittänyt.
Tyyriin oloista.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Vastaa Viestiin