W124 Perän stefojen vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jonessi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ti 05.04.2011 20:44
Paikkakunta: Kivijärvi

W124 Perän stefojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jonessi »

Luin jotain juttua tuosta perän stefojen vaihdosta ja siellä puhuttiin tuosta kardaanin laipan mutterin tiukkuuden tärkeydestä. Onko tuohon joku tietty momentti vai kannattaako se mutteri merkata millä kohtaa se on ollut? Ja käykö tuo operaatio suurinpiirtein niin että perä irti. Takakansi irti. Sokat ja vetarin laipat irti. Stefat irti, uuvet paikalleen. Sitten kasaan toisippäin ku purku ja sitten etustefa silleen että se kardaanin laippa irti ja stefan vaihto ja laippa takasin ja mutterin kiristys, perä paikalleen öljyt sisään ja menoks.? Huohotin pitää myöskin tutkia ettei oo tukossa.. :thumbup:

Perä on abs 2,65 isoperä
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 Perän stefojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jonessi kirjoitti:Luin jotain juttua tuosta perän stefojen vaihdosta ja siellä puhuttiin tuosta kardaanin laipan mutterin tiukkuuden tärkeydestä. Onko tuohon joku tietty momentti vai kannattaako se mutteri merkata millä kohtaa se on ollut? Ja käykö tuo operaatio suurinpiirtein niin että perä irti. Takakansi irti. Sokat ja vetarin laipat irti. Stefat irti, uuvet paikalleen. Sitten kasaan toisippäin ku purku ja sitten etustefa silleen että se kardaanin laippa irti ja stefan vaihto ja laippa takasin ja mutterin kiristys, perä paikalleen öljyt sisään ja menoks.? Huohotin pitää myöskin tutkia ettei oo tukossa.. :thumbup:

Perä on abs 2,65 isoperä

Eiköpäs se suurinpiirtein me justiin noin. Puolen metrin varsilla käsivoimin et saa liian tiukkaan sitä mutteria jos perää ei kukaan o aiemmin kasannu ns. kepulikonstein :wink: Mutta vara ei venettä kaada joten merkkaa se. Olen joskus laskenu kierroksetkin montako mutteri pyörähtää ennen poislähtemistä.

Sit EI PULTTIPYSSYÄ... ei edes avatessa!!!

Ja kun avaat/kiristät sitä keskimutteria niin rakenna työkalu jonka saat kiinni siihen kolmiosakaraan. Vetareita ei saa lukita silleen että keskimutterin vääntövoima kohdistuu niihin!
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 Perän stefojen vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Toi pinjonin mutteri sitten ehdottomasti samaan kohtaan....se jälki kyllä jää siitä lukitus reunasta.
Siis ei uutta mutteria vaan vanha sinne takas.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jonessi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ti 05.04.2011 20:44
Paikkakunta: Kivijärvi

Re: W124 Perän stefojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jonessi »

Joo täytyy noilla neuvoilla tehdä sitten perän stefojen vaihto. Kuinkahan paljon pitää öljy määrässä olla vajetta että laakerit alkaa menemään pilalle taikka rattaat? Meinaan että tuo huohotin oli vähäsen tukossa ja putsasin sen niin nyt ei öljymäärä oo nyt juurikaan tippunut. Täytyy kokeilla ajaa peräöljyt mahollisimman kuumaksi ja käydä sitten mittaamassa öljymäärä uudestaan ja jos määrä on kovinkaan paljon tippunut niin täytyy melekeen vaihtaa ne stefat sinne sitten.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: W124 Perän stefojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Ei turhaan niitä stefoja vaihdella, usein vika on vaan huohottimessa.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Jonessi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ti 05.04.2011 20:44
Paikkakunta: Kivijärvi

Re: W124 Perän stefojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jonessi »

Joo kyllä ne öljyt siellä nyt pysyy, onpahan stefat valmiina asennettavaksi jos tuo joskus alkaa vuotaa öljyä..
Eemelssön
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 18.10.2012 21:54

Re: W124 Perän stefojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Eemelssön »

Juu huohottimesta kannattaa heittää se huopa tms. suodatin pois.
Yleensä se on niin tukossa että öljy lotisee Stefan välistä. Jos huohottimen avaus ei auta niin
ei muuta kuin stefaa vaihtamaan. Helppo homma, pitää vain huolen siitä että mutteri tulee
kiristettyä samaan paikkaan kuin on ollutkin.
w211 320 CDI
w124 605ST
w201 -91
Vastaa Viestiin