w124 300D Mittarin maadoituus ongelma, hermot menee!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jonska93
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ke 15.02.2012 16:59
Paikkakunta: Ylihärmä

w124 300D Mittarin maadoituus ongelma, hermot menee!

Viesti Kirjoittaja Jonska93 »

kertokaa nyt hyväntähäre joku mitenkä mittariston maadoitus korjataan oikein; eli ensi vika oli vaan polttoainemittaris (pomppii mihin sattuu) no viisaana sähköasentajana päättelin että vika on siinä metalli liukas mikä menee nopeusmittarin sitä valkosta takamuovia pitkin yhdistäen mittariston molempien puolien maadoitukset, noh vedin siihen rinnalle rengas apikoilla johdon, ja vielä siitä toinen johto samasta liittimestä lähtemään auton runkoon, no mitä tapahtui, polttoainemittaris ei muutosta -> kello veti vitunpäähän ja lakkas toimimasta ja rinkimittariki meni parikertaa pimiäksi... auttakaa nyt joku, huomasin siinä mittarin vasemmas puoles olevan mikropiirin jonka yhes jalas ei ollu ollenkaa tinaa :O kuuluiskohan olla en tohtinu vielä ainakaa tinata siihen? mulla menee hermot tuan paskan mittarin kans pia....
Jonska93
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ke 15.02.2012 16:59
Paikkakunta: Ylihärmä

Re: w124 300D Mittarin maadoituus ongelma, hermot menee!

Viesti Kirjoittaja Jonska93 »

ja lisäksi vielä, kaikki juotokset mihin kolvilla pääsi, lämmitin uusiksi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 300D Mittarin maadoituus ongelma, hermot menee!

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Löysitkö katkoksen foliosta vai ihan summissako laitoit sen apikopatentin ns. varmuuden vuoksi?

Jos et selvää vikaa siinä löytäny niin itte purkaisin sen pois tarkistaisin YJ.releen ja sit tempaisisin tankin anturin irti ja kattosin mitä tapahtuu. Niin ja kun otat sen mittarin uudelleen käsiisi niin katto ennen mittarista johtojen irroittelua ettei irtaallaan olevia johtoja ole kojelaudan sisällä. Ts. jos jokin johto jäi kiireessä laittamatta mittaristoon paikalleen --> kiekkamittari ei toiminu sen takia --> YJ relettäkään ei silloin kannata purkaa?
Jonska93
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ke 15.02.2012 16:59
Paikkakunta: Ylihärmä

Re: w124 300D Mittarin maadoituus ongelma, hermot menee!

Viesti Kirjoittaja Jonska93 »

Jari Ke kirjoitti:Löysitkö katkoksen foliosta vai ihan summissako laitoit sen apikopatentin ns. varmuuden vuoksi?

Jos et selvää vikaa siinä löytäny niin itte purkaisin sen pois tarkistaisin YJ.releen ja sit tempaisisin tankin anturin irti ja kattosin mitä tapahtuu. Niin ja kun otat sen mittarin uudelleen käsiisi niin katto ennen mittarista johtojen irroittelua ettei irtaallaan olevia johtoja ole kojelaudan sisällä. Ts. jos jokin johto jäi kiireessä laittamatta mittaristoon paikalleen --> kiekkamittari ei toiminu sen takia --> YJ relettäkään ei silloin kannata purkaa?
joo summis vaan tein sen lisämaadoituksen, ajattelin ettei siitä haittaakaa oo... mittarin takaa tarkistin että kaikki liittimet oli kiinni, ei tuo kiekkamittari menny pimiäks ku parikertaa ja "hellä" nyrkillä kopautus sai sen mukaan taas, paljon oon kuullu YJ releestä , mutta ei mitään hajua missä sijaitsee ja minkä näköne ?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 300D Mittarin maadoituus ongelma, hermot menee!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yj on akun takana luotat suoja muovin pois ja alumiinin värinen rele joss sulake tai kaksi releen päällä.
Tutki myös tankin anturin saama maattopiste ja sen johdot on kontissa kun otat kuskin puolen suojanpois ja siellä johtonippu antennin lähellä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: w124 300D Mittarin maadoituus ongelma, hermot menee!

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Jonska93 kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:Löysitkö katkoksen foliosta vai ihan summissako laitoit sen apikopatentin ns. varmuuden vuoksi?

Jos et selvää vikaa siinä löytäny niin itte purkaisin sen pois tarkistaisin YJ.releen ja sit tempaisisin tankin anturin irti ja kattosin mitä tapahtuu. Niin ja kun otat sen mittarin uudelleen käsiisi niin katto ennen mittarista johtojen irroittelua ettei irtaallaan olevia johtoja ole kojelaudan sisällä. Ts. jos jokin johto jäi kiireessä laittamatta mittaristoon paikalleen --> kiekkamittari ei toiminu sen takia --> YJ relettäkään ei silloin kannata purkaa?
joo summis vaan tein sen lisämaadoituksen, ajattelin ettei siitä haittaakaa oo... mittarin takaa tarkistin että kaikki liittimet oli kiinni, ei tuo kiekkamittari menny pimiäks ku parikertaa ja "hellä" nyrkillä kopautus sai sen mukaan taas, paljon oon kuullu YJ releestä , mutta ei mitään hajua missä sijaitsee ja minkä näköne ?
Mitään lisämaadoituksia ei mittari tarvitse,kunhan alkuperäiset on oikealla paikallaan. En muista miten se mulla kävi mutta mahdollisuus on hyvä että maadoituskisko menee väärään paikkaan kun kierroslukumittarin asentaa paikoilleen -muistaakseni. Se maadoitus on jousimainen metalliliuska. Silloin jäi osa mittareista toimimatta.
Viimeksi muokannut jsmaa, Pe 20.12.2013 15:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Jonska93
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ke 15.02.2012 16:59
Paikkakunta: Ylihärmä

Re: w124 300D Mittarin maadoituus ongelma, hermot menee!

Viesti Kirjoittaja Jonska93 »

atlas kirjoitti:Yj on akun takana luotat suoja muovin pois ja alumiinin värinen rele joss sulake tai kaksi releen päällä.
Tutki myös tankin anturin saama maattopiste ja sen johdot on kontissa kun otat kuskin puolen suojanpois ja siellä johtonippu antennin lähellä.
okei, pitääpäs kattoa nuo molemmat
Jonska93
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ke 15.02.2012 16:59
Paikkakunta: Ylihärmä

Re: w124 300D Mittarin maadoituus ongelma, hermot menee!

Viesti Kirjoittaja Jonska93 »

atlas kirjoitti:Yj on akun takana luotat suoja muovin pois ja alumiinin värinen rele joss sulake tai kaksi releen päällä.
Tutki myös tankin anturin saama maattopiste ja sen johdot on kontissa kun otat kuskin puolen suojanpois ja siellä johtonippu antennin lähellä.
ilmeisesti se maapiste on tuo mihin menee alle 10 ruskeaa piuhaa 2 rengasliittimeen jotka on rungos, koitin antaa teräsharjaa molempiin liittimiin pelliin yms että varmasti yhdistää. ei toimi , ja tuo yj rele nii pystyykö sen avata jotenki järkevästi vai väkivalloin vaan ? sen navat hinkkasin ja annoin crc:tä eikä auttanu, tankin anturin liittimen ku nyppäs irti nii polttoaine valo paloi ja mittari nollis onko siinä mitään erikoista tiedettävää kun irottaa sen vaikka epäilen että vika ei siinä oo ku polttoaine valo toimii normaalisti. ja vika ilmeisesti mittarin pääs ku pieni taputtelu koe lautaan laittaa mittarin hyppimään...
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: w124 300D Mittarin maadoituus ongelma, hermot menee!

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Jonska93 kirjoitti:kertokaa nyt hyväntähäre joku mitenkä mittariston maadoitus korjataan oikein; eli ensi vika oli vaan polttoainemittaris (pomppii mihin sattuu) no viisaana sähköasentajana päättelin että vika on siinä metalli liukas mikä menee nopeusmittarin sitä valkosta takamuovia pitkin yhdistäen mittariston molempien puolien maadoitukset, noh vedin siihen rinnalle rengas apikoilla johdon, ja vielä siitä toinen johto samasta liittimestä lähtemään auton runkoon, no mitä tapahtui, polttoainemittaris ei muutosta -> kello veti vitunpäähän ja lakkas toimimasta ja rinkimittariki meni parikertaa pimiäksi... auttakaa nyt joku, huomasin siinä mittarin vasemmas puoles olevan mikropiirin jonka yhes jalas ei ollu ollenkaa tinaa :O kuuluiskohan olla en tohtinu vielä ainakaa tinata siihen? mulla menee hermot tuan paskan mittarin kans pia....
Nii ja tää sun alkuperänen vika johtuu polttoainemittarin takana olevasta trimmeripotikasta. On siinä pk-levyllä. Sen metallipinnat tummuu,hapettuu ja sen liuku lakkaa koskettamasta siihen keskimmäiseen nastaan. Siitä johtuu polttoainemittarin hyppiminen. Itsekin jouduin laittamaan tilalle kiinteät vastukset kun trimmeri ei kieruttamisista ja muista puhdistuksista tokeentunut. Tämä on aivan yleinen vika,tulee varmaan joka ikisessä lankussa vastaan jossainvaiheessa.
Se mikropiirin jalka... tuleeko jalalle folio,eli onko se tarkoitettu yhdistettäväksi siihen jalkaan? Jos ei foliota,ei tietenkään tinaakaan,jos folio niin tinaa. Kyllä mikropiireissä usein on "pimeitä" jalkoja. Ja kaikki pk-levyn läpiviennit kannattaa käydä kolvilla läpi,ne usein irtoilee ja alkaa katkoon. Ensin kävisin nämä ja maadoitusliuskan tarkistuksen läpi ennenkuin hyökkäisin yj-releen kimppuun,tosin ei sen nastojen juottamisesta haittaakaan ole,onhan sitten vastaisen varalle...
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Vastaa Viestiin