Jäätyykö Mersuissa jarrut?
Jäätyykö Mersuissa jarrut?
Kävin juuri siirtämässä autoa toiselle lämmitystolpalle. Auto lähti normaalisti pakilla ja yhtäkkiä iski jumiin. Ei liikkunut kaasulla eteen, eikä taakse. Piti käydä tutkaileen, minne monttuun se losahti, mutta mitään ei löytyynyt. PAkilla lähti sitten isolla kaasulla liikkumaan, mutta eteenpäin ei millään. Kuskin puolen takarengas ei pyörinyt millään. Välillä taakse ottaen ja taas eteen yrittäen sai hieman kulkemaan eteenpäin, kunnes taas jurahti paikalleen.
Oireet viittais käsijarrukenkiin, kun taakse pääsee, mutta eteen ei? Käsijarrua en ole käyttänyt, kun tämä on automaatti. Auto kävi pesussa hieman ennen tuota jumitusta...
Onko tällaista vikaa muilla ilmennyt ja mikä siellä jämähti? Ajelin ympäriinsä hetken, kun parin kaverin avustamana pääsi eteenpäin. Jokin tuntuu vieläkin siellä ahdistavan...
Oireet viittais käsijarrukenkiin, kun taakse pääsee, mutta eteen ei? Käsijarrua en ole käyttänyt, kun tämä on automaatti. Auto kävi pesussa hieman ennen tuota jumitusta...
Onko tällaista vikaa muilla ilmennyt ja mikä siellä jämähti? Ajelin ympäriinsä hetken, kun parin kaverin avustamana pääsi eteenpäin. Jokin tuntuu vieläkin siellä ahdistavan...
C270 W203.216
Re: Jäätyykö Mersuissa jarrut?
Mulla ei ole koskaan jäätynyt, mutta odotetaan vähän suurempaa otosta ennen johtopäätöksen tekoa
Miksei sitä käsijarrua voi käyttää? Viimeks tänään katsuri heitti että onpas hyvin ja hiljan herkistelty väykyn käsijarru - sanoin että ei oo tehty muuta kuin ahkerasti käytetty.
(meni muuten toista kertaa putkeen laakista läpi ja ilman huomautuksia. Väykky on näköjään kuin viski - alkaa paranemaan kunnolla vasta 12 vuodesta eteenpäin
)

Miksei sitä käsijarrua voi käyttää? Viimeks tänään katsuri heitti että onpas hyvin ja hiljan herkistelty väykyn käsijarru - sanoin että ei oo tehty muuta kuin ahkerasti käytetty.


W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Jäätyykö Mersuissa jarrut?
Ei ole koskaan 18 vuoden autoiluhistorian aikana jäätynyt. Tosin seisontajarrua käytetään aina ja nimenomaan automaattien kanssa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Jäätyykö Mersuissa jarrut?
Automaatissa käsijarru on kerrassaan turha laite. Renkaat lukitaan manuaalisesti laatikon puolelta p-asennossa. Yli 10 vuoteen ei ole tarvinut, sen mitä on automaatilla tullut ajettua, enkä ole käsijarrua kaivannut. Tai, no harrastuspuolelta ehkä.
Olisko tuossa mahdollista, että oisikin jarrukenkien pinta irti ja siksi jumitti?
Olisko tuossa mahdollista, että oisikin jarrukenkien pinta irti ja siksi jumitti?
C270 W203.216
Re: Jäätyykö Mersuissa jarrut?
Ukkelilla on jonkun kerran ollu levyt kiinni paloissa. Käy silleen että kun pihaan tullessaan joutuu pukkaamaan vimoisen 50m lumessa ja hetkeä ennen on jarruttanu kääntyäkseen niin sulaa se lumi joka sit jäätyy ja jumittaa. On sitte niin jumissa ettei auta kuin kuuma vesi tms.
On sittemmin oppinu ettei jarruttele polkimella jos tietää et joutuu lumeen pukkaamaan
Tuo yhtäkkinen jumiminen ei oikein sovi jäätymisen oireisiin
On sittemmin oppinu ettei jarruttele polkimella jos tietää et joutuu lumeen pukkaamaan

Tuo yhtäkkinen jumiminen ei oikein sovi jäätymisen oireisiin
Re: Jäätyykö Mersuissa jarrut?
Parkkiasento on sitä varten että auto pysyy parkkipaikalla, tasaisella(Oo * oO) kirjoitti:Automaatissa käsijarru on kerrassaan turha laite. Renkaat lukitaan manuaalisesti laatikon puolelta p-asennossa. Yli 10 vuoteen ei ole tarvinut, sen mitä on automaatilla tullut ajettua, enkä ole käsijarrua kaivannut. Tai, no harrastuspuolelta ehkä.

Itse teen siten että auto seis. Jos rumpujarrut takana painan jarrupoljinta reilummin että kengät liikkuu (esim USAvehkeet)ja sitten kytken seisontajarrun. Sitten vaihde vapaalle, käyttöjarru ylös ja katson että auto pysyy varmasti paikoillaan. Lopuksi P-asento päälle ja auton sammutus

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Jäätyykö Mersuissa jarrut?
Näin äkkiseltään veikkaisin että sieltä on toinen käsijarru kengän kiinitykset pettänyt 

Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Jäätyykö Mersuissa jarrut?
Tarpeellinen tai ei tuo seisontajarru automaatissa, niin ei se käyttämättömänä muutu ainakaan paremmaksi.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: Jäätyykö Mersuissa jarrut?
Eikös sillä p-asennon lukolla ole jokin fyysinen kestorajakin (Np ei varmaan heti tule suomen mäkiin pysäköitäessä vastaan mutta...)?
Ja kun katsurisetä haluaa että se toimii, niin kun sitä käyttää nii ei tartte tehdä joka vuosi remppaa sen takia (älyttömän äkkiä muuten tuo polkaisu meni selkäytimeen, ei sitä tartte edes erikseen miettiä, aina on poljin pohjassa kun autosta nousee. Sama oli kyllä aikanaan manuaalien kanssakin käsivivulla, mutta motorinen 'sekvenssi' on kuitenkin nin eri
)
Taaksepäinhän se jarru ei vissiin edes itseensä 'tehosta' joten jos ei siellä ole mitään irti niin hassulta tuntuu.
Ja kun katsurisetä haluaa että se toimii, niin kun sitä käyttää nii ei tartte tehdä joka vuosi remppaa sen takia (älyttömän äkkiä muuten tuo polkaisu meni selkäytimeen, ei sitä tartte edes erikseen miettiä, aina on poljin pohjassa kun autosta nousee. Sama oli kyllä aikanaan manuaalien kanssakin käsivivulla, mutta motorinen 'sekvenssi' on kuitenkin nin eri

Taaksepäinhän se jarru ei vissiin edes itseensä 'tehosta' joten jos ei siellä ole mitään irti niin hassulta tuntuu.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Jäätyykö Mersuissa jarrut?
Juurikin näin automaatin kanssa.karra kirjoitti:Parkkiasento on sitä varten että auto pysyy parkkipaikalla, tasaisella(Oo * oO) kirjoitti:Automaatissa käsijarru on kerrassaan turha laite. Renkaat lukitaan manuaalisesti laatikon puolelta p-asennossa. Yli 10 vuoteen ei ole tarvinut, sen mitä on automaatilla tullut ajettua, enkä ole käsijarrua kaivannut. Tai, no harrastuspuolelta ehkä.. Seisontajarrulla lukitaan auto mäkeen siten että ei missään nimessä saa jäädä automaatin parkkilukon varaan.
Itse teen siten että auto seis. Jos rumpujarrut takana painan jarrupoljinta reilummin että kengät liikkuu (esim USAvehkeet)ja sitten kytken seisontajarrun. Sitten vaihde vapaalle, käyttöjarru ylös ja katson että auto pysyy varmasti paikoillaan. Lopuksi P-asento päälle ja auton sammutus.

S210 220CDi Classic -02
ex W124 220E -93
ex W124 220E -93
- klonksvaagen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 293
- Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
- Paikkakunta: Punaraja
Re: Jäätyykö Mersuissa jarrut?
Kyllä jäätyy
Kulkuneuvolla ollut nyt noin kerta viikkoon ajua, seisontajarru kolahtaa liikkeelle lähtiessä ja on siis löysättynä ja roippeet siellä taitavat olla jo vuoden vanhat

Kulkuneuvolla ollut nyt noin kerta viikkoon ajua, seisontajarru kolahtaa liikkeelle lähtiessä ja on siis löysättynä ja roippeet siellä taitavat olla jo vuoden vanhat

Re: Jäätyykö Mersuissa jarrut?
Jarru siellä jäässä on ollut. Töistä lähtiessä 6 km jälkeen kolahti ja vapautui. Kotiin oli toiset 6 km ja kyllä jarru haisi. Se nyt on vähän epäselvää, kumpi jarru siellä oireili... Ja vihtiikö tuolle tehdä mitään... Sekin tässä on niin hullunhauskaa, että täällä oli aika 0-keli. Kotiin ajellessa oli +0,5 astetta. Kyllä tämä hankinta osaa nyt vastustaa kerrakseen.
C270 W203.216
Re: Jäätyykö Mersuissa jarrut?
Tarkista nyt kuitenkin että seisontajarrun osat on reerassa Meinaan oireet joita aiemmin mainitsit ja käryäminen ei sovi jäätymiseen.(Oo * oO) kirjoitti:Kotiin oli toiset 6 km ja kyllä jarru haisi.
Jos on jäässä ni se on jäässä het lähtiessä ja pamauksen kera lähtee liikkeelle jos lähtee eikä silleen et likku pätkänmatkaa ja vasta sit jäätyy.
Joku osa on irti melki 100varmasti.
Sellainenkin on nähty että takalaakerikin ollessaa loppu savuuttaa jarrupaloja mutta yleensä se oireilee lisäksi äänelläkin
Re: Jäätyykö Mersuissa jarrut?
Kengistä pinta irti ja tai levittäjä jumissa. Itse käytän automaatin kanssa välillä "käsijarrua" , ettei mene jumiin. Muutenhan tuo mersun parkkilukko kestää millaisessa mäessä tahansa.
Re: Jäätyykö Mersuissa jarrut?
aika hyvin mersuissa jarrut on pelanneet. oikeastaan koskaan ei ole jäätynyt ja harvassa on ne kerrat, kun on muuten vaan juminut. tuntuu aika toimintavarmalta koko jarrusysteemit. ei vuoda, eikä jumittele. palatkin kuluu aika tasasesti ja leimalla jarrutehotkin on tasaset. sivusta seurannu kavereiden muun merkkisiä autoja, niin joka leimalle aina jotain jarruremonttia.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Jäätyykö Mersuissa jarrut?
Se Parkkilukon kynsi on aivan naurettavan pieni hakanen. Sen varaan en mäessä uskkoisi autoani yksinään missään tapauksessa. Seisontajarrua kun käyttää ni se pysyy kunnossa eikä ruostu jumiin. Sitten kun se on ruosteen peitossa ja märkä, ja tulee salamapakkaset niin se jäätyy ja pysyy kiinteänä tosi hyvin. ajelee 10km ni se sulaa niin että jännite laukeaa ja sanoo ponk.
EDIT: tuli tuossa mieleen, kun Maarianhaminassa oli BMW 530 pysäköity Tullin eteen, risteykseen oli matkaa 30m. Alamäki, niin jossain vaiheessa, oli ko. BMW pysäköinyt itsensä tien toisella puolella olevalle torille. Oli P pettänyt. Samalla oli kaatanut yhden torikojun.
EDIT: tuli tuossa mieleen, kun Maarianhaminassa oli BMW 530 pysäköity Tullin eteen, risteykseen oli matkaa 30m. Alamäki, niin jossain vaiheessa, oli ko. BMW pysäköinyt itsensä tien toisella puolella olevalle torille. Oli P pettänyt. Samalla oli kaatanut yhden torikojun.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Jäätyykö Mersuissa jarrut?
Mäntä siellä on ollut jäässä, ei kengät. Kai se meni sutina toinen puoli, kunnes luistonesto löi päälle ja auto jäi siihen paikalle. Käsijarru toimii aivan normaalisti, kun sitä vauhdissa päälle laittaa, molemmat renkaat menee lukkoon. Jos jotain pettäisi kenkien suunnalta, niin sen kyllä äänestä kuulisi ja tuntisi. Heti.
Silla surkealla teräskynnellä on kuitenkin perävälitys kaverina, niin sinne ei suuria rasituksia synny. Ei ole kyse ollut mistään mäestä. Ja bmw kuskilta moista voi odottaakkin.
Silla surkealla teräskynnellä on kuitenkin perävälitys kaverina, niin sinne ei suuria rasituksia synny. Ei ole kyse ollut mistään mäestä. Ja bmw kuskilta moista voi odottaakkin.

C270 W203.216
Re: Jäätyykö Mersuissa jarrut?
(Oo * oO) kirjoitti:Automaatissa käsijarru on kerrassaan turha laite. Renkaat lukitaan manuaalisesti laatikon puolelta p-asennossa. Yli 10 vuoteen ei ole tarvinut, sen mitä on automaatilla tullut ajettua, enkä ole käsijarrua kaivannut. Tai, no harrastuspuolelta ehkä.
Olisko tuossa mahdollista, että oisikin jarrukenkien pinta irti ja siksi jumitti?
Sergey kirjoitti:Se Parkkilukon kynsi on aivan naurettavan pieni hakanen. Sen varaan en mäessä uskkoisi autoani yksinään missään tapauksessa. Seisontajarrua kun käyttää ni se pysyy kunnossa eikä ruostu jumiin. Sitten kun se on ruosteen peitossa ja märkä, ja tulee salamapakkaset niin se jäätyy ja pysyy kiinteänä tosi hyvin. ajelee 10km ni se sulaa niin että jännite laukeaa ja sanoo ponk.
EDIT: tuli tuossa mieleen, kun Maarianhaminassa oli BMW 530 pysäköity Tullin eteen, risteykseen oli matkaa 30m. Alamäki, niin jossain vaiheessa, oli ko. BMW pysäköinyt itsensä tien toisella puolella olevalle torille. Oli P pettänyt. Samalla oli kaatanut yhden torikojun.
Eikös sillä bmw kuskilla ole myös perävälitys kaverina(Oo * oO) kirjoitti:Mäntä siellä on ollut jäässä, ei kengät. Kai se meni sutina toinen puoli, kunnes luistonesto löi päälle ja auto jäi siihen paikalle. Käsijarru toimii aivan normaalisti, kun sitä vauhdissa päälle laittaa, molemmat renkaat menee lukkoon. Jos jotain pettäisi kenkien suunnalta, niin sen kyllä äänestä kuulisi ja tuntisi. Heti.
Silla surkealla teräskynnellä on kuitenkin perävälitys kaverina, niin sinne ei suuria rasituksia synny. Ei ole kyse ollut mistään mäestä. Ja bmw kuskilta moista voi odottaakkin.

Re: Jäätyykö Mersuissa jarrut?
Nooh, on niitä mersuillekin käynyt kun lueskellu esim ruottin saksan ja ameriikan foorumeita. Mutta Mikäs siinä, seisontajarrua ei oo pakko käyttää, se vaan pysyy ehjänä kun sitä käyttää(Oo * oO) kirjoitti:Silla surkealla teräskynnellä on kuitenkin perävälitys kaverina, niin sinne ei suuria rasituksia synny. Ei ole kyse ollut mistään mäestä. Ja bmw kuskilta moista voi odottaakkin.


Ja miten mäntä voi olla jäässä jarrusatulassa? Eikö s eole silloin viallinen jos siellä on vettä niin paljon että se jäätyy / ettei se liiku minnekään?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Jäätyykö Mersuissa jarrut?
ameriikan malleissa ei tuota automaatin lukitusta ole olemassakaan. siellä on laki että auto pitää pystyä hinaamaan pois jos on vaikka väärään paikkaan pysäköity. Seisontajarruakaan ei saa siellä laittaa liian "tiukalle"
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Re: Jäätyykö Mersuissa jarrut?
Ohhoh, onkos sitä istuttu esson baarissaJohaT kirjoitti:ameriikan malleissa ei tuota automaatin lukitusta ole olemassakaan. siellä on laki että auto pitää pystyä hinaamaan pois jos on vaikka väärään paikkaan pysäköity. Seisontajarruakaan ei saa siellä laittaa liian "tiukalle"

Tuosta lukituksesta, eli "sergeyn kynnestä"

Oman esson baarissa kertoivat että joskus on jouduttu miehissä tuuppaamaan autoa ylämäkeen päin että saataisiin se automaatin lukitus pois, niin tiukassa ollut että ei vaihteensiirtäjän vivuissa voima riittänyt.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Jäätyykö Mersuissa jarrut?
Jarrut ei jäädy mersuissa
Re: Jäätyykö Mersuissa jarrut?
En aikonut tähän enään vastata, kun aihe menee typeryyden puolelle, mutta vastasinpas kuitenkin.
En tiedä oliko siinä penalissa ZF, vaikko Borg-Warner, vaikko manuaali laatikko. Enkä tiedä siitä mäestäkänä, oliko se auto mäen päällä, vai aivan mäessä ja kuinka jyrkkä mäki on, saatikka missä kulmassa auto oli. Nämä kaikki kun oleellisesti vaikuttaa siihen teoriaan, mikä tapauksen aiheutti. Kun ei voi tietää, onko juttu kertojan omaa mietintää, vai tietoa asiasta.
Vikaa penaalissa kuitenkin on ollut. Ne kynnet laatikosta saa pilalle, kun vaihde isketään p-asentoon ennen auton pysähtymistä. Näyttää olevan yleistä. Kynsi pyöristyy ja ei varmaan jossain vaiheessa enään pidä. Samaten on voinut olla kyse manuaalilaatikosta, joka on paskana ja vaihde pomppaa itsestään pois päältä. Ja ehkäpä tämä lähti liikkeelle sen vuoksi? Tai ehkä oli talvi ja tuli nollakeli, jolloin auto vain lähti vierimään kitkan petettyä renkaiden alla.
Esim. Volvolla käsijarrulla ei tee sitten mitään. Ei tahdo ottaa, vaikka miten niitä rassaa. Ja kyse on niistä laatikkomalleista. Painavissa autoissa, joissa on takana levyjarru ja käsijarru hengettömillä kengillä, niin ne ei paljoa pidättele, vaikka kuinka päälle vetää. Varsinkaan, jos on rengaskokoakin vielä kasvatettu.
Ja miten mäntä voi jäätyä, löytyy vastaus edellisistä viesteistä. Saattaahan tässä olla suojakumi rikki ja vettä päässyt turhan paljon sinne. Sitten iskee pian ruostekin, joka pilaa kaiken...
En tiedä oliko siinä penalissa ZF, vaikko Borg-Warner, vaikko manuaali laatikko. Enkä tiedä siitä mäestäkänä, oliko se auto mäen päällä, vai aivan mäessä ja kuinka jyrkkä mäki on, saatikka missä kulmassa auto oli. Nämä kaikki kun oleellisesti vaikuttaa siihen teoriaan, mikä tapauksen aiheutti. Kun ei voi tietää, onko juttu kertojan omaa mietintää, vai tietoa asiasta.
Vikaa penaalissa kuitenkin on ollut. Ne kynnet laatikosta saa pilalle, kun vaihde isketään p-asentoon ennen auton pysähtymistä. Näyttää olevan yleistä. Kynsi pyöristyy ja ei varmaan jossain vaiheessa enään pidä. Samaten on voinut olla kyse manuaalilaatikosta, joka on paskana ja vaihde pomppaa itsestään pois päältä. Ja ehkäpä tämä lähti liikkeelle sen vuoksi? Tai ehkä oli talvi ja tuli nollakeli, jolloin auto vain lähti vierimään kitkan petettyä renkaiden alla.
Esim. Volvolla käsijarrulla ei tee sitten mitään. Ei tahdo ottaa, vaikka miten niitä rassaa. Ja kyse on niistä laatikkomalleista. Painavissa autoissa, joissa on takana levyjarru ja käsijarru hengettömillä kengillä, niin ne ei paljoa pidättele, vaikka kuinka päälle vetää. Varsinkaan, jos on rengaskokoakin vielä kasvatettu.
Ja miten mäntä voi jäätyä, löytyy vastaus edellisistä viesteistä. Saattaahan tässä olla suojakumi rikki ja vettä päässyt turhan paljon sinne. Sitten iskee pian ruostekin, joka pilaa kaiken...
C270 W203.216
Re: Jäätyykö Mersuissa jarrut?
vähän asian vierestä, mutta liittyy kuitenkin mersun jarruihin. kävin leimaan ässää ja jarrutestissä sitten tietenkin kokeiltiin tuo käsijarrukin. käsijarrussa oli jotain 3000 yksikköä tehoa, mitä lie sitten noi yksiköt onkaan. melkein saman verran, kun etujarruissa.. aika hyvin. takajarruissa oli paljon vähemmän.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E