124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Jutzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: To 30.06.2011 20:06
Paikkakunta: Kauhava

124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja Jutzk »

Kokeilin hakua mutta ei löytyny.

Eli laatikko on 722.4 ja kori 124 ja kone on 603. Meni perjantaina vetari katki, vaidoin ehjän tilalle niin kumma juttu, lootas ei oo enää ku 2 pykälää eteenpäin. Olisko ideoita mitä huomenillalla rupean tutkimaan?

Se on kumma ku edellises autos meni kans laatikko paskaksi kun perä antautui. Samalla lailla mut siel ei menny ku 1. pykälä. Meneekö sielä joku ylikierroksille ja jää jumiin panttaamaan vaihteita?

Oon ottanu jo kd vaijerin irti mutta ei vaikutusta. Tallista löytys toinen 722.4 ja sit yks pumppuvikainen 722,.3, vaihto osia olis kyllä kun tietääs mitä vaihdeltaas. Ja olis hyvä jos pystyys autoonpäin vaihtelemaan vai onko mahdollista?

Itse pähkäilin että jos se yhtäkkisesti katoaa vastus kun kuorma katoaa kardaanilta niin ruveta kalvaamaan se pumppu, tai tulla ilmakuplia öljyyn ja jotka menis venttiilikoneistoon ja jouset ei sais tarpeeks painetta? Kokeilin jo kiihdyttää punarajalle ja pidin noin 5 sek lämää lattiassa max kierroksilla, jos se ajais ilmat pois mutta ei auttanu. Tympiää ku ei kulje kun 80 :D
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Olet tarkistanu lootan öljymäärän?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kokeiles niin että perä ilmaan ja käyt vaihteitaläpi ajaen ja joku 20 minsaa..noin tehdään kun askin rempan jälkeen ilmataan sitä.

Sitten näihin korjausta vaativiin askelin.
Sitten voit avata laatikosta turbiinin puolen päädyn eli siltä kesältä pultit pois ja vedät sen paketin ulos.
Siinä on pumppu ja pakin pakka..sen vaihdat kokonaisuudessaan ..siinä on vain kehällä joitain o-renkaita ja akselila tiivisteitä...onnistuu varmasti.
Sitten taas perä ilmaan ja ilmausta vaihteita läpikäyden.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ainiin ja kun purat askia niin aski oltava pysty asennossa niin ei suolla koko akselista ulos
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5734
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

atlas kirjoitti:Kokeiles niin että perä ilmaan ja käyt vaihteitaläpi ajaen ja joku 20 minsaa..noin tehdään kun askin rempan jälkeen ilmataan sitä.

Sitten näihin korjausta vaativiin askelin.
Sitten voit avata laatikosta turbiinin puolen päädyn eli siltä kesältä pultit pois ja vedät sen paketin ulos.
Siinä on pumppu ja pakin pakka..sen vaihdat kokonaisuudessaan ..siinä on vain kehällä joitain o-renkaita ja akselila tiivisteitä...onnistuu varmasti.
Sitten taas perä ilmaan ja ilmausta vaihteita läpikäyden.
eipä taida olla o-renkaita tuossa kohassa :roll: katoppa :idea:

Kuva

Kuva

öljypumpun laipassa on vain o-rengas, muut ovat huulutiivisteitä :wink:
pakin levykasa jää laatikkoon kun pumppu vedetään ulos :idea:
mullon pelkkiä romuja vaan
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Laatikko alas vaan, ottaa sen auki ja kattoo mitä siellä on pettänyt, panta poikki tai sitten laatikon takapäässä se kuvernoori saanut kipeää.

Yllättävän hyvin tuntuu tuo 722.4 kestävän viritettynäkin, ei luistellut vielä noilla tehoilla?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja pera8x »

voihan tohon kokeilla venttiilipöytää vaihtaa. se ainakin on suht nopea ja helppo toimenpide. ja sillä saa poissuljettua kaikki venttiiliviat ja roska viat yms.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Vaiha siihen isoon lootaan pumppu ja laita paikalleen. Turhaan niitä pikkulaatikoita sinne laittaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Jutzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: To 30.06.2011 20:06
Paikkakunta: Kauhava

Re: 124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja Jutzk »

Kiitoksia ideoista!

Koitin kuvernööriä rassailla, tuntuu liikkuvan ainakin hyvin. Kumma ku kierrätät 2. vaihteella tappin ja heität kepin vapaalle ja takas Deelle niin se vähä niinku yrittääs kolmosta mut sitte heittää kakkosen silmään. Normaalisti mulla olis jo manuaali tullu tilalle mutta nyt on asenne sellainen että KATOTAAS KUMPI VOITTAA, aski vai mies.

Nappasin jo kuvernöörin irti toisesta laatikosta ja kokeilen vaihtaa sen huomenna. Sit kokeellaa venttiilikoneistoa. Ölppämäärä näyttääs olevan ok.

Tulee pian ropellettua tätä (itelle heprea aihetta tämä automaatin sielunelämä) niin että teen noista kolmesta lootasta yhen vahvistetun, kitkalevyjä kasittääkseni vaan lisäällään ja sellasta. Mut sais ny kuiteski ensi olla perusloota kunnos.


Lootan painetta oon nostanu 2,5 kierrosta ja sit sielä on ahtopaine ohjaus, luistaa ilman ahtopaineohjausta.
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja Jolle »

722.3 ja 722.4 osat ei sitten sovi ristiin, tarkoitan kitkalevyjä ja muita hilppeitä laatikon sisällä- Venttiilikoneisto taisi olla sama?

Ei siinä kuvernoorissa sitten mahda olla vikaa jos päälisin puolin oli ehjä.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
Jutzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: To 30.06.2011 20:06
Paikkakunta: Kauhava

Re: 124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja Jutzk »

siekkisen ison lootan korjauskehoitus hylätty.. Turbiini ei lähe irti..
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Jutzk kirjoitti:siekkisen ison lootan korjauskehoitus hylätty.. Turbiini ei lähe irti..
niin ja siitä oli öljypymppu rikki / mennyt rikki kun turbiini on kiristetty pulteilla kun ei ole mennyt muuten pohjaan saakka
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja Jolle »

hommaa vaan 722.3 varalle, nuo pikkulaatikot ei tuu kestämään, niinkun ei muukaan voimansiirrossa...
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: 124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja Choke »

Itellä pamahti aikalailla valmiiks yks 722.4. Noin kuukauden kesti barin paineilla ajelua ahtopaineohjauksella, muuten luisti kans. En oo viel ehtiny purkaa ja kattoo et mitä sielt o särki menny mut ainaki vaihteiston lohkosta tuli jotai läpi ku halkes ja valutti öljyt tielle :D että suosittelen ehkä kans sitä piste kolmosta sinne tilalle! :wave:
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

touhottaja kirjoitti:
atlas kirjoitti:Kokeiles niin että perä ilmaan ja käyt vaihteitaläpi ajaen ja joku 20 minsaa..noin tehdään kun askin rempan jälkeen ilmataan sitä.

Sitten näihin korjausta vaativiin askelin.
Sitten voit avata laatikosta turbiinin puolen päädyn eli siltä kesältä pultit pois ja vedät sen paketin ulos.
Siinä on pumppu ja pakin pakka..sen vaihdat kokonaisuudessaan ..siinä on vain kehällä joitain o-renkaita ja akselila tiivisteitä...onnistuu varmasti.
Sitten taas perä ilmaan ja ilmausta vaihteita läpikäyden.
eipä taida olla o-renkaita tuossa kohassa :roll: katoppa :idea:

Kuva

Kuva

öljypumpun laipassa on vain o-rengas, muut ovat huulutiivisteitä :wink:
pakin levykasa jää laatikkoon kun pumppu vedetään ulos :idea:
Ei ollut tarkoitus päteä kun mersun automaattia ei ole tullut purettua muiden kylläkin.
Joissakin askeissa on tossa etulätkässä kun vasten painuu lohkoon paikalleen niin poraukset pakinmmännälle ja pumpun paine linja jossa o-renkaat mutta tossa mersun lätkässä sitä ei sitten ole.
Mielenkiinniolla kyllä odottelen että jollakin sattuisi olemaan mersun rikkonainen aski että pääsisi tutkimaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Jutzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: To 30.06.2011 20:06
Paikkakunta: Kauhava

Re: 124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja Jutzk »

Eikös 722.3sen turpiini pitääs kuitenki iha helpolla tulla , suorastaa hypätä syliin? Siis se liikkuu siinä akselilla edestakaasi 3cm mutta ei tuu vaikka karvaasilla käsillä riuhtoo ja rynkyttää. Mä pian otan sen sieltä vaan, kahella meisselillä kangotan. :evil:


On muute helppo sit ku saan ton lootan auki miettiä vikaa, ku ei oo mitään kuusaa miten koko mehulingon pitääs toimia. :D :(
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Paineilmalla älä sitten työnnä miten satuun kanaviin kun voi jokin pakan tiiviste pamahtaa kuin kaverilla ja aski uudelleen auki kun oli tiiviste nyrjähtänyt ja räjähtänyt.
Kytkentä paine on nimittäin aika pieni paineilmaan nähden.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Jutzk kirjoitti:Eikös 722.3sen turpiini pitääs kuitenki iha helpolla tulla , suorastaa hypätä syliin?
Pitäshän sen.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

No jos siinä on öljypumppu vikaa niin voihan tuho olla niin totaalinen että käpälät on vääntäneet eli eipä siinä ole vaihtoehtoa vaan väkisin vaan. Turbiini pois...onkohan enää käyttökelpoinen?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Jutzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: To 30.06.2011 20:06
Paikkakunta: Kauhava

Re: 124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja Jutzk »

Noniiin, lähtihänse, ja ei ollu ku ottaa vaan :oops: Sielä oli sellanen haitta tiellä :shock: Kiireessä ei kannattaas mennä hosuun, ny ajan kans tuli huomattuu se :D

Hetken tutkittuani aloin ymmärtää ja niinku vaihteistospecialistikaverini kertoi, oli öölipumppu paskana, eli sielä ei ollu niitä nystyröitä jokka tulee siihen turpiinin hahloon. Mitäs, mistäs sellaisen öölipumpun sais? Ja turpiiniki varmuudeks olis hyvä laittaa uus. Öljyt oli kirkkaan punaset ja suodatin tukos. Ja aivan ATF vaan haisi laatikkoa availlessa. Kuinkas ny, mihinä asennos loota pitääs olla kun rupee akseleita ja pakkoja purkaan?

Käykö 722.4 turpiini ja pumppu tonne? Pitääpä huomenna hakia varaosaraadosta 722.4 niin pääsee ihmetteleen.
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mielestäni ei käy mitään tosta pikkuaskista isompaan.
Laatikko ehdottomasti kardaaninlaipan varaan pysty asentoon niin helpottaa paljon.
Jos koko akseli letka tulee ulos niin ekakertalaisella Ei varmaan mene nippuun kerralla.
Jos pakoilta purat akselin osia niinpyörittämällä ympyrää saat kaikki levyt paikalleen rumpuun
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Jutzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: To 30.06.2011 20:06
Paikkakunta: Kauhava

Re: 124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja Jutzk »

No nyt on aikaa keskittyä laatikkoon, aamulla tuli kiertokanki lohkosta läpi :cry:

Kunkas suuri ero on 722.3 diekelin ja bensan turbiinien stallspeedeissä? 300CE perästä toi iso loota, jos sinne heittääs jostain diekelin turbiinin.
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
nemb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 03.09.2009 15:57
Paikkakunta: Tampere

Re: 124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja nemb »

Mikähän tuos mun 722.4 on vikana kun pumpun säädön jälkeen ( siis syöttöjä lisää ) niin laatikko heittää ikään kuin vapaalle ennenkin kytkee vaihteen silmään.. Tapahtuu siis 2->3 ja 3->4 vaihdoilla.. Täyskaasulla ei tee tommosta, ainoastaan pienellä kaasulla..
W906 315cdi -08 520tkm ja kovaa mennää 176hp 390nm
Lolvo v70 2.5t
Ex;
S203 270cdiA Avantgarde -05
w124 300d turbotettu
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Jutzk kirjoitti:No nyt on aikaa keskittyä laatikkoon, aamulla tuli kiertokanki lohkosta läpi :cry:

Kunkas suuri ero on 722.3 diekelin ja bensan turbiinien stallspeedeissä? 300CE perästä toi iso loota, jos sinne heittääs jostain diekelin turbiinin.
Bensan turbiini on ihan ok st pelissä. 722.3 laatikon turbiini on isompi mitä 722.4 eli ne ei käy päittäin.

Voi sen laatikon purkaa ihan pöydällä vaakatasossakin.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
Jutzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: To 30.06.2011 20:06
Paikkakunta: Kauhava

Re: 124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja Jutzk »

Oli puhtaat öljyt laatikossa, eikä ollu sattumia pohjassa. Nyt kokeilen vaihtaa 722.3sen venttiilikoneiston tuonne pikkuaskiin. Päivitellään hetken kuluttua.
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Avatar
Jutzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: To 30.06.2011 20:06
Paikkakunta: Kauhava

Re: 124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja Jutzk »

Sama ongelma. Mutta nyt löyty syy: kuvernööri hajalla, tai siis sen ratas. Päivitellään illemmalla rupeeko rokkaamaan toisella rattaalla.
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Jutzk kirjoitti:Sama ongelma. Mutta nyt löyty syy: kuvernööri hajalla, tai siis sen ratas. Päivitellään illemmalla rupeeko rokkaamaan toisella rattaalla.
Alkoiko laatikko toimimaan uudella kuvernöörillä? :roll:
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 892
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Re: 124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Jolle kirjoitti:Alkoiko laatikko toimimaan uudella kuvernöörillä? :roll:
Jutzk kirjoitti:No nyt on aikaa keskittyä laatikkoon, aamulla tuli kiertokanki lohkosta läpi :cry:
Tää varmaan jarruttaa hieman testaamista :crazy:
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 892
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Re: 124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Jolle kirjoitti:Alkoiko laatikko toimimaan uudella kuvernöörillä? :roll:
Jutzk kirjoitti:No nyt on aikaa keskittyä laatikkoon, aamulla tuli kiertokanki lohkosta läpi :cry:
Tää varmaan jarruttaa hieman testaamista :crazy:

Edit: sorry, ois riittäny varmaan kerranki.
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Avatar
Jutzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: To 30.06.2011 20:06
Paikkakunta: Kauhava

Re: 124 automaatti ei vaihda kakkosta isompaa

Viesti Kirjoittaja Jutzk »

Joo tuli lodju kuntoon kuvernöörin rattaanvaihdolla.

On mersu ollu jo taas kauan käytössä, viikko meni rempatessa kun hain turbomallin alakerran ja tuosta vanhasta kansi siihen. Olis ollu aikaasemminkin ajossa mutta töissäkäyvänä ei oikein ole aikaa ruuvailla kun vasta 17.00-> 00.00.


Pitää vielä kerran aukasta se luukku ja kokeilla putsata se kuvernööri kun välissä kierrättää korkeammalle 3. vaihdetta vaihtaessa ja välissä luistaa. Vedoissa pitää kyllä mutta rauhallisesti ajaessa hieman tympiä.
- Autoja on vain kahdenlaisia: Uusia ja käytettyjä Mersuja.
Vastaa Viestiin