Viton neliveto??
Viton neliveto??
Olen tässä vähän suunnitellut 06-08 vuotisen nelivetoisen viton hankintaa 99 vuoden neliveto hiacen tilalle.
Nyt muutamaa koeajaessa järkytys on ollut suuri tuon mersun nelivedon osalta. Siis eihän tuossa hiacessakaan ole mitään oikeaa nelivetoa, ristiriipuntaan se istahtaa heti, mutta siinä on ollut riittävän hyvän menokyky käyttööni.
Liukas jyrkkä mäki metsätiellä missä hiace ei edes huomaa mitään rauhallisesti ylösajaessa, mersu ei vaan kiipeä sitä ylös, abs:n kaltainen rahina vain alkaa ja eteneminen pysähtyy lopulta ennen mäen päällystää. Ei vaikutusta vaikka ottaa sen olikohan srs:n pois päältä, sama toistuu ja myös toisella koeajamallani vitolla.
Osaisiko joku kerto miten tuo viton nelivetotekniikka toimii ja saakositä järkevillä kustannuksialla parannettua vastaamaan tuollaista hiacen nelivetoa?
Nyt muutamaa koeajaessa järkytys on ollut suuri tuon mersun nelivedon osalta. Siis eihän tuossa hiacessakaan ole mitään oikeaa nelivetoa, ristiriipuntaan se istahtaa heti, mutta siinä on ollut riittävän hyvän menokyky käyttööni.
Liukas jyrkkä mäki metsätiellä missä hiace ei edes huomaa mitään rauhallisesti ylösajaessa, mersu ei vaan kiipeä sitä ylös, abs:n kaltainen rahina vain alkaa ja eteneminen pysähtyy lopulta ennen mäen päällystää. Ei vaikutusta vaikka ottaa sen olikohan srs:n pois päältä, sama toistuu ja myös toisella koeajamallani vitolla.
Osaisiko joku kerto miten tuo viton nelivetotekniikka toimii ja saakositä järkevillä kustannuksialla parannettua vastaamaan tuollaista hiacen nelivetoa?
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Viton neliveto??
polle8 kirjoitti:Olen tässä vähän suunnitellut 06-08 vuotisen nelivetoisen viton hankintaa 99 vuoden neliveto hiacen tilalle.
Nyt muutamaa koeajaessa järkytys on ollut suuri tuon mersun nelivedon osalta. Siis eihän tuossa hiacessakaan ole mitään oikeaa nelivetoa, ristiriipuntaan se istahtaa heti, mutta siinä on ollut riittävän hyvän menokyky käyttööni.
Liukas jyrkkä mäki metsätiellä missä hiace ei edes huomaa mitään rauhallisesti ylösajaessa, mersu ei vaan kiipeä sitä ylös, abs:n kaltainen rahina vain alkaa ja eteneminen pysähtyy lopulta ennen mäen päällystää. Ei vaikutusta vaikka ottaa sen olikohan srs:n pois päältä, sama toistuu ja myös toisella koeajamallani vitolla.
Osaisiko joku kerto miten tuo viton nelivetotekniikka toimii ja saakositä järkevillä kustannuksialla parannettua vastaamaan tuollaista hiacen nelivetoa?
Viton neliveto systeemi ei ole kovin kestävä
(heikoimpana lenkinä jakolaatikossa ole oleva ketju)
jos iitä kuullu pienikin äänin niin tietää rahan menoa ko ketjua ei myydä kuin jakolaatikon mukana...
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: Viton neliveto??
Mitenkäs tuo voimanjakautuminen etu ja takaakselin välille on toteutettu, vito kun tuntuu olevan enemmänkin takavetoinen ja hiacessa lähes tasan tuo jakauma. Vito ilmeisesti alkaa jarruilla jarruttelemaan sutivaa pyöraa ja meno pysähtyy osittain sen takia ja etuakselin veto tuntuu olevan lähinnä vähän auttavaa ja takapyörät sutii....? Onko tuo voimanjakautumisen muuttaminen minkälainen operaatio osaavalle henkilölle?
Re: Viton neliveto??
Joka välissä tasauspyörästö ilman lukkoa, eli asr poiskykettynä joka pyörälle menee täsmälleen saman verran vääntöä. Takapää kevyempänä luonnollisesti sutii herkemmin jolloin etupyörille välittyväksi väännöksi jää se sama millä herkiten tyhjää lyövä pyörä sutii. Sutimisen esto tosiaan tuntuu että se tappaa menon täysin, mutta jkaikesta huolimatta paremmin auto sen kanssa etenee ku ilman. Paras ajoteknikka on että silloin ku asr alkaa rutista ni kaasu aivan pohjaan, elektroniikka siitä vasta ymmärtää että nyt on tosi kyseessä eikä tapa moottoria ihan kokonaan.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: Viton neliveto??
Eihän se voimanjako ihan noin mene, ainakin yhtä 639:n ketjuvetoa kun katsoin niin 35% eteen ja loput taakse oli jakosuhde.
Re: Viton neliveto??
Tuo oli uusi tieto en ole moista koskaan niin tarkasti tutkinu, joten automaattissti oletin että olisi ollu 50/50 NO nyt ymmärrän vielä paremmin miksi noissa pitää asr olla päällä että edes vähän takavetoa paremmin likkuu.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: Viton neliveto??
Meillä on ollut korjaamon ajokkina takaveto ja neliveto Vitot.edes vähän takavetoa paremmin likkuu
Takavedolla ei pääse liukkaalla mihinkään risteyksistä, neliveto lähtee per heti ja sillä voi hinata esim. pitkää korkeaa Sprinteriä liukkaalla ongelmitta.
Voimanjaosta. lukoista ym. en tiedä yhtään mitään mutta eroa on kuin yöllä ja päivällä.
Etuperiä, jakolaatikoita ja yhteen takaperäkin on vaihdettu noihin. Heikohko systeemi jos vertaa vaikka ML:ään.
wiimax.fi
Re: Viton neliveto??
Eikös ML:ssä nimenomaan ole sama "vetoketju" kun henkilöautoissa käytetään suoraa ratasvetoa? Muissa osissa varmaan mitoituseroja, vai kuskataanko Vitossa enemmän kuormaa vai miksiköhän ML:ssä kestää paremmin. Jollekin ML:lle näytti tosin olevan 50/50 tehonjakosuhde.dealer kirjoitti:Heikohko systeemi jos vertaa vaikka ML:ään.
Re: Viton neliveto??
Esim W163 ML:ssä on vaihteisto ja jakoloota samaa kaliberiä kuin esim H2 Hummerissa Vaihteisto on itseasiassa järeämpikin.
Nämä nykyaikaiset tasauspyörästöin ja luistonestoin/ ajonvakautuksin varustetut värkit vaatii maastossa vähän erilaisen ajotavan kuin vanhankansan "kovat" nelikot.
Esim lumista mäkeä/ hiekkamontun reunaa noustessa mm. ML osaa jarruilla hillitä sutivaa rengasta jakaen voimaa pitävällä pinnalla oleville renkaille.
Tämä ei onnistu tyhjäkäynnillä matelemalla kuten vanhemmilla nelikoilla, vaan vaatii voimaa moottorilta reippaasti, ja ABS pumpun rapinan saattelemana nousee kyllä jyrkkääkin hiekka mäkeä ylös.
Ajonvakautuksen (ESP) poiskytkentä muuttaa myös luistoneston toimintamoodin toiseksi parantaen mm. mäennousu kykyä.
Sama pätee todennnäköisesti myös vitoon.
Ensimmäisissä ML:ssä voimanjako oli 50/50 ja päivitetty 48/62%
Vitoita en tiedä. Niissä on eri jakovaihteisto.
EDIT näkyy olevan myös uudemmassa W164 ML:ssä / W251 R:ssä ainakin kooltaan "heikompi" jakotoosa
W211 jne näkyi olevan pikku hammasrattailla tehty jakoloota.
Nämä nykyaikaiset tasauspyörästöin ja luistonestoin/ ajonvakautuksin varustetut värkit vaatii maastossa vähän erilaisen ajotavan kuin vanhankansan "kovat" nelikot.
Esim lumista mäkeä/ hiekkamontun reunaa noustessa mm. ML osaa jarruilla hillitä sutivaa rengasta jakaen voimaa pitävällä pinnalla oleville renkaille.
Tämä ei onnistu tyhjäkäynnillä matelemalla kuten vanhemmilla nelikoilla, vaan vaatii voimaa moottorilta reippaasti, ja ABS pumpun rapinan saattelemana nousee kyllä jyrkkääkin hiekka mäkeä ylös.
Ajonvakautuksen (ESP) poiskytkentä muuttaa myös luistoneston toimintamoodin toiseksi parantaen mm. mäennousu kykyä.
Sama pätee todennnäköisesti myös vitoon.
Ensimmäisissä ML:ssä voimanjako oli 50/50 ja päivitetty 48/62%
Vitoita en tiedä. Niissä on eri jakovaihteisto.
EDIT näkyy olevan myös uudemmassa W164 ML:ssä / W251 R:ssä ainakin kooltaan "heikompi" jakotoosa
W211 jne näkyi olevan pikku hammasrattailla tehty jakoloota.
Re: Viton neliveto??
Taitaa valitettavasti olla että hiace voittaa viton 6-0 tässä vertailussa.
Firmassa on transportter ja mitään hyvää ei ole sanomista kuin se voima hiaceen verrattuna..muuten ihan halvalla tehty kansan auto johon ei pidä kenenkään sotkeutua.
Hiacen tilallehan tuli nyt joku ranskalainen siksi aikaa kun sen tuotanto loppuu..siis ranskiksen ja toyota kuuolemma suunnittelee jo päästöjen kohdin hiacea uudelleen.
Firmassa on transportter ja mitään hyvää ei ole sanomista kuin se voima hiaceen verrattuna..muuten ihan halvalla tehty kansan auto johon ei pidä kenenkään sotkeutua.
Hiacen tilallehan tuli nyt joku ranskalainen siksi aikaa kun sen tuotanto loppuu..siis ranskiksen ja toyota kuuolemma suunnittelee jo päästöjen kohdin hiacea uudelleen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Viton neliveto??
Minkäslainen tuo keskustasauspyörastön tyyppi on jos kerran voimanjako on 35%eteen ja loput taakse.. Loota auki ja keskustasauspyörästöä rukkaamalla tuostakin luulisi saavan jonkinlaisen ajopelin...
aika rajua ajoa luistavilla pinnoilla autolle, jos voimasta 35 menee eteen ja kevytperäinen auto jossa takajarrut hoitaa käytännössä voimaa lisää eteen liukkaalla pinnalla.. luulisi tuosta saavan järkevämmän konstruktion kun muokkaa voimanjaon uusiksi..
Tämähän alkaa kuulostaa mielenkiintoiselle projektille..
Mitäs tuollaisen auton tyyppiviat on ruostetta lukuunottamatta ja minkälaisilla kilsoilla ilmenee?
aika rajua ajoa luistavilla pinnoilla autolle, jos voimasta 35 menee eteen ja kevytperäinen auto jossa takajarrut hoitaa käytännössä voimaa lisää eteen liukkaalla pinnalla.. luulisi tuosta saavan järkevämmän konstruktion kun muokkaa voimanjaon uusiksi..
Tämähän alkaa kuulostaa mielenkiintoiselle projektille..
Mitäs tuollaisen auton tyyppiviat on ruostetta lukuunottamatta ja minkälaisilla kilsoilla ilmenee?
Re: Viton neliveto??
Vitomiehet huhuu??
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Viton neliveto??
Ei ole sama ketju vitossa ja ML:ässäDBFI kirjoitti:Eikös ML:ssä nimenomaan ole sama "vetoketju" kun henkilöautoissa käytetään suoraa ratasvetoa? Muissa osissa varmaan mitoituseroja, vai kuskataanko Vitossa enemmän kuormaa vai miksiköhän ML:ssä kestää paremmin. Jollekin ML:lle näytti tosin olevan 50/50 tehonjakosuhde.dealer kirjoitti:Heikohko systeemi jos vertaa vaikka ML:ään.
ML:än ketju on paljon "paksumpi"
Ja niitä saa jopa ostettua irrallaan toisin kuin viton ketjuja
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: Viton neliveto??
Meil töissä 07- nelikko vito.
Foorumilla paljon sanottu heikoksi itse aivan toista mieltä rakennan työkseni suurjännite sähkölinjoja 110kv ja siitä ylös päin.
Vitolla on nyt ajettu 230tuhatta meidän firman aikana 100 tuhatta.
Auto on 111cdi tuikutettiin heti kun auto tuli meille saatiin pienitehosesta vitosta asiallinen kulkupeli.
Eli autoon on laitettu isommat renkaat 215/75/16 renkaat, vitossa on aina vähintään työkaluja 500kg mukana.
Suurin osa kilimetreistä on vedetty vielä aina kärryä jarrullinen kärry kärry paino 536kg + telaajoneuvo 2100kg.
Voimansiirrossa ei minkäänlaista ongelmaa ei edes niin paljon sanottua heikkoa ketjua, moottori toiminu moiteettomasti, laturi jouduttiin uusimaan.
Maastot todellakin missä on vitolla ajettu niin ei moni omilla autoilla kyllä menis, menee lumella tosi hyvin ja kärryäkin vetää moitteettomasti.
Saatiin nyt viton tilalle 2011- 319cdi sprinter pitkä ja korkea tässä on kyllä parempi veto kuin vitossa molemmissa sama jarrrulla ohjattu "neliveto"
Täytynee myös muistaa että sprinterissä on painoa enemmän ja renkaat 235/85/16 ja kesälle 255/70/17
Foorumilla paljon sanottu heikoksi itse aivan toista mieltä rakennan työkseni suurjännite sähkölinjoja 110kv ja siitä ylös päin.
Vitolla on nyt ajettu 230tuhatta meidän firman aikana 100 tuhatta.
Auto on 111cdi tuikutettiin heti kun auto tuli meille saatiin pienitehosesta vitosta asiallinen kulkupeli.
Eli autoon on laitettu isommat renkaat 215/75/16 renkaat, vitossa on aina vähintään työkaluja 500kg mukana.
Suurin osa kilimetreistä on vedetty vielä aina kärryä jarrullinen kärry kärry paino 536kg + telaajoneuvo 2100kg.
Voimansiirrossa ei minkäänlaista ongelmaa ei edes niin paljon sanottua heikkoa ketjua, moottori toiminu moiteettomasti, laturi jouduttiin uusimaan.
Maastot todellakin missä on vitolla ajettu niin ei moni omilla autoilla kyllä menis, menee lumella tosi hyvin ja kärryäkin vetää moitteettomasti.
Saatiin nyt viton tilalle 2011- 319cdi sprinter pitkä ja korkea tässä on kyllä parempi veto kuin vitossa molemmissa sama jarrrulla ohjattu "neliveto"
Täytynee myös muistaa että sprinterissä on painoa enemmän ja renkaat 235/85/16 ja kesälle 255/70/17
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST