OM602 teho & vääntökäyriä tarjolla?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
toni474
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 03.04.2011 13:48
Paikkakunta: Helsinki

OM602 teho & vääntökäyriä tarjolla?

Viesti Kirjoittaja toni474 »

Eli olisko kellään tietoa, että onko jostain saatavilla om602 (2,5D/TD) teho & vääntökäyriä? Oleellisin tieto olisi, että kuinka paljon on vaparin ja turbon välillä eroa tehossa ja väännössä, kun moottorin tulisi pyöriä vakiokierroksilla aina ja ainoastaan 1500r/min? Moottorilla pitäisi pyörittää generaattoria, tehontarve on noin 20kw 1500 kierroksella... Eli riittääkö teho vaparissa edellämainituilla kierroksilla vai tarvitaanko turbokone?

Ostoilmoitus ei nyt kuulu tähän osastoon, mutta jos nurkissasi pyörii ylimääräisenä kunnossa oleva 250 TD tai 250 D moottori apulaitteineen (en tarvitse ot-pumppua enkä ruiskutuspumppua) kohtuullisen matkan päässä PK-seudulta, niin tarjouksia tulemaan :)

Kiitos!
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM602 teho & vääntökäyriä tarjolla?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kyllä tuosta kirjoituksestasi selviää mitä loppupeleissä haet mutta vinkiksi että jos laitat ostoilmoitusta muuallekkin ja haet turbomoottoria niin pistä ilmoitukseen 250DT ni tarjotaan Diesel Turboja.

Jos kirjaimet on toistepäin tarkoitta Touring Diesel. Siis 250TD ja 250D on käytännössäkin sama vaparimoottori. Toinen vaan on farkusta ja toinen sedanista.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: OM602 teho & vääntökäyriä tarjolla?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

toni474 kirjoitti:Eli olisko kellään tietoa, että onko jostain saatavilla om602 (2,5D/TD) teho & vääntökäyriä? Oleellisin tieto olisi, että kuinka paljon on vaparin ja turbon välillä eroa tehossa ja väännössä, kun moottorin tulisi pyöriä vakiokierroksilla aina ja ainoastaan 1500r/min? Moottorilla pitäisi pyörittää generaattoria, tehontarve on noin 20kw 1500 kierroksella... Eli riittääkö teho vaparissa edellämainituilla kierroksilla vai tarvitaanko turbokone?

Ostoilmoitus ei nyt kuulu tähän osastoon, mutta jos nurkissasi pyörii ylimääräisenä kunnossa oleva 250 TD tai 250 D moottori apulaitteineen (en tarvitse ot-pumppua enkä ruiskutuspumppua) kohtuullisen matkan päässä PK-seudulta, niin tarjouksia tulemaan :)

Kiitos!

En nyt oikein sisäistänyt ilmoitustasi, kun olet hakemassa 2.5-litran dieselmoottoria ( ilman ot-pumppua / ruikutuspumppua ) :shock: 20 kW:n generaattorin pyörittämiseen.
Mitoitus on aivan pielessä...mainitulle generaattorotehoille riittää alle 40 hv moottori...käytännössä 1-litran moottori.

( OM 602 moottorin teho/vääntömomentti on lähestulkoon samat 1500 r/min alueella vaparissa ja turbossa. )
toni474
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 03.04.2011 13:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: OM602 teho & vääntökäyriä tarjolla?

Viesti Kirjoittaja toni474 »

Aivan, lähes oikeassa olet; 20kW:n generaattorin pyörittämiseen riittää pienempikin kuin 40 hv moottori, nyrkkisääntönä yleensä pidetään (vähintään 4-sylinterisissä malleissa) että moottoritehon on oltava vähintään noin 20% suurempi kuin generaattorista ulos otettava sähköteho. Mutta se juttu onkin siinä, että tuo mainittu teho tulee saada moottorista ulos jo 1500 kierroksella minuutissa ja silloin mikään 1-litrainen ei selviä tuosta urakasta.

Syy, miksi en tarvitse ruiskutuspumppua on siinä, että mikään auton moottori ei pysty pitämään vakiokierroksia (siis edelleen 1500r/min) yllä vaihtelevilla kuormituksilla. Sain hankittua vuosien etsinnän jälkeen ulkomailta paikallismoottorin ruiskutuspumpun ja se nyt sattuu olemaan OM602 moottoriin sopiva. Siksi nyt haussa siis OM602 2,5 moottori...
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: OM602 teho & vääntökäyriä tarjolla?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

toni474 kirjoitti:Aivan, lähes oikeassa olet; 20kW:n generaattorin pyörittämiseen riittää pienempikin kuin 40 hv moottori, nyrkkisääntönä yleensä pidetään (vähintään 4-sylinterisissä malleissa) että moottoritehon on oltava vähintään noin 20% suurempi kuin generaattorista ulos otettava sähköteho. Mutta se juttu onkin siinä, että tuo mainittu teho tulee saada moottorista ulos jo 1500 kierroksella minuutissa ja silloin mikään 1-litrainen ei selviä tuosta urakasta.
Riittää toki vallan hyvin 1-litran moottori tuottamaan tarvittavan tehon ja vääntömomentin 20 kW.n generaattoriteholle 1500 r/min kierrosksilla. :wink: Voimakoneisiin on hyvin saatavilla kierroslukuvahteja erilaisilla tekniikoilla.
On siis mitoitusvihe jos aikoo OM 602 moottoria käyttää mainitussa tapaksessa. Voimakone on oikeaoppisesti mitoitettava moottorin nimellistehon mukaan, jolloin moottori toimii optimaalisesti hyötysuhteen ja energiataloudellisesti.
hegeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Su 11.09.2005 17:08
Paikkakunta: Rauma

Re: OM602 teho & vääntökäyriä tarjolla?

Viesti Kirjoittaja hegeli »

Jonkun verran tullu noita genuja huollettua ja korjattua ja yhtään 1-litrasta 20kw diesel agregaattii ei oo tullut vastaan varsinkaan sellasta joka antamis sen 1500rpm... Mutta mitä om 602 tulee niin uskosin että on kyseiseen 20kw 1500rpm käyttöön mitä mainioin kone.
W124 300d-90 ex
W124 300d-89 ex
W123 300d ex
W123 300d ex
W123 240d ex
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: OM602 teho & vääntökäyriä tarjolla?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

hegeli kirjoitti:Jonkun verran tullu noita genuja huollettua ja korjattua ja yhtään 1-litrasta 20kw diesel agregaattii ei oo tullut vastaan varsinkaan sellasta joka antamis sen 1500rpm... Mutta mitä om 602 tulee niin uskosin että on kyseiseen 20kw 1500rpm käyttöön mitä mainioin kone.

:shock:
hegeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Su 11.09.2005 17:08
Paikkakunta: Rauma

Re: OM602 teho & vääntökäyriä tarjolla?

Viesti Kirjoittaja hegeli »

Mesemieshän vois meitä tietämättömiä hiukan valaista ja mainita vaikka yhden 1litrasen dieselin joka tuottaa 20kw 1500rpm? Tämä tarkottaa kuitenkin 127.3nm vääntöä kyseisellä kierrosluvulla .
W124 300d-90 ex
W124 300d-89 ex
W123 300d ex
W123 300d ex
W123 240d ex
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: OM602 teho & vääntökäyriä tarjolla?

Viesti Kirjoittaja tomant »

Miksi moottorin pitää pyöriä samalla nopeudella kuin generaattorin? Eikö moottorin ja generaattorin pyörimisnopeuksia voi sovittaa toisiinsa jonkinlaisella yksinkertaisella vaihteistolla?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: OM602 teho & vääntökäyriä tarjolla?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

hegeli kirjoitti:Mesemieshän vois meitä tietämättömiä hiukan valaista ja mainita vaikka yhden 1litrasen dieselin joka tuottaa 20kw 1500rpm? Tämä tarkottaa kuitenkin 127.3nm vääntöä kyseisellä kierrosluvulla .
:shock:


Tunnut olevan aika huonosti perillä generaattoritekniikasta ja voimakoneista. :angel:
toni474
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 03.04.2011 13:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: OM602 teho & vääntökäyriä tarjolla?

Viesti Kirjoittaja toni474 »

Eipä 1-litraista moottoria ole vielä tähän päivään mennessä tullut vastaan, mikä antaisi 1500 kierroksella 20kW tehoa ulos. Eikä niitä kyllä löydy yhdestäkään tehdastekoisesta voimakoneestakaan.

Kokemuksesta voin sanoa, että esim OM601 eli tuttavallisemmin 200D hyytyy edellämainitulla generaattorilla jo 10-11kW:n sähköteholla totaalisesti, eli se on auttamattomasti liian heikkotehoinen, vaikka on jo 2-litrainen. Tehdastekoisissa malleissa käytetään yleensä pitkäiskuisia moottoreita alaväännön parantamiseksi, joten siinä suhteessa tämä edellämainittu OM602 ei lienee paras vaihtoehto.

Lähes kaikkia generaattoreita pitää pyörittää joko 3000 r/min (yleensä pienet generaattorit 1-10 kW) ja sitä suuremmat lähes aina 1500 r/min (teholuokka noin 10-2000kW). Toki myös eksoottisimpia 1000 r/min ja jopa 750 r/min malleja löytyy maailmalta. Kierrokset tulisi pysyä vakiona, jotta ulostulevan sähkön taajuus pysyisi lähellä 50 Hertsiä. Taajuus on suorassa suhteessa moottorin kierroslukuun nähden. Poikkeuksena tästä on pienet digitaaliset invertteritekniikalla toteutetut generaattorit, mutta ne kuuluvat tehoiltaan leikkikalusarjaan.

Lähes poikkeuksetta moottori ja generaattori kytketään suoralla kytkennällä toisiinsa. Kyllähän Pelle Pelottomat voi laittaa väliin vaikka 4v manuaalilaatikon ja valitsee laatikosta 2. tai 3. vaihteen, mutta silloin ainakin tässä minun tapauksessani tulee esteeksi moottorin melutason sekä kulutuksen lisääntyminen kierrosten noustessa.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5265
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM602 teho & vääntökäyriä tarjolla?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tämä mesemies89 on sitten tuttu trollaaja tällä foorumilla, ja erilaisilla nimimerkeillä ties millä foorumilla jauhamassa paskaa ja ärsyttämässä muita. Ei kannata edes lukea herran kommentteja. Pienempikin moottori riittäisi, eikö kiilahihnavälitys olisi helppo ja suht äänetön ratkaisu. Tuo 1500 r/min on pieni kierrosmäärä, eikö nämä moottorit toimisi parhaiten jossain 2000-3000 kierroksella :roll: Silloin riittäis huomattavasti pienempikin moottori.
S124 300TE
S211 E500
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: OM602 teho & vääntökäyriä tarjolla?

Viesti Kirjoittaja xr »

liian tehoton on 602 (n. 110nm/1500rpm) ilman ahtamista tuohon tarkoitukseen (turbo n. 185nm/1500rpm) ja sekin jää alakanttiin
603 turbo olis paseli (225nm/1500rpm)
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: OM602 teho & vääntökäyriä tarjolla?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

toni474 kirjoitti:Eipä 1-litraista moottoria ole vielä tähän päivään mennessä tullut vastaan, mikä antaisi 1500 kierroksella 20kW tehoa ulos. Eikä niitä kyllä löydy yhdestäkään tehdastekoisesta voimakoneestakaan.

Kokemuksesta voin sanoa, että esim OM601 eli tuttavallisemmin 200D hyytyy edellämainitulla generaattorilla jo 10-11kW:n sähköteholla totaalisesti, eli se on auttamattomasti liian heikkotehoinen, vaikka on jo 2-litrainen. Tehdastekoisissa malleissa käytetään yleensä pitkäiskuisia moottoreita alaväännön parantamiseksi, joten siinä suhteessa tämä edellämainittu OM602 ei lienee paras vaihtoehto.

Lähes kaikkia generaattoreita pitää pyörittää joko 3000 r/min (yleensä pienet generaattorit 1-10 kW) ja sitä suuremmat lähes aina 1500 r/min (teholuokka noin 10-2000kW). Toki myös eksoottisimpia 1000 r/min ja jopa 750 r/min malleja löytyy maailmalta. Kierrokset tulisi pysyä vakiona, jotta ulostulevan sähkön taajuus pysyisi lähellä 50 Hertsiä. Taajuus on suorassa suhteessa moottorin kierroslukuun nähden. Poikkeuksena tästä on pienet digitaaliset invertteritekniikalla toteutetut generaattorit, mutta ne kuuluvat tehoiltaan leikkikalusarjaan.

Lähes poikkeuksetta moottori ja generaattori kytketään suoralla kytkennällä toisiinsa. Kyllähän Pelle Pelottomat voi laittaa väliin vaikka 4v manuaalilaatikon ja valitsee laatikosta 2. tai 3. vaihteen, mutta silloin ainakin tässä minun tapauksessani tulee esteeksi moottorin melutason sekä kulutuksen lisääntyminen kierrosten noustessa.

Jos olisit viitsinyt ja olisit lukenut aikaisemmin kirjoittamaani, niin sieltä löytyy vastaus neuvoihini.
Voimakone määräytyy generaattorin tyypistä ja kVA:sta.
Tässä tapauksessa on 4-napa generaattorista kysymys eli 1500 r/min. Valintani on siis nimellisteholtaan noin 40 hv voimakone.
Välitsuhde 1:2 voimakone/gen. Tällä saavuetaan paras hyötysuhe ja energiatehokkuus.
Kannattasi kuunnella ja katsella tarkkaan meidän ammattilaisten ohjeita tässä asiassa.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5265
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM602 teho & vääntökäyriä tarjolla?

Viesti Kirjoittaja S202 »

No nyt sieltä tuli jotain järkevää :shock:
S124 300TE
S211 E500
toni474
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 03.04.2011 13:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: OM602 teho & vääntökäyriä tarjolla?

Viesti Kirjoittaja toni474 »

Kyllä kiilahihnavälityskin on käynyt mielessä. Melutaso siinä nousee ainakin reilusti jos moottorin kierrokset nousee 1500:sta esim. 2500-3000:aan... Ja pienempiä dieseleitä joissa on vakiokierroksille suunniteltu ruiskutuspumppu, niin ne ovat maailmallakin todella harvinaisia. Autokäyttöön suunniteltu ruiskutuspumppu kun on täysin käyttökelvoton generaattorikäyttössä.

Generaattori on todella 4-napainen, teho 24 kVA, tehokertoimen ollessa tyypillinen 0,8.

Esittäkääpäs sitten vaihtoehtoja 40 hv:n voimakoneista, joissa on vakiokierrospumppu??
Avatar
vimakuus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ma 30.07.2007 09:41
Paikkakunta: Satakunta

Re: OM602 teho & vääntökäyriä tarjolla?

Viesti Kirjoittaja vimakuus »

toni474 kirjoitti:
Esittäkääpäs sitten vaihtoehtoja 40 hv:n voimakoneista, joissa on vakiokierrospumppu??
Vanhat puimurit?
S300
300GD
E320
Unimog 411 110
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5265
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM602 teho & vääntökäyriä tarjolla?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kyllä kaikissa traktoreissakin on vakiokierrospumppu. Moottorit vaan on isoja ja äänekkäitä.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
vimakuus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ma 30.07.2007 09:41
Paikkakunta: Satakunta

Re: OM602 teho & vääntökäyriä tarjolla?

Viesti Kirjoittaja vimakuus »

On kyllä, mutta vanhoista puimureista tulee tarpeettomia ja niitä menee romuksi jatkuvasti. Traktorien tilanne on ihan toinen.
S300
300GD
E320
Unimog 411 110
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM602 teho & vääntökäyriä tarjolla?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Viton om601 (110d malleista) sinne välijäähdyttimellä ja sopivalla ahtimella niin saadaan vähän pakokaasun energiaa hyödynnettyä. Sieltä saa hyvin vääntöä kun säätelee sen pumpun antamaan täydet syötöt.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM602 teho & vääntökäyriä tarjolla?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Luulen että dieselpaja voi tehdä auto käyttöisestä pumpusta tollasen vakiokierrospumpun...vai voiko?

Toisekseen se moottori kannattaa pitää parhaalla vääntöalueellaan..muuten soppa kelpaa ja voithan sen motin äänieristää vai minne tää Genu on tarkoitus sijoittaa
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
toni474
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 03.04.2011 13:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: OM602 teho & vääntökäyriä tarjolla?

Viesti Kirjoittaja toni474 »

Olen tarjonnut kahta boschin ruiskutuspumppua tunnetulle dieselkorjaamolle Helsingissä muutettavaksi vakiokierrospumpuiksi, mutta ainakaan Tammer-Diesel ei osaa tehdä niille mitään. Sanovat vain, että ei onnistu muuttaminen. Ja nytkun Tammer- asiaan päästiin, niin en voi suositella pahimmalle vihamiehellekään kyseistä DDR-nyrkkipajaa. Useamman kerran kokemus on nyt näyttänyt, että sen firman osaamistaso on todella heikkoa! Asiakaspalvelusta puhumattakaan. Ensimmäisellä kerralla ei varmasti onnistu mikään, ainakaan minulla. Olen joutunut viemään vuosien varrella kolme eri kertaa E320:n sinne korjattavaksi, tähän mennessä käyntejä on jo 8 (takuukäyntejä siis 5!), eikä auto ole edelleenkään kunnossa :( Tämä on niin pitkä juttu, että edellämainitun firman toilailuista voisi kirjoittaa vaikka kirjan...

Mutta sitten itse asiaan:

Tässä aikaisemmin oli puhetta traktorin -tai puimurin moottorin sopivuudesta. Niissä tosiaan on kaikissa vakiokierrospumput, mutta se hinta... Ne on hinnoiteltu täysin pilviin, kuten esimerkkinä 80-luvun 4-syl. 5000h käytetystä Perkinsistä pyydetään 1000-1500€. Noilla hinnoilla tämä generaattorin rakentelu ei enää vastaa tarkoitustaan millään tavalla.

Olen edelleen sitä mieltä, että koska minulla on uusi ja käyttämätön vakiokierrospumppu OM602- moottoriin, niin sitä moottorityyppiä tullaan käyttämään. Rakennan välitykset kiilahihnoilla sellaisiksi, että moottori pyörii taloudellisella kierrosalueella (2500-3000r/min), joten silloin riittänee vaparinkin teho & vääntö.

Tämä ongelma lienee ratkaistu, joten kiitos kaikille vastanneille :)
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: OM602 teho & vääntökäyriä tarjolla?

Viesti Kirjoittaja xr »

sekoitetaan vielä vähän velliä ja puuroa
se että pumppu on vakionopus säätimellä ei tee siitä hyvää generaattorin pyöritykseen
säädin toki pitää kierrokset vakiona mutta kun kuormaa tulee runsaasti lisää niin säädin ei pysty lisäämään syöttöä tarpeeksi ja kierrokset putoaa

generaattoria pyörittävissä moottoreissa käytetään pumppua jossa on rajanopeus säädin ja se kykenee kuormituksen lisääntyessä täyteen syöttömäärään jos tarve vaatii

jos on vain vakiokierros säädin pumppu niin moottorin koko pitää ylimitoittaa rajusti että teho piisaa
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM602 teho & vääntökäyriä tarjolla?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikös tuollaisesta vakionopeussäätimestä rakentele pellepeloton autotallissa juuri sopivan säätimen ihan mersun peruspumppuun. Pitääpäs joskus kokeilla kun meilläkin oli se kolmen päivän sähkökatkos aikoinaan. Tosin nykyään saa Vitosta 1000W sähköä invertterillä mutta ei sillä taida pakastin toimia.

Mistäs noita 3-vaihe generaattoreita saa ns. 'halvalla', jotain missä olisi vaikka 16A lähtöt ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: OM602 teho & vääntökäyriä tarjolla?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

veskola kirjoitti: Tosin nykyään saa Vitosta 1000W sähköä invertterillä mutta ei sillä taida pakastin toimia.

Mistäs noita 3-vaihe generaattoreita saa ns. 'halvalla', jotain missä olisi vaikka 16A lähtöt ?

Kotitalouksien pakastimien nimellisteho 250...300 W.
Ebaysta tilaamalla, tuovat kotiovelle.
Vastaa Viestiin