Jube tutustui cdi-mersuun!
jos siellä tynnyrissä on kahden millin ilma reikä niin ei suuria eroja tule täyttymisessäjuuso he kirjoitti:no mutta jos sinulla on vaikka 3mm vesiletku missä vaikka 2bar paine ja sit sulla on vaikka 50mm vesiletku missä 2bar paine nii veikkaisin että vaikka 200l tynnyri täyttyy nopeammin isommalla letkulla.
No mä oisin kanssa vähän samoilla linjoilla tämän xr5t:n kanssa... Tai ainakin loogisesti ajateltuna.
Koska se imusarja jne pysyy samankokoisena/mittaisena joka suhteessa, vaikka turboa vaihtaa, ei se ilmamäärä mun mielestä pysty kasvamaan, ilman ahtopaineen kasvua. Toki pakopaine voisi vaikuttaa tähän kait hivenen? No, ootellaan Tuikkua... 


Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
joo se moottorihan on siinä pullonkaulana pienen pakopesän kanssa
kyl isompi ahdin nostaa ilmamäärää syystä että pakopaine on pienempi
ahtimen kompura pitää pysyä kartalla ja ahtimen siipi suhde pitää olla palanssissa vaikka olisikin vnt ahdin
jos kompura ei ole kartalla niin pakopaine nousee hurjasti kierrosten myötä
kyl isompi ahdin nostaa ilmamäärää syystä että pakopaine on pienempi
ahtimen kompura pitää pysyä kartalla ja ahtimen siipi suhde pitää olla palanssissa vaikka olisikin vnt ahdin
jos kompura ei ole kartalla niin pakopaine nousee hurjasti kierrosten myötä
.
Joo
Moottori ei ole mikään tyhjä tila, joka kerran täytetään tehokkaasti ilmalla, vaan ilma täytyy saada virtaamaan tehokkaasti sen läpi.
Helpoiten asian ymmärtää, kun ajattelee, että auton moottori kaikkine siihen liittyvine putkistoineen, imuputken alusta pakoputken loppuun on vaan yhtä ja samaa putkea.
Siis, pakoputken päästä ei voi tulla enempää ilmaa ulospäin, kuin mitä putken toisesta päästä imetään sisään, eikä myöskään vähempää, jos välillä ei ole vuotoja, määrä on siis aina sama.
Ilma ei vähene, eikä lisäänny, putken läpi kulkiessaan.
Sillä, että painetta siellä putkessa nostetaan moottorin kohdalla, on vaikutusta läpimenevän ilman kokonais määrään vasta, kun se lisääntynyt ilmamäärä voidaan todeta sieltä putken päistä, muutoin sillä paineennostolla siellä välillä ei ole mitään (positiivista) merkitystä, ei mitään.
Siis painetieto ei oikeastaan kerro mitään ilman todellisesta määrästä.
Todellisen, läpimenevän ilman määrää rajoittaa tieten aina se järjestelmän ahtain kohta, joka ihan mekaanisen toimivuuden kannalta pitää olla siinä ahtimen pakosiiven kohdalla, ahdetussa diiselissä.
Ilman todellinen määrä ratkaisee syötettävän polttoaineen määrän ja siis moottorista saatavan tehon määrän.
Siksi suurempi ahdin, toimiessaan kunnolla, heti nostaa läpimenevän ilmankin määrää.
Nouseva pakopaine kertoo siitä, että ahtimen pakosiipi alkaa yhä enenevässä määrin rajoittamaan sitä läpimenevän ilman määrää.
Toiset moottorit "kestävät" tätä nousevaa pakopainetta paremmin, kuin toiset, ihan riippuen niiden mekaanista eroista, mutta erityisen hyvä asia se ei milloinkaan ole, vaan on todellakin aina merkkinä painetiedon ja ilmamäärän suhteen muuttumisesta nopeasti huonompaan suuntaa.
Joo
Moottori ei ole mikään tyhjä tila, joka kerran täytetään tehokkaasti ilmalla, vaan ilma täytyy saada virtaamaan tehokkaasti sen läpi.
Helpoiten asian ymmärtää, kun ajattelee, että auton moottori kaikkine siihen liittyvine putkistoineen, imuputken alusta pakoputken loppuun on vaan yhtä ja samaa putkea.
Siis, pakoputken päästä ei voi tulla enempää ilmaa ulospäin, kuin mitä putken toisesta päästä imetään sisään, eikä myöskään vähempää, jos välillä ei ole vuotoja, määrä on siis aina sama.
Ilma ei vähene, eikä lisäänny, putken läpi kulkiessaan.
Sillä, että painetta siellä putkessa nostetaan moottorin kohdalla, on vaikutusta läpimenevän ilman kokonais määrään vasta, kun se lisääntynyt ilmamäärä voidaan todeta sieltä putken päistä, muutoin sillä paineennostolla siellä välillä ei ole mitään (positiivista) merkitystä, ei mitään.
Siis painetieto ei oikeastaan kerro mitään ilman todellisesta määrästä.
Todellisen, läpimenevän ilman määrää rajoittaa tieten aina se järjestelmän ahtain kohta, joka ihan mekaanisen toimivuuden kannalta pitää olla siinä ahtimen pakosiiven kohdalla, ahdetussa diiselissä.
Ilman todellinen määrä ratkaisee syötettävän polttoaineen määrän ja siis moottorista saatavan tehon määrän.
Siksi suurempi ahdin, toimiessaan kunnolla, heti nostaa läpimenevän ilmankin määrää.
Nouseva pakopaine kertoo siitä, että ahtimen pakosiipi alkaa yhä enenevässä määrin rajoittamaan sitä läpimenevän ilman määrää.
Toiset moottorit "kestävät" tätä nousevaa pakopainetta paremmin, kuin toiset, ihan riippuen niiden mekaanista eroista, mutta erityisen hyvä asia se ei milloinkaan ole, vaan on todellakin aina merkkinä painetiedon ja ilmamäärän suhteen muuttumisesta nopeasti huonompaan suuntaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Tällä on ajeltu meidän aikana noin 10000km ja nyt uskaltanen todeta tämän olevan paras auto hinta/laatusuhteelta mitä on löytynyt koskaan Ruotsin/Saksan reissuilta
Ainakaan toistaiseksi mitään vikaa ei ole ilmennyt (lukuunottamatta paria vikatilaan menoa jotka ovat poistuneet "buuttaamalla"), käy nätisti, vetää hyvin, on ikäisekseen/kokoisekseen hyvä ajaa ja kuluttaa ~6l/100km. Jotenkin sellainen tunne, että tämä auto voi pysyä perheessä pitkäänkin
Kohta olisi aika nakata Michelin X-icet alle koossa 205/55/16, eli sama koko kesät talvet...

Ainakaan toistaiseksi mitään vikaa ei ole ilmennyt (lukuunottamatta paria vikatilaan menoa jotka ovat poistuneet "buuttaamalla"), käy nätisti, vetää hyvin, on ikäisekseen/kokoisekseen hyvä ajaa ja kuluttaa ~6l/100km. Jotenkin sellainen tunne, että tämä auto voi pysyä perheessä pitkäänkin

Kohta olisi aika nakata Michelin X-icet alle koossa 205/55/16, eli sama koko kesät talvet...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Tämä Mersu vaihtoi omistajaa kuluneella viikolla.
Jäi kuitenkin lähipiiriin ja luultavasti minun huollettavaksi jatkossakin!
Ainoa auto mitä ei ole missään kaupiteltu ja mikä ei ollut varsinaisesti myynnissä menikin yllättäen kaupaksi
Noh, tästä jäi vain positiivisia kokemuksia ja auton nykyinen omistaja sai erittäin hyvän auton!
Jäi kuitenkin lähipiiriin ja luultavasti minun huollettavaksi jatkossakin!
Ainoa auto mitä ei ole missään kaupiteltu ja mikä ei ollut varsinaisesti myynnissä menikin yllättäen kaupaksi

Noh, tästä jäi vain positiivisia kokemuksia ja auton nykyinen omistaja sai erittäin hyvän auton!

Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Re: Jube tutustui cdi-mersuun!
Tere tulemast pitkätä aikaa!
Auto on ollut äitillä aika tasan 4 vuotta jonka aikana on uusittu yksi ulompi raidetangon pää, yksi etujousi, laturi, akku, Webastoon paloilmapuhallin + korjattu ohjainkortti ja tehty perushuollot eli todella todella huolettomia ja edullisia kilometrejä on Mersu tarjonnut
Nyt kuitenkin hän eilen sanoi että on viimeaikoina tullu pakokaasun hajua sisälle ja moottorista kuulunut "supsuttava" ääni, arvasin luonnollisesti mistä on kyse mutta en ole kyllä koskaan nähnyt näin raakasti vuotavaa tiivistettä: (Klikkaa kuvaa niin video lähtee pyörimään)

Mahtaakohan tuo olla ihan pelkkä tiiviste mikä vuotaa?
Tässä vielä kuva, ei tuo hirmu kauaa ole vuotanut ja siksi ihmetyttääkin voiko alkaa kertalaakista noin rajusti vuotmaan

Auto on ollut äitillä aika tasan 4 vuotta jonka aikana on uusittu yksi ulompi raidetangon pää, yksi etujousi, laturi, akku, Webastoon paloilmapuhallin + korjattu ohjainkortti ja tehty perushuollot eli todella todella huolettomia ja edullisia kilometrejä on Mersu tarjonnut

Nyt kuitenkin hän eilen sanoi että on viimeaikoina tullu pakokaasun hajua sisälle ja moottorista kuulunut "supsuttava" ääni, arvasin luonnollisesti mistä on kyse mutta en ole kyllä koskaan nähnyt näin raakasti vuotavaa tiivistettä: (Klikkaa kuvaa niin video lähtee pyörimään)

Mahtaakohan tuo olla ihan pelkkä tiiviste mikä vuotaa?
Tässä vielä kuva, ei tuo hirmu kauaa ole vuotanut ja siksi ihmetyttääkin voiko alkaa kertalaakista noin rajusti vuotmaan


Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Re: Jube tutustui cdi-mersuun!
Sitte ku suutin/suuttimet on hävinny kokonaa näkyvistä niin voi sanoa että on vuotanut pahasti
Näihin pitäisi reagoida heti ja tuon näköinen siintä tulee hetkessä, eli tiiviste vaan vaihtoon ja näissä vanhemmissa taisi olla myös se kärkiholkki mikä kannattaa vaihtaa samalla vaivalla?

S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: Jube tutustui cdi-mersuun!
Eihän tuo vielä edes vuoda pahoin mutta korjata kannattaa jo nyt. Omassa oli kolme suutinta tuon pikipaskan alla ja suojamuovikin ottanu jo siihen kiinni.
Eipä tullut ostohetkellä sen kummemmin tarkisteltua kun kerta nätisti kävi ja viikko takaperin oli auto katsastettu...
Tuon mömmön ku liuotteli pois niin ei enää käynnistynytkään, sen verran paljon vuoti
Eipä tullut ostohetkellä sen kummemmin tarkisteltua kun kerta nätisti kävi ja viikko takaperin oli auto katsastettu...
Tuon mömmön ku liuotteli pois niin ei enää käynnistynytkään, sen verran paljon vuoti

Re: Jube tutustui cdi-mersuun!
Sillä kertaa kun kakku alkaa kabiinissa tuoksumaan, niin vuoto on juurikin tuollaista kuin videossa. Itsellänihän meni kolmonen 2v sitten, sen teetätin pajalla kun veloitus oli kohtuullinen (1h töitä ja osat, ~65€).
Sittemmin hommasin kalvaimen tulevaisuutta varten ja n. vuosi sitten sille olikin jo käyttöä, suuttimen #1 tiiviste piukahti. Siinä samassa kävin kaikki muutkin läpi varmuuden vuoksi.
Sittemmin hommasin kalvaimen tulevaisuutta varten ja n. vuosi sitten sille olikin jo käyttöä, suuttimen #1 tiiviste piukahti. Siinä samassa kävin kaikki muutkin läpi varmuuden vuoksi.
Nykyinen
S213 220dT OM654 4matic '18
Nippeleinä
W201 190E 2.0 M102 '88
Dodge Coronet STW '76 360+A999+9 1/4
Entiset
W211 320CDI OM648 '04
W210 200CDI OM611 '99
Monenlaista paaliin päätynyttä peliä
Lada 1200 '86
S213 220dT OM654 4matic '18
Nippeleinä
W201 190E 2.0 M102 '88
Dodge Coronet STW '76 360+A999+9 1/4
Entiset
W211 320CDI OM648 '04
W210 200CDI OM611 '99
Monenlaista paaliin päätynyttä peliä
Lada 1200 '86
Re: Jube tutustui cdi-mersuun!
Tänään vaihdoin lämppärin moottorin ja raikkarin, mittarissa on nyt 419000km ja hyvin on auto edelleen palvellut!
Tämä maksoi vuonna 2008 veroineen alle 4000€, paremman hinta/laatu suhteen omaavaa autoa tuskin on perheessä koskaan ollut
Tämä maksoi vuonna 2008 veroineen alle 4000€, paremman hinta/laatu suhteen omaavaa autoa tuskin on perheessä koskaan ollut

Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Re: Jube tutustui cdi-mersuun!
Mitäs tälle kuuluu nykyään?
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: Jube tutustui cdi-mersuun!
Samaa kuin ennekin, toimii edelleen äidillä lähestulkoon kuin junan vessaSharedoc kirjoitti:Mitäs tälle kuuluu nykyään?

On kyllä mennyt oikeasti niin pienillä korjauksilla kohta 6v että täytyy olla jo tuuriakin mukana

Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90