Käsijarru jäi jumiin slk-97 APUVA : )
Käsijarru jäi jumiin slk-97 APUVA : )
No niin,,,olin tyhmä ja laitoin käsijarrun päälle kun vaihdoin talvirenkaat.Nyt sitten repsikan puoli onkin lukossa.
Millä saisi irti??
Millä saisi irti??
Viimeksi muokannut mezeee, Ke 27.11.2013 16:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Käsijarru jäi jumiin slk-97
Jos pelti vanteet ja et sääli niin lekalla sopiva isku oikeaan paikkaan niin laukeaa jarru päältä.
Olisiko se jäässä?
Olisiko se jäässä?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Käsijarru jäi jumiin slk-97
Liian pitkät pultit?
Itse en pyörän asennuksessa käsijarrua laita kun mielestäni on parempi että siellä sisällä on hilut vapaana kun vanne vedetään laippaan kiinni.
Itse en pyörän asennuksessa käsijarrua laita kun mielestäni on parempi että siellä sisällä on hilut vapaana kun vanne vedetään laippaan kiinni.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Käsijarru jäi jumiin slk-97
Täällä on +2 astetta.Aluvanteet ovat.Täytyy kokeilla huomenna ottaa rengas irti ja katsella mitä näkyy.Jarrupalat ovat ainakin kiinni jarrulevyssä ja todella kovaa lukossa.Kuskin puoli ok.Koputtelin jarrusatulaa rengasavimella mutta ei ollut apua.
Re: Käsijarru jäi jumiin slk-97
Toi karran antama syy siinä aika varmasti on koska tolleen käy tosi monelle vai oliko jo vannekin irti ja silti ei pyöri?
Tällöin on siellä käkkärillä jotain jo rullautunut rikki.
Tällöin on siellä käkkärillä jotain jo rullautunut rikki.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Käsijarru jäi jumiin slk-97
Irroitin pyörän ja lukossa silti eli ei se liian pitkistä pulteista johdu.Mitä ihmettä teen kun ei sitä pysty korjaamolle viemään.Jos katkaisen vaijerin niin saattaa silti olla joku muu jumissa siellä?? Onko helsingin alueella korjaamoa joka tulisi kotipihaan korjaamaan vikaa 
Samoilla jarrupaloilla kai toimii käyttö ja käsijarru?Ainakin ne jarrupalat on levyssä kiinni.Ei kai tässä käsijarrukenkiä ole?
En ole hyvä autokorjaaja siksi kysyn.Voiko käsijarruvaijerin irroittaa renkaan päästä helposti jos saisi sillain lukon irti että voisi ajaa korjaamolle.
Ei tuo vaijerin katkaisu järkevältä tunnu vaikka halpa osa sinänsä.Jollain konstilla auto pitäisi saada liikkeelle,auto on malmilla.

Samoilla jarrupaloilla kai toimii käyttö ja käsijarru?Ainakin ne jarrupalat on levyssä kiinni.Ei kai tässä käsijarrukenkiä ole?
En ole hyvä autokorjaaja siksi kysyn.Voiko käsijarruvaijerin irroittaa renkaan päästä helposti jos saisi sillain lukon irti että voisi ajaa korjaamolle.
Ei tuo vaijerin katkaisu järkevältä tunnu vaikka halpa osa sinänsä.Jollain konstilla auto pitäisi saada liikkeelle,auto on malmilla.
Re: Käsijarru jäi jumiin slk-97 APUVA : )
En ole R170 ekspertti, kai tuo on korimallia 170? Oletan että käsijarrukengät kumminkin on siellä "rummun" sisällä.
Käyttöjarrun palat kumminkin laahaa levyn pintaa eli ne voi vaikuttaa olevan kiinni. Yritä kammeta paloja irti levyn pinnasta ruuvarilla, sorkkaraudalla taikka siirtoleukapihdeillä (ns "vanavekkareilla" ). Näet sitten ahdistaako ne.
Jos käsijarrukengät on kiinni silti se jarrulevy pyörähtää ihan vähän suuntaansa, johtuu rakenteesta, mutta jos palat puree niin se levy ei hievahdakaan.
Käyttöjarrun palat kumminkin laahaa levyn pintaa eli ne voi vaikuttaa olevan kiinni. Yritä kammeta paloja irti levyn pinnasta ruuvarilla, sorkkaraudalla taikka siirtoleukapihdeillä (ns "vanavekkareilla" ). Näet sitten ahdistaako ne.
Jos käsijarrukengät on kiinni silti se jarrulevy pyörähtää ihan vähän suuntaansa, johtuu rakenteesta, mutta jos palat puree niin se levy ei hievahdakaan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Käsijarru jäi jumiin slk-97 APUVA : )
Käsijarrukengät on rummun sisällä, eli ei näkyvissä; jos kasko, niin hinuri tilaukseen.
Liian pitkiä pultteja epäilen amatöörinäkin.
Liian pitkiä pultteja epäilen amatöörinäkin.
Re: Käsijarru jäi jumiin slk-97 APUVA : )
Jarrupalat oli ok.karra kirjoitti:En ole R170 ekspertti, kai tuo on korimallia 170? Oletan että käsijarrukengät kumminkin on siellä "rummun" sisällä.
Käyttöjarrun palat kumminkin laahaa levyn pintaa eli ne voi vaikuttaa olevan kiinni. Yritä kammeta paloja irti levyn pinnasta ruuvarilla, sorkkaraudalla taikka siirtoleukapihdeillä (ns "vanavekkareilla" ). Näet sitten ahdistaako ne.
Jos käsijarrukengät on kiinni silti se jarrulevy pyörähtää ihan vähän suuntaansa, johtuu rakenteesta, mutta jos palat puree niin se levy ei hievahdakaan.
Viimeksi muokannut mezeee, Ke 27.11.2013 18:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Käsijarru jäi jumiin slk-97 APUVA : )
Päivitys.
Kyllä ne jarrupalat ovat irti sen verran että heiluvat eli ok.Katsoin renkaan pulttienreijistä ja näytti että 4 ok mutta yhden pultin reijän kohdalla oli jotain metallia tms lytyssä?? Olisiko niin että pultit olleet liian pitkät ja se yksi pultti rikkonut jarrurummun sisältä jotain käsijarrun osaa.Siellä joku sitten jumittaa.Tietääkö joku jotain joka tulisi rahaa vastaan avaamaan jarrurummun ja korjaamaan.Veikkaan että siellä se vika on.
Itse en taida osata eikä ole oikein työkalujakaan.Tuskin ne korjaamolta tulevat kotipihaan korjailemaan...?
Kyllä ne jarrupalat ovat irti sen verran että heiluvat eli ok.Katsoin renkaan pulttienreijistä ja näytti että 4 ok mutta yhden pultin reijän kohdalla oli jotain metallia tms lytyssä?? Olisiko niin että pultit olleet liian pitkät ja se yksi pultti rikkonut jarrurummun sisältä jotain käsijarrun osaa.Siellä joku sitten jumittaa.Tietääkö joku jotain joka tulisi rahaa vastaan avaamaan jarrurummun ja korjaamaan.Veikkaan että siellä se vika on.
Itse en taida osata eikä ole oikein työkalujakaan.Tuskin ne korjaamolta tulevat kotipihaan korjailemaan...?
Re: Käsijarru jäi jumiin slk-97 APUVA : )
Mahtaisko tuossa SLK:ssa olla samanlainen käsijarrukenkien säätö kuin monissa muissakin, eli katsot sieltä pultinreiästä n klo 10 ja 14 kohdalta näkyisikö hammastettua säätöpyörää. Sitä ruuvarilla löysälle niin voisi tuo jumitus hellittää, niin että pääsee liikkeelle.
...niin ja pelkkä vasarointi sen rummun molemmille puolille saattaisi riittää.
Täytyy vielä vähän editoida... se säätöratas saattaa näkyä melko ylhäällä, klo 11 - klo 13 Ja jos apumiehen puoleinen niin kääntää sitä alhaalta ylöspäin, niin pitäisi löystyä. Vähän hankala selittää, mutta soita jos tarvetta, niin koetan neuvoa 040-5026240
...niin ja pelkkä vasarointi sen rummun molemmille puolille saattaisi riittää.
Täytyy vielä vähän editoida... se säätöratas saattaa näkyä melko ylhäällä, klo 11 - klo 13 Ja jos apumiehen puoleinen niin kääntää sitä alhaalta ylöspäin, niin pitäisi löystyä. Vähän hankala selittää, mutta soita jos tarvetta, niin koetan neuvoa 040-5026240
Viimeksi muokannut hanta, Ke 27.11.2013 18:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W203CDI
Re: Käsijarru jäi jumiin slk-97 APUVA : )
Jos muutakeinoa ei ole niin löysätä vaijerin tai ihan suoraan väkisin jarrulevy pyörimään ja sittenkin se irtoaa niin jarrulaikka pois ja uudet tai rikkoontuneet osat vaihtoon
Pyörintä auttaa jos on olakkeet kuluneet rummuissa ta kengät irti niin väkisin vetämällä ne ei lähde vaan pyörittäen rumpua.
Pyörintä auttaa jos on olakkeet kuluneet rummuissa ta kengät irti niin väkisin vetämällä ne ei lähde vaan pyörittäen rumpua.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Käsijarru jäi jumiin slk-97 APUVA : )
Kokeilen huomenna tuota säätämistä.Jos ei onnistu niin onko paha homma purkaa?Mitä työkaluja tarvitsee ja lähteekö ruosteiset osat edes irti kotikonstein?Olisiko ohjeita kenelläkään ja jos kuvia aina parempi.Tietty jos joku on rahaa vailla niin saa tulla korjaamaan.Kätevälle arvatenkin melko helppo nakki? Pistäkää ohjeita jos on tekoo80@suomi24.fi.
Re: Käsijarru jäi jumiin slk-97 APUVA : )
Voisin väittää että ei siellä ole sellaista ruostetta etteivät osat aukea...se on mersu eikä toyota
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Käsijarru jäi jumiin slk-97 APUVA : )
No tuossa ainakin video josta näkyy suunnilleen miten tuo purku ja kasaaminen käy. khttp://www.youtube.com/watch?v=fuwjiIwAII8" onclick="window.open(this.href);return false; Siinä näkyy myös se säätöruuvi, jota voit aluksi etsiä pultinreiän kautta ja sitten koittaa ruuvarin päällä kääntää ylöspäin. Nuo ei ole SLK:n jarrut, mutta uskon että hyvin samanlaiset. Niin tarvitset ainakin torxin (oisko T45) sitä jarrulevyä kiinni pitävää ruuvia varten.
Jarrusatula lähtee muistaakseni 19 mm hylsyllä ja palojen irroittamiseksi täytyy lyödä ulos ne kapeat puikot. Hyvä ois tietysti kiristää kaikki sitten momenttiin... Jollain pitää myös puristaa satulan mäntää sisäänpäin, onnistuu vaikka isolla ruuvarilla ennen satulan irroitusta.
Jarrusatula lähtee muistaakseni 19 mm hylsyllä ja palojen irroittamiseksi täytyy lyödä ulos ne kapeat puikot. Hyvä ois tietysti kiristää kaikki sitten momenttiin... Jollain pitää myös puristaa satulan mäntää sisäänpäin, onnistuu vaikka isolla ruuvarilla ennen satulan irroitusta.
W203CDI
Re: Käsijarru jäi jumiin slk-97 APUVA : )
Se säätö ei taida onnistua kun se ei oikein liiku kuin 1-2cm max kun pyörittää.Eli kun irroitan jarrusatulan ja jarrulevyn niin sitten näen ne käsijarrukengät ja muut hilut?Kuulostaa melko helpolta mutta saapas nähdä.hanta kirjoitti:No tuossa ainakin video josta näkyy suunnilleen miten tuo purku ja kasaaminen käy. khttp://www.youtube.com/watch?v=fuwjiIwAII8" onclick="window.open(this.href);return false; Siinä näkyy myös se säätöruuvi, jota voit aluksi etsiä pultinreiän kautta ja sitten koittaa ruuvarin päällä kääntää ylöspäin. Nuo ei ole SLK:n jarrut, mutta uskon että hyvin samanlaiset. Niin tarvitset ainakin torxin (oisko T45) sitä jarrulevyä kiinni pitävää ruuvia varten.
Jarrusatula lähtee muistaakseni 19 mm hylsyllä ja palojen irroittamiseksi täytyy lyödä ulos ne kapeat puikot. Hyvä ois tietysti kiristää kaikki sitten momenttiin... Jollain pitää myös puristaa satulan mäntää sisäänpäin, onnistuu vaikka isolla ruuvarilla ennen satulan irroitusta.
Tarvitsen siis t45 torx,19 hylsy ja ison ruuvarin.No tietty vasara myös.Täytyy huomenna töistä lainata ja kokeilla avata se.Kunpa saisi sitten kaikki vielä paikoilleen

Viimeksi muokannut mezeee, Ke 27.11.2013 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Käsijarru jäi jumiin slk-97 APUVA : )
Eli kun pyörä tai pultit on pois niin liikkuu vain sen pari senttiä?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Käsijarru jäi jumiin slk-97 APUVA : )
Kyllä.atlas kirjoitti:Eli kun pyörä tai pultit on pois niin liikkuu vain sen pari senttiä?
Re: Käsijarru jäi jumiin slk-97 APUVA : )
[quote="mezeee]
Tarvitsen siis t45 torx,19 hylsy ja ison ruuvarin.No tietty vasara myös.Täytyy huomenna töistä lainata ja kokeilla avata se.Kunpa saisi sitten kaikki vielä paikoilleen
Taitaa tuo remontti mennä lauantaille koska tulee pimeä niin aikaisin.Ammattimies hoitaisi homman 10 minuutissa joten jos joku osaava haluaa rahaa vastaan tulla katsomaan se sopii.[/quote]
En ole varma noista avainten mitoista, mutta ainakin sinnepäin. Ota yhteyttä jos tarvitset apuja, en asu kaukana Malmilta.
Tarvitsen siis t45 torx,19 hylsy ja ison ruuvarin.No tietty vasara myös.Täytyy huomenna töistä lainata ja kokeilla avata se.Kunpa saisi sitten kaikki vielä paikoilleen

En ole varma noista avainten mitoista, mutta ainakin sinnepäin. Ota yhteyttä jos tarvitset apuja, en asu kaukana Malmilta.
W203CDI
Re: Käsijarru jäi jumiin slk-97 APUVA : )
Yrititkö ajaa autolla ja rengas oli silti lukossa? Saattaahan ne käsijarrut vähän jumittaa, jos ovat jonkin aikaa lukossa. Monesti paukahtavat auki liikkeelle lähtiessä, mutta kyllähän se vähän kuulostas, että on ollu liian pitkät pultit, kun on kerta metallia näkynyt olevan lytyssä. Liian pitkät pultit saattaa rikkoa jarrukenkien jouset, jolloin jarrukengät alkavat hangata kokoajan jarrurumpuun.
Re: Käsijarru jäi jumiin slk-97 APUVA : )
Menen yrittämään avata jarrut.Kaikki muut työkalut löytyy mutta torx 45 ei ollut toivottavasti 40 olisi sopiva se löytyi.
Re: Käsijarru jäi jumiin slk-97 APUVA : )
Homma ilmeisesti ratkesi : ) Irroitin jarrusatulan ja koitin irroittaa jarrulevyä mutta ei irronnut ja annoin periksi.
Vaihdoin kuitenkin taakse kesärenkaat ja kas kummaa eipä jumita enää : )
Pultit ilmeisesti siis painoivat käsijarrua ja se jumitti.Asiaa sekoitti se että ilman rengasta ei pyörinyt.
Kesärenkaan kun laitoin paikoilleen ja renkaasta pyöräytti niin hyvin pyöri.
Nyt sitten motonetistä ostamaan uudet pultit taakse ja homma ehkä ok
Ehkä sen takia että käsijarrua en uskaltanut kuitenkaan kokeilla vaikka ehkä se onkin kunnossa jos tuuria on matkassa.
Vaihdoin kuitenkin taakse kesärenkaat ja kas kummaa eipä jumita enää : )
Pultit ilmeisesti siis painoivat käsijarrua ja se jumitti.Asiaa sekoitti se että ilman rengasta ei pyörinyt.
Kesärenkaan kun laitoin paikoilleen ja renkaasta pyöräytti niin hyvin pyöri.
Nyt sitten motonetistä ostamaan uudet pultit taakse ja homma ehkä ok
Ehkä sen takia että käsijarrua en uskaltanut kuitenkaan kokeilla vaikka ehkä se onkin kunnossa jos tuuria on matkassa.
Re: Käsijarru jäi jumiin slk-97 APUVA : )
nyt kerta se pyörii, niin samalla kun vaihdat renkaan, niin käytä se rumpu irti, niin näkee että onko kässärillä kaikki osat paikoillaan
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Re: Käsijarru jäi jumiin slk-97 APUVA : )
Näin se varmaan täytyy tehdä.Pitää ostaa ulosvetäjä niin varmasti irtoaa se juminen jarrulevy.moska kirjoitti:nyt kerta se pyörii, niin samalla kun vaihdat renkaan, niin käytä se rumpu irti, niin näkee että onko kässärillä kaikki osat paikoillaan
Re: Käsijarru jäi jumiin slk-97 APUVA : )
Ei ei mitään ulosvetäjiä!!! Satula vaan pois ja jarrulevyä pitävä pultti pois.mezeee kirjoitti:Näin se varmaan täytyy tehdä.Pitää ostaa ulosvetäjä niin varmasti irtoaa se juminen jarrulevy.moska kirjoitti:nyt kerta se pyörii, niin samalla kun vaihdat renkaan, niin käytä se rumpu irti, niin näkee että onko kässärillä kaikki osat paikoillaan
Sit säätää kengät löysälle ja kunnon mojaus vasaralla rumpuun niin jo irtoaa.
S202 220 CDI Äsprit
Re: Käsijarru jäi jumiin slk-97 APUVA : )
Joku voisi sanoa (vaikka minä) että jos se toimii ja autoa tarviit, niin älä koske 

-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: Käsijarru jäi jumiin slk-97 APUVA : )
Ram tuossa jo toesikin asian, vaan kyllä tuo olisi hyvä avata ja katsoa mikä siellä jumi ja rikkoiko pitkä pultti jotain. Viikonlopun aikana tuota voidaan vilkaista jos niin haluat, tosin pitäisi tulla tänne Espooseen potilaan kanssa!?
Soittele vaikka jos tarvetta, T. Jaakko. P 050 3080769
Soittele vaikka jos tarvetta, T. Jaakko. P 050 3080769

Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: Käsijarru jäi jumiin slk-97 APUVA : )
Käsijarrukin tuntuisi toimivan.Loppu hyvin kaikki ok.
Re: Käsijarru jäi jumiin slk-97 APUVA : )
Tuli mieleen tosta vasaroinnista että ei pieksä älyttömän kovaa kun noi jarru laiskat taitaa olla valurautaa että lohkeaa ainakin laikan osalta helposti rikki
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-