w124 ilmastointi ei pelaa
w124 ilmastointi ei pelaa
W124 1987 300 turbo diesel ei lämmitä hyttiä, koneen lämmöt ok. Siinä on viissiin automaattinen ilmastointi? Tuntuu kickdownin jälkeen tulee hetken lämmintä ja hetken päästä jäähtyy taas. Säätönupista ei tapahdu milloinkaan mitään. Puhaltimen kaikki kolme asentoa toimii normaalisti. Muuten on mahtava auto, paitsi vähän löpöö vuotaa ja nopeempi sais olla, mut mese on mese
Re: w124 ilmastointi ei pelaa
Voisko olla ns. pässinkivekset eli ne lämmönsäätötsydeemit tukossa?
w124 250D
w210 300TD
w210 300TD
Re: w124 ilmastointi ei pelaa
Mistä ne löytyy. Kokeilin paperinpalalla sitä peilin viereistä ritilää, ei tartu.
Re: w124 ilmastointi ei pelaa
Ne löytyy konehuoneesta vänkärinpuolen iskarin lähettyviltä. Mut nytku tarkemmin miettii niin yleensä jos ne on tukossa niin ei puhalla kylmää? Korjatkoon joku jos nyt höpisen omiani.
Puhallin pelaa normaalisti?

w124 250D
w210 300TD
w210 300TD
Re: w124 ilmastointi ei pelaa
Puhallin toimii.
Re: w124 ilmastointi ei pelaa
Morjens,
Jep, "munat" tukossa, mutta se että lämpöä tulee aika-ajoin viittaa myös siihen, että kiertovesipumppu vois olla kaput. Mun kiesissä lämpöä tuli kun moottorissa oli kierroksia, mutta matalilla rundeilla lämpö loppui. Siis suosittelen tutkimaan kiertovesipumppua, joka on oikealla lokasuojan päällä akun tai pissapojan säiliön tienoilla (taitaa vaihdella vähän konetyypeittäin). Moottorin pitäisi käydä aina kun kennostossa kiertää jäähdytysneste eli on lämmitysmoodissa, käynnin huomaa moottorin pienestä värinästä.
Sisäilmalämpötilan haistelijan imurin vika (=paperin pala ei pysy taustapeilin vieressä olevan ritilässä kiinni) ilmenee käytätännössä siten että kabiinin lämpotilan muutokset menevät aina yli. Eli kun pyytää esim. +20C niin lämpötila saattaa nousta +30C ennen kuin NTC-vastus peilin vieressä lämpiää asetusarvoon ja systeemi säätää puhallusta ja lämpötilaa. Imuri joka vetää ilmaa vastuksen ohi löytyy kumiletkun päästä hanskalokeron (tai repsikan airbagin) oikelta puolelta kojetaulun sisältä. Hanskalokero tai bagi irti ja sitten pääsee käsiksi, samalla voikin sitten vaihtaa lämmityslaitteen puhallussuuttimien rikkinäiset polttimot.
Jep, "munat" tukossa, mutta se että lämpöä tulee aika-ajoin viittaa myös siihen, että kiertovesipumppu vois olla kaput. Mun kiesissä lämpöä tuli kun moottorissa oli kierroksia, mutta matalilla rundeilla lämpö loppui. Siis suosittelen tutkimaan kiertovesipumppua, joka on oikealla lokasuojan päällä akun tai pissapojan säiliön tienoilla (taitaa vaihdella vähän konetyypeittäin). Moottorin pitäisi käydä aina kun kennostossa kiertää jäähdytysneste eli on lämmitysmoodissa, käynnin huomaa moottorin pienestä värinästä.
Sisäilmalämpötilan haistelijan imurin vika (=paperin pala ei pysy taustapeilin vieressä olevan ritilässä kiinni) ilmenee käytätännössä siten että kabiinin lämpotilan muutokset menevät aina yli. Eli kun pyytää esim. +20C niin lämpötila saattaa nousta +30C ennen kuin NTC-vastus peilin vieressä lämpiää asetusarvoon ja systeemi säätää puhallusta ja lämpötilaa. Imuri joka vetää ilmaa vastuksen ohi löytyy kumiletkun päästä hanskalokeron (tai repsikan airbagin) oikelta puolelta kojetaulun sisältä. Hanskalokero tai bagi irti ja sitten pääsee käsiksi, samalla voikin sitten vaihtaa lämmityslaitteen puhallussuuttimien rikkinäiset polttimot.
Re: w124 ilmastointi ei pelaa
"Muna" näytti puhtaalta ja liikkui helposti. Mutta siihen tuleva letku oli kylmä. Kiertopumppua koitin kädellä, kun kaveri käänteli lämmönsäädintä, ei tuntunu muuttuvan tärinä. Ja pumpulta lähtevä letku oli viileä, vaikka kone lämmin. Potikka toimii. Eco-asennossa kun kääntelee, liikkuu hanskalokeron takana joku säädin. Tosiaan moottoritiellä tulee vaan kuumaa ja taajamassa kylmää.