W124 E300 DT: Eberi + Remuc jälkiasennus: tehty

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

W124 E300 DT: Eberi + Remuc jälkiasennus: tehty

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Joo,

iski jostain päähän ajatus, että josko laittaisi naftakäyttöisen lämmittimen. Mielessä on lähinnä pyörinyt Eberspächer Hydronic D5 WSC. Ja auto olisi tällä kertaa tuo W124 E300 Turbodiesel -94, jossa konehuoneessa tilaa vievinä lisävarusteina ovat lähinnä ilmastoinnin kompressori + kuivain ja ASD:n nestesäiiö, ja on siellä jälkiasenteisen hälyttimen sireenikin kyllä.

No joo, aiheestahan on juttua foorumilla enemmänkin, muttakun… Tosi yleisesti teksteissä viitataan liitteenä oleviin kuviin, jotka eivät juuri enää olekaan näkyvissä. Samalla sitten tekstien merkityksestäkin oleellisia osia katoaa…

No joo, muutama kysymys olisi.
1. Mihin tuo laite? Käsittääkseni sopii parhaiten moottorin vasemmalle puolelle (kun ei riemastuta ajatus siitä, että se olisi siellä puskurin takana kurasuihkussa)?
2. Mihin väliin vesiliitos?
3. Ja lyödäänkö siihen vain joku haara, vai lisäksi myös takaiskuventtiili(t)?
4. Ja miten se vesi nyt kiertää? EPC:n ja Alfamerin kuvista päätellen kannesta kuskin puolelta kennoille, kennoilta kahta letkua pitkin magneettiventtiileille, josta yhtä letkua pitkin termostaattikotelolle – menikö oikein? Auton oma kiertovesipumppuhan tässä on magneettiventtiilien kanssa samassa paketissa. Entä mikä / miksi on se linja, joka haarautuu kannesta kennolle menevästä letkusta ja menee vasemmalta oikealle, magneettiventtiileille? Ei siis lasinpesunestesäiliön haara, vaan sen väliseinän toisella puolella (takana) oleva haara.
5. Mikäs näissä manuaali-ilmastoiduissa malleissa on johto, johon puhaltimelle syötetään sähkö? Teksteissä kerrotaan, että jostain sulakerasian alta sellainen löytyy. Syöttääkö se sähkön suoraan auton lämmittimen puhaltimelle vai kytkimelle (toisin sanoen, pyöriikö puhallin aina tiettyä nopeutta, vai sitä nopeutta johon käyttäjä itse auton puhaltimen säätimen on jättänyt)?

Keräsin vielä pari aihetta käsittelevää juttua linkeiksi tähän. Niin ja onhan sitten esim. tämä viime aikoina aktiivinen Eberi vai Webasto tjsp. –keskustelu. Sitäkin on tullut seurattua.

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 29&start=0

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 39&start=0

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... w124+eberi

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... beri+e300d

EDIT: Otsikkoa muutettu
Viimeksi muokannut Nozki, Ke 27.11.2013 21:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 E300 DT: Webaston tai Eberin jälkiasennus; kysymyks

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Nonniin,

menin tilaamaan 5-kilowattisen Eberspächerin. Vielä pitäisi keksiä, miten se tuonne laitetaan, mutta jostain syystä kukaan ei ole innostunut asiaa sen enempää kommentoimaan.

Jos unohdetaan noi muut kysymykset toistaiseksi, niin osaisiko joku kertoa, että mihin tarkoitukseen on se letku, joka haarautuu kannen ja lämmityskennon väliltä ja vie jäähdytysnestettä magneettiventtiileille sinne akkukoteloon? Olen itse ajatellut, että se voisi olla niin, että kun magneettiventtiilit ovat auki, niin tämän letkun virtaus on suljettu. Vastaavasti, kun venttiilit ovat kiinni, eikä vesi kulje lämmittimen kennon läpi, niin se pääsisi kuitenkin sen sijasta kulkemaan tätä linjaa kohti paisuntasäiliötä sekä termarikotelon seutua. Arvasinko oikein? (Jos näin on, niin silloin ei tule helposti sellaista ylikuumenemisongelmaa, josta joku oli tällä foorumilla aikanaan huolissaan. Siis, että Eberi lämmittäisi vettä, joka ei venttiilien ollessa kiinni pääse liikkumaan, kun tuolla systeemillä se kiertää koko ajan Eberin läpi kuitenkin, kun Eberi on kytketty kannen ja tämän haarakohdan väliin.)

Eeperi Oy:stä sain ohjeen, että 90-prosenttisesti lämmitin asennetaan moottorin ja kennon väliseen menoletkuun, eikä siihen letkuun, joka vie veden kennolta takaisin moottorille, joten näin varmaan itsekin teen, kun ajatus olisi muutenkin laittaa tuo vempele edestä katsottuna moottorin oikealle puolelle. Lienee helpompi letkuttaa.

Saapa nähdä, mitä kaikkea jännää tässäkin hommassa tulee vastaan… Ja jos joku pitää täydellisen älyttömänä ruveta tuommoiseen ikivanhaan autoon laittamaan tällaista melko kallista vekotinta, niin itse ajattelen, että sen voi siitä kyllä tarvittaessa sitten joskus siirtää muuhunkin autoon niin kauan, kun nykyistä kärryä ei joko pysyvästi varasteta tai kolaroida lunastuskuntoon…
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Re: W124 E300 DT: Webaston tai Eberin jälkiasennus; kysymyks

Viesti Kirjoittaja JohaT »

Kuva

Tuossa näkyy omassa eberi ja vesiliitokset myös.
naftapumppu kannattaa laittaa tankin lähelle tai ongelmia tulee
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
lehtoki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 23.08.2011 09:23

Re: W124 E300 DT: Webaston tai Eberin jälkiasennus; kysymyks

Viesti Kirjoittaja lehtoki »

Moi!

Meillä on 200D -93:ssa Eberi. Se on asennettu edestäpäin katsottuna moottorin vasemmalle puolelle pystyasentoon lokasuojan viereen tehtyyn yksinkertaiseen telineeseen. Eli laturin yläpuolelle, laturin ja akun välille.

Vesikierto on järjestetty niin, että kuuma vesi lähtee menemään moottoriin -> sieltä vasta lämmityslaitteelle -> takaisin Eberille. Tämä siksi, että näin saa mielestäni ensisijaistettua moottorin lämpiämisen. "Kotitekoisessa asennuksessa" ei kytkentää lämmityslaitteen puhaltimelle ollenkaan. Moottori lämpiää silloin lyhyessä ajassa kunnolla, ja puhaltaa kyllä sitten äkkiä lämmintä sisällekin, kun lähtee ajamaan.

Naftan Eberimme ottaa pa-tankista tulevasta auton omasta putkesta yksinkertaisen T-haaran avulla suodattimen läheltä. Pa-pumppu on siis aivan suodattimen lähellä. Virtaus on hyvä, koska auton oma pa-putki on lämpimitaltaan iso ja nafta kulkee siinä hyvin. Näin Eberin omaa ahdasta polttoaineputkea on vain suht. lyhyt matka, eikä nafta niin herkästi hyydy kovallakaan pakkasella. Polttoaineputki on pantu menemään suodattimen läheltä Eberin pumpulta moottorin yli vasemmalle puolelle Eberille, jolloin paikka on käsittääkseni mahdollisimman lämmin ja näinkin parantaa polttoaineen kulkua erittäin kylmillä ilmoilla.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5682
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W124 E300 DT: Webaston tai Eberin jälkiasennus; kysymyks

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kysymys 5 kiinnostas aika kovasti kun itellä olis manuaali ilmastointi (W126) ja tarttis saada tieto, että mihin kytkeä lämmityslaitteen puhaltimen johto :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Re: W124 E300 DT: Webaston tai Eberin jälkiasennus; kysymyks

Viesti Kirjoittaja JohaT »

Liitä sulakerasiassa puhaltimen virransyöttöön. menee sieltä puhaltimen säätimelle ja auton katkaisimen asennosta riippuu millä teholla se puhallin pyörii
Jos et saa selvää mikä johto se on niin kaiva katkaisimen liitin esille ja juota siihen syöttövirta eberiltä/ webastolta
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Re: W124 E300 DT: Webaston tai Eberin jälkiasennus; kysymyks

Viesti Kirjoittaja JohaT »

Sähkökaavion mukaan ainakin 124:ssa sulake 12 on puhaltimen moottorille ja johto 2.5 mm paksu musta/vihreä johon tuo lisälämmittimen johto liitetään
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 E300 DT: Webaston tai Eberin jälkiasennus; kysymyks

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Heps!

Kiitoksia kaikille tähän mennessä. Härveli saapui eilen, samoin Remucin GSM-ohjain sille. Eeperi Oy:n toimitus oli todella nopea - keskiviikkona iltapäivällä laitoin tilauksen ja eilen mulla oli laite jo kotona toisella puolen Suomea.

Viikonloppuna en taida ehtiä asialle tehdä yhtään mitään muuta kuin enintään lueskella asennusohjeita ja kytkentäkaavioita...

Muttatuota, semmoinen kuitenkin on ajatus, että voisin vaikka laittaa tähän jotakin juttua sitten jatkoksi, kun homma toivottavasti joskus etenee. Ainakin itsellä on kovat odotukset siitä, että systeemi tulee olemaan hyvä sitten, kun se on paikallaan. Toivottavasti en ole ainakaan pahasti väärässä...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: W124 E300 DT: Webaston tai Eberin jälkiasennus; kysymyks

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Oletan että 94 vuoden turbodiesel on vastaavanlainen mitä 90 vuoden 200D näiltä osin.
Polttoaineen saa otettua paluuletkusta, tehtaan asennuksessa t-haara kytketään sinne tankin alle, sedanissa 70mm letkua jää tankkiin ja siitä letku poikki ja siihen t-haara, t-haaran koko esim. 8x8x6.
Siitä sitten polttoaineletku pumpulle joka tulee sinne hantin puolelle, irrotettavan muovin alle joka on suurinpiirtein takapenkin alapuolella. Siellä on valmiita läpivientikumeja joista saa polttoainepumpun johdon sujautettua näppärästi.


Eberin johtosarjan releeltä lähtevät musta ja punainen johto kuskin puolimmaiseen sulakerasiaan läpivientikumin reijästä. Toinen johto kytketään rengasliittimellä sen ruuvin alle josta lämpölaite saa virtansa, toinen taas sitten liitetään siihen alkuperäiseen lämpölaitteen johtoon.

Miten w124 muuten toimii lämmönsäätö, jos lämpölaitteen puhallin on 0-asennossa mutta lämmönsäätö on täysillä niin onko vesiventtiilit kuitenkin auki?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 E300 DT: Webaston tai Eberin jälkiasennus; kysymyks

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jolle kirjoitti:Oletan että 94 vuoden turbodiesel on vastaavanlainen mitä 90 vuoden 200D näiltä osin.
Polttoaineen saa otettua paluuletkusta, tehtaan asennuksessa t-haara kytketään sinne tankin alle, sedanissa 70mm letkua jää tankkiin ja siitä letku poikki ja siihen t-haara, t-haaran koko esim. 8x8x6.
Siitä sitten polttoaineletku pumpulle joka tulee sinne hantin puolelle, irrotettavan muovin alle joka on suurinpiirtein takapenkin alapuolella. Siellä on valmiita läpivientikumeja joista saa polttoainepumpun johdon sujautettua näppärästi.


Eberin johtosarjan releeltä lähtevät musta ja punainen johto kuskin puolimmaiseen sulakerasiaan läpivientikumin reijästä. Toinen johto kytketään rengasliittimellä sen ruuvin alle josta lämpölaite saa virtansa, toinen taas sitten liitetään siihen alkuperäiseen lämpölaitteen johtoon.

Miten w124 muuten toimii lämmönsäätö, jos lämpölaitteen puhallin on 0-asennossa mutta lämmönsäätö on täysillä niin onko vesiventtiilit kuitenkin auki?
Oolrait,

äkkiä kun katselin tuota Eberin ohjetta (kyseessä Hydronic C-malli, jossa sekä polttoaine- että vesipumppu siinä itse lämmitysyksikön kanssa samassa, kannen alla), niin siinä opastettiin ottamaan polttoaine tuloletkusta T-haaralla. Taisi olla jossain tankin lähellä se liitoskohta kuvissa, mutta kuten yllä esitettiinkin, niin paremmin kai se nafta kulkee sitä alkuperäistä paksumpaa putkea pitkin konehuoneelle asti kuin Eberin omaa ohutta letkua. Arvelisin, että kokeilen ottaa sillä laitteen mukana tulleella T-haaralla aineen koneelle heti esisuodattimen jälkeiseltä kumiletkuosuudelta. Ohjeessa esitettyjen letkupituuksien pitäisi tuolla systeemillä olla täysin ok, samoin polttoaineen pinnan korkeuden suhde laitteen asennuskorkeuteen sekä tyhjällä että täydellä tankilla.

Ja tosiaan, laitteen mukana tuli vanhempi asennusopas, jossa vanhan mallin Hydroniccia kytkettiin W124:ään. Siinä se irrallinen pumppu ohjeistettiin laittamaan nimenomaan tuonne kuvailemaasi paikkaan oikean puolen takaistuimen kohdalle lattian alle. Ja itse kone oikean etupyörän eteen, mutta se ei oikein itseä innosta; sotkuinen paikka ja pitkät vedot tarpeen sekä letkuille että johdoille. Ahdastahan siinä on tietty tuossa kuskin puolella moottorin vieressäkin, mutta eikö se sinne mahdu, kun moni muukin sen on vastaavaan paikkaan sovitellut. :thumbup:

Noissa manuaali-ilmastoiduissa pitäisin melkoisena ihmeenä, jos se kone ymmärtäisi laittaa magneettiventtiilit kiinni, kun puhallin on nollilla. Ainakin on semmoinen muistikuva, että jos puhaltimen laittaa nollille ja lämmitys on päällä, niin kabiiniin alkaa tulla semmoinen vieno käry kuumenevalta kennolta. Tässä tapauksessa nyt, kun ilman sähköä venttiilit ovat auki, niin olettaisin, ettei puhaltimelle syötettävä sähkö mene eteenpäin niin, että sillä laite alkaisi sulkea niitä venttiileitä. Ei ole tieto, vaan arvaus. Ainakin siihen asti, että saan aikaiseksi lukea kytkentäkaavioita perusteellisemmin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
antti86
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 13.08.2006 19:15
Paikkakunta: kalajoki

Re: W124 E300 DT: Webaston tai Eberin jälkiasennus; kysymyks

Viesti Kirjoittaja antti86 »

ite asentelin eeberin vesiletkut sisäkennon paluupuolelle eli lykkää lämpimän veden enstä koneeseen ja sitte sisälle hyttiin.polttoaineen otin vaan menopuolelta suodattimen vierestä t-haaralla ja varalta laitoin takaiskuventtiilin ettei suodattimelta päin ime ainetta.vesiventtiilit on aina auki jossei niissä ole virtaa jännitteellähän niitä suljetaan.
S124 230TE ex
S124 E250TDA 20V
S123 300TEA
Avatar
Tukala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 600
Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)

Re: W124 E300 DT: Webaston tai Eberin jälkiasennus; kysymyks

Viesti Kirjoittaja Tukala »

JohaT kirjoitti:Sähkökaavion mukaan ainakin 124:ssa sulake 12 on puhaltimen moottorille ja johto 2.5 mm paksu musta/vihreä johon tuo lisälämmittimen johto liitetään

Sulakkeen numeroa en enää muista, mutta aonakin vm-01 Sprinterissä puhaltimen syöttöjohto on vastaavan varinen & kokoinen.
Itse juotin ohjauksen juurikin ko.jojtoon, jolloin puhallin pyörii sillä nopeudella jonka itse valinnut.
Osasyynä että ykkösteholla puhallus oli melko olematonta. Jälkiviisaana tuo johtui suurimmaksi osaksi raitisilamsuotimesta, mutta
eipä tuolla vieläkään tukka ykkösellä hulmua.

Tuossa kytennässä on toki etunsa jos haittansakin, riippunee kuitenkin käyttäjän tottumuksista.
Sangen harvoin 2-nopudella tulee käytettyä, pääasiassa talvella ja 3-4 tuskin koskaan.

Eberi on kaikkiaan melko "mukava" jälkiasentaa, juurikin simppeliytensä vuoksi. Eri tarinansa saattavat olla väylä/ ohjelmalliset.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: W124 E300 DT: Webaston tai Eberin jälkiasennus; kysymyks

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Nozki kirjoitti:
Oolrait,

äkkiä kun katselin tuota Eberin ohjetta (kyseessä Hydronic C-malli, jossa sekä polttoaine- että vesipumppu siinä itse lämmitysyksikön kanssa samassa, kannen alla), niin siinä opastettiin ottamaan polttoaine tuloletkusta T-haaralla. Taisi olla jossain tankin lähellä se liitoskohta kuvissa, mutta kuten yllä esitettiinkin, niin paremmin kai se nafta kulkee sitä alkuperäistä paksumpaa putkea pitkin konehuoneelle asti kuin Eberin omaa ohutta letkua. Arvelisin, että kokeilen ottaa sillä laitteen mukana tulleella T-haaralla aineen koneelle heti esisuodattimen jälkeiseltä kumiletkuosuudelta. Ohjeessa esitettyjen letkupituuksien pitäisi tuolla systeemillä olla täysin ok, samoin polttoaineen pinnan korkeuden suhde laitteen asennuskorkeuteen sekä tyhjällä että täydellä tankilla.

Ja tosiaan, laitteen mukana tuli vanhempi asennusopas, jossa vanhan mallin Hydroniccia kytkettiin W124:ään. Siinä se irrallinen pumppu ohjeistettiin laittamaan nimenomaan tuonne kuvailemaasi paikkaan oikean puolen takaistuimen kohdalle lattian alle. Ja itse kone oikean etupyörän eteen, mutta se ei oikein itseä innosta; sotkuinen paikka ja pitkät vedot tarpeen sekä letkuille että johdoille. Ahdastahan siinä on tietty tuossa kuskin puolella moottorin vieressäkin, mutta eikö se sinne mahdu, kun moni muukin sen on vastaavaan paikkaan sovitellut. :thumbup:

Noissa manuaali-ilmastoiduissa pitäisin melkoisena ihmeenä, jos se kone ymmärtäisi laittaa magneettiventtiilit kiinni, kun puhallin on nollilla. Ainakin on semmoinen muistikuva, että jos puhaltimen laittaa nollille ja lämmitys on päällä, niin kabiiniin alkaa tulla semmoinen vieno käry kuumenevalta kennolta. Tässä tapauksessa nyt, kun ilman sähköä venttiilit ovat auki, niin olettaisin, ettei puhaltimelle syötettävä sähkö mene eteenpäin niin, että sillä laite alkaisi sulkea niitä venttiileitä. Ei ole tieto, vaan arvaus. Ainakin siihen asti, että saan aikaiseksi lukea kytkentäkaavioita perusteellisemmin.
Ai sulla on semmonen Eberi, itse en niistä paljoa tiedä :lol:
Sama letku se on siinä konehuoneessa mikä sinne tankillekin menee :)
Itse asiassa pidemmät letkut sulle tulee tuossa kytkennässä kun vedät eberiltä sinne tulipeltiin 2 letkua, turbokoneisessa tosin ainoa vaihtoehto on laittaa lisälämppäri sinne kuskin puolelle kun toiselle puolelle ei mahdu.

Wis mukaan nuissa ilmastoiduissa pitäisi vetää yksi johto sinne keskikonsoliin mutten tiedä että mikä sen tarkoitus. Kun se piti vielä vetää noiden lämpölaitteen johtojen lisäksi :roll:
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
JarsaR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 27.11.2011 17:23
Paikkakunta: SUAMI

Re: W124 E300 DT: Webaston tai Eberin jälkiasennus; kysymyks

Viesti Kirjoittaja JarsaR »

Jonkin verran tuli tutustuttua aiheeseen, kun omassa vastaavassa autossani oli Webaston 5kw härveli.
Jos puhaltimen katkaisin on 0-asennossa, sulkeutuu vain alipaineella lämminilmaläppä. Polttoainepumppu konehuoneessa webaston alla, ei aiheutunut mitään ongelmia. Todella hyvä keksintö tuollainen PA-Lämmitin. Se 5kw lämmitin kuumentaa kopin kovemmillakin pakkasilla jo 20 minuutissa. Oikea käyttöhän noissa laitteissa on monesti avain pitkäaikaisempaan onneen. ;)
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 E300 DT: Eberin jälkiasennus; kytkentäkysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Heitetäänpä tähän vielä yksi kysymys. Saan sen varmaan helposti selville tarvittaessa laitteen ostopaikastakin, mutta täällä vastaus tulisi muidenkin näkyviin ja saattaisi olla jollekin hyödyksi.

Nyt kun mulla ei ole alkuperäistä viikkokelloa, vaan laitetta tullaan ohjaamaan Remucin GSM-laitteella, niin miten sillä saadaan tuuletustoiminto käyttöön? Ymmärtääkseni siihen kellon johdotukseen tuupataan keltaiseen johtoon +12V jännite silloin, kun halutaan lämmitys päälle. Mutta mihin johtoon laitetaan ja mitä signaalia (plussaa vai maata?), jos halutaan, että pelkästään auton tuuletin lähtee käyntiin? Tuskin kovin välttämättömän tarpeellinen toiminto, mutta voisi se joskus kesällä olla kiva ennen lähtöä vaihtaa vähän sisäilmaa, jos jo valmiiksi tietää auton seisovan auringonpaisteessa. Varsinkin, kun Remucin ohjainsofta antaa sille mahdollisuuden. Remucin kytkentäkaavio vain on hiukka onneton näiltä osin, eikä ihan yksiselitteistä vastausta mielestäni löydy siitä Eberin omasta kaaviostakaan, kun se on tehty sillä oletuksella, että laitteen oma kello on käytössä…

(Niin ja toinen vaihtoehto tuon toiminnon hyödyntämiseen muuten voisi joskus olla ilmastoinnin höyrystimen kuivaaminen. Sitähän suositellaan, että kuumalla kelillä ilmastointia käytettäessä olisi syytä sammuttaa ilmastointi jonkin verran ennen ajelun lopettamista, jotta höyrystin lämpiää ja kuivuu. Tällöin systeemi ei jää kosteaksi keräämään bakteereja. Jos laittaa ajastetun jälkituuletuksen päälle, niin voi pitää ilmastoinnin päällä koko ajelun ajan. Se on sitten toinen kysymys, että onko järkeä tuupata se kosteus sisätiloihin jälkikäteen pienellä puhallinteholla, vai kannattaisiko sittenkin sammuttaa ilmastointi ennen ajon lopettamista ja puhaltaa vähän reippaammalla tahdilla ilmaa sisälle, jolloin kosteuskin poistuu nopeammin. Tosin, useimmat autoilijat tuskin välittävät tuon taivaallista koko hommasta muutenkaan…)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: W124 E300 DT: Eberin jälkiasennus; kytkentäkysymyksiä

Viesti Kirjoittaja felmit »

sammutan ilmastoinnin muutama km ennen päätepistettä
hajuhaitat pienenee merkittävästi
autodidakti
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 E300 DT: Eberin jälkiasennus; kytkentäkysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

felmit kirjoitti:sammutan ilmastoinnin muutama km ennen päätepistettä
hajuhaitat pienenee merkittävästi
Jooh, sillä mä laitoinkin, että useimmat autoilijat eivät tuosta välitä. Kuitenkin sentään luultavimmin pieni osa ihmisistä ymmärtää tuon asian päälle. Sinä varmasti kuulut tässä asiassa tähän ymmärtävien vähemmistöön, ehkäpä siksi että:
- ymmärrät ilmastoinnin toimintaperiaatteen ja laitteen rakenteen
- tiedät, millainen homma vaikka nyt W124:ssä on purkaa esille se höyrystin, jotta sen saisi puhdistettua kunnolla. :)

T: nimimerkki "felmitin tekemät ohjeetkin olivat vieressä printattuna ja apuna, kun omaani höyrystintä vaihdoin" :wink:

(Onhan niitä kaiken maailman desinfiointiaineita noita varten, mutta ei niillä saa laitteeseen kerääntynyttä likaa kuitenkaan kunnolla pois, vaikka bakteerikasvusto vähenisikin.)

Mutta tuotaniinnin, olisiko silti kellään tuohon puhallustoiminnon kytkemiseen vinkkejä / tietoa?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 E300 DT: Eberin jälkiasennus; kytkentäkysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Nonniin,

ei löytynyt täältä vastausta tuohon pelkän puhaltimen ohjaukseen, eikä sitä tullut sitten lopulta laitteen myyneestä liikkeestäkään ainakaan ennen kuin ehdin jo itse laittaa vekottimen paikalleen.

Noh, pistin laitteen tosiaan tuohon moottorin viereen kuljettajan puolelle. Eli about samalle seudulle, jossa alkuperäinenkin Webasto olisi. Tosin, en tehnyt ihan tarkkaa pystyasennusta, vaan vähän kallelleen, koska sillä systeemillä sai letkuliitoksiin kivasti lisää tilaa, tosin pakoputkiasennuksen haastetta se vähän lisäsi. Ylipäätään tuo seutu on hankala siksi, että vaikka periaatteessa tilaa näyttää olevan ihan riittävästi, niin muutama sähköjohto sekä tolkuton määrä letkuja (ohjaustehostin, ASD, ilmastointi, moottoriöljy, polttoaineen tulo, polttoaineen paluu, jarruputket, jarrutehostimen alipaine, …) hankaloittaa laitteen ja liitosten sovittelua. Tällä kertaa halusin saada homman tehtyä mahdollisimman nopeasti, joten harmikseni jouduin jättämään asennuksen ulkonäön hiukka vähemmän viimeistellyksi. Toiminnallisuuden kannalta sen kuitenkin pitäisi olla ihan kunnolla tehty.

Pistetään nyt tähän kuvaus, mitä kaikkea, jos vaikka jollakin muulla olisi vastaava homma edessä

- Teline: Sinkitty teräspelti, jossa alareunassa kantti. On ruuveilla kiinni lokasuojan kapeassa vaakasuorassa osassa alareunastaan ja yläosa on tuettu molemmista päädyistään tukiraudoilla (toinen tulipeltiin ja toinen ABS-yksikön viereen koriin). Ei nätti, mutta uskoakseni kyllä toimiva.
- Vesi: Kannen kuljettajan puoleisesta takapäästä letku irti, ja laitteen sisäänmeno kannesta suoraan laitteelle. Kannesta irrotetusta letkusta mutkapätkä pois ja laitteelta ulostuleva letku kiinni tähän. Vesi siis virtaa kannesta Eberille ja siitä sisätilojen lämmityskennolle jne.
- Polttoaine: T-haara tulolinjaan karkeasuodattimen jälkeen. Sinänsä helppo kytkentä, tosi lyhyt pätkä Eberin omaa ohutta polttoainelinjaa, ja noin se on ihan laitteen ohjeen mukainen kytkentä. Lukuun ottamatta sitä, että nyt se T-haara on väärässä asennossa – sen pitäisi olla niin, että Eberin haara osoittaa alaspäin, mutta veikkaisin, ettei sillä niin ole väliä, kun se on kuitenkin joka tapauksessa aina polttoainepinnan alapuolella. Saapa nähdä, tuleeko tuosta jotakin ongelmia…
- Pakoputki: Alkupätkästään eristetty jonkin sortin pakosarja-tekstiili-eristeellä. Reitti menee ensin eteenpäin ja sitten alas. Äänenvaimennin on kiinni moottoritilan kuskin puoleisessa seinämässä alhaalla ja poisto menee pohjamuoviin tehdyn reiän läpi pihalle.
- Paloilman otto: Letku menee tyhjään / vapaaseen tilaan itse tehdyn kiinnityspellin ja lokasuojan väliin.
- Sähköt:
o Eberin rele ja sulakerasia kiinni kuljettajan puolen tulipeltiin, moottorin puolelle
o Plus – syöttö läpi sulakerasian seinästä ja kuljettajan jalkatilaan. Valmiina oleva rengasliitin on helppo ruuvata kiinni siellä olevaan positiivisen jännitteen jakotukkiin (tai mikä ikinä sen nimi onkaan)
o Maadoitus kiinni kuljettajan puoleiseen iskunvaimennintorniin, tai mikä nyt nimeltään onkin se osa, johon iskunvaimentimen yläkumi ruuvataan kiinni. Siinä on reikäkin valmiina, piti vain poistaa maalia, jotta sähkö pääsee kunnolla liikkumaan.
o Puhaltimen ohjaus – kuten edellä ohjeistettiinkin – sulakkeelta 12 lähtevään musta-vihreään johtoon. Jotta ei alkuperäistä johtoa tarvinnut katkaista, irrotin sen sulakerasialta ja ruuvasin Eberin releeltä lähtevän toisen johdon (musta) suoraan kiinni sulakerasiaan ja toisen (musta-violetin) siihen irrottamani musta-vihreän päähän. Ja nyt tosissaan toimii niin, että kun Eberi laittaa auton puhaltimen päälle, niin se puhaltaa sillä nopeudella, joka on auton omalta puhaltimen nopeuskytkimeltä jätetty viimeksi päälle.
- Remucin, eli sen GSM-ohjaimen, mukana tuli Eberille sovitettu johtosarja. Sillä ei saa tehtyä muuta kuin laitettua Eberin käyntiin ja pois joko GSM-toiminnon kautta tai sitten autoon sisälle tulevasta käyttöpainikkeesta. Lisäksi Remucissa on johdon päässä lämpöanturi, jonka voi oman halunsa mukaan sijoittaa ulos tai sisälle, ja sitäkin pystyy sitten seuraamaan tietokoneelta tai puhelimelta. Remucin laitoin mittariston alapuolelle poikittaistukeen kiinni ruuveilla. Verhouspaneelin taakse siis näkymättömiin. Tässä versiossa oli ulkoinen antenni, joka nyt tuli toistaiseksi kiinni tuulilasin vasempaan alanurkkaan pystyyn. Ei ole nätti – ehkä joskus aktivoidun ja keksin sille huomaamattomamman sijainnin. Se voisi olla vaikka ensiapulaukun kannen alla hattuhyllyllä, mutta se edellyttänee myös Remucin varsinaisen boksin siirtämistä, jotta antennijohdon pituus riittäisi.
o Eberin kellolle tarkoitetusta johtosarjasta punainen Remucin punaiseen, Eberin ruskea Remucin mustaan ja Eberin keltainen Remucin keltaiseen.
o Halusin kuitenkin pari lisätoimintoa. Ensinnäkin kesän varalle tuo edellä mainitsemani pelkän auton puhaltimen ohjaus ilman, että lämmin vesi kiertää tai että sitä vettä lämmitettäisiin. Ja toisena toimintona auton varashälyttimeltä tulo Remucille niin, että saan puhelimeeni ilmoituksen, kun hälytin menee päälle.
o Homma alkaa sillä, että Remucin riviliittimeen piti lisätä kaksi liitintä johtoineen. Toinen OUT 2-pinnille ja toinen IN 1:lle muistaakseni. IN-liittimeltä johto suoraan hälyttimen lähdölle ja OUT 2:lta johto Eberin releelle, joka ohjaa auton puhallinta. Tämä OUT 2:lta lähtevä johto tuli kytkettyä siis releen ohjausjohtoon, joka oli Eberin sarjassa melko ohut puna-musta johto. Lisäksi laitoin molempiin johtoihin diodit niin, että Remucin signaali jää releelle, eikä päädy Eberin ohjausyksikölle asti ja päinvastoin. Tällä saa auton puhaltimen suoraan Remucilla käyntiin, eikä Eberi ole sen asian kanssa millään lailla tekemisissä. Siitä olis tuossa kuvakin.
- Ja tosiaan, sulakerasialle menevät johdot, samoin kuin kaikki sisätilaan menevät johdot menevät nyt läpi sulakerasian etuseinän valmiista läpivientipaikoista.

Ja siinä se oikeastaan sitten olikin. Toistaiseksi auto ei ole palanut, ja Remucilla on saanut ohjattua laitetta sekä lämmittämään että puhaltamaan ilman lämmittämistä. Systeemihän on näppärä – Remucille voi laittaa viestin tai soittaa, ja molemmissa tapauksissa saa kuittauksen tekstiviestinä. Sitten voi tietokoneella suoraan nettiselaimessa kirjautua käyttöliittymään, josta saa laitettua systeemit toivomansa mukaan päälle tai pois. Lisäksi reaaliaikaisesti näkee lämpötilan anturin sijoituspaikassa sekä auton sähköjärjestelmän jännitteen. Ajastuksia voi ymmärtääkseni tehdä vaikka kuinka paljon nettiselaimen kautta, tai sitten yhden kerrallaan tekstiviestillä. Asetukset pystyy tekemään nettiliittymässä tai tekstiviesteillä ja uudemmilla älypuhelimilla – useimmilla niistä – voi tehdä vissiin samat temput kuin nettiselaimen kauttakin, mutta Remucin omalla ohjelmistolla. Tällöin tiedot menevät datasiirtona, eikä tekstiviestejä lähde. Paitsi joissakin vanhemmissa älypuhelimissa tiedot liikkuvat tekstareina käsittääkseni. Oma puhelimeni – niin älypuhelin kuin onkin – ei ole riittävän uusi, jotta siihen olisi Remucin ohjelmaa edes olemassa. Mutta pystyi silläkin kyllä viestin ja soittamisen lisäksi myös nettiselaimen avulla ohjaamaan tuota. Ilman GSM-ohjausta tuo Eberi olisi kyllä oleellisesti kankeampi käytettävä, vaikka olisikin viikkoajastinkello pelkän starttinappulan lisäksi. Myös alkuperäinen radiokaukosäädin on aika paljon rajoittuneempi, koska nyt systeemi on ensinnäkin etäisyydestä riippumaton ja toiseksi oleellisesti visuaalisempi vaikka nyt tuon nettiselaimen kanssa. Kuukausimaksu on Remucin valmsistajan toimittamassa liittymässä 3,95€ - ei mielestäni kovin paha hinta siitä, että laitetta saa käyttää melko vapaasti Suomessa miten vain. Tosin tekstiviestien määrä on rajattu kuukaudessa 150:een, mutta eipä se kovin nopeasti tule täyteen, jos käyttää uudempaa älypuhelinta tai nettiselainta edes osaan käynnistyksistä ja varsinkin, jos laitteen sammuttaa liikkeellelähdön jälkeen suoraan käyttöpainikkeesta, koska siitä ei vahvistusviestiä lähde. Muutenhan tekstiviestiohjauksella tulee kaksi viestiä per lämmityskerta – yksi aloituksen kuittaus ja toinen sammutuksen kuittauksena.

Tulipa pitkä teksti, joka kuulostaa Remucin mainokselta. Toivottavasti ei tule mitään yllättäviä ongelmia, jotta voisin jatkossakin olla systeemiin tyytyväinen – muuten voipi muuttua ääni kellossa. ;)

Niinjoo, olis tuosta asennuksestakin kuvia olemassa, mutta mulla ei nyt ole juuri sitä muistikorttia tässä. Voin niitä vaikka myöhemmiten vielä päivittää sitten.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Terok77
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 01.09.2022 18:29

Re: W124 E300 DT: Eberi + Remuc jälkiasennus: tehty

Viesti Kirjoittaja Terok77 »

Moro! Olen asentamassa eberiä w124 300d koneella olevaan autoon. Minulle on vähän epäselvää, että mihin letkuun eberin letkut asennetaan. Minulla on takaiskuventtiili, jolla pitäisi onnistua liittyminen yhteen letkuun. Kokeilin liittää imusarjssta läppärin kennoon vievään letkuun. Eberi käy niin minuutin ja sammuu. Vain eberiltä tuleva letku lämpenee eli vesi ei kierrä.
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: W124 E300 DT: Eberi + Remuc jälkiasennus: tehty

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Heitä mäkeen se takaiskuventtiilihässäkkä, siitä ei ole muuta kun harmia. Liitokset suoraan siihen letkujen väliin vaan, nesteen kiertosuunta samoin kun moottorin kiertosuuntakin.
mustavihannes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 15.10.2009 12:01

Re: W124 E300 DT: Eberi + Remuc jälkiasennus: tehty

Viesti Kirjoittaja mustavihannes »

Vanha ketju, mutta ajankohtainen...

Eli -91 vuotinen W124, 230E bensakone. Laitettu Webasto ThermoTop E johon vaihdettu tarvikeohjainkortti jonka pitäisi nostaa teho 5kW:een, lisäämällä bensapumpun pulsseja eli syöttämällä lisää ainetta lämmittimelle.

Vesiletkut kytketty niin että kannesta tuleva letku menee Webaston tulopuolelle ja Webastolta lämmitettyä nestettä työntävä letku menee suoraan kuskin puolelta kennolle.

Ongelma on se että moottori kyllä lämpiää mutta sisätilat ei mainittavasti. Närhenmunia en ole purkanut, lämppäri toimii kyllä mielestäni ihan normaalisti, tosin kovemmilla pakkasilla tuntuu että vasta 30min ajon jälkeen puhaltaa "tulikuumaa".
Vastaa Viestiin