simppa80 kirjoitti:Henkilö autoon jos saisi cruiseen löysyyttä niin sais kulutusta jiukka alemmas. Onnistuuko sellanen? Luulisin että täällä foorumilla olisi muitakin kiinnostuneita.?
Miten löysemmän,
niin että sallii suureman nopeus vaihtelun?
Siis että kun tulee ylämäki niin sallitaan nopeuden putoaminen jonkin verran. Niin eli sallitaan suurempi nopeus vaihtelu jos kuormitus kasvaa. Myös alamääkeen sais karsia jarrutuksen pois. Onnistuukohan tuollainen?
Kait se olisi mahdolista,
vaan toivotavasti ei kukkan
semmoista autoonsa laita
ennemin toisin päin
(joka mäkeen hyytyviä riittää muutenkin)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
simppa80 kirjoitti:Henkilö autoon jos saisi cruiseen löysyyttä niin sais kulutusta jiukka alemmas. Onnistuuko sellanen? Luulisin että täällä foorumilla olisi muitakin kiinnostuneita.?
Miten löysemmän,
niin että sallii suureman nopeus vaihtelun?
Siis että kun tulee ylämäki niin sallitaan nopeuden putoaminen jonkin verran. Niin eli sallitaan suurempi nopeus vaihtelu jos kuormitus kasvaa. Myös alamääkeen sais karsia jarrutuksen pois. Onnistuukohan tuollainen?
simppa80 kirjoitti:Henkilö autoon jos saisi cruiseen löysyyttä niin sais kulutusta jiukka alemmas. Onnistuuko sellanen? Luulisin että täällä foorumilla olisi muitakin kiinnostuneita.?
Miten löysemmän,
niin että sallii suureman nopeus vaihtelun?
Siis että kun tulee ylämäki niin sallitaan nopeuden putoaminen jonkin verran. Niin eli sallitaan suurempi nopeus vaihtelu jos kuormitus kasvaa. Myös alamääkeen sais karsia jarrutuksen pois. Onnistuukohan tuollainen?
Kait se olisi mahdolista,
vaan toivotavasti ei kukkan
semmoista autoonsa laita
ennemin toisin päin
(joka mäkeen hyytyviä riittää muutenkin)
Ei sen tarvisi pudottaa kun muutama km/h vauhtia. Tietäisin varmaan heti muutaman ottajan tuollaiselle softa muutokselle.
simppa80 kirjoitti:Henkilö autoon jos saisi cruiseen löysyyttä niin sais kulutusta jiukka alemmas. Onnistuuko sellanen? Luulisin että täällä foorumilla olisi muitakin kiinnostuneita.?
Miten löysemmän,
niin että sallii suureman nopeus vaihtelun?
Siis että kun tulee ylämäki niin sallitaan nopeuden putoaminen jonkin verran. Niin eli sallitaan suurempi nopeus vaihtelu jos kuormitus kasvaa. Myös alamääkeen sais karsia jarrutuksen pois. Onnistuukohan tuollainen?
Kait se olisi mahdolista,
vaan toivotavasti ei kukkan
semmoista autoonsa laita
ennemin toisin päin
(joka mäkeen hyytyviä riittää muutenkin)
Ei sen tarvisi pudottaa kun muutama km/h vauhtia. Tietäisin varmaan heti muutaman ottajan tuollaiselle softa muutokselle.
tien tukkona olisivat
en ymmärrä..
S203 200CDI A
ex.
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
Juuri tuollaisten kuskien takia niitä "turhia" ohituksia tulee, kun itellä ainaki menee hermot, jos edellä ajava muuten ajaisi sopivaa vauhtia, muttei osaa pitää sitä tasaisena, niin joutuu itsekin olla koko ajan vakkaria säätämässä tai jarruttelemassa (kun ei ole varaa sellaiseen tutkalla toimivaan vakkariin).
Meitä on moneen junaan, mutta mulla on ainakin normaali tilanteessa tien päällä vakkarissa +10-15km/h siitä mitä rajoitus sallii. Jos nopeus siitä putoaa esim. 5km/h ylämäen tullessa niin ei siitä tien tukkoa synny. Toisekseen jos mun peileissä noilla nopeuksilla vilkkuu vielä joku "apina" ja vaikuttaa siltä että hidastan sen matkan tekoa, niin vedän autoni ihan reilusti pientareele ja laitan vilkun oikeaan.,
Mutta olkoon, se oli vain kysymys onko mahdollista tuo toiminto? Vastaus saatiin, eli on mahdollista. Todetaan kuitenkin ettei sitä ei kenenkään kannata laittaa, kun sillä vaarantaa oman ja kanssa autoilijoiden turvallisuuden, niin ja se ärsyttää muita kun tukkii tiet.
Mites sitten nuo nykyiset vakkarit kun jarrutellaan alamäkeen? Siinä sitä ollaan uuden karhealla mersulla tientukkona vanhalle nissanille jossa ei vakkaria ole nähtykkään ja riisikippo senkun haluasi vaan kiihtyä alamäkeen. Sekin saattaa ärsyttää kanssa-autoilijaa kun jarruvalot palaa alamäessä vai hä?
Tuo jarrutoiminto pitäis saada pois myös ja se ehkä vähemmän ärsyttäis kun ylämäkeen hidastaminen
No mun 'vanha' vakkari on sit just sellanen kun haluaisit. Ei mulla ihmeemmin jarruttele, jos oon laittanu esim. 85 vakkariin, alamäessä kiintyy johonkin 95 asti, jonka jälkeen vaihtaa pienempää mutta ei se nopeus siitä mihinkään tipu, siinä satasen alta se roikkuu. Ja kyllä sen muutaman (max3 kilsaa) pudottaa ylämäkeen tullessakin.
MiHe kirjoitti:No mun 'vanha' vakkari on sit just sellanen kun haluaisit. Ei mulla ihmeemmin jarruttele, jos oon laittanu esim. 85 vakkariin, alamäessä kiintyy johonkin 95 asti, jonka jälkeen vaihtaa pienempää mutta ei se nopeus siitä mihinkään tipu, siinä satasen alta se roikkuu. Ja kyllä sen muutaman (max3 kilsaa) pudottaa ylämäkeen tullessakin.
Oletko mielestäsi ollut teiden tukkona tuon "vanhan" mallisen vakkarin kanssa, vai poljetko aina kaasua ylämäkeen?
Minulla on myös vakkarissa se +10 normaalisti, eikä minua haittaisi, jos se vähän ylämäessä tippuisi, mutta alamäessä en kyllä halua vauhdin siitä nousevan (+10 vakkarissa = +7 oikeasti; +9 = sakkoraja)
simppa80 kirjoitti:Meitä on moneen junaan, mutta mulla on ainakin normaali tilanteessa tien päällä vakkarissa +10-15km/h siitä mitä rajoitus sallii.
Eikös kulutus tippuisi jo kun laittaisit sen vakkarin siihen suurimpaan sallittuun...
Toisekseen jos ennen ylämäkeä vaihdan nelosen voimansiirtoa säästääkseni, reagoi vakkari ärsyttävän hitaasti, kerkee vauhti tippua 10-15km/h ennenkö se älyää antaa taas kaasua...
Kolmanneksi kiihdytän pedaali pohjassa, kun vauhti esim se sata, tökkäsen viiksestä vakkarin päälle ja pedaali ylös, no sehän perkele vaan jatkaa kiihtymistä jollain kympillä vielä ja sitten alkaa hidastella vauhtia siihen käskettyyn satkuun
Mut otanpa yhteyttä Kajjaanin pastoriin jos se sille jottain sais tehtyä
simppa80 kirjoitti:Henkilö autoon jos saisi cruiseen löysyyttä niin sais kulutusta jiukka alemmas. Onnistuuko sellanen? Luulisin että täällä foorumilla olisi muitakin kiinnostuneita.?
Miten löysemmän,
niin että sallii suureman nopeus vaihtelun?
Siis että kun tulee ylämäki niin sallitaan nopeuden putoaminen jonkin verran. Niin eli sallitaan suurempi nopeus vaihtelu jos kuormitus kasvaa. Myös alamääkeen sais karsia jarrutuksen pois. Onnistuukohan tuollainen?
Kyllä minuakin kiinostas tollanen. Ruuhka-aikaan toki olisin käyttämättä kyseistä toimintoa ylämäessä mutta eipä tuosaa viiksessä oo mitään naappuloita millä vois valita ""speed"" / ""eco"" vaihtoehdon. Ellei sais softattua että kun pitää pohjassa/tuplaklikkaa viikseä niin lähtis "eco" toiminto päälle. Ite teen ohjelmointia kiinteistöautomaation puolella ja siellä voi tehdä ihan mitä haluaa ohjelmoinniks mutta en tiijä tästä star-ohjelmoinnista sitte.
osku1619 kirjoitti:
mutta en tiijä tästä star-ohjelmoinnista sitte.
Starilla ei mainittua toimenpidettä pysty tekemään, se on tehtävä toisenlaisella laitteistolla.
Starilla voidaan versiokoodata Tempomat mutta siihen se jääkin.
Ecu lähti huoltoon ja varmaa samalla siitä lähtee vanha hyvä ohjelma pois.. Osaiskohan joku foorumilainen mielellään Oulun lähistöltä tehdä uuden ohjelman autoon sitten ku ecu palaa huollosta. Auto siis w203 vm04 facelift 270cdi. Minkähän verran foorumilaiset kyseisestä toimenpiteestä ottavat?
Taikl kirjoitti:Ecu lähti huoltoon ja varmaa samalla siitä lähtee vanha hyvä ohjelma pois.. Osaiskohan joku foorumilainen mielellään Oulun lähistöltä tehdä uuden ohjelman autoon sitten ku ecu palaa huollosta. Auto siis w203 vm04 facelift 270cdi. Minkähän verran foorumilaiset kyseisestä toimenpiteestä ottavat?
Tuikku Kajaanissa kohtuu matkan päässä,suosittelen! Lähetä yksityisviestiä Tuikulle!
Yritänpä vastata ketjun otsikkoon yhdestä näkökulmasta, nimittäin omastani. C200 CDI:hin ajettiin sisään uudet säädöt alkusyksystä. Säädöt ovat ketjun aloittajan käsialaa. Uusilla säädöillä on nyt ajeltu n. 10tkm. Mittarissa on kaikkiaan nyt jotain 140 tkm.
Ensimmäiset vaikutelmat, kehätiellä 80 km/h rajoitusten mukaan ajellessa, olivat lähinnä hiukan herkempi vaste kaasuun. Tämä oli siis pintakaasulla ajellessa. Kun kurvasin motarille, ja polkaisin kaasua 4-5-6 vaihteilla niin jopa olikin helppo huomata ero entiseen. Laiskannahkea lotkottaja oli muuttunut hyvinkin reipaskulkuiseksi, ja voimaa oli aivan eri tavalla kuin ennen. Ennen ohjelmointia ei ollut eroa, painoiko kaasun puoleenväliin vai pohjaan. Nyt se voima löytyy pääasiassa juuri sieltä puolenvälin jälkeen. Ohitukset ovat nyt toisenlaista hommaa kuin ennen.
Erona on myös se että voimaa on nyt laajemmalla kierrosalueella 1200 rpm - yli 4300+ alueella. Ennen käyttökelpoinen alue oli siinä 2000-3600 tienoilla. Lisäksi kone vastaa herkemmin kaasuun.
Mersun manuaaliloota ja CDI ei ole ihan niitä kierrosherkimpiä yhdistelmiä yrittää jotain liikennevaloista revittelyä, joten ei siitä sen enempää - lähtee se liikennevaloistakin nyt ripeämmin. Sen sijaan isommilla vaihteilla, kun ei tarvitse koko ajan kepittää, ero on todella iso entiseen. Maantieajossa en vaihtaisi enää vanhaan, niin paljon mukavampaa on nyt ajelu.
Polttoaineen kulutus on pysynyt jokseenkin samana. Keskikulutus on ajotietokoneen mukaan mun ajossa ollut nyt 10 tkm ajalta 6.2 l/100km, ennen oli 6.3 l/100km. Ajo on työmatka-ajoa ja pidempää mökkikeikkaa maakuntaan.
Auto toimii muuten kuten ennenkin, ei ongelmia, tosin pari kertaa on kytkin hetkellisesti lipsahdellut kun vetää talla pohjassa alle 2000 rpm 5-vaihteella peräkärry perässä, eli pahin tilanne kytkimen kannalta. Muissa tilanteissa ei ole ollut merkkiäkään luistosta. Jos menee kytkin remppaan, niin sitten menee, ja laitetaan vahvempi asetelma. Takaisin vakiotehoihin ei ole paluuta... Tällaisena sen olisi pitänyt tulla jo tehtaalta alun perinkin.
Käyttöominaisuudet ovat parantuneet selvästi, eikä toteutuneeseen parannukseen suhteutettuna hintakaan ollut paha. Päätelkääpä tästä sitten mitä mieltä olen otsikon kysymyksestä...
W212 250 CDI -10
Ex: S203 200CDI -06, W116 280SE-73, W124 230E -88 ja muutama muu
CDI203 on käsittääkseni erittäin pätevä ammattimies. Osaa tehdä tarvittavan ohjelmoinnin ja varmasti kaikkea muutakin tarvittavaa. Lähetä hänelle privaviesti.
CDI203 on käsittääkseni erittäin pätevä ammattimies. Osaa tehdä tarvittavan ohjelmoinnin ja varmasti kaikkea muutakin tarvittavaa. Lähetä hänelle privaviesti.
Nyt on sitten ecu Vaasassa huollossa ja tänään sen perään soittelen milloin se olis valmis. Tuli myös puhetta että kyseiseen ecuun on laitettu joku vuosi sitten uus ohjelma sisälle. Huoltomies sieltä sitten sanoi että juurikin tuon uudelleen ohjelmoinnin takia näitä ecuja monesti hajoaa. Mikä sen ecuun sitte hajottaa tuosa ohjelmoinnissa, ku sanotaan että se voi hajota jos sen tekee huonosti. Jos ne tuon ecun saa vielä kuntoon niin olisko järkevää laittaa sinne alkup. Softa sisälle ja viiä uudestaan ohjelmoitavaksi esim. Jollekki foorumilaiselle?
Sprinter 315 josta hiukkassuodatin tyhjennetty, muuten vakio. Ohjelmalla egr pois, nopeuden rajoitin pois, hiukkassuodatin pois ja ehkä 180hv/400nm. Kyseessä pitkä ja korkea malli. Kulutus lukemat samoissa kun vakiolla, mutta voi johtua alku innostuksesta polkea enemmän Toissa aamuna tuli kaveri vierelle 318 muuten vastaavalla autolla, 120km/h jälkeen mentiin aivan vierekkäin sinne huippunopeuteen 160km/h asti. Rahat ei todellakaan menneet hukkaan ohjelmamuutoksessa.
Mersulla ajaminen vaatii kolme varaosa-autoa pihaan tai paksun lompakon.