Joiken V230TD ruostekorjausta ja muuta.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
valtsy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: La 28.01.2006 00:45
Paikkakunta: Pöytyä

Re: Joiken V230TD. Nyt ei ehi, muita hommia.

Viesti Kirjoittaja valtsy »

Paljos nuo viton ovipellit kustansi naapurista ..pitäs kans jostain hommata uutta ruostutettavaa ..tosin myös hitsari joka heppaa pellit paikalleen kohtuu hinnalla :angel:
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD. Nyt ei ehi, muita hommia.

Viesti Kirjoittaja joikke »

Etuovien ja liukuoven korjauspellit, siis pintapellin alaosat ja rungon alaosat vajaa 150e kaikki yhteensä. Näköjään nyt tullu alvadille takaluukkuunki korjauspellit. Viime talavena en ainakaan ite hokannu takaluukun peltejä sieltä.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD ja E300TD. s124 500tkm huolto.

Viesti Kirjoittaja joikke »

Päivitelläämpä välillä, ettei jää ihan unholaan.

Toussa viime vuojen syys-lokakuussa tuli tehtyä tuohon käyttöautoon pieni syys-, 500tkm ja katsastushuolto/korjaus.

Kuva
Tuommonen lukema pyörähti viime elokuussa.

Kamera ei ollut ihan joka vaiheessa mukana tallilla, mutta joitakin kuvia otin homman etenemisestä. Tarkoitus oli vaihtaa takakelkan tukikumit eteen ja taakse, tasonsäädön paineakut ja korjata ruostevauriot yms.

Kuva
Ekaksi tempasin takalavetin lattialle.

Kuva
Elikkä näin.

Kuva
Vasemman puolen takalavetin etummaisen korvakon ympäristö.

Kuva
Vasen puoli sisältä käsin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Siinäpä onkin jo pohja- ja pintamaalaus suoritettu ja oottelee massaa.

Kuva
Sisäpuoleltakin maalattuna.

Kuva
Alustamassaa päälle ja kotelosuojaa koteloihin.


Kuva
Oikean puolen takalavetin etummaisen korvakon ympäristö.

Kuva
Oikealta pohjasta. Joku 3 vuotta sitten hitsannu paikan tuohon, mutta ruostesuojaus jääny vähän vajaaksi.

Kuva
Oikea puoli sisältä katsottuna.

Kuva
Ruostuneen pellit leikeltu pois.

Kuva
Runkopalkin korjausta. Pahvista tehty sapluuna peltiä varten.

Kuva

Kuva
Pohjamaalia kotelon sisään.

Kuva
Viereen soiroa.

Kuva
Sisäpuolen pohjamaalaus onnistui koritulppien rei'istä kun olivat sen verran reilun kokosia.

Kuva
Askartelu jatkuu.

Kuva
Puukapulat on näissä tulityöhommissa hyviä tukeja.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Kotelon sisäpuoli maalattiin myös pohja- ja pintamaalilla ja suojattiin kotelosuojalla.

Kuva
Jätin tuon runkopalkin pään auki siihen asti, että sain sen maalattua pohja- ja pintamaalilla sekä laitettua kotelosuojaa perään vielä.

Kuva
Sisäpuoli maalattuna.

Kuva

Kuva

Kuva
Siinä se ny sitte on massattuna ja valmiina.

Kuva
Taka-akselistosta ei löytynyt, muuta vikaa, kuin että perämurikan puslat olivat hieman ratkanneet, joten ne vaihtelin ne. Tukivarsia ja narinaniveliä on vaihdettu jo aikaisemmin.

Taakse vaihtui uudet tasonsäädön paineakut tässä yhteydessä. Sitten vain takapää kasaan ja tuulilasin vaihtoon.

Kun otin tuulilasin irti, ajattelin, että taitaisin kiitellä kolmevuotta sitten tähän autoon lasia vaihtanutta. Seuraavat kuvat selventäköön hieman, miksi.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Kostuttelin paperin paloja fosforihappoon ja tälläsin ne ruostepaikkojen päälle muhimaan.

Kuva
Porasin joulukuusiporalla reiän tuohon, missä on tuo punainen tulppa, että saa paikan maalattua ja suojattua sisäpuoleltakin.

Kuva
Hapolla ja mekaanisella puhdistuksella tuli ihan kohtuu puhdasta jäläkiä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Pohjamaalia.

Kuva
Suojausta tehty maalausta varten.

Tässä välissä kamera unohtu kämpille.

Maalailin ikkunan kehystä ja asensin ruostereiän takia irrotetun kojelaudan paikoilleen.

Kuva
Uusi lasi paikollaa.


Siinä kuvia pikku huollosta. Lisäksi tässä huollossa vaihtui ohjaustehostimen ja tasonsäädön tandempumpun tiivisteet, öljyt perään, vaihteistoon ja tasonsäätöön, jarrunesteet takajarrupalat ja kaikenlaista pientä huolto-osaa ym.
Viimeksi muokannut joikke, La 04.01.2014 17:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD ja E300TD. s124 500tkm huolto.

Viesti Kirjoittaja joikke »

Vaikka isohko huolto tulikin tehtyä, niin isommista kuopista ajaessa kuului kolahdus edelleen. Syyksi paljastui vaihteiston takakannatin kumi. Sen vaihdon jälkeen tällä autolla ajellessani tuli jopa mieleen, että tämmöinenköhän tämän ajettavuus on ollut uutenaki. :D Katsastin auton marraskuun alussa. Ainoo vika oli, ettö ABS-merkkivalo ei syttynyt mittaristoon ollenkaan. Syyksi paljastui, että polttimo oli tippunut mittariston taakse. :evil:
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1279
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: Joiken V230TD ja E300TD. s124 500tkm huolto.

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

hyvää työtä olet tehnyt ja sulta näyttää tuo hitsaaminenkin onnistua paremmin kun meikäläiseltä :D
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD ja E300TD. s124 500tkm huolto.

Viesti Kirjoittaja joikke »

Kiitos kiitos. :D Viton hitsaamista varten vähän harjottelin. Sais jostakin paikan, niin vois alkaa Vitoprojektia jatkaan tässä talvisydännä. Oon kyselly paikkoja, vaan ei vielä oo tärpänny.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD ja E300TD. s124 500tkm huolto.

Viesti Kirjoittaja joikke »

Nyt tarjoutu mahollisuus alakaa jatkaan tuon Viton laittoa, niin pakkohan se oli ottaa työn alle taas.

Kuva
Tästä olis tarkoitus jatkaa.

Kuva
Kuskin oven pintapellin passuuttelua.

Kuva
Siitä täppäillään sitte kiinni.

Kuva
Melkein sain hitsattua koko reunan. Huomena varmaan jatkuu hommat.

Pitää nyt kattoa, miten aika riittää, mutta sais ny ees nuo ovet valmiiksi ja jos ei muuta ehdi, niin kasaa sitten auton ja hakee leiman, että saa ajella siihen asti, että joutaa taas laittaa autoa, mutta senpä näkkee sitte tuonnempana.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD ja E300TD. Viton ovien korjausta.

Viesti Kirjoittaja joikke »

Jatketaampa ovien kans.

Kuva
Kuskin oven etureunan paikka pala hitsattuna kiinni.

Kuva
Kuskin ovi hiottu mataksi.

Kuva
Sisäpuolelta tarkasteltuna.

Kuva
Hups. Jäänyt kuskin oven kuvaaminen vähän vähemmälle. Hitsauskohdat ja uudet pellit maalattu kertaalleen sisältä ja päältä ja pintapelti taitettu rungon ympärille maalin ollessa vielä märkää.

Kuva
Vänkärin oven alareuna hepattu kiinni.

Kuva
Heppailtu, hiottu, heppailtu, hiottu... ....heppailtu ja taas hiottu koko sauma kiinni.

Kuva
Sisäpuoli maalattu ja pintapellin reuna taitettu rungon ympärille maalin ollessa vielä märkää.

Kuva
Siihen sitte karhennus hionta ja leviällä lastalla pakkelia pintaan.

Kuva
Siitä se alkaa. Ekoja pakkeli vetoja.

Kuva
Leveällä hiontatuella hiottu ja lisää pakkelia.

Kuva
Vänkärin ovi jo aika hyvällä mallilla. Pakkelia tosin menny aika reippaasti.

Kuva
Siinä ne nyt on vähän vielä vaiheessa. Kuskin oveenki kerkesin yhen pakkeli vedon tehä.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD ja E300TD. Viton ovien korjausta.

Viesti Kirjoittaja joikke »

Pientä päivytysta tähän väliin.

Kuva
Kuskin ovi alkaa olla maalaus valmis. Usiamman kerran tuotakin sai pakkeloida.

Kuva
Vänkärin ovikin alkaa olla kitattuna ja hiottuna isoimmat kuopat pois.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD ja E300TD. Viton ovien korjausta.

Viesti Kirjoittaja joikke »

Päivitelläämpä välillä tätä. Eli etuovet, keulan pellit ja puskurit on tällähetkellä maalauksessa. Liukuovi on vielä vähän kesken. Kuvat todella huonoja puhelimella otettuja.

Kuva
Alareunan runko-osan sovittelua.

Kuva
Runko-osa hitsattuna kiinni.

Kuva
Pintapelti pois.

Kuva
Epoksipohjamaalia pinnoille ennen uuden pintapellin asennusta.

Kuva
Sovittelin tuommosta lippaa tuohon takaluukkuun. Se on kans maalauksessa nyt.

Kuva
Keulalle on suunnitteilla tämmönen valorauta. Kuvassa hiekkapuhallettuna. Maalasinkin sen jo, mutta en hokannu ottaa kuvaa.

Kun sais liukuoven maalaukseen, niin sitten ei juuri olis ku laittaa auto kasaan ja leimalle.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
Tukala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 600
Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)

Re: Joiken V230TD ja E300TD. Viton ovien korjausta.

Viesti Kirjoittaja Tukala »

Näitä projektien etenemistä on kyllä mukava seurata, etenkin kun kuvamateriaalia on runsaasti. Ne kun tarjoavat lukijalle konkretiaa pelkän tekstimuurin ja mielikuvituksen sijaan.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD ja E300TD. Viton ovien korjausta.

Viesti Kirjoittaja joikke »

Itekki oon kokenut, että aika äkkiä loppuu mielenkiinto niihin projektikertomuksiin, joissa ei oo kuvia. Nyt ei suuria mullistuksia oo tässä tapahtunut. Liukuovia oon laitellu maalauskuntoon pikku hiljaa.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD ja E300TD. Viton ovien korjausta.

Viesti Kirjoittaja joikke »

Laitetaanpa pientä päivitystä näin sunnuntai-illan ratoksi.

Kuva
Pintapelti hitsattuna oveen.

Kuva
Laitoin tuommosen puukapulan tuohon väliin, että sain maalattua oven sisäpuolen kunnolla.

Kuva
Sauma taitettu kiinni ja laitettu liima/tiivistemassa saumaan.

Kuva
Ja vielä epoksimaalia sisäpuolelle.

Maalasin tuon pintapuolenkin epoksimaalilla, mutta siitä ei nyt ole kuvvaa. Sitten toimitin oven maalarille. Kaikki muut osathan jo olivatki maalarilla.

Kuva
Nyt tuli osat maalarilta takas ja vähän tuossa jo mallailin paikalleen. Hyvin näyttäs väri osuneen kohdalleen tässä.

Penkit ja lattiamatot tuli pestyä tuossa kans.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD ja E300TD. Ikkunatiivisteitä etsimässä.

Viesti Kirjoittaja joikke »

Onko kellään tietoa, onko nuita etusivulasien tiivisteitä olemassa jotain yleismallia, kun monissa autoissa saman tyyppisiä? Vitossa on ne tiivisteet, mitkä menee sinne uraan ja sitte niissä on se ura jossa lasi kulukee, niin ne on aivan murtuneet. Mistähän nuita saisi uutena tai jos jollakin on hyviä käytettyjä, saa tarjota.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD ja E300TD. Ikkunatiivisteitä etsimässä.

Viesti Kirjoittaja joikke »

Jotain kuviakin olis, mutta ku kameran ja tietokonneen tietoyhteys ei taho pelittää. Pikkuhiljaa alakais olleen auto kasassa. Takaosan sisusta puuttuu vielä. Pitäs rakennella takaosaan vähän matkailuautolle ominaisemmat sänky yms. systeemit, kun tämä kerran on matkailuautoksi rekisteröity.
Etuovien lasien uratiivisteet on vielä hakusessa, kun ei oikeen oo ehtinyt kysellä. Talon rakennushommat painaa lujasti päälle, niin siks hidasta tää Viton rakentelu tässä vaiheessa. Parin viikon päästä pitäis talopaketti tulla.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD ja E300TD.

Viesti Kirjoittaja joikke »

Terve.

Päivitystä välillä tännekki. Elikkä Vitohan tuli katsastettua alku kesällä ja on nyt ollut ajossa melkeen koko kesän. En oo rakennuskiireiltä kerenny aikasemmin päivitellä tänne vaan parempi myöhään kun ei millonkaan. Suht hyvin on pelannu koko kesän, mitä ny lämmityslaitteen puhallin ja starttimoottori pitäny vaihtaa ku lopettivat toimimasta. Sisusta on vielä kasausvaiheessa kun ei oo kerenny laitella kaikkia verhoiluja paikolleen.
Tässä muutamat kuvat nykyhetkestä.
Kuva

Kuva

Kuva
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
kuokka12
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ma 19.12.2011 22:31

Re: Joiken V230TD ja E300TD. Pääosassa ruostekorjaus

Viesti Kirjoittaja kuokka12 »

Täytyykin onnitella tuosta maalipinnasta. Näyttää siltä että pellihommat ja "pohjat" on todella onnistuneet; peilailee sen verran nätisti kuvissa noi kyljet. :thumbup:
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD ja E300TD. Pääosassa ruostekorjaus

Viesti Kirjoittaja joikke »

Ok, kiitos.
Viimeksi muokannut joikke, Ke 20.01.2016 21:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD ja E300TD. Pääosassa ruostekorjaus

Viesti Kirjoittaja joikke »

Terve.

Edellisestä päivityksestä kulunut jonkun verran aikaa, kun mennyt tuossa talon ja tallin teossa aikaa. Jotain kerennyt mersullekkin tässä vuoden kuluessa kuitenkin tehdä. On vaihdettu kallistuksen vakaajan pystytangot eteen molemmin puolin ja samoin runkokumet. Etujarrut käyty läpi ja laitettu uudet palat ja levyt sekä jarrusatuloihin sylinterien tiivisteet ja suojakumet. Käsijarruvaijeritkin tuli vaihdettua sekä tehty normaaleita huoltotoimenpiteitä. Onhan sillä tietenki ajeltukkin.
Kesällä tuli värkättyä uutta pakoputkeakin, kun sattui löytymään äänenvaimentimet ja y-haara siihen. Tässä alla joitain kuvia.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Sänkysysteemiä muutin siten että ne on nyt kiinni etupenkkien selkänojissa.

Kuva
Verhoilin tuon matkatavarakaapin lattiamaton teosta jääneillä suikaleilla.

Nyt vain kävi niin, että tuli tarve enemmän kuin kuuden hengen autolle, niin tämä olis joutilaana. Löytyy nettiautosa. Laitan tuonne myydään mersuja osioonkin ilmoituksen kunhan kerkeän. Tekniikka ja kaikki sähkölaitteet toimii ainakin ja onhan siihen kulutus osiakin vaihdettu viimeisen 60tkm aikana melkolailla.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Joiken V230TD ruostekorjausta ja muuta.

Viesti Kirjoittaja joikke »

Nyt joutuu pärjään tolla Pösöllä. V-sarjalainen tuli myytyä. Onneksi tuli kesällä hommattua tuo Viisnollakasi, nii on Mersu vielä talossa. Siitä oon mesen puolelle pientä kertomustaki alakanu tekkeen.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Vastaa Viestiin