Hakkaava ääni alustasta 123 240 D:ssä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
pmneuvon
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Hakkaava ääni alustasta 123 240 D:ssä

Viesti Kirjoittaja pmneuvon »

Terve. Kumma juttu, kun ajaa yli 50 km yhtämittaa, alkaa kuulumaan vasaran hakkaamista kuuluva ääni auton alta. Kun pysähtyy ja lähtee taas ajamaan, menee noin 20 km ja ääní alkaa kuulua uudestaan. Vedolla, nopeudella ym ei tunnu olevan merkitystä. Alle 50 km taipaleilla ääntä ei (vielä) ole kuulunut. Myönnetään, vetarin ulompi kumi on huonossa kunnossa, olisiko rasvat pois ja nivel kuumuuttaan antaa ääntä?! Jos näin on, voiko saako vetarista vielä kalun uusimalla kumin, vai meneekö uusiksi koko vetonivel??

Kiitoksia avusta!
Timo999
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Tutun kuuloinen vika...

Et tosin kertonut, että kuuluiko aikojen alussa ensin varovainen naputus, sitten koputus ja lopulta hakkaava ääni. Jos se on sama oire kun minulla, niin siellä on vetoakselin nivel menossa.
Lopulta se meni niin pahaksi, että sillä voi ajaa varovasti suoraan, mutta kun rikkinäinen vetari oli ns. ulkokaarteen puolella (veto päällä) niin jo järki käski painamaan kytkintä.

Jos vika on vetoakselin nivelessä niin siitä et selviä kuin vetarin vaihdolla (itse hain käytetyn RTO tuonnista).
Ai niin, minulla se hakkasi myös takapyörän laakerin rikki, joten tutki senkin kunto...
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
pmneuvon
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Viesti Kirjoittaja pmneuvon »

Timo999 kirjoitti:Tutun kuuloinen vika...

Et tosin kertonut, että kuuluiko aikojen alussa ensin varovainen naputus, sitten koputus ja lopulta hakkaava ääni. Jos se on sama oire kun minulla, niin siellä on vetoakselin nivel menossa.
Lopulta se meni niin pahaksi, että sillä voi ajaa varovasti suoraan, mutta kun rikkinäinen vetari oli ns. ulkokaarteen puolella (veto päällä) niin jo järki käski painamaan kytkintä.

Jos vika on vetoakselin nivelessä niin siitä et selviä kuin vetarin vaihdolla (itse hain käytetyn RTO tuonnista).
Ai niin, minulla se hakkasi myös takapyörän laakerin rikki, joten tutki senkin kunto...
Kiitos vinkistä! Taitaa se tosiaan vetari olla, tosin mitään pienempää ääntä ei koskaan kuulunut, vaan kun se alkaa, niin ääni on kerralla aika voimakas. no, mersumies ohjeisti, että rasvaa vaan kumi täyteen ja ajoon, kestää oman aikansa ja lopulta särkyy. Auto on paikallisajossa, joten ei pitkiä matkoja enää ajeta...
Vastaa Viestiin