W123 simpukan säätöruuvi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

W123 simpukan säätöruuvi

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Taas vähän simpukan säädöstä... Miten paljon säätöruuvi voi nousta ylöspäin, eli milloin säätövara on "lopussa"? Jos esim. lukitusmutterin päältä mitattuna on näkyvissä 1 cm, niin onko se jo paljon? On nimittäin simpukka menossa vaihtoon lähitulevaisuudessa. Ilmeisesti ruuvin asento ei kuitenkaan kerro koko totuutta simpukan kunnosta?
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
akuaku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 19.05.2003 13:57
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja akuaku »

Joo itsellänikin tuosta laitoksesta näyttäisi olevan säätövara loppu...
Siinä sentin luokkaa mutterin päällä..
Koetin sitä illalla vielä kiristää, mutta alkoi vain ohjaus mennä kankeaksi!
Ohjauksessa väljyys ei muuttunut.

Miten on, saako tuon simpukan uusittua vai tuleeko tehostin mukana??
Ja mitähän mahtaa maksaa??
Uskoltaisikohan tuohon rempaan itse alkaa...?
Japsit jo kolunnut, tämäkö hyväkö?
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Juu, minullakin ohjaus tulee jäykemmäksi kiristämällä, mutta välys ei muutu. Itselläni olisi vaihtosimpukka, mutta siinäkin säätöruuvi vähän mietityttää. Pitäis varmaan iskee tuo systeemi paikalleen ja testata, onko siitä mihinkään. Onko joku muuten löytänyt jostain hyviä simpukoita näihin Mersu-vanhuksiin?
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
timoxi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 08.06.2003 22:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Välys

Viesti Kirjoittaja timoxi »

Minulla oli w123 farkussa ohjauksessa myös reilusti välystä jota sai huomattavasti pienennettyä säätöruuvista, ei kuitenkaan välyksettömäksi. Tosin jos välyksen säätää keskiasennossa hyvin pieneksi, ohjaus muuttuu jäykäksi ja saattaa takerrella ääriasennoissa. Myöhemmin purin simpukan ja pinnat joita pitkin "kuularata" liukuu olivat kuluneet eivätkä korjattavissa. Uusi simpukka maksaa sairaasti eli käytettyä hyväkuntoista kannattaa etsiskellä.
Aikaisempia omistuksia mm. W110 190c -65, W115 ja W123.
Avatar
roadster
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:59
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Välys

Viesti Kirjoittaja roadster »

timoxi kirjoitti:Minulla oli w123 farkussa ohjauksessa myös reilusti välystä jota sai huomattavasti pienennettyä säätöruuvista, ei kuitenkaan välyksettömäksi. Tosin jos välyksen säätää keskiasennossa hyvin pieneksi, ohjaus muuttuu jäykäksi ja saattaa takerrella ääriasennoissa. Myöhemmin purin simpukan ja pinnat joita pitkin "kuularata" liukuu olivat kuluneet eivätkä korjattavissa. Uusi simpukka maksaa sairaasti eli käytettyä hyväkuntoista kannattaa etsiskellä.
Isäukolla on myös W123T 240D ajossa..tai oli kunnes nyt odotellaan että saataisiin Tampereen nurkilta joku paikkaamaan pari reikää ja fiksaamaan takakaari..jos joku haluaa tehdä tuon sopuhinnalla tai tietää sopivan asiansa osaavan henkilön tuota tekemään, minulle saa heitellä mailia..mutta asiaan.

Ymmärtääkseni tuo mersun ohjaussimpukan säätö perustuu siihen, että siinä simpukassa on sisällä pieniä metallikuulia, jotka sitten ajan saatossa kuluvat --> klappia.

Mites jos sinne ettis jostain sopivan kokoisia metallikuulia ja pudottaisi vaikka yhden tai kaks kuulaa sinne sekaan..eikös sillä pitäisi saada lisää säätövaraa? :?:
Avatar
timoxi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 08.06.2003 22:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja timoxi »

Simpukassa on niin pienet välykset että kuulia ei voi lisätä. Vähentää tietenkin voi mutta välys kasvaa suunnattomaksi. Omassa simpukkaremontissa havaitsin että kuulat olivat virheettömät mutta kuularadassa oli kulumaa ja luulenpa välyksen johtuvan tästä. Kuularatahan kuluu eniten ohjauksen keskialueella ja välystä säädettäessä keskialueen välys pienenee ja taas ääriasennoissa joissa kulumaa on vähemmän välys muuttuu liian pieneksi joka taas aiheuttaa ohjauksen jäykistymisen ääriasennoissa.
Aikaisempia omistuksia mm. W110 190c -65, W115 ja W123.
Vastaa Viestiin