W123 simpukan säätöruuvi
W123 simpukan säätöruuvi
Taas vähän simpukan säädöstä... Miten paljon säätöruuvi voi nousta ylöspäin, eli milloin säätövara on "lopussa"? Jos esim. lukitusmutterin päältä mitattuna on näkyvissä 1 cm, niin onko se jo paljon? On nimittäin simpukka menossa vaihtoon lähitulevaisuudessa. Ilmeisesti ruuvin asento ei kuitenkaan kerro koko totuutta simpukan kunnosta?
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Joo itsellänikin tuosta laitoksesta näyttäisi olevan säätövara loppu...
Siinä sentin luokkaa mutterin päällä..
Koetin sitä illalla vielä kiristää, mutta alkoi vain ohjaus mennä kankeaksi!
Ohjauksessa väljyys ei muuttunut.
Miten on, saako tuon simpukan uusittua vai tuleeko tehostin mukana??
Ja mitähän mahtaa maksaa??
Uskoltaisikohan tuohon rempaan itse alkaa...?
Siinä sentin luokkaa mutterin päällä..
Koetin sitä illalla vielä kiristää, mutta alkoi vain ohjaus mennä kankeaksi!
Ohjauksessa väljyys ei muuttunut.
Miten on, saako tuon simpukan uusittua vai tuleeko tehostin mukana??
Ja mitähän mahtaa maksaa??
Uskoltaisikohan tuohon rempaan itse alkaa...?
Japsit jo kolunnut, tämäkö hyväkö?
Juu, minullakin ohjaus tulee jäykemmäksi kiristämällä, mutta välys ei muutu. Itselläni olisi vaihtosimpukka, mutta siinäkin säätöruuvi vähän mietityttää. Pitäis varmaan iskee tuo systeemi paikalleen ja testata, onko siitä mihinkään. Onko joku muuten löytänyt jostain hyviä simpukoita näihin Mersu-vanhuksiin?
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Välys
Minulla oli w123 farkussa ohjauksessa myös reilusti välystä jota sai huomattavasti pienennettyä säätöruuvista, ei kuitenkaan välyksettömäksi. Tosin jos välyksen säätää keskiasennossa hyvin pieneksi, ohjaus muuttuu jäykäksi ja saattaa takerrella ääriasennoissa. Myöhemmin purin simpukan ja pinnat joita pitkin "kuularata" liukuu olivat kuluneet eivätkä korjattavissa. Uusi simpukka maksaa sairaasti eli käytettyä hyväkuntoista kannattaa etsiskellä.
Aikaisempia omistuksia mm. W110 190c -65, W115 ja W123.
Re: Välys
Isäukolla on myös W123T 240D ajossa..tai oli kunnes nyt odotellaan että saataisiin Tampereen nurkilta joku paikkaamaan pari reikää ja fiksaamaan takakaari..jos joku haluaa tehdä tuon sopuhinnalla tai tietää sopivan asiansa osaavan henkilön tuota tekemään, minulle saa heitellä mailia..mutta asiaan.timoxi kirjoitti:Minulla oli w123 farkussa ohjauksessa myös reilusti välystä jota sai huomattavasti pienennettyä säätöruuvista, ei kuitenkaan välyksettömäksi. Tosin jos välyksen säätää keskiasennossa hyvin pieneksi, ohjaus muuttuu jäykäksi ja saattaa takerrella ääriasennoissa. Myöhemmin purin simpukan ja pinnat joita pitkin "kuularata" liukuu olivat kuluneet eivätkä korjattavissa. Uusi simpukka maksaa sairaasti eli käytettyä hyväkuntoista kannattaa etsiskellä.
Ymmärtääkseni tuo mersun ohjaussimpukan säätö perustuu siihen, että siinä simpukassa on sisällä pieniä metallikuulia, jotka sitten ajan saatossa kuluvat --> klappia.
Mites jos sinne ettis jostain sopivan kokoisia metallikuulia ja pudottaisi vaikka yhden tai kaks kuulaa sinne sekaan..eikös sillä pitäisi saada lisää säätövaraa?

Simpukassa on niin pienet välykset että kuulia ei voi lisätä. Vähentää tietenkin voi mutta välys kasvaa suunnattomaksi. Omassa simpukkaremontissa havaitsin että kuulat olivat virheettömät mutta kuularadassa oli kulumaa ja luulenpa välyksen johtuvan tästä. Kuularatahan kuluu eniten ohjauksen keskialueella ja välystä säädettäessä keskialueen välys pienenee ja taas ääriasennoissa joissa kulumaa on vähemmän välys muuttuu liian pieneksi joka taas aiheuttaa ohjauksen jäykistymisen ääriasennoissa.
Aikaisempia omistuksia mm. W110 190c -65, W115 ja W123.