Automaatti lootan kestävyys?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Automaatti lootan kestävyys?

Viesti Kirjoittaja samip »

Millaisia kilometrimääriä Mersun automaateilla yleensä ajetaan huoletta, ja mitä niistä yleensä ensin alkaa särkymään? Luistaminen lienee yksi merkki kuluneisuudesta, mutta mitä tuo luistaminen siis tarkemmin tarkoittaa, ja kuinka sen voi koeajossa todeta? Entä mitä muuta kannattaa kuulostella/tunnustella/huomioida koeajossa?
Auto olisi W124E200D vm.95 ja kilometrjä mittarissa n.450tkm. Pitäisikö tuollaisen kanssa varautua lähiaikoina tulevaan laatikkoremonttiin, ja jos niin kuinka kallista tuollaisen korjaaminen sitten tulee olemaan... ainakaan ei ole kovin montaa paikkaa jossa niitä remontoidaan?
Asia on nimittäin niin että noita automaattivaihteisia autoja ei ole itselläni koskaan ollut, eli ovat täysin vieraita kapistuksia.
MikaVeee
Mersumies
Mersumies

autoloota

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Luistamisen huomaa siitä, että kun vaihteisto vaihtaa isommalle niin kierrokset eivät tipukkaan alas, vaan jäävät "viuhumaan" melko korkealle...vrt manuaalilaatikossa jos laittaisit kytkinpolkimen ajossa puoleen väliin.
Omassa laatikossani oli tällainen vika, ja Jarkko S korjasi sen edukkaasti ja nopeasti. Kyllä se mersun automaattiloota kestää pallljon kunhan vaan sitä huoltaa sillon tällön.

Mikkeli
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja samip »

No mut tästä topicistahan tuli varsinainen yleisömenestys :o

Odotin että olisi edes muutama kommentti lisää tullut asian tiimoilta... kun täällä tuntuu näitä asiantuntijoita riittävän.
Ilmeisesti tuollaisen paljon ajetun tomaatti Mersunkin sitten uskaltaa vielä ostaa, tosin 200D koneisena ilmeisen laiska kun kovalla lootallakaan ei menohaluja mahdottomia ole. :)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Täällä katsos joskus topicit kehittyy samalla tavalla kuin 200D:n nopeus. Enste odotellaan, mutta kyllä se meno siitä alkaa maittaa. :twisted: :wink:

Mutta asiaan. Saahan tomaatin särjettyä väkisin yrittämällä vaikka alle 100 tkm ajolla. Ymmärtääkseni säälisellä ajolla ja asiallisella huollolla automaatti kestää sen 700 tkm melko kivutta. Siihen lukemaan on sitten manuaaliin tehty kytkinremppakin ehkä jopa kahdesti.

Tuossa meidän pihalla seisoo yksi W126, jossa loota panttaa nelosta eli joku remppa on tulossa eteen. Siinä autossa on mittarissa 410 tkm, mutta sen huolloistapa ei sano ottovillekään mitään. :?
samip kirjoitti:200D koneisena ilmeisen laiska kun kovalla lootallakaan ei menohaluja mahdottomia ole. :)
Jos ihan vakavissaan puhutaan, niin tuskin tuossakaan tarvitsee auton takia koskaan mistään myöhästyä. :!:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Pasi R.
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja Pasi R. »

Mulla on tomaatti ja sen kanssa oli alussa melkoisen kallis pulma, kun syylärissä oleva autom. öljyn jäähdytin kierukka hapettui puhki ja glykolit pääsi laatikkoon öljyputkea pitkin. Tämä poiki koko laatikon remontin ja se maksaa tunnetusti. Eli tsekkaa ehdottomasti öljyn väri, sen väri saa olla vain puhtaan punaista. Tumma, palaneelle haiseva tai harmaa öljy on hälytysmerkki.

Laatikon toiminta on monissa mersuissa vaihteleva
- kylmänä liian kova tai kuumana liian pehmeä
- vaihto eri vaihteilla vaihtelee, joku pehmeä joku kova jne.

Oleellistahan on kuitenkin se, ettei vaihdot luista, kierrospiikki vaihdon aikana.

Tästä pääsee aasinsillalla omiin huoliin:
Kylmänä ensimmäinen 2-3 vaihto luistaa, ellei sitä tee kaasua hölläämällä. Tämän jälkeen vaihdot menee mukavasti, myös kylmällä koneella, mitä nyt vähän terävästi alkuun.

Jos joku vielä tähänkin helpon lääkkeen löytää, niin hieno homma.
Pasi
Marko.T
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Automaattilaatikon kestävyys.

Viesti Kirjoittaja Marko.T »

Kyllä minun autossa kesti laatikko melko pitkälle. Ihan tarkkaa kilometri määrää ei ole tiedossa mut 1,3 - 1,4milj.km. Sittenki loppu vain pakki. Olis muuten varaston nurkassa laatikko, vm-88, ollut 250 dieselissä.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Pasi R. kirjoitti:Tästä pääsee aasinsillalla omiin huoliin:
Kylmänä ensimmäinen 2-3 vaihto luistaa, ellei sitä tee kaasua hölläämällä. Tämän jälkeen vaihdot menee mukavasti, myös kylmällä koneella, mitä nyt vähän terävästi alkuun..
Samma här. Kuuleman mukaan joku o-rengas tai tiiviste on laatikon sisällä kovettunut ja lämmitessään sitten notkistuu uudelleen. Eli aluksi jostain karkaa hiukan painetta. Ehkä ensiapua voisi antaa nostamalla pykälän-pari paineita.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Pasi R.
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Olen kokeillut paineen nostoa.
Mutta jos säädän sen niin, ettei 2-3 luista kaasulla kylmänä lainkaan, niin sitten taas mulla tärväytyy niskanikamat kuumallakin laatikolla 1-2 vaihdossa.
Toi urpo kun lähtee 1:llä aina liikkeelle.

Se on sitä kompromissin hakua, en ainakaan itse ole löytänyt säätämällä aluetta, niin että laatikko aina toimisi just kuin unelma.
Pasi
KK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja KK »

Menee kyllä OT:ksi, mutta ois tuossa parin viikon päästä aika varattuna verstaalle vaihteisto- ja peräöljyn vaihtoon, niin mikä öljy olis parasta vaihteistoon? Samalla pitää säädellä paineita, kun meinaa kylmänä luistaa.
[url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/Kuva043.jpg]Nissan 200sx -93[/url]
[url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/IMG_0178.jpg]VW Golf Cabriolet -80[/url]
Fiat 127 -78
Perheessä lisäksi [url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/Kuva006.jpg]MB C 200 CDI -00[/url]

Ex [url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/IMG_2306.jpg]MB 260EA -87[/url]
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Pasi R. kirjoitti:Tästä pääsee aasinsillalla omiin huoliin:
Kylmänä ensimmäinen 2-3 vaihto luistaa, ellei sitä tee kaasua hölläämällä. Tämän jälkeen vaihdot menee mukavasti, myös kylmällä koneella, mitä nyt vähän terävästi alkuun.
Milloin viimeksi olet vaihtanut laatikkoöljyt?
Minulla luisti 2-3 vaihto lähes järjestään osakaasulla, täyskaasukiihdytyksissä ja erittäin lämpimänä ei juuri ollenkaan. Paineiden säätökään ei liiemmälti vaikuttanut. Eilen oli sitten öljynvaihto, ja nyt tuntuu, että luisto on ihan minimaalista normaalistikin ajellessa. Korkeintaan tahallaan tehtäessä laatikko luistaa. Ainoa, mikä jäi harmittamaan, on ykköseltä kakkoselle -vaihdossa oleva erittäin terävä nykäisy.

Öljyiksi valitsin Neste ATF-X:n, 6,60 e/litran purkki.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
KK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja KK »

Mulla on ongelmana vaihto kolmoselta neloselle kylmänä. Luistaa perkeleesti(ei väliä kiihdyttääkö pinta-,osa-,vai täyskaasulla), ja joutuu hölläämään kaasua ettei kovin paikat hajoa.
Öljyt ja suodattimen vaihdatin ~1000km sitten ja samalla säädettiin paineita muistaakseni puoli kierrosta tiukemmalle.
Ongelma ilmenee ainoastaan kylmänä, lämmettyään toimii hyvin ja nykäisee selvästi.
Eli missä mahtaa olla vika, onko laatikko tullut jo tiensä päähän?
[url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/Kuva043.jpg]Nissan 200sx -93[/url]
[url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/IMG_0178.jpg]VW Golf Cabriolet -80[/url]
Fiat 127 -78
Perheessä lisäksi [url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/Kuva006.jpg]MB C 200 CDI -00[/url]

Ex [url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/IMG_2306.jpg]MB 260EA -87[/url]
Pasi R.
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Mä olen laitattanut 40 - 50 tkm välein uudet öljyt ja suodattmen lootaan.
On Mobil huollossa sanoneet, että turhan usein, mutta eipähän tarvii murehtia, että ajais omaa syytään laatikon tärviölle.

Olen itse uskomassa, että mun yksilössä on varmaankin jonkin lainen AkuP:n veikkaama o-rengas vuotovuoto tai vastaavaa toiminnan jäykkyyttä venttiilikoneistossa. Niitä nimittäin löytyy automaatista reilusti.

Toimii kuitenkin hyvin kunhan muistaa ajaa hillitysti ensimmäiset kilometrit kylmänälähdön jälkeen. Ja koneen lämmetessä toimii kovillakin kiihdytyksillä kyllä napakasti.
Pasi
Vastaa Viestiin