Jarrupalojen kulumisen varoitusvalo

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Vauhdin Kuningas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Jarrupalojen kulumisen varoitusvalo

Viesti Kirjoittaja Vauhdin Kuningas »

Sain eilen auton pajalta ja siellä laitettiin uusia jarruputkia takapäähän sekä vaihdettiin kaikki jarruletkut uusiin. Tämän remontin jälkeen syttyi jarrupalojen kulumisen merkkivalo. Korjaamolla pyysivät käymään jollakin kuittaamassa tuon vian pois, koska heillä ei ole sitä vikakoodien luku-/nollauslaitetta.

Mietin vaan, että saako tuon vian oikeasti kuittaamalla pois? Eikös se poistu taulusta itsekin jos kaikki jarrupaloilta tulevat signaalit ovat ok? En tiedä miten tuo valo on alkanut palamaan eli onko jarrupalat jommassa kummassa päässä olleet aivan siinä merkkivalon hälytysrajalla ja nyt korjaamolla on remontin jälkeen testattu jarrruja niin kovaa painamalla, että kulumisen raja on siinä ylittynyt? Otin eilen akunkengän pois ja yritin sillä tavoin "nollata", mutta ei vika poistunut. Säiliössäkin on jarrunestettä max-pinnalle asti.

Mikään hätä ei mielestäni vielä ole vaihtaa mitään paloja kun tarkistin juuri pari viikkoa sitten, että niissä pitäisi vielä pintaa olla joku 5-8mm.

Saanko siis tuon vikakoodin nollaamalla pois vai onkohan jostakin mennyt tuo anturijohto poikki remontin yhteydessä?
W202, C220 -93 pensakone
Mesemies89
Mersumies
Mersumies

Re: Jarrupalojen kulumisen varoitusvalo

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Ei tarvitse kuitata / nollata jarrupalojen vikavaloa. Riittää kun on anturit ja johdot kunnossa.
Vauhdin Kuningas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Ok, kiitos tiedosta. Eli tämä viittaa sitten siihen, että sieltä on joku johto mennyt poikki tai sitten joku jarrupala on ylittänyt kulumisen rajan.
W202, C220 -93 pensakone
Nozki
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Mutta mikä auto on kyseessä? Tuo allekirjoituksen W202 vai? Uudemmissa on erilaiset systeemit kuin vanhoissa. Vanhemmissa (kuten W124) johdon katkeaminen ei sytytä valoa (vaan sen sijaan aiheuttaa sen, ettei valo syty silloinkaan, kun palat ovat loppuunkuluneet). Sitten taas, jos niissä johto on väärään paikkaan puristuneena niin, että eriste on puhki ja johto ottaa runkoon kiinni, niin silloin valo syttyy. Ja sammuu, kun sen ottaa irti rungosta.

Jos sen jarrunestesäilön pinta-anturin kanssa on mokattu jotakin putkien vaihdon yhteydessä, niin sekin voisi aiheuttaa turhanpäiväistä valon palamista. Vai ei kai siellä ole eri valoa jarrujen kuluneisuudelle ja nestemäärälle?

EDIT: On muuten suht onneton korjaamo, jos letkujen vaihdon yhteydessä eivät huomaisi, että joku paloista olisi loppuunkulunut. Tai huomaisivat, mutta eivät reagoisi asiaan mitenkään. Tuskin se nyt sentään on syynä tuohon.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vauhdin Kuningas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Kyseessä on juurikin tuo allekirjoituksessa oleva auto.

Jäin miettimään, että mikä merkitys vanhemmissa mersuissa sitten tuolla kuluneisuuden merkkivalolla on jos jarrupalojen kuluminen loppuun ei sytytä valoa? Jos muistan oikein niin jarrunestesäiliön pinnan varoitusvalo on punainen? Korjatkaa joku, jos olen väärässä.

Ei ne jarrupalat mun mielestä loppuunkuluneet olleet kun auton vein huoltoon. Itse epäilen nyt eniten sitä, että joku johto on vahingossa sohaistu poikki. Jos asia kerran on niin, että tuo vikavalo palaa vaan silloin kun on vika eli vikakoodien lukulaitteella sitä ei saada kuitattua pois.
W202, C220 -93 pensakone
Nozki
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Vauhdin Kuningas kirjoitti:Kyseessä on juurikin tuo allekirjoituksessa oleva auto.

Jäin miettimään, että mikä merkitys vanhemmissa mersuissa sitten tuolla kuluneisuuden merkkivalolla on jos jarrupalojen kuluminen loppuun ei sytytä valoa? Jos muistan oikein niin jarrunestesäiliön pinnan varoitusvalo on punainen? Korjatkaa joku, jos olen väärässä.

Ei ne jarrupalat mun mielestä loppuunkuluneet olleet kun auton vein huoltoon. Itse epäilen nyt eniten sitä, että joku johto on vahingossa sohaistu poikki. Jos asia kerran on niin, että tuo vikavalo palaa vaan silloin kun on vika eli vikakoodien lukulaitteella sitä ei saada kuitattua pois.
Juu, kyllä noissa W123- ja W124-malleissa, joita itse olen penkonut, niin totta kai kuluneet (ulommat etu-)jarrupalat sytyttävät sen valon. Mutta se edellyttää, että se tunnistinjohto on ehjä. Katkennut tunnistinjohto, jossa johdinosa ei ota runkoon kiinni, ei sytytä valoa vian merkiksi. Ei silloinkaan, kun jarrupala kuluu loppuun asti, koska katkennut johto ei välitä signaalia siitä asiasta. Mutta en ole varma siitä, miten se on W202:ssa, ja oikeastaan kirjoitukseni pointti enemmän oli se, että on auton ikäluokasta riippuvainen juttu, miten homma toimii ja siksi olisi tarpeen tietää, mikä auto on kyseessä.

Tosiaan joo, vilkaisin asiaa, niin näyttäisi W202:ssa olevan niin, että nesteen vähyys ja seisontajarrun päälläolo ilmaistaan samalla valolla. Ja kuluneet palat omallaan. Tuo sanotaan täällä: http://bayhas.com/mercedes/w202/content ... clamps.htm
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin