Jarrut laahaavat palojen vaihdon jälkeen
Jarrut laahaavat palojen vaihdon jälkeen
Moi,
Vaihdoin W163:een etujarrupalat. Sen jälkeen ovat jarrut alkaneet laahaamaan satunnaisesti noin joka toisella ajokerralla (20-30km per lenkki). Laahaamisessa kummatkin eujarrut alkavat hinkata, niin että ajossa huomaa. Silloin tulee ajettua hiljenpaa, mutta levyt kuumiaa 250-300 asteeseen (päästövärin perusteella). Punahehku on jossain 800 asteessa, että siihen on vielä matkaa... Laahaaminen loppuu, kun jarrut ovat jäähtyneet.
Eilen otin vielä jarrut irti. Mäntä liikkui sisään normaalisti. Hinkkasin vanhojen levyjen reunoista ruosteet pois. Hioin satulan liukupinnat 600 hiomapaperilla ja lisäsin kuparipastaa. Käsin kokeiltuna satula liikkui hyvin edestakaisin ennenkuin "jarrutin" palat yhteen. Pyörät pyörivät vähän nihkeästi, mutta suhteellisen hyvin. Jarrunesteen yläpinta on max rajalla. Tänään taas jarrut laahasivat, muttei niin pahasti mitä aiemmin.
Mitähän seuraavaksi kannattaisi tehdä? Jarrunesteen vaihto? Jarrumäntien irroitus? Toivoa, että palat hakivat paikkaa viimeisen irroituksen jälkeen, eikä laahaaminen toistuisi enää ?
Vaihdoin W163:een etujarrupalat. Sen jälkeen ovat jarrut alkaneet laahaamaan satunnaisesti noin joka toisella ajokerralla (20-30km per lenkki). Laahaamisessa kummatkin eujarrut alkavat hinkata, niin että ajossa huomaa. Silloin tulee ajettua hiljenpaa, mutta levyt kuumiaa 250-300 asteeseen (päästövärin perusteella). Punahehku on jossain 800 asteessa, että siihen on vielä matkaa... Laahaaminen loppuu, kun jarrut ovat jäähtyneet.
Eilen otin vielä jarrut irti. Mäntä liikkui sisään normaalisti. Hinkkasin vanhojen levyjen reunoista ruosteet pois. Hioin satulan liukupinnat 600 hiomapaperilla ja lisäsin kuparipastaa. Käsin kokeiltuna satula liikkui hyvin edestakaisin ennenkuin "jarrutin" palat yhteen. Pyörät pyörivät vähän nihkeästi, mutta suhteellisen hyvin. Jarrunesteen yläpinta on max rajalla. Tänään taas jarrut laahasivat, muttei niin pahasti mitä aiemmin.
Mitähän seuraavaksi kannattaisi tehdä? Jarrunesteen vaihto? Jarrumäntien irroitus? Toivoa, että palat hakivat paikkaa viimeisen irroituksen jälkeen, eikä laahaaminen toistuisi enää ?
Esa
GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
Re: Jarrut laahaavat palojen vaihdon jälkeen
Auton tai satuloiden ikä ei välttämättä katso kuntoon vaan mäntä pois..luulen että mäntä on ruosteessa ja ei palaudu kunnolla sen hitusen mitä tarvitaan.Nesteiden vaihto ei tee pahaa muutenkaan mutta samallahan se ainakin hieman vaihtuu kun pullautat männä ulos.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- Sepelimies
- Vakiokalustoa
- Viestit: 217
- Liittynyt: Su 18.09.2011 22:48
- Paikkakunta: Kiiminki
Re: Jarrut laahaavat palojen vaihdon jälkeen
Ja palat on väljät kun ne on paikallaan? Ite mirkelöin maalit pois niistä kohin mistä ne satulassa ottaa kiinni. Kurkkaa männän suojakumen alle miltä se mäntä näyttää.
- S210 E320 CDI Avantgarde ´02 - "Tapiotettu"
Re: Jarrut laahaavat palojen vaihdon jälkeen
Veikkaisin kans männän jumimista. Itellä oli samoja oireita takajarrujen kanssa. Männän takana oli aikamoiset kurat. Männät pois, puhdistus, uudet nesteet ja jarrut on sen jälkeen pelaneet hyvin.
Re: Jarrut laahaavat palojen vaihdon jälkeen
Väljät ovat ennenkuin painaa jarrulla yhteen. Levyt ovat 24mm, kun uuden paksuus on 26mm, joten tilaa pitäisi olla. 23mm oli minimi niin en alkanut vielä levyjä vaihtaa. Uusilla levyillä ja paloilla olisi varmaan tiukkaa.Sepelimies kirjoitti:Ja palat on väljät kun ne on paikallaan?
Pitää hakea tiivistesarja ja jarrunestettä, niin pääsee tutkimaan männät. Jarruneste alkaa olla vaihtoiässä, niin sekin tulisi vaihdettua.
Esa
GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
Re: Jarrut laahaavat palojen vaihdon jälkeen
Tuli mieleen just kun siskolle vaihdoin uiviin satuloihin uudet jarrupalat niin mäntähän työntyy näissä tosi ulos kaksi puolisiin mäntiin nähden ja täällä maalla ei jarrutella niinkuin siellä kaapungissa niin mitenköhän monta vuotta kestää jarrupalt niin sepä mäntä on ulkona sylinteristä vuosia ja ruoste ottaa varmasti siihen uloimmasta osastaan.Hioin männän pinnan ruosteet mutta syöpymät oli niin syvät että tiiviste ei pitänytkään ja eikun kunnostettua satulaa osamies.fi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Jarrut laahaavat palojen vaihdon jälkeen
Männän päässä oli aika hyvä tiiviste. Punainen rengas: http://www.ebay.com/sch/Parts-Accessori ... er&_sop=12" onclick="window.open(this.href);return false;atlas kirjoitti:Tuli mieleen just kun siskolle vaihdoin uiviin satuloihin uudet jarrupalat niin mäntähän työntyy näissä tosi ulos kaksi puolisiin mäntiin nähden ja täällä maalla ei jarrutella niinkuin siellä kaapungissa niin mitenköhän monta vuotta kestää jarrupalt niin sepä mäntä on ulkona sylinteristä vuosia ja ruoste ottaa varmasti siihen uloimmasta osastaan.Hioin männän pinnan ruosteet mutta syöpymät oli niin syvät että tiiviste ei pitänytkään ja eikun kunnostettua satulaa osamies.fi.
Jotenkin pähkäilin asian niin, että mäntä ja sen kumirengas työnnetään takaisin sylinterin puhtaalle osalle paksumman palan takia niin sen pitäisi toimia paremmin. Tosiaan ruosteinen mäntä voi ahistaa sen verran, että männän kumirengas ei jaksa vetää mäntää tarpeeksi sisään ja jarrut jää laahaamaan.
Esa
GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
Re: Jarrut laahaavat palojen vaihdon jälkeen
Poljin männän melkein ulos ja poistin suojakumin, niin mäntä näytti hyvältä. En poistanut mäntää kokonaan, koska mistään ei löytynyt nopealla toimitusajalla tiivistesarjaa. Jarrut kasaan ja polkaisu: palat jää kiinni niin että justiin käsivoimin saa pyöritetty levystä.Sepelimies kirjoitti:Kurkkaa männän suojakumen alle miltä se mäntä näyttää.
Seuraavaksi kokeilin löysätä ilmausruuvin ja nestettä vähän ulos. Palat irtoavat levystä eivätkä enää laahaa. Sylinteriin siis jää painetta. Joko jotain möhnää on siirtynyt letkuun tukkien sen tai letkut ovat murtuneet sisäpuolelta niitä väännellessä. Huomenna kokeilen vaihtaa jarrunesteet.
Esa
GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
Re: Jarrut laahaavat palojen vaihdon jälkeen
Jos ei paljoa laahaa niin näkisin vain vieroitusoireena kuluneista paloista, motonetistä ostetut olivat ainakin itsellä aivan järkyttävän paksut ja rohisivat n. kuukauden ennen kun toimivat ääneti. Muuten katsoisin jo edellämainittuja satuloita tai mahdollisesti edellisen omistajan turhaan lisäämää jarrunestettä kuluneiden palojen takia, tuohonkin nimittäin ikäväkyllä on tullut törmättyä.
Re: Jarrut laahaavat palojen vaihdon jälkeen
Mulla tuli aikoinaan samanlaista oiretta amerikanrauvassa. Vika oli jarruletkussa, minkä sisäkerros oli irronnut vulkanoinnista ja laski jarrunestettä kerrosten väliin, jolloin paine ei päässyt purkautumaan jarrutuksen jälkeen. Vikahan korjautui, kun vaihtoi jarruletkun[ESA-77] kirjoitti:... Jarrut kasaan ja polkaisu: palat jää kiinni niin että justiin käsivoimin saa pyöritetty levystä.
Seuraavaksi kokeilin löysätä ilmausruuvin ja nestettä vähän ulos. Palat irtoavat levystä eivätkä enää laahaa. Sylinteriin siis jää painetta. Joko jotain möhnää on siirtynyt letkuun tukkien sen tai letkut ovat murtuneet sisäpuolelta niitä väännellessä. Huomenna kokeilen vaihtaa jarrunesteet.
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Re: Jarrut laahaavat palojen vaihdon jälkeen
Jotain vastaavaa möhnää kaiketi on tai oli. Vaihdoin jarrunesteet ja männät alkoivat palautua. Pikkasen laahaa vielä, mutta en tiedä johtuuko siitä että palat hakevat vielä paikkaa vanhoihin levyihin vai takerteleeko männät. Noin kymmenen kilometrin testilenkin jälkeen lämpeni levyt niin, että sormella pystyi kokeilemaan, muttei viitsinyt kauaa pitää. Seurataan muutama päivä.Crea kirjoitti:Omassa tapauksessa sylinteri tiivisteet oli kunnossa mutta männän takana oli ruskeaa möhnää joka ei tullut edes nesteiden vaihdolla. Tiivisteitä ei tarvinnut uusia. Huono kuva mukana mut jos vähän selventäs.
[ [url=http://i5.aijaa.com/t/00923/12782198.t.jpg] ][/url]
Jos vielä kuumenee liikaa, niin otan männät pois ja putsaan. Hyvä tietää, ettei tiiviteitä tarvi välttämättä uusia. Mitenkäs vältetään, ettei liikaa jarrunestettä valu pois? Lukkopihdeillä letkun puristus vai jarrupolkimen pönkkääminen pohjaan?
Esa
GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
Re: Jarrut laahaavat palojen vaihdon jälkeen
Rättiä letkun ympärille pehmikkeeksi ja lukkopihdit puristamaan. Noin ainakin itse aina tehny.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5682
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Jarrut laahaavat palojen vaihdon jälkeen
itse tekisin kyllä sillai, että purkasin kaikki satulat yksi kerrallaan, puhistaisin ne viimesen päälle ruosteesta erikoisen tarkasti sylinterin sisäpuolelta sekä jarrukumien urat ja tiivistekumin ja suojakumin välin koska siitä kohtaahan se eniten jumittaa männän liikettä sitten myös koko jarrusatulan ulkopuolelta ruosteet pois aivan metalli pinnalle asti sitten vaikka epoksi maalia päälle ja kasaisin ne uusilla kumeilla ja ilmaruuvilla mikä olisi voideltu tuhtisti kupari tahnalla paikalleen laittaessa uusisin myös jarruletkut eikä tämän jälkeen jarrut enää jää päälle
toverimme veskola on aikonaan tehnyt jarrusatuloiden kunnostuksesta oikein hyvän jutun
toverimme veskola on aikonaan tehnyt jarrusatuloiden kunnostuksesta oikein hyvän jutun
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Jarrut laahaavat palojen vaihdon jälkeen
Väliaikaraporttia... Toinen puoli avattu ja kasattu. Alkoi toimimaan paremmin, mitä nyt sisällä voi testata. Pikkasen likaa oli satulassa kumitiivisteen ja suojakumin välissä, muuta ihmeellistä ei löytynyt.
Jep, näin tuntui toimivan. Mäntä pullautettiin ulos, niin että sylinteri oli pystyssä ja toinen painoi jarrua ja toinen piti männästä kiinni. Nesteet jäi sylinteriin, sitten pihdit letkuun ja sylinterin tyhjäys nesteistä purkkiin.Crea kirjoitti:Rättiä letkun ympärille pehmikkeeksi ja lukkopihdit puristamaan. Noin ainakin itse aina tehny.
Jarrut ovat ihmeen hyvä kuntoiset jostain kohdin oli maali lohkeillut. Ei vielä kannattanut maalailla. Sisäpuoli oli aivan kirkas eikä hävennyt uudelle. Tiivistekumin ja suojakumin väliin oli sylinteriin kertynyt pikkaisen likaa. Lika voi tulla siitä että kumitiiviste kaapii lian männän pinnalta, kun se työnnetään syvemmälle. Siksi alkaisi jumittamaan vasta uusilla paloilla. Likaa ei ollut paljoa, mutta välyksetkin ovat pienet. Hinkkasin sen pois crc:llä ja 600 hiomapaperilla.touhottaja kirjoitti:itse tekisin kyllä sillai, että purkasin kaikki satulat yksi kerrallaan, puhistaisin ne viimesen päälle ruosteesta erikoisen tarkasti sylinterin sisäpuolelta sekä jarrukumien urat ja tiivistekumin ja suojakumin välin koska siitä kohtaahan se eniten jumittaa männän liikettä sitten myös koko jarrusatulan ulkopuolelta ruosteet pois aivan metalli pinnalle asti sitten vaikka epoksi maalia päälle ja kasaisin ne uusilla kumeilla ja ilmaruuvilla mikä olisi voideltu tuhtisti kupari tahnalla paikalleen laittaessa uusisin myös jarruletkut eikä tämän jälkeen jarrut enää jää päälle
toverimme veskola on aikonaan tehnyt jarrusatuloiden kunnostuksesta oikein hyvän jutun
Esa
GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
Re: Jarrut laahaavat palojen vaihdon jälkeen
Jos ne noilla eväillä ala toimia, ei kai jäljelle jää kuin vialliset jarruletkut (murtuneet sisältä muodostaen takaiskuventtiilin) tai pääsylinterin mäntä ei päästä nesteitä takaisin.
Re: Jarrut laahaavat palojen vaihdon jälkeen
Jarrut tulivat lopulta kuntoon sylintereiden avaamisella ja puhdistuksella, niin kuin monet ehdottivat.
Männän ja sylinterin välissä ei ole pahemmin välystä. Kokeilin laittaa männän ilman kumitiivistettä, niin ilmausruuvin piti olla auki että pystyi liikuttamaan ilman vastusta (ilma ei päässyt männän ohi). Mäntä ei ollut metallia, vaan jotain keraamista materiaalia (poislukien kaulus joka tulee jarrupalaa vasten), niin siinä ei ollut mitään ruostetta. Sylinteri oli kirkkaalla koneistuspinnalla heti suojakumin takana. Ainoa lika oli tosiaan sylinterissä kumitiivisteen ja suojakumin välissä. Siinäkin niin vähän, etten olisi sitä välttämättä osannut epäillä, jos touhottaja ei olisi siitä sanonut.
Kiitokset vaan kaikille neuvoista!
Männän ja sylinterin välissä ei ole pahemmin välystä. Kokeilin laittaa männän ilman kumitiivistettä, niin ilmausruuvin piti olla auki että pystyi liikuttamaan ilman vastusta (ilma ei päässyt männän ohi). Mäntä ei ollut metallia, vaan jotain keraamista materiaalia (poislukien kaulus joka tulee jarrupalaa vasten), niin siinä ei ollut mitään ruostetta. Sylinteri oli kirkkaalla koneistuspinnalla heti suojakumin takana. Ainoa lika oli tosiaan sylinterissä kumitiivisteen ja suojakumin välissä. Siinäkin niin vähän, etten olisi sitä välttämättä osannut epäillä, jos touhottaja ei olisi siitä sanonut.
Kiitokset vaan kaikille neuvoista!
Esa
GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
Re: Jarrut laahaavat palojen vaihdon jälkeen
Vaihtaisin jarruletkut, ei päästä nestettä menemään takas päin.