W203 käsijarrun kiristys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
valimju1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 08.10.2008 15:29
Paikkakunta: Tampere

W203 käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja valimju1 »

Onko kenelläkään tietoa miten / mistä kiristetään W203 käsijarrua?
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: W203 käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

valimju1 kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa miten / mistä kiristetään W203 käsijarrua?
Takapenkin alla luukku. Siellä muistaakseni oli kiristys.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

simppa80 kirjoitti:
valimju1 kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa miten / mistä kiristetään W203 käsijarrua?
Takapenkin alla luukku. Siellä muistaakseni oli kiristys.
Jep sieltä saa vaijeria kiristettyä(hyvä muutenkin kurkat ja rasvat)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1642
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: W203 käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja shade_z »

valimju1 kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa miten / mistä kiristetään W203 käsijarrua?
Ensin löysätään takapenkin alta säätö, sitten säädetään kengät lähellä pultinreijästä ja viimeiseksi penkinalta.
Chatchat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: Ma 01.07.2013 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: W203 käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja Chatchat »

Mulla kun vapauttaa käsijarrun niin jää valo palamaan, onko apua käsijarrun kiristämisellä vai mikä avuksi?
jos elämä on rankkaa lue aku ankkaa

MB w204 cdi vm.07
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W203 käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voi olla että sulla on kiristetty käkkäriä väärin eli ensin ollut automaatti säätö kohdillaan ja menty suoraan kirimään pyöränpultin kautta hihnoja lähemmäs ja tällöinhän ei vaijeri palaudu kotiinsa polkimelta eli penkin alta vaputat sen säädön ja sitten automaattisesti se tai käsin autat väljät pois kun on poljin ylhäällä ja valo ei pala..toinen voi olla että se poljin anturi ei ole paikallaan ja siksi palaa.
kai tässä mallissa on penkin alla oleva systeemi automaattisesti säätyvä kuin edeltäjässään?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: W203 käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja hanta »

Kokeile myös sammuuko valo jos nostat käsin poljinta ylöspäin. Mulla se nousi ihan herkästi ja korjasin palautuksen kuminauhalla.
Siellä on tietty jokin palautusjousiongelma polkimen luona, mutta en viitsinyt tutustua tarkemmin kun joutuisi taas purkamaan ja kasaamaan lattialla maaten.
W203CDI
Chatchat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: Ma 01.07.2013 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: W203 käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja Chatchat »

Palautuu se nostamalla...
jos elämä on rankkaa lue aku ankkaa

MB w204 cdi vm.07
Avatar
KOFC
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ma 06.04.2009 15:20
Paikkakunta: Masku

Re: W203 käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja KOFC »

Omassani oli käsijarrun kanssa ongelma katsastuksessa vaikka vaihdoin uudet käsijarrukengät.
Ekalla kerralla ei dynamometriin tullut tarpeeksi lukemia. Saa aika huolella säätää pyöränpultista kengät lähelle että jarru pitää.
Samalla kun taistelin jarrun säädön kanssa huomasin että takapenkin alla olevassa luukussa oleva vaijerin vipu oli jumissa joka
aiheutti sen että käsijarrun merkkivalo jäi palamaan ja piti jalalla nostaa poljinta että valo sammui. CRC:tä niveleen ja aikani nitkutettua alkoi
liikkumaan ja poljin palautui taas. Leimakin tuli ja taas raakaa ajoa niin ei vehkeet ruostu.
S205 C180 TA Premium -16 Oma kulkine
W176 A180 BE A -14 Vaimon silmäterä
Ex S204 C200 T CDI BE A -12
Ex W203 C200 CDI Classic -04
Ex W203 C180 Avantgarde -01
ADU
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 22.04.2014 21:35

Re: W203 käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja ADU »

mulla menee se poljin pohjaan asti, eikä tunnu että se kiristyisi. Tää alko ihan yhtäkkiä. Selviäisinköhämmä tolla kiristyksellä, vai onko siellä voinut hajota jotain?
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: W203 käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja hanta »

ADU kirjoitti:mulla menee se poljin pohjaan asti, eikä tunnu että se kiristyisi. Tää alko ihan yhtäkkiä. Selviäisinköhämmä tolla kiristyksellä, vai onko siellä voinut hajota jotain?
Avaa se takapenkin istuinosan alla oleva kuskinpuoleinen luukku. Sieltä voi koittaa kiristää ja myös tarkistaa onko jommankumman puoleinen vaijeri irti tai jos vaijeri tuntuu löysältä se voi olla poikki/irti pyörän puolelta. Aloita nyt vaikka noista. :wtf:
W203CDI
ADU
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 22.04.2014 21:35

Re: W203 käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja ADU »

Sieltähän se vika löyty! ei ollu onneksi poikki, vaan ironnut vaan vaijerin pää holkista(?).

https://onedrive.live.com/redir?resid=1 ... hoto%2cjpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
viheik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Su 20.08.2006 22:05
Paikkakunta: Oulu

Re: W203 käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja viheik »

entapa tammoinen ongelma. Uusin juuri jarru kengat ja levyt mutta vankarin puolen seisontajarru jaa laahaamaan. Vaikka saadot on niin etta kengat eivat ota levyyn mutta kun kayn ajamassa niin levy on sinisena. Havettaa tunnustaa etta laitoin tarvikeosat.
E220cdi -16 AMG Sedan 2020 ->
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1211
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W203 käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

viheik kirjoitti:entapa tammoinen ongelma. Uusin juuri jarru kengat ja levyt mutta vankarin puolen seisontajarru jaa laahaamaan. Vaikka saadot on niin etta kengat eivat ota levyyn mutta kun kayn ajamassa niin levy on sinisena. Havettaa tunnustaa etta laitoin tarvikeosat.
Herkistelitkö kunnolla linkun levyn sisällä, mihin vaijeri kiinnittyy ja levittää kenkiä?
Sehän on aina umpiruosteessa ja pa*kassa.

Jos et, levy pois, ja linkku käännettynä poikittain ulos niin paljon kun se vaijerin varassa tulee.
Putsausta teräsharjalla ja irroitusöljyllä, ja kun liikkuu herkästi, lämmönkestävää rasvaa hiukan ja kasaan (vaikka keraamista tai kuparitahnaa).

Jos ei ole vika tuossa, niin vaijerit yhdistävä säätömötikkä penkin alla jumittaa, tai vaijeri jumittaa.
Vaijerin saat testattua kun linkku on "huoltoasennossa" työntämällä vaijeria edestakaisin -> jos jumittaa, on sen sisään päässyt vesi yms.
jonimm79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 17.06.2016 19:08

Re: W203 käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja jonimm79 »

Jep, mulla oli sama ongelma. Eli poljin ei palautunut ylös ja valo jäi palamaan. Takapenkin alla oleva linkku (tai tarkemmin sen jousi) oli pahasti ruosteessa ja jumissa. Putsausta, herkistelyä ja rasvausta. Sen jälkeen säätö jos tarvitsee. Noin 5-6 kertaa kun naksuu poljin alaspainettaessa on säätö ok.
Avatar
viheik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Su 20.08.2006 22:05
Paikkakunta: Oulu

Re: W203 käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja viheik »

[quote="Risto113"][quote="viheik"]entapa tammoinen ongelma. Uusin juuri jarru kengat ja levyt mutta vankarin puolen seisontajarru jaa laahaamaan. Vaikka saadot on niin etta kengat eivat ota levyyn mutta kun kayn ajamassa niin levy on sinisena. Havettaa tunnustaa etta laitoin tarvikeosat.[/quote]

Herkistelitkö kunnolla linkun levyn sisällä, mihin vaijeri kiinnittyy ja levittää kenkiä?
Sehän on aina umpiruosteessa ja pa*kassa.

Jos et, levy pois, ja linkku käännettynä poikittain ulos niin paljon kun se vaijerin varassa tulee.
Putsausta teräsharjalla ja irroitusöljyllä, ja kun liikkuu herkästi, lämmönkestävää rasvaa hiukan ja kasaan (vaikka keraamista tai kuparitahnaa).

Jos ei ole vika tuossa, niin vaijerit yhdistävä säätömötikkä penkin alla jumittaa, tai vaijeri jumittaa.
Vaijerin saat testattua kun linkku on "huoltoasennossa" työntämällä vaijeria edestakaisin -> jos jumittaa, on sen sisään päässyt vesi yms.[/quote]

Eka purku kerralla nainkin tuon linkun mutta en uskaltanut tehda muuta tehnyt kuin vahan rasvata sita. Ostin uuden ja nyt pelaa.

Kuinka tiukalle se penkin alla oleva saato pitaa punoa. Nyt saasin siten etta kengat hipoi aavistuksen levya ja pikkaisen takaisin ja sitten vaijeri kiristys. Sormi tiukuuteen vai avaimella niiin tiukalle etta poljin on siina missa haluan.
E220cdi -16 AMG Sedan 2020 ->
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1211
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W203 käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Ammattimies saattaa vastata täysin eri tavalla, mutta:
Minä olen säätänyt niin, ettei poljin vapautettuna vedä vielä taakse lähteviä vaijereita lainkaan, tai siis ettei pyörät laahaa yhtään enempää kuin vaijeri löysällä.
Vaijereihin (taakse lähtevät) ei saa jäädä vetoa poljin vapautettuna.
Petri71
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Su 31.07.2016 22:06

Re: W203 käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja Petri71 »

ADU kirjoitti:Sieltähän se vika löyty! ei ollu onneksi poikki, vaan ironnut vaan vaijerin pää holkista(?).

https://onedrive.live.com/redir?resid=1 ... hoto%2cjpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulla oli sama vika, laitoin vaijerin kiinni ja kiristi mutta jarru laahaa vielä? Mikä vikana?
diselc220c
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 20.07.2023 08:53

Re: W203 käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja diselc220c »

Auto c220. Käsijarru ei pidä kunnolla, poljin menee melko pohjaan. Mitähän kannattaisi kokeilla?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17278
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W203 käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mikä on "c220" ? Tätä korimallia ei ole 220 bensakoneella tehty. edit; nimimerkistä päätellen cdi, joo.

Useimmiten joutuu vaihtamaan ainakin levyt, kengät kiinnitysosineen (ja palat) ja joskus kilvetkin.
Ensin voi kokeilla säätää pultinrei´istä kengät lähelle. Jos vaijerin pituutta joutuu lisäksi säätämään todennäköisesti ei riitä säätelyt vaan joutuu osia vaihtamaan. Jokseenkin helppo ja halvat osat, itse en edes harkinnut omaan rotteloon ettenkö olisi laittanut em. osat kaikki uutta.
wiimax.fi
diselc220c
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 20.07.2023 08:53

Re: W203 käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja diselc220c »

Joo CDI, jäi mainitsematta. Jos kengät säätäisi lähelle eikä silti toimi/painuu alas, niin kannattaako koittaa kiristää vaijeria niinkuin tässä videossa https://youtu.be/bjdXg3s8F6I vai uusia osat?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17278
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W203 käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja dealer »

Helppo on kokeilla kiristää, eipä siinä mitään menetä. Tahtoo vaan tosiaan olla niin, että kiristämisen tarve vaijerin osalta kertoo siitä ettei paikat ole enää kunnossa ja jarrua ei sillä saa enää pitämään.
Ehdottomasti pitää muistaa sitten löysätä vaijeria riittävästi, jos joutuu uusia osia asentamaan.
Usein näissä on niin, ettei kenkien päiden välissä oleva linkku enää liiku kevyesti, tai ei lainkaan, jolloin on pakko purkaa jarrut josta taas seuraa se ettei varmasti kannata vanhoilla kengillä jne... kasata; sama työ tehtävänä, halvat osat.
wiimax.fi
diselc220c
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 20.07.2023 08:53

Re: W203 käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja diselc220c »

Pitikös se eka löysätä vaijeria ja sitten vasta säätä kengät lähelle? Kiitos jo vastauksista!
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W203 käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja karra »

Yritän tässä itsekin oppia niin kommentoin ja kyselen, kun ei ole ollut noissa youngtimereissa koskaan käkkärin kanssa ongelmia (mutta uudemmissa joutunut nyt roplaamaan).

Käsitykseni mukaan W203 takapenkin alla oleva säätö vaikuttaa sekä kenkien kulumisen että vajeri(e)n vänymisen aiheuttaman "löysyyden" kompensoimiseen. W203 se vaijerin säätö on manuaalinen kun taas W163 maasturissa automaattinen.

Ennen kun pyöristä säädetään kuluneita kenkiä lähemmäs pitää se vaijerissa oleva säätö vapauttaa - muuten jarruihin menevä vaijerit saattaa jäädä tiukalle. Näin tuolla yllä neuvottiin.

Itse olen W203 vaijeria joutunut hieman kiristämään kerran, autolla ajettu tuolloin noin 80t, joten varmaan vaijerit venyneet iäkkyyden takia.

W163 kenkiä (pelkästään) säädin pari viikkoa sitten lähemmäs, aivan hieman parani jarru mutta pito ei ole hyvä ja poljin menee ihan pohjaan. Tarttee se vaijerien säätö (tässä) auton alta tutkia/vapauttaa ennen kun säätää kenkiä vielä lähemmäs, tai jopa tarkastaa kenkien kitkapintojen vahvuus. Autolla ajettu 190t.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W203 käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja karra »

diselc220c kirjoitti: To 20.07.2023 10:11 Pitikös se eka löysätä vaijeria ja sitten vasta säätä kengät lähelle? Kiitos jo vastauksista!
Dealer vastasikin jo tähän väliin mutta näin olen ymmärtänyt mercedes-insinöörien sen suunnitelleen.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W203 käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

karra kirjoitti: To 20.07.2023 10:13 Yritän tässä itsekin oppia niin kommentoin ja kyselen, kun ei ole ollut noissa youngtimereissa koskaan käkkärin kanssa ongelmia (mutta uudemmissa joutunut nyt roplaamaan).

Käsitykseni mukaan W203 takapenkin alla oleva säätö vaikuttaa sekä kenkien kulumisen että vajeri(e)n vänymisen aiheuttaman "löysyyden" kompensoimiseen. W203 se vaijerin säätö on manuaalinen kun taas W163 maasturissa automaattinen.

Ennen kun pyöristä säädetään kuluneita kenkiä lähemmäs pitää se vaijerissa oleva säätö vapauttaa - muuten jarruihin menevä vaijerit saattaa jäädä tiukalle. Näin tuolla yllä neuvottiin.

Itse olen W203 vaijeria joutunut hieman kiristämään kerran, autolla ajettu tuolloin noin 80t, joten varmaan vaijerit venyneet iäkkyyden takia.

W163 kenkiä (pelkästään) säädin pari viikkoa sitten lähemmäs, aivan hieman parani jarru mutta pito ei ole hyvä ja poljin menee ihan pohjaan. Tarttee se vaijerien säätö (tässä) auton alta tutkia/vapauttaa ennen kun säätää kenkiä vielä lähemmäs, tai jopa tarkastaa kenkien kitkapintojen vahvuus. Autolla ajettu 190t.
Ja jos se 203 malissa penkin alla oleva systeemi
yhtään jumitta niin on syy yleensä siihen että
poljin ei paludu kunnolla
Mökkillä
'
diselc220c
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 20.07.2023 08:53

Re: W203 käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja diselc220c »

Nyt on selkeät kuviot jatkaa eteenpäin. Jos ei säätämällä onnistu, niin vaihdan osat. Iso kiitos!
diselc220c
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 20.07.2023 08:53

Re: W203 käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja diselc220c »

Paitsi on vaijerinkiristimen mutteri niin ruostunut, että ei liiku mihinkään suuntaan... pitää antaa jonkun aikaa CRC:een vaikuttaa ja kokeilla uudestaan. Muuten kiristin liikkuu ihan normaalisti.

* CRC auttoi ja kuntoon tuli.
Vastaa Viestiin