w201 isomurikkainen ASD pikkuperän tilalle

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
vilsua
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 03.01.2012 21:16

w201 isomurikkainen ASD pikkuperän tilalle

Viesti Kirjoittaja vilsua »

Googlesta löysin vähän ristiriitaista tietoa tuon perän vaihdosta pikkumurikkaisesta isomurikkaiseen.

Eli auto on vm.88 2.0l ruisku 190 mersu 5v manuaalilla ASD pikkumurikkaisella lukkoperällä. Nyt perä rikkoontui ja jo 2 pikkumurikkaista rikkoneena nyt saa riittää.

Tuolla olis vähänajetusta 300 automaattimersusta perä myynnissä mun haluamalla välityksellä, niin eikös se isomurikkainen pitäisi mennä kardaanin laipan vaihdolla ns. bolt-on kiinni ? Mites nuo vetoakselit kun autoa on madallettu n. 40-50mm ?

Ei kehtais ostaa summamutikassa varastoon jos joutuu jotain uusia kiinnikkeitä tekemään.

EDIT: AUTOSSA ONKIN ISOPERÄ
Viimeksi muokannut vilsua, Ke 25.09.2013 09:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3972
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: w201 isomurikkainen ASD pikkuperän tilalle

Viesti Kirjoittaja tomant »

Eikö ASD-perä ole aina ns. iso perä? Mm. 190E 2.6-mallissa on ollut isoja periä ja ne sopivat W201 koriin, mutta ei nekään bolt-on pienen perän tilalle. Kardaanin takaosa on 35 mm lyhyempi ison perän kanssa kuin pienen perän kanssa. Kardaanin takapään laipan pulttikehä on yleensä 80 mm pikkuperässä ja 90 mm isossa perässä. Vetoakselin laippa voi olla 100 mm tai 110 mm halkaisijaltaan sekä pienissä että isoissa perissä, joten noiden mitat pitää tarkistaa tai laipat vaihtaa. W124:n iso perä (esim. tuo kertomasi 300E) sopii myös W201:seen, kun siihen vaihtaa W201 ison perän takalevyn. Näitä W201 isoja periä ja takalevyjä ei joka jobbarilta löydy, apua voi löytää eBaystä tai eurooppalaisista varaosaliikkeistä.

Avainsanat iso perä, isoperä, pikku perä, pikkuperä, W201, kardaani, pulttikehä

Edit: Piti sanoa W201 ison perän takalevy, ei W201

tomant
Viimeksi muokannut tomant, Ti 07.01.2014 04:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
vilsua
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 03.01.2012 21:16

Re: w201 isomurikkainen ASD pikkuperän tilalle

Viesti Kirjoittaja vilsua »

Pitääpä mittailla ja tarkistaa noita mittoja sekä vielä varmistaa ettei vaan olis isomurikkainen jo valmiiksi siellä. Mulle vaan on joku mersumies vannonu että näissä 2 litrasissa on aina pikkuperä ja 2,6 litrasissa isoperä.

Jos kuvitellaan että siellä olisi isomurikkainen niin onko eri asd perien kestävyyksissä eroja ? Eli esim. 2,6 litrasen w201 persiistä isomurikkainen verrattuna vaikka 3 litraseen w124 koppasen perään ?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 isomurikkainen ASD pikkuperän tilalle

Viesti Kirjoittaja atlas »

Isoperä on iso perä olipa se millä välityksellä tahansa.
Sitten taitaa olla kasikoneisissa tai s-malleissa kunigasperää mutta se on jo sitten iso asennella sinne....mutua...tästä en ole kyllä varma mikä sitten on kunkkuperä..joku voisi valaista asiaa.
Mieti vielä millaisella välityksellä haluat sen tai se ei enää sudi ollenkaan.
Farkuissa on tiheämpää isoaperää ainakin asd:nä.Esim. mulla tossa 200te on asd ja 3.64 tai 3.94.
Mites bensa mallista saat perän rikki..jos st-mersu ymmärtäisi mutta 2l koneisesta?
Viimeksi muokannut atlas, Ma 23.09.2013 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3972
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: w201 isomurikkainen ASD pikkuperän tilalle

Viesti Kirjoittaja tomant »

Isoissa ASD-perissä ei pitäisi olla muuta oleellista eroa kuin välityssuhteet. ASD-perää on saanut lisävarusteena kaikkiin W201-malleihin, ks. http://www.baureihe201.de/W201/technik.htm" onclick="window.open(this.href);return false;.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 isomurikkainen ASD pikkuperän tilalle

Viesti Kirjoittaja atlas »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 62&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Tossa muuten tohon omaan kysymykseen kunkku perästä kuvan kanssa.
Eli jostain mallista on kunkku ja sitten toinen on normi isoperä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3972
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: w201 isomurikkainen ASD pikkuperän tilalle

Viesti Kirjoittaja tomant »

atlas kirjoitti:...Sitten taitaa olla kasikoneisissa tai s-malleissa kunigasperää mutta se on jo sitten iso asennella sinne....mutua...tästä en ole kyllä varma mikä sitten on kunkkuperä..joku voisi valaista asiaa...
Se on suurin sen ajan perä ja siinä on 210 mm lautaspyörä. Kunkussa ei ehkä ole enää ASD:tä, se on korvattu ASR:llä kuten W202:ssa ja W210:ssä. Isossa perässä on 185-millinen lautaspyörä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 isomurikkainen ASD pikkuperän tilalle

Viesti Kirjoittaja atlas »

atlas kirjoitti:http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 62&start=0

Tossa muuten tohon omaan kysymykseen kunkku perästä kuvan kanssa.
Eli jostain mallista on kunkku ja sitten toinen on normi isoperä.
Meneekös tollanen kunkku miten helposti isonperän tilalle tai pikkuperän tilalle?Vetareiden pituuskin nyt taitaa muuttua eli oltava kunkulle asd vetarit???
Kiinnitykset näyttävät ainakin ISOILTA.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1532
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: w201 isomurikkainen ASD pikkuperän tilalle

Viesti Kirjoittaja Timo N »

tomant kirjoitti:
atlas kirjoitti:...Sitten taitaa olla kasikoneisissa tai s-malleissa kunigasperää mutta se on jo sitten iso asennella sinne....mutua...tästä en ole kyllä varma mikä sitten on kunkkuperä..joku voisi valaista asiaa...
Se on suurin sen ajan perä ja siinä on 210 mm lautaspyörä. Kunkussa ei ehkä ole enää ASD:tä, se on korvattu ASR:llä kuten W202:ssa ja W210:ssä. Isossa perässä on 185-millinen lautaspyörä.

tomant
löytyy 210 lautaspyörällä asd-periä, oli monivenatärpättikutosen ja kasin perässä, siis 124 kopassa, ei passaa tenavaan, takakansi ei ole vaihtokelpoinen
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1532
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: w201 isomurikkainen ASD pikkuperän tilalle

Viesti Kirjoittaja Timo N »

atlas kirjoitti:
atlas kirjoitti:http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 62&start=0

Tossa muuten tohon omaan kysymykseen kunkku perästä kuvan kanssa.
Eli jostain mallista on kunkku ja sitten toinen on normi isoperä.
Meneekös tollanen kunkku miten helposti isonperän tilalle tai pikkuperän tilalle?Vetareiden pituuskin nyt taitaa muuttua eli oltava kunkulle asd vetarit???
Kiinnitykset näyttävät ainakin ISOILTA.
perän leveys ja kiinnitykset oli muistaakseni samat kuin 185 lautasella olevassa
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
vilsua
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 03.01.2012 21:16

Re: w201 isomurikkainen ASD pikkuperän tilalle

Viesti Kirjoittaja vilsua »

atlas kirjoitti: Farkuissa on tiheämpää isoaperää ainakin asd:nä.Esim. mulla tossa 200te on asd ja 3.64 tai 3.94.
Mites bensa mallista saat perän rikki..jos st-mersu ymmärtäisi mutta 2l koneisesta?
Mahdollisimman tiheää olen etsimässäkin koska tossa 4pyttysessä tenavassa viides vaihde on käytännössä turha nykyisillä välityksillä (n. 140 vauhdeissa vasta järkeä laittaa sisään ellei halua kaasupohjassa ajaa sen vitosen kanssa, nelosvaihde ei jaksa edes kiertää loppuun asti mittarissa ollessa 200km/h). Ja tottakai mahdollisimman kestävää kun noita 2 litrasen perseestä ollaan jo tosiaankin 2 saatu rikki ilman mitään järkyttäviä raiskauksia.

Noh kun juttutuulella ollaan niin eka perä meni entisestä mersusta oston jälkeen kolmessa päivässä talvella kun yhden tankillisen ajettiin pätkässä sen mersun kanssa lunta ollessa REILUSTI tiellä. Perän kilkkaamisen jälkeen pistin vehkeen kiertoon kun keskellä talvea kehtaa ulkosalla perää vaihtaa. Ostin tämän mersun (pitkästä aikaa) 2kk sitten ja alla jotkut amis 18" sekä madallettu jonkun verran --> camperit pielessä ja jotkut kiinanrenkaat alla = sadekelillä kuin ajaisi keskellä talvea. Noita moottoriteidein ramppeja lähinnä luisutellu työmatkoilla ja käsijarrun ollessa väliaikaisesti rikki, perä lähtee mukavasti pienellä kytkimen avustuksella tasaiseen ja hallittuun luisuun ilman mitään isompia rääkkäyksiä. Pari kertaa on pyöritetty paskarinkiä kuivalla asfaltilla (kuukausi sitten?) mutta ei sitäkään väkisin kun kummatki pyörät lähtee sutimaan samantein kun ykkönen uunissa ja kaasupohjassa kääntää ratin linkkuun. Ja tiedän miten noilla lukkoperillä kuuluu ajaa eli sillon perä ei ole irti kun tiellä on pitoheittoja (märältä kuivalle asfaltille tai hiekalta asfaltille jne.) eli joko 2 pyörää sutii tai ei edes yritetä.

Ainiin, ja kummassakin mersussa perä oli ennen kilkkaamista TÄYSIN hiljainen ja lukko piti mainiosti eikä väljääkään peräissä ollut.

Kiitos tiedosta, eli nuo kunkkuperät ei passaa tuonne. Huomenna ollaan viisaampia kun käyn nosturilla kattomassa nykyisen perän tuotenumeron (löytynee perän kyljestä) ja otan mitat tuosta nykyisestä perästä.
vilsua
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 03.01.2012 21:16

Re: w201 isomurikkainen ASD pikkuperän tilalle

Viesti Kirjoittaja vilsua »

Noniin;

R124 351 0608
Kardaanin laippa; 4 pulttia, laipan halkaisija 90mm
Vetoakselin laippa 100mm halkasija.

Eli isomurikkainen näyttäs olevan jo valmiiksi siellä, eli legenda "pikkuperällisestä" asd perästä olikin taas näitä essonbaarijuttuja.

Monta päivää perä pitänyt hirveetä kolinaa tasakaasulla, mutta varsinkin moottorijarrulla kuuluu hyttiin asti hirvee kolina (klok klok klok) mutta tänään 15km ajolla perä oli täysin hiljaa (liekö pakkasaamulla tekemistä :lol:). Entisessä mersussa tätä kolinaa kesti 2 päivää kunnes leikkas lopullisesti kiinni (omin avuin ei liikkunut, hinaamalla tapahtui auton siirtäminen).

Mene ja tiedä taas tuosta. Mutta tuo kolina kuului 100% varmasti perästä kun samallaista kolkotusta kuului entisestäkin mersusta sen ns. viimesen kytkinpommin jälkeen.

Jos viikonloppuun asti on tuo perä hiljaa niin isken uudet öljyt sisään ja kattoo minkalaista silppua sieltä tulee pois.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3972
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: w201 isomurikkainen ASD pikkuperän tilalle

Viesti Kirjoittaja tomant »

Osanumero 124 351 06 08 on ison perän takalevyn numero. Tuota takalevyä on EPC netin mukaan ollut malleissa 201.028, 201.029, 201.034, 201.035, 201.036 ja 201 128 (E2.3, E2.6. E2.3-16, E2.5-16, E2.5-16 EVO ja D2.5 Turbodiesel). Perän numero sen kyljessä, mutta sekin on vain kuoren valunumero. Perävälitys näkyy pienessä alumiinilipukkeessa takana (jos tallessa) ja se on meistetty perän takapinnan oikeaan alareunaan kannen kiinnitystasoon.

Asiasanat: iso perä , isoperä, W201, takakansi

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Vastaa Viestiin