ratti?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
pete695
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Ma 14.11.2011 05:21

ratti?

Viesti Kirjoittaja pete695 »

moi,tuli hankittua tuollainen 2,2cdi sport coupe-03vm,ja päätin liittyä foorumille,mutta kysyisin,että millä
on ratin keskiö,siis se osa kiinni missä on torvi ja airbac,eli mikä kanta on niissä kahdessa ruuvissa millä se on kiinni?siellä takana,kun pitäisi suoristaa ratti.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6534
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: ratti?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Jos ratti on vinossa, hyvin todennäköisesti se johtuu siitä että etupäähän on vaihdeltu osia (ellet varmasti tiedä etttä rattikin on ollut irti), ja oikaisu pitää myös tehdä etupäätä säätämällä. Palaako varoitusvaloja, yleensä tuon jälkeen ratin kääntökulma-anturi herjailee kun auto luulee että renkaat linkussa vaikka suoraan mennään.

Ruuviasiaan voikin vastata sitten joku jolla ratti on ollut irti... :P
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: ratti?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Koskaan en ole juuri ko. mallista irrotellut rattia mutta kehtaisin väittää että ratin takaa torxit (2-4kpl) auki ja bägit ym. hyppää syliin.
Itse ratti on yleensä yhdellä isolla pultilla (kuusikolo?) kiinni. Älä aukaise rattilukko vasten, vaan sytytysvirta päälle ja kaveri pitämään ratista kiinni kun sitä aukoo.

Tosissaan jos ratti on vinossa vie heti kulmientarkistukseen. Täällä maksaa tarkistus 30€ joten iso investointi ei ole kyseessä ja jos tarvii säätää niin 50€ päälle, minkä säästää yleensä aika äkkiä esim. renkaiden kulutuksessa.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: ratti?

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Siellä takana olevat ruuvit on 27torxeja.
tosi syvällä... omaani piti hitsata toxi M6 ruuvin jatkoksi.

Tosiaan kuten edellä... ei mersun rattia tarttee vaihtaa, kun 600tkm kohdalla terveempään ennen myyntiä :)
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
pete695
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Ma 14.11.2011 05:21

Re: ratti?

Viesti Kirjoittaja pete695 »

jep,siihen on juuri vaihdettu alapallonivelet ja raidetangon päät,ja renkaat ei ole kuluneet,eikä pala mikään varoitusvalokaan.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6534
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: ratti?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

pete695 kirjoitti:jep,siihen on juuri vaihdettu alapallonivelet ja raidetangon päät
Siinä se syy, auto takaisin pajalle ja sanoo että hoitakaas homma loppuun, ei keskeneräistä työrä pitäis pois antaa... (jos ite teit niin - no homma loppuun) :D
Ei sitten oo ihan tarpeeks vinossa jossei hälyyttele, yleensä kyllä aika pienikin offsetti pitäis sen aiheuttaa (palaako kaikki srs/esp/abs varoitusvalot startissa, noin yleensä?)
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Samuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ti 04.01.2011 21:06

Re: ratti?

Viesti Kirjoittaja Samuli »

pete695 kirjoitti:jep,siihen on juuri vaihdettu alapallonivelet ja raidetangon päät,ja renkaat ei ole kuluneet,eikä pala mikään varoitusvalokaan.
No pyöränkulmat säätöön vaan...
pete695
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Ma 14.11.2011 05:21

Re: ratti?

Viesti Kirjoittaja pete695 »

MiHe kirjoitti:
pete695 kirjoitti:jep,siihen on juuri vaihdettu alapallonivelet ja raidetangon päät
Siinä se syy, auto takaisin pajalle ja sanoo että hoitakaas homma loppuun, ei keskeneräistä työrä pitäis pois antaa... (jos ite teit niin - no homma loppuun) :D
Ei sitten oo ihan tarpeeks vinossa jossei hälyyttele, yleensä kyllä aika pienikin offsetti pitäis sen aiheuttaa (palaako kaikki srs/esp/abs varoitusvalot startissa, noin yleensä?)

joo kyllä palaa,paitsi apukuskin airbac on otettu pois käytöstä
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: ratti?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Ja sen voin sanoa että auraus on lähes poikkeuksetta pielessä aina raidetangonpään tai aksiaalinivelen vaihdon jälkeen. Jos et halua säätöön viedä niin käännät raidepäistä ratin suoraan. Merkkaat vaikka tussilla aksiaalinivelestä mutterin yli raidepäähän asti viivan että näkee missä kohti säätö oli ennen toimenpiteitä (jos sattuu lipsahtamaan liikaa) ja sitten säädät kohilleen. Jos ratti on kierossa vasemmalle niin säädät raidepäistä renkaita lisää vasemmalle eli kuskin puolelta lyhennät (pyörität aksiaalia myötäpäivään) ja vänkärin puolelta jatkat (aksiaalia vastapäivään). Nämä siis auton alta katottuna. Karkesti suuntaa antavasti niin että jos ratti on vartin kierossa niin kaks-kolme mutterin kanttia joutuu säätämään. Eli melkein puoli kiekkaa. Luonnollisesti kumpaakin yhtä paljon.

Mutta fiksumpaa on viedä se kulmien säätöön :lol:
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Vastaa Viestiin