Saattelin 250 TD:n sen viimeiselle matkalle perjantaina 13. päivä... Toivoin polttoaineen riittävän perille asti ja riittihän se, ainakin melkein. Tarkoitus oli lopuksi siirtää auto vielä hallin pihasta sisätiloihin elintenluovutusta varten, mutta viimeiset 25 metriä oli liikaa; polttoaine loppui kesken. Moottori siis sammui, mutta koska oltiin jo näinkin lähellä määränpäätä, päätin vielä yrittää startata. Eihän se suostunut käymään kuin vaivalloisesti kaasu pohjassa kymmenisen sekuntia. Vieläkään en lannistunut, vaan menin starttaamaan parikin kertaa vielä tämän jälkeen. Eipä käynyt yhtään sen paremmin, päinvastoin. Kun polttoaine on loppu niin se on loppu. Näillä omilla hölmöilyilläni siis varmistin sen, että polttoainelinja tuli varmasti tyhjennettyä...
Löysin muutaman litran naftaa kanisterin pohjalta jotka kaadoin tankkiin. Normaali starttaus ei luonut toivoa käyntiin lähtemisestä. Totesin puuhan hyödyttömäksi, joten löysäsin kaikkien suuttimien polttoaineputket ilmaamisen helpottamiseksi. Polttoainetta tuli startatessa kaikista putkista hiukan,sen verran että suuttimet kastuivat ulkoisesti. Kiristin polttoaineputket, mutta eipä vain syttynyt. Raotin putket uudelleen, mutta enää ei polttoainetta tullut yhtään. Sahasin noin parinkymmenen sekunnin erissä neljä-viisi kertaa, tuloksetta. Polttoainetta ei virrannut. Pimeääkin oli. Alkoi vituttamaan raskaasti, suljin konepellin, kuljettajan oven, hallin nosto-oven ja lähdin himaan.
Miten tuollasen vehkeen saa ilmattua, tai miten se kuuluisi tehdä? Kyseessä on siis W124 vuodeta -86, kokovartalomalli. Sinänsä auton elinkaari on siis lopussa, mutta tuo moottori pitäisi irrottaa ja jalostaa jatkokäyttöön, joten käyntiin se pitää saada. Jos ei nyt, mutta kuitenkin aikanaan uudessa käyttökohteessa eli veneessä. Mieluummin kuitenkin nyt, sillä esim siirtopumpun rikkinäisyyden toteaisi mieluummin tässä vaiheessa, kuin ensikesänä veneessä. Ajatuksia?
-mikko-
OM602 polttoainejärjestelmän ilmaus
Re: OM602 polttoainejärjestelmän ilmaus
Voi olla liian vähän ainetta tankissa eikä jaksa nostaa sieltä.
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: OM602 polttoainejärjestelmän ilmaus
Ilmaamisen helpottamiseen kannattaa suodatin täyttää niin ei tarvii pumpun tankista asti imeä.
-Saksalainen vitonen, mualiman kaunein ääni... :)
Re: OM602 polttoainejärjestelmän ilmaus
tollain, ku on ajettu koko linja tyhjäks, niin helpoin on laittaa tankkiin niin paljon löpöö, että varmana saa sitä. sitten se suodatin täyteen. ja vasta sen jälkeen suutinputket löysälle suuttimien päistä. sitten starttaan niin kauan, että suutinputkista tulee naftaa kunnolla. sitten suutinputket kiinni ja starttaan, niin pitäisi hörähtää käymään.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: OM602 polttoainejärjestelmän ilmaus
Uusi päivä, uudet kujeet. Ja hermot paremmassa hapessa. Ja auto taas käynnissä.
Kaadoin neljä litraa lisää tavaraa tankkiin, täytin suodattimen kiinnityspultin reiästä täyteen ja starttasin suutinputket löysällä. Ilma poistui polttoaineen tieltä ja moottori syttyi henkiin.
Olin pessyt koko konehuoneen huolellisesti moottorin irroitusta varten, koska onhan se mukavampi aukoa pultteja yms. kun ne ovat puhtaita. Eivätpä ole enää. Nyt koko moottorin vasen puolisko on kuorrutettu tupaöljyllä... No voihan sen pestä sitten taas irrallaan, tuossa hallissa kun ei ole tällä hetkellä pesumahdollisuutta.
Kiitokset kaikille vinkeistä!
-mikko-
Kaadoin neljä litraa lisää tavaraa tankkiin, täytin suodattimen kiinnityspultin reiästä täyteen ja starttasin suutinputket löysällä. Ilma poistui polttoaineen tieltä ja moottori syttyi henkiin.
Olin pessyt koko konehuoneen huolellisesti moottorin irroitusta varten, koska onhan se mukavampi aukoa pultteja yms. kun ne ovat puhtaita. Eivätpä ole enää. Nyt koko moottorin vasen puolisko on kuorrutettu tupaöljyllä... No voihan sen pestä sitten taas irrallaan, tuossa hallissa kun ei ole tällä hetkellä pesumahdollisuutta.
Kiitokset kaikille vinkeistä!
-mikko-