kytkin täristää
kytkin täristää
liikkeelle lähdettäessä kytkintä varovasti nostaen täristää ja varsinkin pakittaessa täristää . ei kuitenkaan täristä joka kerta . kytkimessä ei tunnu olevan luistamisia kun lähtee liikkeelle niin ei ole mitään oireita . kytkimestä ei kuulu ylimääräisiä ääniä kun painaa polkimen pohjaan autolla on ajettu 3-vuoden aikana ennen kuin se tuli mulle 12tkm .oli vanhemmalla miehellä kyseessä on W124 260E
lisää
Minkälainen tuntuma on kytkinpolkimessa ? Nouseeko poljin nopeasti ylös?
Miten vaihteet menee päälle ? onko eroa ajossa/ paikallaan ?
Miten vaihteet menee päälle ? onko eroa ajossa/ paikallaan ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
tärykytkin..
Omissa autoissani olen havainnut että muutaman päivän seisomisen jälkeen kytkin täryyttää muutamassa ensimmäisessä risteyksessä. Tasottuu kyllä kun ajelee menemään. Ottaisko siellä pinnat pienen ruosteen joka siten täryyttelee kunnes pölisee pois..?
ex-300D 1979
Myös täristystä
W 124 ja 230 E -89:ssä. Uusi kytkin ja asetelma (Luk, vai mikä se merkki on) vaihdettu, toimii muuten kuin unelma, mutta joskus täristää nostettaessa (yleensä pitkän ajon jälkeen tai kuumana kaupungissa).
Hämeenlinnassa T. Ruoho (MB asentaja) sanoi että Lukin paketteja vaihdettu takuuseen, koska täristänyt uutena.
Itse epäilen juuri valmistusvikaa tai kampiakselin stefan vuotoa. Kuitenkaan en ala uusimaan, vaikka tarvikeliike olisi asennetun kytkimen takaisin ottanut, koska on sen verran iso rumba ja voi olla että joutuu maksamaan loppukädessä itse kaksi pakettia, jos ei vikaa löydy ekasta.
Kai se on kärsittävä

Hämeenlinnassa T. Ruoho (MB asentaja) sanoi että Lukin paketteja vaihdettu takuuseen, koska täristänyt uutena.
Itse epäilen juuri valmistusvikaa tai kampiakselin stefan vuotoa. Kuitenkaan en ala uusimaan, vaikka tarvikeliike olisi asennetun kytkimen takaisin ottanut, koska on sen verran iso rumba ja voi olla että joutuu maksamaan loppukädessä itse kaksi pakettia, jos ei vikaa löydy ekasta.
Kai se on kärsittävä

S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Re: kytkin täristää
Kytkinlevyt "rasvoittuvat" kulumisen myötä, ja tästä johtuu ravistaminen. Omassani oli täysin samoja oireita: välillä liikkeellelähdöt sujuivat ongelmitta, ja välillä ravisti niin maan prkleesti.tupis kirjoitti:liikkeelle lähdettäessä kytkintä varovasti nostaen täristää ja varsinkin pakittaessa täristää . ei kuitenkaan täristä joka kerta . kytkimessä ei tunnu olevan luistamisia kun lähtee liikkeelle niin ei ole mitään oireita . kytkimestä ei kuulu ylimääräisiä ääniä kun painaa polkimen pohjaan autolla on ajettu 3-vuoden aikana ennen kuin se tuli mulle 12tkm .oli vanhemmalla miehellä kyseessä on W124 260E
Nyt on Mersussa uusi kytkinpaketti, ja pelittää aivan loistavasti. Sain vilkaista vanhaa kytkintä, ja se oli tosiaan aivan finaalissa. Vaikka kytkimen vaihto töineen ei olekaan mikään kovin halpa operaatio (n. 220 euroa + toinen mokoma töihin), niin suosittelen sitä silti, sillä tärinän poistuminen saa auton tuntumaan aivan uudelle

BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Miten vaihto sujui?
Joutuko ottamaan koneen kanssa irti vai alakautta sooloilemalla? Itsellä samat kuviot ois edessä - tosin tilaa taitaa olla ruuvailla siellä auton alla asteen verran enemmän.tupis kirjoitti:Kytkimen kuluvat osat tuli vaihdettua, ja samalla se silmä laakeri.
auto on kuin unelma , ei täristä ja kaikkisivu äänet hävisi kytkimestä
Eli vaihdoin kytkinlevyn, paine asetelman, tukilaakerin ja silmälaakerin.
entiset ilivat jo kuluneet loppuun.

....maanteillä kuljen kuin kuningas mä oisin....
Kytkimen tärinä
Jos on vanha kytkin, ainakin yksi täristäjä on kuoleentuneet tai katkenneet tasausjouset (kehän suuntaiset siinä navalla). Niitten tarkoituksena on poistaa nykäisy kytkimen sulkeutuessa.
Jos jouset kuoleutuvat, kampeaa levy vinoon, mikä ilmenee tärinänä.
Kulunut napalaakeri vauhtipyörässä tekee saman tempun.
Jos jouset kuoleutuvat, kampeaa levy vinoon, mikä ilmenee tärinänä.
Kulunut napalaakeri vauhtipyörässä tekee saman tempun.
Re: Kytkimen tärinä
Oletko varma, että vinkuja on kytkin eikä esim. laturin hihna?KentZu kirjoitti: Mikäs aiheuttaa vinkumista??
Hieman löysällä tai kiiltäväksi kulunut hihna pyrkii vonkumaan etenkin kylmästartin jälkeen, kun laturi pukkaa max-virtaa. Luistava hihna vonkasee silloinkin, kun vapaalla nostaa nopeasti kierroksia.
Yksi, mikä voisi aiheuttaa kytkimen vinkumiseen, on levyn lasittuneet pinnat (palaneet).
Pintojen lasittuminen on tyypillistä, jos "roikuttaa" liikennevaloissa kytkimen varassa tai "lepuuttaa" jalkaa ajon aikana kytkimellä: vähänkin kantava kytkin luistaa kuormitettaessa, mutta ei niin paljoa, että vielä kärähtäisi. Huonoimmassa tapauksessa myös vauhtipyörä on vaihdettava tai ainakin koneistettava!
Lasittuneet jarrutkin vonkuvat (vrt kaupunkibussit). Rumpujarrujen kengissä pitäisi hihnan etunurkkaan tehdä viiste; vähentää vonkumistaipumusta.
Vahoilla autoilla ( - 50-luku) nuo kytkimeen nojaajat polttivat painelaakerin (hiili-), mutta nykyiset kuulalaakerit sietävät sitäkin läpi auton iän.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Täälläkin täristää mutta vain kerran päivässä.
Aamun eka liikkeellelähdössä kytkin täristää mutta saman vuorokauden aikana ei kertaakaan.
Ei vaikka seuraava "startti" olisi vasta iltamyöhallä ja luulisi olevan jäähtynyt kunnolla.
Ehkä tuo olisi silti jo viisasta uusia kun ei ole tietoa huoltohistoriasta kytkimen suhteen...
Autolla veivattu jo yli 600tkm
Aamun eka liikkeellelähdössä kytkin täristää mutta saman vuorokauden aikana ei kertaakaan.
Ei vaikka seuraava "startti" olisi vasta iltamyöhallä ja luulisi olevan jäähtynyt kunnolla.
Ehkä tuo olisi silti jo viisasta uusia kun ei ole tietoa huoltohistoriasta kytkimen suhteen...
Autolla veivattu jo yli 600tkm

Eikö sinulla ole kampea?dealer kirjoitti:JormaK kirjoitti :
"Luistava hihna vonkasee silloinkin, kun vapaalla nostaa nopeasti kierroksia. "
Mites tuo tehdään MB 200 D:llä ?
Paineilmaräikällä kampiakselin pultista ?


Pitäähän autossa kampi olla! Onhan sellainen Zetorissakin, vaikka ei niin huippuvarusteltu olekaan.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Onko kenelläkään kokemusta Motonetin kytkinpaketeista? Onkohan tuo pystylamppukiisselin kytkinsatsi ihan sutta ja hukkaa? Ja kokeilijoiden määrää varmaan lisää se, että pystylampun kytkin on sama kuin 123:n kytkin 6/1978 asti.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial