Jenkkiin M-B:n tekniikka

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Humppakeke
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 03.09.2013 00:17

Jenkkiin M-B:n tekniikka

Viesti Kirjoittaja Humppakeke »

Mulle on tulossa isokokoinen (6m, 2600 kg) Cadillac 50-luvulta. Suunnitelmissa on modernisoida laite käyttöautoksi, leppoisaksi herrasmieskulkineeksi modernein mukavuuksin. Tässä vaiheessa vuorossa on vasta vaihtoehtojen haarukointi, joten nyt vain rohkeasti kommentoimaan. Mieluusti enemmän fakta- kuin fiilispohjalta.

Otetaan vertailuesimerkiksi palstalta löytyvä projekti:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=114832" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos kääntäisin homman toisinpäin, ja suunnittelisin vaikkapa W220:n sisuskalujen sijoittamista jenkkilotjaan, niin millaiset ovat suurimmat ongelmat nykytekniikan sovittamisessa vanhoihin kuoriin? Kuvittelisin pääseväni "melko helpolla", jos ottaisin valmiin luovuttaja-auton, ja "vain nostelen" paikoilleen sieltä niin suuria kokonaisuuksia kuin mahdollista. Listalla voisivat olla moottori, vaihteisto, ohjaus, kojelauta, sisustus, jarrut ja tarvittava elektroniikka, jopa turvatyynyt ja taka-akselikin. Miksi niin? Koska ei huvittaisi jokaikistä osasta metsästää ja ostella tarvikkeina erikseen ja yrittää sumplia niistä jotenkin toimiva kokonaisuus.

Joten, autoja ja Mersuja meikäläistä enemmän rassanneet, kertokaa näkemyksiänne siitä, kuinka homma kannattaisi tai ei missään tapauksessa kannattaisi hoitaa. Mitä ongelmia on luvassa, jos rahan, ajan, ihmissuhteiden ja hermojen menetystä ei lasketa.

Keskustelua viritteleviksi kysymyksiksi esimerkiksi seuraavia:
- Kuinka helppoa on pudotella auton tietokoneesta tarpeettomia asioita pois, esim. lasien lämmitykset, ajovakauden hallinta tms., ilman että mittaristo huutaa punaisenaan varoitusvaloista?
- Millaisissa komplekseissa pyörien liiketunnistimet ovat kiinni, ovatko ne helposti siirrettävissä?
- Mitä moottorivaihtoehtoja suosittelette ja mitä ette, valikoimasta V8-V12

No, eiköhän näinkin mielipuolisella ketjun avauksella yön pimeinä tunteina saada jotakin muutakin kuin epäuskoista hiljaisuutta aikaiseksi, joten enemmät jaarittelut sikseen.
hen4
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: La 10.12.2011 17:19

Re: Jenkkiin M-B:n tekniikka

Viesti Kirjoittaja hen4 »

Mun mielestä sä pilaat sen Cadillacin jos meet vaihtamaan sinne jonku euromoottorin. Häviää sen auton luonne ja idea ihan kokonaan ja etenki se jenkki V8:sin lotkotus. Eli jätä käkkylä rauhaa ja osta ennemmin se ässä käyttöautoks, nii säilyy ne ajo-ominaisuudetki joita et saa siihen käkkylään siirrettyä :D
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Jenkkiin M-B:n tekniikka

Viesti Kirjoittaja Sergey »

laitat sinne V8 CDI tekniikan automaattilatikkoineen. Tällä foorumilla on tietäjät jotka saa sen sinulle toimimaan moitteettomasti jos itse et halua panostaa älypyoleen.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Humppakeke
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 03.09.2013 00:17

Re: Jenkkiin M-B:n tekniikka

Viesti Kirjoittaja Humppakeke »

Perusteltuja ehdotuksia molemmat. Toki perinteinen jenkkitekniikka, varsinkaan vanha sellainen ei houkuta, ja samoin uusi 4 litran dieselkin tuntuu pliisulta, vaikka suoritusarvoiltaan onkin aikalailla sellaista mitä havittelisinkin. Amerikan osissa pysytteleminen ratkaisisi monta ongelmaa, mutta jenkkilästä irto-osien metsästäminen rasittaa. :) No, täytynee vielä perehtyä eri vaihtoehtojen hyviin ja huonoihin puoliin, että osaa esittää tarkemmin kohdennettuja kysymyksiä. Mutta hyvä tietää, että täältä tarvittaessa löytyy ratkaisu lähes ongelmaan kuin ongelmaan, siis Mersuja koskien. Niin, ja auto näyttää tuolta ja on varsinainen raato, joten tekniikka ja sisusta täytyy rakentaa kokonaan uudestaan joka tapauksessa, enkä sitä todellakaan aio palauttaa kaikilta osin alkuperäiseen kuosiinsa...
Viimeksi muokannut Humppakeke, La 27.03.2021 08:34. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: Jenkkiin M-B:n tekniikka

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

Joku W220 500 vois olla hyvä elimenluovuttaja. Mukava tekniikka ja varusteita niin paljon, että turhimmat saa jättää laittamatta. CAN-väylä aiheuttanee suurimmat onglmat. Johtoja menee ne*kerin kyrvän paksuinen nivaska joka puolelle. Nimimerkki "pekkovee" vois osata opastaa. Hänellä on saman tyylinen projekti menossa. Niin ja tietysti vielä tsemppi peukku :thumbup:
E350CDI&A180CDI
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2477
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Jenkkiin M-B:n tekniikka

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Nii tuosta sulle hyvä 500 tekniikka: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=138272" onclick="window.open(this.href);return false;

Sisustaankin löytyy melkein kaikki osat, vähän epäilen kyllä miten sen saa tuohon passaamaan.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3319
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Jenkkiin M-B:n tekniikka

Viesti Kirjoittaja jysi »

Jos projektia tosissaan aikoo, kannattaa hankkia ensiksi MB WIS:in kopio ja lueskella sieltä eri järjestelmien toiminnan kuvaukset (Mikä osa liittyy mihinkin toimintaan ja miten).
Suurimmat probleemat ovat ajonesto - miten saada auto käyntiin - ja voimansiirto (moottori/vaihdelaatikko/ESP/ABS) - miten päästä eteenpäin olematta vikatilassa. Lasinpyyhkijät, valot jne. kaikki muu on pikkusälää joka aiheuttaa vain vilkkuvia valoja, mutta sitä on paljon. Samat ohjausyksiköt on käytössä eri autoissa; niiden asetuksiin pystyy tekemään tarvittavia muutoksia Starilla, Starin developer-tilassa tai ei ollenkaan.
Ensituntumalta Mersusta tulisi ottaa moottori sähkölaitteineen ja ohjausyksikköineen, virtalukko ja avain, vaihdelaatikko aivoineen, ESP, ABS-pumppu+kehät+anturit, kaasupolijin, etu-SAM ja korvata loput (airbagit, rattinappulat + ohjauspylväs, ovien ohjausyksiköt, istuinten ohjaus, ilmastointi, taka-SAM...) jollain muulla. Silti tarvitaan aika paljon kikkailua jotta tuon saa toimimaan.
Humppakeke
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 03.09.2013 00:17

Re: Jenkkiin M-B:n tekniikka

Viesti Kirjoittaja Humppakeke »

Tänks, hyviä neuvoja! Oiskos kenelläkään vinkkejä kuinka saisin WIS:n käsiini? Täytyy myös vakavasti harkita yksinkertaisemmalla teknologialla etenemistä, kokemusta kun mulla autojen rassaamisesta on kuitenkin suhteellisen vähän. No, jatketaan selvittelyä.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Jenkkiin M-B:n tekniikka

Viesti Kirjoittaja pera8x »

yks vaihtoehto on myös se, että modernisoi sitä orkkis mottia sen, mitä pystyy. elikkäs jotain moottorinohjausta. nykyainasta sytkää ja ruiskua. eikös tollain saa jo jotain aikaseks? ei kait se ihan nykymoottorin veroinen silti ole, mutta varmaan aika paljon parempi, kun orkkis kaasarit ja virranjakat omine ominaisuuksineen..
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin