300 SEL kesäajokki
300 SEL kesäajokki
Tässäpä tuore tuttavuus eli kaksiovisen rinnalle tullut käyttöauto 300 SEL 1989 370tkm.
Tavoitteenani oli hankkia ehjä, mutta ei mikään museokappale 300 SEL jota kehtaa ilman omantunnontuskia käynnistellä kylmänä 2 kertaa päivässä työmatka-ajoja varten. Muutenkin nyt ajamista tulee sen verran, ja sijoittuu semmoiseen aikaan päivästä (just herättyä, just pitkän työpäivän jälkeen) että 560 SEC tuntuu liian matalalta, liian pintajäykältä, liian meluisalta, liian tehokkaalta... Lisäksi tässä vuosien varrella siihen on kiintynyt liikaa, että sitä haluaisi rassata työmatka-ajon tyylisellä jokapäiväisellä käytöllä.
Korvaajan piti olla 4-ovinen, koska 2-ovinen 126 on nyt vähän nähty. Lisäksi 4-ovisia saa taloudellisella 6-sylinterisellä moottorilla. Ajattelin että takaovista uudessa autossa voisi olla iloakin. Sedan pitää sitten olla pitkänä, koska jos sedaniin kerran mennään, niin mennään sitten ilman mitään kompromisseja. Lisäksi pitkä kori tuolla pienehköllä moottorilla on harvinainen yhdistelmä, siitä siis hieman "harrastehenkisyyttä". Mainitsemani 300 moottori kuului speksilistaan, sillä tavoitteena oli saada modernein ja taloudellisin 6-sylinterinen moottori mitä 126-koriin on saanut.
Vuoden etsinnän jälkeen se unelmakäyttis sitten löytyi ja täytti speksit puhtain paperein.
Vehicle data:
Manufacturer: MERCEDES-BENZ
Model: 4D SEDAN 300 SEL AUTOMATIC-126524319
Engine displacement: 2960 cm3
MY: 1989
Paint: 441 - Impala Metallic
Interior: 073A - Cloth, Brazil Brown
Options:
211 AUTOMATIC LIMITED SLIP DIFFERENTIAL (ASD)
260 ELIMINATION OF MODEL DESIGNATION ON REAR LID
341 ADDITIONAL LAMP [center brake light]
420 AUTOMATIC TRANSMISSION, FLOOR SHIFT [4-speed]
440 TEMPOMAT (CRUISE CONTROL)
485 SELF-LEVELLING SUSPENSIONS WITH HARDER SPRING SUSPENSION
592 GREEN HEAT-INSULATING GLASS ALL ROUND, HEATED REAR WINDOW, LAMINATED SAFETY GLASS - TINTED STRIP
606 HEADLAMP WIPER UNIT, OIL FOR REAR AXLE WITH LIMITED-SLIP DIFFERENTIAL IN CANISTERS AND CONTAINERS AND MOUNTING FOR CUSTOMS LICENSE PLATE
630 E.C.E. WARNING TRIANGLE
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
877 READING LAMP IN THE REAR
Auto on siis Ex-Enso, vuodesta 1989 vuoteen 2011 kyseisen isohkon yrityksen edustusautona. Kuljettajana eräs MB-klubin jäsen. Vuonna 2011 auto myytiin sitten toiselle klubin jäsenelle, ja nyt sitten minulle. Olen siis teknisesti ottaen auton 3. omistaja. Vielä huvittavamman tapauksesta tekee, että auto on ollut sijoitettuna Imatralle, ja sen täydellisessä huoltokirjassa on lukuisia leimoja Lappeenrannan Veholta, eli auto on tavallaan tullut "kotiin".
Suomihistoriaa ja klubihistoriaa siis riittää, mutta mikä tärkeämpää, auto on ikäisekseen ja suhteessa kilometreihinsa erittäin hyvässä kunnossa. Kyseessä on mielestäni B+ arvosanan tekniikka, A- arvosanan kori, A- arvosanan sisusta eli vain pientä sanottavaa ja tekemistä. Autoa on selvästi pidetty ja huollettu firman rahoilla eli jos ja kun noille kilometreille on osia kulahtanut, niin ne on enimmäkseen pistetty kuntoon. Tarina kertoo, että Enso-elämänsä ajan auto oli aina tallisäilytyksessä, eikä ikinä mennyt talliin ilman huolellista pesua.
Moottori nykii tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla, täytyy systemaattisesti tutkia mistä on kyse. Ideoita tällä hetkellä EHA, vj kansi ja pyörijä, yj-rele, tulpat ja tulpanjohdot. EHA:sta aloitetaan sillä sattuu olemaan yksi ehjä täällä lainassa jota voin kokeilla, kiitos asianomaiselle. Jos edellä mainitut kohteet eivät sitten auta, on tutkittava puristukset ja eihän se noilla kilometreillä yllätä, jos kone täytyy piakkoin avata. Tyhjäkäynti on muuten hyvä ja matala, kone lähtee nopeasti käyntiin ja vetää tasaisesti kautta kierrosalueen.
Perä on äänetön ja voimansiirrossa ei ole väljää. Vaihteisto vaihtaa pehmeästi, mutta valitettavasti laiskasti, eli vasta pitkällä 2000-3000 kierroksen välissä, ellei sitten ole käytännössä kokonaan kaasujalka nostettu, jolloin auto kyllä vaihtaa millä kierroksilla tahansa. Niinsanottua bowden-kaapelia pitäisi säätää mutta valitettavasti en tiedä vielä missä kyseinen säätö on 300 koneella.
Sähkölasit 4x toimii, lämmitin toimii, vakkari toimii, varoitusvalot toimii, kaiuttimet toimii, suurin osa kojelaudan ja nappuloiden valoista toimii, keskuslukitus toimii, ulkolämpömittari toimii. Ilmastointi ei toimi, takalasin lämmitin lämmittää vain ylemmän puolikkaan, kuskin penkinlämmitin lämmittää vain istuinosan, mittariston apukuskin puolisessa laidassa on valaistuksen polttimo pimeä.
Kromit ovat myös A- poislukien takapuskurin keskikromi jossa näkyy kuplaa. Ovitrimmit ja muu kirkas koristelu on vähän hiipunutta ympäri auton. Takakaarien alapuolen sisälaidoissa on vähän alkavaa ruostetta. Ovien alalaidoissa, siis vasten kynnyslistaa on myös vähän alkavaa. Täytyy nuo ottaa kiinni ruosteensyöjällä, tyydyn todennäköisesti mustaan sillä kyseiset pinnat eivät näy julkisivussa.
Penkit, hattuhylly ja kattoverhoilu ovat virheettömät. Keskikonsolissa valitettavasti parit ruuvinreiät, sillä autossa on ollut matkapuhelinvarustelu.
Autolle tehtyä sen jälkeen kun tuli minulle:
- Porkkanat keulille sekä siipiin
- Periodi-sisälämpömittari poistettu keskikonsolin nappuloiden yläriviltä. Liimajäämät lähtivät kätevästi kasviöljyllä.
- Pioneerin joulukuusiradio korvattu Becker Mexicolla, jossa valitettavasti vikoja päällä eli hakusessa virheetön Becker 753, 830, 1319 tai muu vastaava malli.
- Matkapuhelinteline poistettu keskikonsolista.
- Jalopuut hoidettu kostealla mikrokuidulla, kuten myös keskikonsoli muuten ja sisusta imuroitu.
- Ikkunat käyty läpi puhdistavalla liuoksella.
- Tasonsäädön nestesäiliö täytetty, otti 7 desiä Febi ZH-M:ää. Motonetistä kympillä. SECiin meni loput 3 dl.
- Uusi ilmanputsari merkkiä Mann, rompetorilta vitosella, kiitokset nimimerkille karra joka sen sieltä bongasi
- Konepellin apukuskin puoleinen toppari säädetty muutaman jengan verran alemmas, nyt pelti menee herkästi kiinni siltä puolelta kun ei aluksi mennyt juuri lainkaan.
- Saranat ja lukkomekanismit voideltu ompelukoneöljyllä.
Ei muuta, auto on enimmäkseen käyttökuntoinen ja pikkuvikojen korjailua ym. hifistelyä voi harrastaa sitä mukaa kun innostusta ja aikaa löytyy.
Tavoitteenani oli hankkia ehjä, mutta ei mikään museokappale 300 SEL jota kehtaa ilman omantunnontuskia käynnistellä kylmänä 2 kertaa päivässä työmatka-ajoja varten. Muutenkin nyt ajamista tulee sen verran, ja sijoittuu semmoiseen aikaan päivästä (just herättyä, just pitkän työpäivän jälkeen) että 560 SEC tuntuu liian matalalta, liian pintajäykältä, liian meluisalta, liian tehokkaalta... Lisäksi tässä vuosien varrella siihen on kiintynyt liikaa, että sitä haluaisi rassata työmatka-ajon tyylisellä jokapäiväisellä käytöllä.
Korvaajan piti olla 4-ovinen, koska 2-ovinen 126 on nyt vähän nähty. Lisäksi 4-ovisia saa taloudellisella 6-sylinterisellä moottorilla. Ajattelin että takaovista uudessa autossa voisi olla iloakin. Sedan pitää sitten olla pitkänä, koska jos sedaniin kerran mennään, niin mennään sitten ilman mitään kompromisseja. Lisäksi pitkä kori tuolla pienehköllä moottorilla on harvinainen yhdistelmä, siitä siis hieman "harrastehenkisyyttä". Mainitsemani 300 moottori kuului speksilistaan, sillä tavoitteena oli saada modernein ja taloudellisin 6-sylinterinen moottori mitä 126-koriin on saanut.
Vuoden etsinnän jälkeen se unelmakäyttis sitten löytyi ja täytti speksit puhtain paperein.
Vehicle data:
Manufacturer: MERCEDES-BENZ
Model: 4D SEDAN 300 SEL AUTOMATIC-126524319
Engine displacement: 2960 cm3
MY: 1989
Paint: 441 - Impala Metallic
Interior: 073A - Cloth, Brazil Brown
Options:
211 AUTOMATIC LIMITED SLIP DIFFERENTIAL (ASD)
260 ELIMINATION OF MODEL DESIGNATION ON REAR LID
341 ADDITIONAL LAMP [center brake light]
420 AUTOMATIC TRANSMISSION, FLOOR SHIFT [4-speed]
440 TEMPOMAT (CRUISE CONTROL)
485 SELF-LEVELLING SUSPENSIONS WITH HARDER SPRING SUSPENSION
592 GREEN HEAT-INSULATING GLASS ALL ROUND, HEATED REAR WINDOW, LAMINATED SAFETY GLASS - TINTED STRIP
606 HEADLAMP WIPER UNIT, OIL FOR REAR AXLE WITH LIMITED-SLIP DIFFERENTIAL IN CANISTERS AND CONTAINERS AND MOUNTING FOR CUSTOMS LICENSE PLATE
630 E.C.E. WARNING TRIANGLE
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
877 READING LAMP IN THE REAR
Auto on siis Ex-Enso, vuodesta 1989 vuoteen 2011 kyseisen isohkon yrityksen edustusautona. Kuljettajana eräs MB-klubin jäsen. Vuonna 2011 auto myytiin sitten toiselle klubin jäsenelle, ja nyt sitten minulle. Olen siis teknisesti ottaen auton 3. omistaja. Vielä huvittavamman tapauksesta tekee, että auto on ollut sijoitettuna Imatralle, ja sen täydellisessä huoltokirjassa on lukuisia leimoja Lappeenrannan Veholta, eli auto on tavallaan tullut "kotiin".
Suomihistoriaa ja klubihistoriaa siis riittää, mutta mikä tärkeämpää, auto on ikäisekseen ja suhteessa kilometreihinsa erittäin hyvässä kunnossa. Kyseessä on mielestäni B+ arvosanan tekniikka, A- arvosanan kori, A- arvosanan sisusta eli vain pientä sanottavaa ja tekemistä. Autoa on selvästi pidetty ja huollettu firman rahoilla eli jos ja kun noille kilometreille on osia kulahtanut, niin ne on enimmäkseen pistetty kuntoon. Tarina kertoo, että Enso-elämänsä ajan auto oli aina tallisäilytyksessä, eikä ikinä mennyt talliin ilman huolellista pesua.
Moottori nykii tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla, täytyy systemaattisesti tutkia mistä on kyse. Ideoita tällä hetkellä EHA, vj kansi ja pyörijä, yj-rele, tulpat ja tulpanjohdot. EHA:sta aloitetaan sillä sattuu olemaan yksi ehjä täällä lainassa jota voin kokeilla, kiitos asianomaiselle. Jos edellä mainitut kohteet eivät sitten auta, on tutkittava puristukset ja eihän se noilla kilometreillä yllätä, jos kone täytyy piakkoin avata. Tyhjäkäynti on muuten hyvä ja matala, kone lähtee nopeasti käyntiin ja vetää tasaisesti kautta kierrosalueen.
Perä on äänetön ja voimansiirrossa ei ole väljää. Vaihteisto vaihtaa pehmeästi, mutta valitettavasti laiskasti, eli vasta pitkällä 2000-3000 kierroksen välissä, ellei sitten ole käytännössä kokonaan kaasujalka nostettu, jolloin auto kyllä vaihtaa millä kierroksilla tahansa. Niinsanottua bowden-kaapelia pitäisi säätää mutta valitettavasti en tiedä vielä missä kyseinen säätö on 300 koneella.
Sähkölasit 4x toimii, lämmitin toimii, vakkari toimii, varoitusvalot toimii, kaiuttimet toimii, suurin osa kojelaudan ja nappuloiden valoista toimii, keskuslukitus toimii, ulkolämpömittari toimii. Ilmastointi ei toimi, takalasin lämmitin lämmittää vain ylemmän puolikkaan, kuskin penkinlämmitin lämmittää vain istuinosan, mittariston apukuskin puolisessa laidassa on valaistuksen polttimo pimeä.
Kromit ovat myös A- poislukien takapuskurin keskikromi jossa näkyy kuplaa. Ovitrimmit ja muu kirkas koristelu on vähän hiipunutta ympäri auton. Takakaarien alapuolen sisälaidoissa on vähän alkavaa ruostetta. Ovien alalaidoissa, siis vasten kynnyslistaa on myös vähän alkavaa. Täytyy nuo ottaa kiinni ruosteensyöjällä, tyydyn todennäköisesti mustaan sillä kyseiset pinnat eivät näy julkisivussa.
Penkit, hattuhylly ja kattoverhoilu ovat virheettömät. Keskikonsolissa valitettavasti parit ruuvinreiät, sillä autossa on ollut matkapuhelinvarustelu.
Autolle tehtyä sen jälkeen kun tuli minulle:
- Porkkanat keulille sekä siipiin
- Periodi-sisälämpömittari poistettu keskikonsolin nappuloiden yläriviltä. Liimajäämät lähtivät kätevästi kasviöljyllä.
- Pioneerin joulukuusiradio korvattu Becker Mexicolla, jossa valitettavasti vikoja päällä eli hakusessa virheetön Becker 753, 830, 1319 tai muu vastaava malli.
- Matkapuhelinteline poistettu keskikonsolista.
- Jalopuut hoidettu kostealla mikrokuidulla, kuten myös keskikonsoli muuten ja sisusta imuroitu.
- Ikkunat käyty läpi puhdistavalla liuoksella.
- Tasonsäädön nestesäiliö täytetty, otti 7 desiä Febi ZH-M:ää. Motonetistä kympillä. SECiin meni loput 3 dl.
- Uusi ilmanputsari merkkiä Mann, rompetorilta vitosella, kiitokset nimimerkille karra joka sen sieltä bongasi
- Konepellin apukuskin puoleinen toppari säädetty muutaman jengan verran alemmas, nyt pelti menee herkästi kiinni siltä puolelta kun ei aluksi mennyt juuri lainkaan.
- Saranat ja lukkomekanismit voideltu ompelukoneöljyllä.
Ei muuta, auto on enimmäkseen käyttökuntoinen ja pikkuvikojen korjailua ym. hifistelyä voi harrastaa sitä mukaa kun innostusta ja aikaa löytyy.
Viimeksi muokannut Juha_M117, La 09.05.2020 13:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
1981 380 SL CNR-130
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
Ex:
1989 560 SEC HYL-303
1994 E 320 Coupe OEI-850
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
Ex:
1989 560 SEC HYL-303
1994 E 320 Coupe OEI-850
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1207
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Re: 300 SEL arkiajokki
Onnittelut hienosta hankinnasta .
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Re: 300 SEL arkiajokki
Onnittelut täältäkin
Kyllä Ässä on aina Ässä, vaikka vähän vanhempanakin.
Kyllä Ässä on aina Ässä, vaikka vähän vanhempanakin.
Re: 300 SEL arkiajokki
Komia 126
Roiskeläpät tuohon niin säästyy helmat hiekkapuhallukselta talvikelissä. Muuten ne on hetkessä aivan karmeassa kunnossa.
Roiskeläpät tuohon niin säästyy helmat hiekkapuhallukselta talvikelissä. Muuten ne on hetkessä aivan karmeassa kunnossa.
Re: 300 SEL arkiajokki
Onnea vaan. Mikäs lampetti syttyy vaihdekepin etupuolella olevasta katkaisijasta?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: 300 SEL arkiajokki
Mulla löytys suhteellisen hyvä kuntoset mb-logoilla eteen ja taakse, jos tossa -80 on sama malli..? , on siisti sel,varsinki sisältä houkkuteleeMika.T kirjoitti:Komia 126
Roiskeläpät tuohon niin säästyy helmat hiekkapuhallukselta talvikelissä. Muuten ne on hetkessä aivan karmeassa kunnossa.
Merseedespents
Re: 300 SEL arkiajokki
Onnittelut; M103 on hyvä valinta, itsekin ajellut kesät / talvet tuolla omalla SE:llä yhteensä nyt reilun 60 000 km verran eikä nyt mitään kovin suuria murheita ole ollut, mitä nyt kannentiiviste meni vaihtoon kun moottorille tuli n. 400 000 km täyteen (oli odotettavissakin).
Ainoa mikä omassakin autossa harmittaa enemmänkin on nuo puuttuvat takajalkatilat, täytynee joskus hommata sitä lisää...
Ainoa mikä omassakin autossa harmittaa enemmänkin on nuo puuttuvat takajalkatilat, täytynee joskus hommata sitä lisää...
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~635 000 km (ajossa 03/13 - 01/16; 12/22 - 08/23)
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, ~ 465 000 km (ajossa 02/21 - 12/22; aiemmin vaimolla)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, ~693 000 km (ajossa 05/09 - 02/21; ajossa 05/23 alkaen)
(ex W 210, rouvalla S203 ´07)
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, ~ 465 000 km (ajossa 02/21 - 12/22; aiemmin vaimolla)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, ~693 000 km (ajossa 05/09 - 02/21; ajossa 05/23 alkaen)
(ex W 210, rouvalla S203 ´07)
Re: 300 SEL arkiajokki
Kiitosta vaan kaikille,
Nappula on selvästi jälkiasenteinen, sillä siinä on ns. pintakynnet ja muissa nappuloissa ei ole.
Tämän moottorin kohdalla taidan kuitenkin päästä "laina-ajalle", sillä sain nykivän tyhjäkäynnin häviämään tuossa sunnuntaina. Moottorissa on nyt laina-EHA kiinni ja sillä tyhjäkäynti on vapaalla silkinpehmeä ja vaihde päällä nykii huomattavasti vähemmän kuin auton mukana tulleella EHA:lla. Lisäksi viilasin vielä virranjakajan kannesta kontaktit vähän puhtaammaksi
DSC_0146 by jkohvak, on Flickr
DSC_0149 by jkohvak, on Flickr
DSC_0148 by jkohvak, on Flickr
En tiedä tarkalleen tuon vj-kannen putsauksen vaikutusta mutta eiköhän silläkin ole osansa, auto käy nyt huomattavasti paremmin valoissa ja lähtee myös herkemmin käyntiin.
Vj-kansi on muuten tosi perseestä irrottaa tommoisessa M103:ssa, sehän sijaitsee koneen ja flektin välissä eli ruuvien avaaminen on oma hommansa ja sitten jää vielä kannen pujottelu sieltä välistä, sopivasti flektin siipien välissä ujutellen, pois. On se näköjään kuitenkin mietitty niin, että sen sieltä saa käteen ilman flektin irrottamista...
Vaihteisto alkoi vaihtaa niinkuin pitää, kun silmä osui ilmanputsarin kopan irrotuksen jälkeen siihen oikeaan bowden-vaijeriin. Eli tämä
300sel_bowden_cable by jkohvak, on Flickr
Avasin eli "löysäsin" vaijeria ensin, mutta sepä ei ollutkaan oikea suunta vaan vaijeria täytyy kiristää jos haluaa höllätä vaihteiston kaasuherkkyyttä. Toimintalogiikka on siis käänteinen verrattuna M117 moottorin bowden-vaijeriin. No, parien säätötoimenpiteiden jälkeen tosiaan auto vaihtaa isompaa sisään myös vääntökiihdytyksen aikana alle 2000 kierroksessa. Eli sopii paremmin ajotyylilleni. Täytyy sanoa että vaihdot ovat nyt tosi pehmeitä ja nättejä eli aski on hienossa kunnossa.
Konehuoneesta kuvaa
DSC_0144 by jkohvak, on Flickr
Se on aika pölyinen ja kaikenlaista muutakin törkyä siellä, harkinnassa on että viettäisi vähän laatuaikaa konehuoneen parissa...
Muuten jos Timolla tai muulla on arvauksia mitä nuo irrallaan olevat liittimet ovat tuossa ns. Webastolle varatussa paikassa, eli akusta keulaan päin, niin nyt niitä sopii heittää.
Valokuvat valehtelevat, ei niissä helmoissa ole enää paljoa pelastettavissa.Mika.T kirjoitti: Roiskeläpät tuohon niin säästyy helmat hiekkapuhallukselta talvikelissä. Muuten ne on hetkessä aivan karmeassa kunnossa.
Hyvä kysymys, kyseisessä nappulassa on valo-symboli, mutta se ei operoi takalukuvaloja eikä eliminoi niitä myöskään. Mitään ei tunnu tapahtuvan siitä. Olisiko ollut jälkiasenteinen kartan lukuvalo matkustamon etuosassa istuville ihmisille, sillä keskikonsolin keskimmäisten suulakkeiden vasemmalla puolella on kaksi jälkiasenteista ruuvia, siinä olisi voinut sijaita kyseinen valo.Onnea vaan. Mikäs lampetti syttyy vaihdekepin etupuolella olevasta katkaisijasta?
Nappula on selvästi jälkiasenteinen, sillä siinä on ns. pintakynnet ja muissa nappuloissa ei ole.
Hyvä kuulla Itselläni kummittelee kieltämättä vähän "nyrkkisääntö" että mersun bensakoneet 80-luvulta pitäisi avata 300 tkm jälkeen vähintään nokkaremonttia varten, tämä toteutui ainakin tuon oman M117-moottorin kohdalla.Onnittelut; M103 on hyvä valinta, itsekin ajellut kesät / talvet tuolla omalla SE:llä yhteensä nyt reilun 60 000 km verran eikä nyt mitään kovin suuria murheita ole ollut, mitä nyt kannentiiviste meni vaihtoon kun moottorille tuli n. 400 000 km täyteen (oli odotettavissakin).
Tämän moottorin kohdalla taidan kuitenkin päästä "laina-ajalle", sillä sain nykivän tyhjäkäynnin häviämään tuossa sunnuntaina. Moottorissa on nyt laina-EHA kiinni ja sillä tyhjäkäynti on vapaalla silkinpehmeä ja vaihde päällä nykii huomattavasti vähemmän kuin auton mukana tulleella EHA:lla. Lisäksi viilasin vielä virranjakajan kannesta kontaktit vähän puhtaammaksi
DSC_0146 by jkohvak, on Flickr
DSC_0149 by jkohvak, on Flickr
DSC_0148 by jkohvak, on Flickr
En tiedä tarkalleen tuon vj-kannen putsauksen vaikutusta mutta eiköhän silläkin ole osansa, auto käy nyt huomattavasti paremmin valoissa ja lähtee myös herkemmin käyntiin.
Vj-kansi on muuten tosi perseestä irrottaa tommoisessa M103:ssa, sehän sijaitsee koneen ja flektin välissä eli ruuvien avaaminen on oma hommansa ja sitten jää vielä kannen pujottelu sieltä välistä, sopivasti flektin siipien välissä ujutellen, pois. On se näköjään kuitenkin mietitty niin, että sen sieltä saa käteen ilman flektin irrottamista...
Vaihteisto alkoi vaihtaa niinkuin pitää, kun silmä osui ilmanputsarin kopan irrotuksen jälkeen siihen oikeaan bowden-vaijeriin. Eli tämä
300sel_bowden_cable by jkohvak, on Flickr
Avasin eli "löysäsin" vaijeria ensin, mutta sepä ei ollutkaan oikea suunta vaan vaijeria täytyy kiristää jos haluaa höllätä vaihteiston kaasuherkkyyttä. Toimintalogiikka on siis käänteinen verrattuna M117 moottorin bowden-vaijeriin. No, parien säätötoimenpiteiden jälkeen tosiaan auto vaihtaa isompaa sisään myös vääntökiihdytyksen aikana alle 2000 kierroksessa. Eli sopii paremmin ajotyylilleni. Täytyy sanoa että vaihdot ovat nyt tosi pehmeitä ja nättejä eli aski on hienossa kunnossa.
Konehuoneesta kuvaa
DSC_0144 by jkohvak, on Flickr
Se on aika pölyinen ja kaikenlaista muutakin törkyä siellä, harkinnassa on että viettäisi vähän laatuaikaa konehuoneen parissa...
Muuten jos Timolla tai muulla on arvauksia mitä nuo irrallaan olevat liittimet ovat tuossa ns. Webastolle varatussa paikassa, eli akusta keulaan päin, niin nyt niitä sopii heittää.
1981 380 SL CNR-130
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
Ex:
1989 560 SEC HYL-303
1994 E 320 Coupe OEI-850
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
Ex:
1989 560 SEC HYL-303
1994 E 320 Coupe OEI-850
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
- H.E. von Kuusi
- Mersumies
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
- Paikkakunta: Åbo
Re: 300 SEL arkiajokki
Aijai komia on kun mikä! Oma M103 tekee myös tuota että liikennevaloissa seistessä pätkii hieman. Pitää koettaa noita sytkäjuttuja, siinä vähän muutenkin rojektin tynkää tässä talven yli, tallissa kun voi seisottaa.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Re: 300 SEL arkiajokki
Onpa hieno, herättää kateutta Hyvä kun löysit hieman parempi kuntoisen 126:n
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: 300 SEL arkiajokki
Ai jai kun on hieno peli,onnea hankinnalle!Tuli mieleen sellainen jos tuota käyttöpelinä käytät,hommaa jostain Shellin ensifluidia,on vaseliini valmiste jota käyttävät teräksen meri kuljetuksissa,sitä putsauksen jälkeen esim;takakaarien pokkauksiin ja muihinkin alkaviin ruoste paikkoihin ja ruosteen ennalta ehkäisyyn.Voihan tuota laimentaa rikittömällä öljyllä ja injektoida ahtaisiinkin paikkoihin lämmitettynä,pysyy hyvin ja toimii,hidastaa ruosteeen etenemistä jos on paikka joka ei vielä tarvitse hitsausta,mutta hankala muutoin korjata ruosteettomaksi....
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: 300 SEL arkiajokki
Hieno Ässä mukavilla varusteilla.
(roiskeläpät ei kuulu Ässään)
(roiskeläpät ei kuulu Ässään)
Re: 300 SEL arkiajokki
Eilen tuota katselin Itätähdessä. Sisustassa ei muuten kilometrit näy
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Re: 300 SEL arkiajokki
Paras arvaus tällä hetkellä ois, että kyseiset piuhat on minulla haarautuneet lisäpitkille, päätellen siitä että piuhat ovat varsin paksut ja maskin alareunassa on reikiä joihin voisi päätellä lisäpitkien raudan kiinnittyneen. Mutta muuta ei ole asiasta valaistunut.touhottaja kirjoitti:oliskohan tuossa mitään vastausta edelliseen
Alipainevuotoa epäilen tällä hetkellä, koska D:llä tyhjäkäynnillä kone tosiaan käy matalaa tyhjäkäyntiä ja economy-mittari näyttää noin neljäsosaa, eikä ole täysin vasemmassa laidassa.Aijai komia on kun mikä! Oma M103 tekee myös tuota että liikennevaloissa seistessä pätkii hieman. Pitää koettaa noita sytkäjuttuja, siinä vähän muutenkin rojektin tynkää tässä talven yli, tallissa kun voi seisottaa.
Kiitos täytyypä pistää korvan taakse. Ruostesuojaussuunnitelma tällä hetkellä on käydä alkavat läpi ruosteenmuuntomaalilla ja sitten käyttää auto Finikor-suojauksessa täällä, kolme mersua olen suojauttanut ja olen ollut aina lopputulokseen tyytyväinen. Tuo tehtynä voi sitten hifistellä nämä tyypilliset paikat omin ainein.Ai jai kun on hieno peli,onnea hankinnalle!Tuli mieleen sellainen jos tuota käyttöpelinä käytät,hommaa jostain Shellin ensifluidia,on vaseliini valmiste jota käyttävät teräksen meri kuljetuksissa,sitä putsauksen jälkeen esim;takakaarien pokkauksiin ja muihinkin alkaviin ruoste paikkoihin ja ruosteen ennalta ehkäisyyn.Voihan tuota laimentaa rikittömällä öljyllä ja injektoida ahtaisiinkin paikkoihin lämmitettynä,pysyy hyvin ja toimii,hidastaa ruosteeen etenemistä jos on paikka joka ei vielä tarvitse hitsausta,mutta hankala muutoin korjata ruosteettomaksi....
Ei näy, se on totta. Jopa ylituomari Timo L. huudahti penkille istuessaan, että hämmästyttävän jämäkän tuntuinen. Valitettavasti tämä oli vähiten käytetty penkki, kun ei laiskimus jaksanu kokeilla oikeanpuoleista takapenkkiä.Eilen tuota katselin Itätähdessä. Sisustassa ei muuten kilometrit näy
Kuskin penkki ei saanut ihan yhtä ilahtunutta vastaanottoa, mutta minusta sekin on ihan kohtuullisesti ryhdissään. Muuta mainitsemisen arvoista sisustassa on halkeilematon kojelauta ja myöskin jalopuut, niissä vain yksi naarmu, muuten virheettömät.
Reissu Itätähteen SEL:llä oli onnistunut, oli hauskaa kun paikalla olivat auton omistajat "kolmessa sukupolvessa". Eli alkuperäinen kuljettaja, edellinen omistaja, ja minä. Sain tapahtumassa peräti yhden hukkuneen SEL:n avaimen jälkitoimituksena, nyt siis koolla kaksi normaalia tähdellistä avainta ja ns. valet-avain. Kanta-avainta ei valitettavasti ole.
Yksi ärsyttävä ominaisuus autossa on, nimittäin bensavalo alkaa palaa liian aikaisin. Ensimmäisenä iltana auton kanssa kävin bensavalon kanssa tankilla ja sain 72 litraa menemään. Reservi on muistaakseni 9 litraa eli 81 olisi pitänyt mennä tankkauksella. Itätähden keikalla alkoi Utin kohdalla bensavalo palamaan, ajoin siis turvallisin mielin vielä Taipalsaarelle ja sieltä takaisin Lappeenrannan länsialueelle (n. 100km) ja bensamittari ei ollut vieläkään pykälässä kun kävin pumppaamassa taas 20 tankkiin.
Mittari siis näyttää aivan selvästi tankissa olevan tavaraa jäljellä kun valo alkaa palaa. Vertailun vuoksi SEC:ssä mittari menee pykälään ennen kuin valo alkaa palaa, ja tällöin reiserechner näyttää vielä yli 100km ajomatkaksi.
Venäjäntankkaajalle huono homma, jos tankille täytyy lähteä arviosta.
1981 380 SL CNR-130
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
Ex:
1989 560 SEC HYL-303
1994 E 320 Coupe OEI-850
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
Ex:
1989 560 SEC HYL-303
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: 300 SEL arkiajokki
Kannu takakonttiin ja testaamaan.
Kun vaihdoin E meseen 95 litran tankin,kokeilin miten pitkälle valon palaessa pääsee.286 km vaati ajoa että loppui .
Kun vaihdoin E meseen 95 litran tankin,kokeilin miten pitkälle valon palaessa pääsee.286 km vaati ajoa että loppui .
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Re: 300 SEL arkiajokki
Tuon ikäpolven Mersuissa (ainakin) "varatankin" tilavuus eli valon syttymishetki on arvioitu normaaliajossa n. 100 km:n siirtymää silmällä pitäen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: 300 SEL arkiajokki
Viime aikojen tapahtumia:
Monsuunisateilla kuutisen viikkoa sitten apukuskin puoleinen potero takakontissa lainehti. Otin verhoilut auki ja näkymä oli aika lohduton:
Kyseessä onneksi oli pintakerros hiekkaa, ruosteensuoja-ainetta ja muuta kuonaa. Ongelma tuli läpivientikumista jonka nänni oli tukossa, näytti siltä ettei ollut koskaan puhdistettu.
Putsauksen jälkeen potero näytti vähän paremmalta ja vesi taas pakenee poterosta kun sitä laskee sinne. Jostainhan monsuunisateilla sitä vettä oli konttiin päässyt, täytyy tutkia joskus mikä falskaa. Vaihtoehtoja ainakin ikkunan karmit, kontin tiivisteet ja takavalojen tiivisteet.
Apukuskin puoleinen mittarivalaistus otti ja korjasi itsensä, eli nyt pelaa kaikki valot mittaristossa. Mukava huomata että myös tämä 126 toimii sitä paremmin mitä enemmän sillä ajaa.
Talvikauden valmistelu on alkanut, tuli hankittua Defan töpseli, lohkolämppäri ja sisähaara.
Sisätöpselin jätin vapaaksi jalkatilaan ettei tarvinnut tehdä enää lisää reikiä sisustaan:
Lohkarin asennuksesta tuli varsin siisti.
Lohkari sijaitsee taaimmaisen pakosarjan haaran alapuolella, valitettavasti hajurakoa downpipesta lohkariin on vain n. 4cm. Pelkään että tuo virtapiuha sulaa. Onko ehdotuksia mistä saisi pienissä erissä lämpöeristettä? Motonetissä näytti saavan lämpöeristeteippiä, mutta tulee yli 10m rullassa, jolla hintaa kymppejä, kelpais mulle vaikka pääsis halvemmallakin kun kyseessä ns. turha kulu.
Talvivanteet on nyt hankittuna eli Kanaldeckel EVO:t 8x16" ET34. Edessä 5mm spacer normipultein ja takana 25mm spacer +20mm pultein.
Mielestäni W126 näyttää todella sopusuhtaiselta 16" kaivonkansilla. Juuri oikean kokoinen vanne tämän kokoiseen koriin.
Ekalla mittausvälillä 1280 km oli keskikulutus 13,5 l/100km. Tämä lukema todennäköisesti tulee nyt pienenemään, kun kone käy ja laatikko vaihtaa kunnolla, ensimmäiset "koeajot" on ajeltu ja pyörät ovat vaihtuneet halkaisijaltaan pienempiin...
Kärryssä mittarissa tällä hetkellä n. 375 000 km.
Monsuunisateilla kuutisen viikkoa sitten apukuskin puoleinen potero takakontissa lainehti. Otin verhoilut auki ja näkymä oli aika lohduton:
Kyseessä onneksi oli pintakerros hiekkaa, ruosteensuoja-ainetta ja muuta kuonaa. Ongelma tuli läpivientikumista jonka nänni oli tukossa, näytti siltä ettei ollut koskaan puhdistettu.
Putsauksen jälkeen potero näytti vähän paremmalta ja vesi taas pakenee poterosta kun sitä laskee sinne. Jostainhan monsuunisateilla sitä vettä oli konttiin päässyt, täytyy tutkia joskus mikä falskaa. Vaihtoehtoja ainakin ikkunan karmit, kontin tiivisteet ja takavalojen tiivisteet.
Apukuskin puoleinen mittarivalaistus otti ja korjasi itsensä, eli nyt pelaa kaikki valot mittaristossa. Mukava huomata että myös tämä 126 toimii sitä paremmin mitä enemmän sillä ajaa.
Talvikauden valmistelu on alkanut, tuli hankittua Defan töpseli, lohkolämppäri ja sisähaara.
Sisätöpselin jätin vapaaksi jalkatilaan ettei tarvinnut tehdä enää lisää reikiä sisustaan:
Lohkarin asennuksesta tuli varsin siisti.
Lohkari sijaitsee taaimmaisen pakosarjan haaran alapuolella, valitettavasti hajurakoa downpipesta lohkariin on vain n. 4cm. Pelkään että tuo virtapiuha sulaa. Onko ehdotuksia mistä saisi pienissä erissä lämpöeristettä? Motonetissä näytti saavan lämpöeristeteippiä, mutta tulee yli 10m rullassa, jolla hintaa kymppejä, kelpais mulle vaikka pääsis halvemmallakin kun kyseessä ns. turha kulu.
Talvivanteet on nyt hankittuna eli Kanaldeckel EVO:t 8x16" ET34. Edessä 5mm spacer normipultein ja takana 25mm spacer +20mm pultein.
Mielestäni W126 näyttää todella sopusuhtaiselta 16" kaivonkansilla. Juuri oikean kokoinen vanne tämän kokoiseen koriin.
Ekalla mittausvälillä 1280 km oli keskikulutus 13,5 l/100km. Tämä lukema todennäköisesti tulee nyt pienenemään, kun kone käy ja laatikko vaihtaa kunnolla, ensimmäiset "koeajot" on ajeltu ja pyörät ovat vaihtuneet halkaisijaltaan pienempiin...
Kärryssä mittarissa tällä hetkellä n. 375 000 km.
Viimeksi muokannut Juha_M117, La 09.05.2020 13:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1981 380 SL CNR-130
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
Ex:
1989 560 SEC HYL-303
1994 E 320 Coupe OEI-850
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
Ex:
1989 560 SEC HYL-303
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: 300 SEL arkiajokki
Komia on !
Minun mielestä kanssa, on W 126/140:sen ainut oikea vanne koko, alkuperäinen 16"...muuten menee "tuuninkin" puolelle...
Minun mielestä kanssa, on W 126/140:sen ainut oikea vanne koko, alkuperäinen 16"...muuten menee "tuuninkin" puolelle...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: 300 SEL arkiajokki
Tuosta kysymästäsi lohkarin lämpöeristeestä.
Ainakin W124 300 Turbodieselille Defan määräysten mukaan pitää laittaa lämpöeriste, joka on juuri siihen hommaan tehty; heidän oma tuotteensa siis. Pitää ostaa osaksi lämmitin+johtopakettia, jotta takuu olisi voimassa. Sopisikohan se tuohon? Se on sellainen muistaakseni reilu 10cm pitkä suojasukka ja sille mukana tulee pari kuparilankaa, joilla se kiristetään paikalleen.
Ainakin W124 300 Turbodieselille Defan määräysten mukaan pitää laittaa lämpöeriste, joka on juuri siihen hommaan tehty; heidän oma tuotteensa siis. Pitää ostaa osaksi lämmitin+johtopakettia, jotta takuu olisi voimassa. Sopisikohan se tuohon? Se on sellainen muistaakseni reilu 10cm pitkä suojasukka ja sille mukana tulee pari kuparilankaa, joilla se kiristetään paikalleen.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: 300 SEL arkiajokki
Kuulostaa erinomaiselta ratkaisulta mutta saiskohan semmosta sukkaa muualta kuin Defalta...? Esim Biltema, Motonet, Puuilo, Etola, mitä näitä nyt on.
1981 380 SL CNR-130
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
Ex:
1989 560 SEC HYL-303
1994 E 320 Coupe OEI-850
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
Ex:
1989 560 SEC HYL-303
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: 300 SEL arkiajokki
Sen omani ostin Motonetista, ja se oli semmoinen orkkis-Defa-juttu. En suoraan löytänyt nyt sitä heidän nettikaupastaan, enkä tarkkaan muista hintaa, mutta jotenkin mielessä kummittelee sellainen ~13€ lukema, ettei se mikään mahdottoman kallis ollut, vaikkakin varmasti kate on kyllä myyjän kannalta kovasti kohdallaan, kun tuommoisen valmistuskustannuksia miettii...Juha_M117 kirjoitti:Kuulostaa erinomaiselta ratkaisulta mutta saiskohan semmosta sukkaa muualta kuin Defalta...? Esim Biltema, Motonet, Puuilo, Etola, mitä näitä nyt on.
Muita vaihtoehtoja ei tullut selvitellyksi silloin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: 300 SEL arkiajokki
Nuita sukkia on tullut laiteltua itekkin uusien Subarujen lämmittimen liittimien suojaksi, menee juuri pakosarjan ja lohkonvälistä lämmitin/johtoNozki kirjoitti:Tuosta kysymästäsi lohkarin lämpöeristeestä.
Ainakin W124 300 Turbodieselille Defan määräysten mukaan pitää laittaa lämpöeriste, joka on juuri siihen hommaan tehty; heidän oma tuotteensa siis. Pitää ostaa osaksi lämmitin+johtopakettia, jotta takuu olisi voimassa. Sopisikohan se tuohon? Se on sellainen muistaakseni reilu 10cm pitkä suojasukka ja sille mukana tulee pari kuparilankaa, joilla se kiristetään paikalleen.
Re: 300 SEL arkiajokki
Klubin foorumilta spottasin...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 300 SEL arkiajokki
Tuossa mallissa on turhan tiheä perävälitys ( n. 3.4). Satasen vauhdissa kierroksia n. 3000 r/min.
Jos vaihtasit harvemman perän ( esim. 2,47), niin kulutus putoaisi parilla litralla (per 100 km).
Jos vaihtasit harvemman perän ( esim. 2,47), niin kulutus putoaisi parilla litralla (per 100 km).
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Re: 300 SEL arkiajokki
Tuolla esitteessä se näkyy 3,46. Ei varmaan vaikuta 2 litraa kulutukseen pidemmällä välityksellä oleva perä. Tarkkaan optimoitu nuo välitykset mersullaRise kirjoitti:Tuossa mallissa on turhan tiheä perävälitys ( n. 3.4). Satasen vauhdissa kierroksia n. 3000 r/min.
Jos vaihtasit harvemman perän ( esim. 2,47), niin kulutus putoaisi parilla litralla (per 100 km).
100 km/h tai 80 km/h ajelee niin kierrokset on hyvässä kohtaa. Vanha M103 ei kuitenkaan ole mikään vääntö kone.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Re: 300 SEL arkiajokki
Kun 126 esiteltiin, niin 380:ssä perävälitys oli 3,27 (muistaakseni) ja 500:ssa 2,82.
Vuonna 1981 välityksekset muutettiin 8-koneisissa: 380; 2,47 ja 500; 2,22.
Kuutosessa pysyi samana, myös faceliftin jälkeen.
380:ssa kulutukset muuttuivat: 18,8->14,2/ 13,3->10,8/ 11,1->8,7 (Kaup./120/90).
Minulla on ollut aikaisemmin 2 kpl 280 ja yksi 380:n (vm. 84).
Matka-ajossa pienimmät kulutukset olivat 380:llä.
MB olisi voinut muuttaa kutosten välitykset esim. 3,07 ...2,82...2,65. Ja hyvin olisi toiminut.
Edustusautojen ei tarvitse raketteja olla.
Nykyiseen 260 E:hen olen vaihtanut 3,27:n tilalle 2,65. Hyvin toimii.
Kiihtyvyys huononi vain alkukiihdytyksessä, ehkä välillä 0 - 30 km/t.
Muilla nopeksilla kiihd. vaihteisto pitää pienempää vaihdetta kuin aikaisemmin -> kiihtyvyys pysyy samana.
Satasen vauhdissa kierrokset putosivat n. 2900 -> n. 2350 r/min.
Kumpi on tärkeämpi, kiihtyvyys vai taloudellisuus?
Kun vaihteita on riittävästi (6 tai enemmän), niin tuota asiaa ei tarvitse miettiä.
Vanteista 10 pistettä. Minusta nuo on parhaimman näköiset MB:n alkuperäisvanteet.
Vuonna 1981 välityksekset muutettiin 8-koneisissa: 380; 2,47 ja 500; 2,22.
Kuutosessa pysyi samana, myös faceliftin jälkeen.
380:ssa kulutukset muuttuivat: 18,8->14,2/ 13,3->10,8/ 11,1->8,7 (Kaup./120/90).
Minulla on ollut aikaisemmin 2 kpl 280 ja yksi 380:n (vm. 84).
Matka-ajossa pienimmät kulutukset olivat 380:llä.
MB olisi voinut muuttaa kutosten välitykset esim. 3,07 ...2,82...2,65. Ja hyvin olisi toiminut.
Edustusautojen ei tarvitse raketteja olla.
Nykyiseen 260 E:hen olen vaihtanut 3,27:n tilalle 2,65. Hyvin toimii.
Kiihtyvyys huononi vain alkukiihdytyksessä, ehkä välillä 0 - 30 km/t.
Muilla nopeksilla kiihd. vaihteisto pitää pienempää vaihdetta kuin aikaisemmin -> kiihtyvyys pysyy samana.
Satasen vauhdissa kierrokset putosivat n. 2900 -> n. 2350 r/min.
Kumpi on tärkeämpi, kiihtyvyys vai taloudellisuus?
Kun vaihteita on riittävästi (6 tai enemmän), niin tuota asiaa ei tarvitse miettiä.
Vanteista 10 pistettä. Minusta nuo on parhaimman näköiset MB:n alkuperäisvanteet.
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Re: 300 SEL arkiajokki
Noissa vanhemmissa "tavis"mersuissa on järjestään kaikissa aivan liian hitaat perävälitykset.
Vasta nyt CDI aikakaudella on saatu välityksiä järkevämpään suuntaa. eli ~2000rpm/100kmh. Monessa voisi olla vieläkin harvempaa välitystä.
Vasta nyt CDI aikakaudella on saatu välityksiä järkevämpään suuntaa. eli ~2000rpm/100kmh. Monessa voisi olla vieläkin harvempaa välitystä.
Re: 300 SEL arkiajokki
Hieno auto ja kunto. Olli A ollut tämän kuskina on toiminut Ensolla? Jos näin on, niin uskallan sanoa että olet tehnyt hyvät kaupat. Olli on nimittäin vimpan päälle mersumies
1.1.1958 hyväksyessään autoverolain eduskunta ilmoitti ”edellyttävänsä, että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva ja että verosta pyritään luopumaan etenkin halvemman hintaluokan ajoneuvojen osalta heti, kun valtiontalous antaa siihen mahdollisuuden”.