Ihmettelin hihnan kiristintä siitä näyttäisi puuttuvan osia siitä mötikän MB*103 202 11 40 ja kiinnitysrauta MB* 104 202 00 40 välistä Haynesin kirjan mukaan siinä pitäisi olla yksi prikka joka käy mötikän akselin hammastukseen ja ulkokehällä on sakara jossa on tappi. Tuota mötikkä on joskus korjttu hihnapyörän kiinnityksen kohdalta. Tuon puuttuvan osan takia kiristin ei toimi. Olisin vailla tuotta prikkaa tai onko kellään tätä systeemiä ylimääräisenä myytävänä?
Teimpä tuon prikan 3 mm alumiinilevystä joka käy hammastukseen ja reunan taivutin mötikän rullan jalan koloon ja hihnan kiristys onnistui. Nyt ihme tyttää mitä tekemistä tuolla iskarilla on systeemissä eihän se liiku, kun kuusiokolo on kiristetty säädön jälkeen kiinni? Vai puuttuuko tästä systeemistä jotain muuta tuolta mötikän sisältä?
Jos nyt kun olet sen hihnan kiristänyt vedät siitä hihnasta niin antaako se kiristin periksi vai onko se yhtäpuuta? Sen kuuluisi antaa periksi ja sitä varten siinä on se iskari joka vaimentaa niitä tärinöitä sun muita... se kuusiokoloruuvi lukitsee sen kiristimen siihen perussäätö asentoon ettei se kuorma ole sillä säätöruuvilla...
Joustoa on sen minkä hihna joustaa. Silläpä kyselin puuttuko tuolta alumiini mötikästä jotain sisältä? Mötikkän pultinreijistä ei näkynyt kuin noin 30 -40 halkaisijaltaan ja 50 - 60 pitkä tyhjä tila. Kun mötikän säätöruuvin päästä pyöritti jakarilla se pöyri hitaasti kumpaankin suuntaan. Tuota mötikkää on jossain aikoinaan sepitetty hihnan rullan kierre on hajonnut ja osaa on työstetty.
No hyvä juttu palataan asiaan huomenna. En tiedä onko tuo mötikkä jonka numero on tuolla aloituksessa alkuperäinen vai sovitettu särkyneen tilalle?
Joissain kaaviokuvissa näkyy olevan jousi tuossa systeemissä. Minulla ei ole mitään jousta tai sen kiinnitys paikkaa näkyvisssä ylhäältä päin katsottaessa.
Hei ! Palstalaiset Hyvää Joulua teille kaikille! Hihnan kiristin murhe jatkuu alkoi taas löystymään hihna ihmeellisesti. Olisko teillä mitään tietoa miten tuon pitäisi toimia? Kiristimen 14 mm holkkipulttia kierretäessä ei tapahdu mitään kiristymistä. Olen löysännyt sen kuusiokolo lukitus ruuvin ensin ja sitten kiertänyt kiristintä ei löysty eikä kiristy. Mistähän löytäsi hyvän hajoitus kuvan tuosta kiristin systeemistä? Olisko kellään valokuvaa tuosta kiristimestä paikoillaan koneen kupeessa ?
Hei! Löysin kuvan hakusanalla Googlesta: MB W 124 320 E -93 hihnankiristin. Sieltä edelleen kuvat aiheesta MB W 124 320 E hihnankiristin
Kolmas kuva yläriviltä näyttää, että minulta puuttuu ainakin hajoituskuvan mukaan osa 44. Onkohan kellään tuota osaa joutavana?
No nyt se selvisi mötikän sisällä on kumijousi vulkanoituna alumiinmötikän ja keskiholkin välille. Se vulkanointi oli pettänyt keskiholkista irti siinä toimimattomuuden syy. Kiristimen voi korjata väliaikaisesti muutamalla sen toiminnan kierretangolla kiristettäväksi, se 14 mm holkkimutteri jolla ehjä kiristin löysätään hihnan vaihtoa varten.
Kiristimen etupäässä oleviin hammastuksiin ( osoitin prikan ) tilalle tehdään metalli prikka josta lähtee kieleke hihnarulla suuntaan ja sen pää taivutetaan "alas" mötikän koloon ja katsotaan sopiva asento kierretangon kiinnikkeelle ,että se työntää kiristintä kireälle ja prikka hitsataan muutamasta kohdasta hammastukseen kiinni. Sen jälkeen se asennetaan paikalleen ja kiristetään hihna holkki mutterilla ja kiristetään kiristimen keski pultti kiinni. Toivottavasti saitte selvää miten väliaikainen korjaus voidaan tehdä?
Oletteko tilanneet osia tuosta firmasta nimeltä Skruvat siellä kiristin maksaa tarvikeosa 115 €.