s211 ilmastointi ongelma + muuta..

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
qrko
Sisäänajossa
Sisäänajossa

s211 ilmastointi ongelma + muuta..

Viesti Kirjoittaja qrko »

moros!

Auto -03 211 270 avantgarde farkku. Ensimmäinen mersu vuoden ollut nyt talossa, joten muutamia avoimia kysymyksia on ja laitoin kaikki samaan ettei postaa koko foorumia täyteen. Pahoitteluni jo näin etukäteen tekstin pituudesta :)

Ilmastointi toimii aluksi moitteettomasti mutta vähän ajan kuluttua takapenkin suuttimista alkaa puhaltamaan niin kuumaa kuin mahdollista vaikka säädetty esim. 17 asteeseen tai vaikka LO asentoon. Edessä ilmastointi toimii aivan moitteettomasti ja puhaltaa kylmää. Takana on diginäytöt lämmönsäädölle eli ilmastointia taidetaan kutsua kaksialue ilmastoinniksi.. Mistähän lähtis vikaa ettimään vai onko vastaus star? :shock: Ilmastoinnin huoltoa en tiedä milloin on viimeksi tehty, mutta oletan ettei vika sillä ainakaan korjaannu koska eteen puhaltaa kuiten viileää. Tällöinhän jos vika siinä olisi niin taakse pitäisi puhaltaa haaleaa eikä kuumaa? Tuskalliseksihan tämä tilanne tekee sen että kyynärnoja hohkaa miltei appelsiininä ja taakse lapselle ja vielä taaksemmaksi koiralle ei saa riittävästi viileää helteellä.

no toinen juttu.

Etupyörien sisäreunat kuluu aika huomattavan nopeasti, n. 4tkm ja miltei sliksit :thumbup: Renkaina 235/40 R18 ja 265/35 R18. Nelipyöräsuuntaus tehty samalla kun uuden satsin renkaita alkukesästä laitoin. Onko tyyppivika, johtuuko rengastuksesta vai suunnattu persiilleen? Sen mitä suuntauslappua katoin niin camber kulmat ei ollu ohjearvoissa, mut voiko tuo noin nopeaa syödä renkaan? Vähän epäilen . Pitäshän nyt pyörät tehdasmadalletulle a-garde alustalle saaha suunnattua ainakin näin maalaisjärjellä ajateltuna :) Talvirenkailla 225/55 R16 ei mitään ongelmaa, mut ne onkin tehdaskokoiset tai ainakin hyvin lähellä sitä.

kolomas homma.

Xenonit alkaa olla aika tehottomat ja pitäs päivittää nykypäivään vai tuleeko se siitä miksikään? :P Jos ette nyt tähän mennessä ole vielä ajatusta torpannu ja tähän alan, niin minkähänlainen homma vaihtaa ite uudet killuttimet keulalle ja mitä tulee ottaa huomioon? Jännitettähän sielä ainakin riittää :) Onnistuuko jos ihan näin esimerkkinä vaikkapa motonetistä löydän vastaavat polttimot niin käykö noin vaan paikalleen liittimien yms puolesta? Vai täytyykö tässä asiassa marmoritiskin puoleen kääntyä? Umpioiden lasit ovat tietysti tässä ajan saatossa ottaneet jo vähän itteensä mutta ei ne mielestäni vielä ihan toivottomat ole..

kiitos ja anteeksi :D
tempera1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: s211 ilmastointi ongelma + muuta..

Viesti Kirjoittaja tempera1 »

Jos ammattiliike tekee ohjauskulmien säädön niin ei pitäisi kuluttaa rengasta. Ilmastointi ei kuulu mun tietopiiriin.
Xenon polttimot alkavat himmetä ajanmittaan jo kahden vuoden kuluttua. Tänään saa polttimoita n 50€ kpl. Mitään kiinalaisia halpiksia ei kannata ostaa. Esim mulla on polttimo D2R 35W. Sulla on muistaakseni D2S. Kannattaa ohjekirjasta tarkistaa kumpi se on.. Sinun autosta en tiedä kuinka paljon siellä on tilaa mutta esim mulla saa lasinpesusäiliön nostettua pois tieltä. Ensin vedetään töpseli irti lampusta. Sitten tarvitan Torx ruuvari lyhyellä varrella. Kokoa en nyt muista. Siellä on 3 Torx ruuvia mitkä löysätään että saa topparin käännettyä pois. Sitten polttimo pois ja pitää katsoa miten päin se on siellä että saa uuden samalla lailla. Siellä on taas merkitkin. Sitten ruuvataan toppari kiinni ja töpseli paikalleen niin se on siinä. Auton avaimet kannattaa pitää taskussa tai lähtee henki jos menee sinne rassaamaan auton käydessä valot päällä. Huom tämä on mun automalliin E 320 Cdi Avantgarde. vm 2000. Alla on Xenonpolttimo. Umpioita voi kiillottaa kuten itse tein tollasella aineella. Toiset hankaa niitä erittäin hienolla vesihiontapaperilla.
Vasemmanpuoleinen on mun autosta eli D2R 35W. Oikeanpuoleinen on D2S. Tosiaan kannattaa tarkistaa ohjekirjasta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mopo Mobylette
Mopo Vasama sport
MB 250 D 1995
Chevrolet Lumina 1996
MB E 320 Cdi 2000.
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

Voisko servomoottori olla jumissa? Ainakin autoja joissa on Dual nappula niin joskus ollut semmoisia että hantin puolelle puhaltaa kuumaa mutta kuskin puolelle puhaltaa kylmää, Servomoottori vaihdettu niin tullut kuntoon, Servo kääntää kanavan läppää tuleeko kuumaa vai sitten kylmää, En tiedä mitä kautta nuo on ohjattu tuonne taakse mutta jos kylmää puhaltaa eteen niin en usko että ilmastoinnin puolella vikaa, jos on liikaa tai liian vähän kylmäainetta niin ilmastointi ei lyö päälle.
qrko
Sisäänajossa
Sisäänajossa

MarkusJVainio kirjoitti:Voisko servomoottori olla jumissa? Ainakin autoja joissa on Dual nappula niin joskus ollut semmoisia että hantin puolelle puhaltaa kuumaa mutta kuskin puolelle puhaltaa kylmää, Servomoottori vaihdettu niin tullut kuntoon, Servo kääntää kanavan läppää tuleeko kuumaa vai sitten kylmää, En tiedä mitä kautta nuo on ohjattu tuonne taakse mutta jos kylmää puhaltaa eteen niin en usko että ilmastoinnin puolella vikaa, jos on liikaa tai liian vähän kylmäainetta niin ilmastointi ei lyö päälle.
Se kuiten alussa puhaltaa viileää taakse mutta hetken kuluttua ( 5-10min) heittää sen kuumalle niin tuo servo jumi homma vähän mietityttää? Itellä tuli mieleen joku anturi vika joka haistelee takalämpötilaa ja antaa väärää infoa boxille? Taidan ettiä star:n käyttäjän, ehkäpä sillä sais selvyyttä. Ja talvihan tuo kyllä on kohta jo tulossa :D
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

No siinä tapauksessa vois olla anturi paskanen tai rikki.
antran1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja antran1 »

Mulla on 4-alueilmastointi, ja en tiedä onko 2-alueilmastoinnissakin taakse lämpötilanäytöt, mutta tässä kuitenkin viestiketju ilmastointiasi koskevaan kysymykseen:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=105869" onclick="window.open(this.href);return false;
W164 ML 420 CDI
qrko
Sisäänajossa
Sisäänajossa

tempera1 kirjoitti:Jos ammattiliike tekee ohjauskulmien säädön niin ei pitäisi kuluttaa rengasta. Ilmastointi ei kuulu mun tietopiiriin.
Xenon polttimot alkavat himmetä ajanmittaan jo kahden vuoden kuluttua. Tänään saa polttimoita n 50€ kpl. Mitään kiinalaisia halpiksia ei kannata ostaa. Esim mulla on polttimo D2R 35W. Sulla on muistaakseni D2S. Kannattaa ohjekirjasta tarkistaa kumpi se on.. Sinun autosta en tiedä kuinka paljon siellä on tilaa mutta esim mulla saa lasinpesusäiliön nostettua pois tieltä. Ensin vedetään töpseli irti lampusta. Sitten tarvitan Torx ruuvari lyhyellä varrella. Kokoa en nyt muista. Siellä on 3 Torx ruuvia mitkä löysätään että saa topparin käännettyä pois. Sitten polttimo pois ja pitää katsoa miten päin se on siellä että saa uuden samalla lailla. Siellä on taas merkitkin. Sitten ruuvataan toppari kiinni ja töpseli paikalleen niin se on siinä. Auton avaimet kannattaa pitää taskussa tai lähtee henki jos menee sinne rassaamaan auton käydessä valot päällä. Huom tämä on mun automalliin E 320 Cdi Avantgarde. vm 2000. Alla on Xenonpolttimo. Umpioita voi kiillottaa kuten itse tein tollasella aineella. Toiset hankaa niitä erittäin hienolla vesihiontapaperilla.
Vasemmanpuoleinen on mun autosta eli D2R 35W. Oikeanpuoleinen on D2S. Tosiaan kannattaa tarkistaa ohjekirjasta.
jeb kiitti vinkeistä! :thumbup: On noiden jälkiasennussarjojen kanssa tullu oltua mut alkuperäistä ei ikinä oo tarvinnu vaihtaa. Pitää tässä alkaa touhuilee ennen syksyn pimeitä!
qrko
Sisäänajossa
Sisäänajossa

antran1 kirjoitti:Mulla on 4-alueilmastointi, ja en tiedä onko 2-alueilmastoinnissakin taakse lämpötilanäytöt, mutta tässä kuitenkin viestiketju ilmastointiasi koskevaan kysymykseen:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=105869" onclick="window.open(this.href);return false;

jeb nelialuetta tarkoitinkin! :D kiitos linkistä, pitääpä alkaa remontin korjaukseen :)
JanneN
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja JanneN »

Terve,

Ilmastointiin, vaihda 4-tie vesiventtiili. Se liittyy vissiin lämmityslaitteeseen tarkemmin ottaen. Itellä oli sama vika ja just vaihdoin ja ongelma poistui. Voisin lyödä vetoa, että se on sullakin ongelma. Netistä löytyy hyvät kuvat homman suoritukseen. Hae täältä foorumilta W211 ilmastoinnin ongelma ja sieltä linkki olikohan nyt benzworld vai mikä, mutta loistavat ohjeet joku jaksanu tehdä hyvillä kuvilla.

Renkaiden kanssa mulla sama ongelma. Kun perus nelipyöräsuuntaukseen vie auton niin ei ne muuta kun mittaa arvot ja säätää aurauskulmaa. Camber-ja kaster-kulmien säädöt jää tekemättä, koska niitäkin voi säätää, mutta vaatii enemmän vaivaa. Siellä on camperia varten alatukivarren sisempi kiinnityskohta jossa säätövarat kaiketi kaks asentoa tai koloa pultille. Kasterit vastaavanlaisesti, mutta erikohdasta olikohan nyt sitte ylätukivarresta. Ketkä tietää paremmin niin toivottavasti täsmentää. Ite kattelin just omasta että säätäis, mutta sitte totesin että pitää mielellään saada nosturille ja annoin olla toistaseks. Mutta sama ongelma kun sulla. Mulla taitaa olla hiukan madallettu oma, joten siitä varmaan aiheutuu liika camber-kulma. Ennemmin laitan sinne oikeat jouset mitkä kuuluu avangardeen alkuperäsenä, niin uskon camberit ja muutkin geometria asettuvan raja-arvojen väliin. Nyt on edessä -1 aste 43min ja -1 aste 37, ohjearvo -1 aste 29min maximi ja -49min minimi. Takana molemmissa karvan verran yli -2 astetta. Joten ihan rajoilla ollaan ja samat oireet kun sulla. Tietysti voi ne jouset olla itellä ja myös sulla hiukan kouleentunutkin vanhuuttaan ja sen takia ajokorkeus hiukan madaltunut?
juippi_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja juippi_ »

riippuu myös paljon rengasmerkistä ja ilmanpaineista jos tosiaan camperia ei ole paljoa ja kuluu sisältä. Mulla reippaasti madallettu Eemeli ja uritetut camper pultit vaihdettu mutta silti camperia aivan liikaa joten tilaukseen meni D2 säädettävä alusta jossa ylälautasessa camper säätö, niin helpottaa. Ilmastoinnin kanssa oli sama ongelma ja vaihdoin ton vesiventtiilin, ja helpotti
Ensimmäistä mersua viedään, tiedä kuinka pitkälle jalostetaan
qrko
Sisäänajossa
Sisäänajossa

ok! kiitti vinkistä molemmille. Täytyy KL:tä käydä hakee yksi tuommoinen. Ei ainakaan kuulosta kalliilta osalta :) joo tosiaan, renkaathan ei ole mistään kalleimmasta päästä, ei edes siitä keskikohdalta niin voi tieten siinäkin osa syy olla mut epäilenpä ettei ne nyt 4000 km jälkeen pitäs vielä sliksit sisäreunoista olla... tietysti eri osien summa voi sitten aiheuttaa kaiken tuon. mut siis camberia ja casteriako saa säädettyä ilman eri pultteja vai oonko ymmärtäny oikein?
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Jos tuo on airmatic niin kannattaisi käydä starin piuhan päässä ja katsoa mitä nuo korkeuden säätö arvot näyttää, jos on pahasti madallettu niin syö renkaita
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
qrko
Sisäänajossa
Sisäänajossa

ei tässä nyt niin rahamiehiä olla :P rautajouset edessä ja pussit takana. Kaikki vaihdettu bilsteinin vastaaviin. Tilalle vaihdetut bilsteinit eteen oli himpun lyhemmät (jostakin syystä vaikka alkuperäistä vastaavat piti olla) kun piti jousia puristaa hieman lisää kasaan, että saa paikalleen. Ei kylläkään näkyvää eroa juurikaan joten en usko että tuolla pitäs vielä mitään vaikutusta asiaan olla, eikä varmasti olekaan. Madallussatsit asia erikseen.
Vastaa Viestiin