Pihalla seisoo vm. 2001 otsikon mukainen ajokki, joka kokee minun aikana ensimmäisen talven. Tässä mietinkin "uuden" auton omistajana, että minkälaisia asioita kannattaa ottaa huomioon Marsun valmistelussa talven liukkaille lähinnä Webaston suhteen?
Kerran olen pöhäyttänyt vuonna 2010 asennetun Weben tulille ja näytti toimivan mallikkaasti. Ainoana askarruttavana asiana on se, että kauanko akku (100Ah - ei tietoa milloin vaihdettu) mahtaa kestää lämmitystä 1) moottori- ja 2) sisätilalämmityksen osalta? Kannattaako asennella akunlämmittimiä, latureita, ynnä muuta? Talvella olisi tarkoitus ajaa lähes päivittäin työmatka-ajoa aamuisin ja iltapäivisin suuntaansa 40 kilometriä. Entä onko em. ajokissa mahdollista mitata akun jännitettä ohjaamosta käsin ajotietokoneen kautta?
Kyllä tuo akku kestää kunnossa ollessaan käyttää webastoa ja puhaltimia vaikka kuinka kauan. Kaverin volkkarissakin akku varmaan joku 50-60ah ja hyvin pelaa webasto. Työmatkakin näyttää olevan sen verran pitkä että akku lataantuu kyllä. Ei näy akun jännitetta ajotietokoneelta, mutta kun akku ja kaikki muukin kunnossa nii ei tarvi mitään kikkailuja
arska10 kirjoitti:Itte oon laittanut tuohon omaan kulkineeseen cetckin ylläpito laturin kovilla pakkasilla jos on paljon pätkä ajoa niin lataan kerran viikossa
Mitenkä nuo akkulaturit käytännössä pelaa? Jääny sellanen kuva, että kerran kirpasee ja kovaa hinnan suhteen...?
Tuossa eksyin bittiavaruuden ihmeelliseen maailmaan ja löysin http://www.ctek.com/fi/fi" onclick="window.open(this.href);return false; . Taitanee olla samaa tuoteperhettä.
Nuo CTEKit voi asentaa 'kiinteästi', toki ovat monikäyttöisiä jos laittaa niin että saa suht helposti rapsaistua irti. Hinta korreloi amppeerimäärän kanssa, ja ampeeritunneista taas voi laskea kauanko pitää laturia pitää päällä että esim puolityhjän akun saa täyteen. Sitten toinen vaihtoehto kiinteään asennukseen ja suoraan sopii lohkolämmittimen piuha http://www.defa.com/fi/automotive/warmu ... rkit_1204/" onclick="window.open(this.href);return false; , tuosta on isompikin malli olemassa. Noita voi pitää aina silloin tällöin yöt 'roikassa' niin pysyy akku täynnä, ne haistaa akun varaustilaa ja pienentää automaagisesti latausta.
Ei sitä webaa nyt miten sattuu voi päällä pitää (oma teho muutama kymmenen wattia, mutta auton puhallin imee kans), kyllä ne akun tyhjää aika nopeestikin (luokkaa tunneissa jossei nopeemmin), joissain malleissa saa kyllä asetettua jänniterajan missä weba sammuu ja ei tyhjää akkua kokonaan. Nyrkkisääntö akun lataukseen on että yhtä monta minuuttia ajoa kuin on pidetty päällä (talvella kovilla pakkasilla akku latautuu hitosti hitaammin ajossakin).
Mulla oli joskus tiputettuna 10,5V:iin (enhän mä tiedä mitä akun todellinen jännite silloin on), ja vaikeesti pyöritti mutta neljännellä (!) startilla lähti...
Itse asensin webaston kaveriksi defan 1210 akkulaturin ja remucin ohjauksen. Remucin kautta näkee akun jännitteen onlinenä ja voi asettaa jänniterajan jolloin webasto sammuu tai ei käynnisty. Eli sellaiset viritykset minulla... Ja etenkin remuciiin olen erittäin tyytyväinen
Eikös ton webaston tarkoitus ole se , että autoa ei tarvitse laittaa piuhaan kiinni ? Jos pitää laittaa akkulautaukseen sen takia , että voi käyttää kotipihassa webastoa , niin ehkä olette kuulleet sähköisestä sisätilalämmittimestä ?
Webaston kanssa pitää olla sellainen akku , jossa on riittävästi käynnistystehoa/tehoa muutenkin .
sportsman kirjoitti:Eikös ton webaston tarkoitus ole se , että autoa ei tarvitse laittaa piuhaan kiinni ? Jos pitää laittaa akkulautaukseen sen takia , että voi käyttää kotipihassa webastoa , niin ehkä olette kuulleet sähköisestä sisätilalämmittimestä ?
Webaston kanssa pitää olla sellainen akku , jossa on riittävästi käynnistystehoa/tehoa muutenkin .
Joo näinhän se menee, mutta tuo webasto toimii myös lisälämmitimenä jotta saadaan mootorin lämpö ylös mahdollisimman pian. Jos ajat sellaista pätkä ajoa niin weba käy koko ajan ja syö akkua sen takia kannatta ladata joskus
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Niin ja ei kaikilla ole mahdollisuutta saada autoa piuhaan esim työpaikan luona... molemmathan lämmitystavat olis se paras, tuohon defaan kun saa lohkonkin kiinni, lämpiää ja lataa akkua yhtäaikaa.