S210 320cdi -00, pitkäkattoisen korjaustalkoot

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
dille81
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 08.06.2013 21:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

S210 320cdi -00, pitkäkattoisen korjaustalkoot

Viesti Kirjoittaja dille81 »

Entinen w210 320cdi sai väistyä tän pitkäkattosen tieltä perheenlisäyksen takia. Eli pakko vaihto oli tehtävä, kun sedanissa ei enää kuljetuskapasiteetti yksinkertaisesti riittänyt. Talkoita oli siis tiedossa, kaikki samat mitä edelliseen oli jo laitettu.. Huoh..

Nohevana poikana vaihdoin entisen kultamussukan tähän nykyiseen rööperin ex-tyttötaksiin. Kaikki tuntui aluksi olevan suunnilleen kohdallaan, mitä nyt pientä välystä oli takapäässä. Kotimatka kaupanteosta sujui vielä hymyillen. Hymy kyllä hyytyi parin päivän jalkeen, kun auto meni ensimmäisen kerran vikatilaan. Kierrokset ei noussu yli 2000 ja savutus oli melkoista. Vika poistui hetkeksi aina kun käytti virtoja pois. Ajettavuus oli kans ihan kauhea, välillä tuntui ettei kaksi kaistaa riitä.

Takapäässä ei onneksi ollut kuin väljä narinahela, vaikka luulin iskarin poikineen. Siitä selvittiin siis vähällä. Moottorin vikatilaa etsittiin ja kaikkea pientä on löytynytkin. Alipainevuotoja parit kappaleet, tukkeutunut ilmasuodatin, vuotava ahtimen ja pakosarjan liitos, ahtoputkien liitoksissa vuotoja, öljyllä kyllästetty imuilman lämpöanturi, vuotava egr-venttiili, muutama vuotava o-rengas polttoainelinjassa ja cooleri halki. Eli kaikkea pientä iltapuuhastelua..

Kaikki nuo on jo korjattu, egr tukittu ja cooleri vaihdettu uuteen kiinalaiseen. Ecu kävi Tuikun hellässä hoidossa ja palasi entistä ehompana omalle paikalleen, kiitos siitä asianomaiselle. Vikalistalla olis enää kyb-venttiilin vaihto vaihteistoon, se ilmeisesti tykkää elää omaa elämäänsä.
Ruma mutta kiltti
Avatar
dille81
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 08.06.2013 21:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: S210 320cdi -00, pitkäkattoisen korjaustalkoot

Viesti Kirjoittaja dille81 »

Laitetaas nuhrunen kuva likasesta autosta..


Kuva
Ruma mutta kiltti
Avatar
dille81
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 08.06.2013 21:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: S210 320cdi -00, pitkäkattoisen korjaustalkoot

Viesti Kirjoittaja dille81 »

Päivitelläänpä tätäkin...

Naapurifoorumilla jo kyselinkin jo apuja. Eli ongelma on se, että ahdot puuttuu karvan alle 3000rpm:n asti. Siitä eteenpäin auto vetää kunnolla, ja ahdotkin nousevat pyydettyyn lukemaan. Savua ei tule oikeastaan milloinkaan. Ja vikakoodit on puhdas nolla, star:lla katsottu eilen.

Autosta siis jo korjattu:
-ahtoputkistoon uudet o-renkaat ja uusi cooleri
-katalysaattorit puhdistettu
-kaikki imupuolen osat pesty ja putsattu, myös imusarja putsattu
-egr tulpattu ja poistettu ohjelmasta, venttiilirunko puhdistettu liasta
-ilmamassamittari vaihdettu
-map vaihdettu
-imuilman lämpöanturi vaihdettu
-ecu tuikutettu
-polttoainelinjat uusittu
-suuttimet kunnossa, korjaus kaikissa alle 1,0 mm3
-ahdin ollut irti, ei välyksiä, läpät toimii, vipu ei jumita

Loppuu itsellä ymmärrys. Osaisko joku edes näyttää suuntaa mistä etsiä?
Ruma mutta kiltti
jampe88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: La 19.07.2008 14:24
Paikkakunta: Nokia

Re: S210 320cdi -00, pitkäkattoisen korjaustalkoot

Viesti Kirjoittaja jampe88 »

Onko sulla imusarjan läpät viä kiinni? Voisko ne häiritä heräämistä..?

Onko ahtimella ja syöttöpumpulla kuinka ajokilometrejä takana?
Avatar
dille81
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 08.06.2013 21:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: S210 320cdi -00, pitkäkattoisen korjaustalkoot

Viesti Kirjoittaja dille81 »

Vika löytyi ahtimesta, sen koko vnt-paletti oli irronnut pakopesästä. Säätövipu liikutti sitä koko systeemiä, eikä pelkästään siipiä. Vika nyt korjattu ja ahdot nousee pyydettyyn. Imusarjan läpät on mekaanisesti lukittu auki asentoon. Korkeapainepumppu on mietittyttäny itseäkin, mutta rail-paine pysyy kumminkin sallituissa rajoissa, niin ei kai siinä vielä vikaa ole..

Nollasin vaihdelaatikon muistin, niin toiminta parani huomattavasti. Nyt laatikko hyödyntää paremmin alavääntöä.
Ruma mutta kiltti
Avatar
dille81
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 08.06.2013 21:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: S210 320cdi -00, pitkäkattoisen korjaustalkoot

Viesti Kirjoittaja dille81 »

Vaihdelaatikon huolto tuli sit tehtyä tuossa päivänä eräänä. Vaihtolistalla oli öljyt, tiiviste, suodatin, kyb-venttiili, solenoidien o-renkaat ja se pistokkeen pohja.. Homma alko paisua heti kun hokasin pistokkeen olevan täynnä öljyä ja joku oli sen vanhan pohjan vääntäny todella tiukkaan kiinni. Pois se kumminki lähti ja laatikko saatiin auki. Tarvittavat osat vaihtoon ja kasaus. Sit ihmettelemään ohjainboxia, joka oli öljyn peitossa. Sille kuivatus ja takas kiinni. Keajolla laatikko vikatilaan. Liittimien ja boxin tarkastus, öljymäärän tarkistus, vikakoodien nollaus ja uudestaan koeajoon, ja vikatila päälle. Alko hieman ketuttaa.. :evil:

Ei muuta kun laatikon pohja uudelleen auki ja ihmettelemään mitä oli taas tullu tehtyä. Kaikki näytti olevan kunnossa, piti ottaa sähkömittari käteen ja ruveta mittailemaan johdinlevyä. Sieltä löytyi sitten hyvin piilossa oleva vika.. Pistoketulpan pohja oli päässyt kääntymään siten että kaksi pinniä oli yhdessä ja yksi kokonaan poikki. Ilmeisesti se pistokepohja oli niin tiukkaan kierretty että se pyörähti pulttia aukaistessa, koska laatikko toimi ennen remonttia kumminkin miltei normaalisti.

Eli ei muuta kun soitto KL:ään ja uusi osa tilaukseen. Sain vielä osalle kyydin samana päivänä, kun porukkaa oli tulossa Tuurista kotiin jykylän kautta. Homma kasaan ja taas toimii. Ja mitä tästä opimme.. Noh tietenkin sen että kannattaa käydä Tuurissa, voi samalla auttaa kaveria kun sen mersu on taaaas hajalla :D
Ruma mutta kiltti
Vastaa Viestiin