STAR vs. muut ammattitesterit (esim. Bosch)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
alffis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 08.01.2006 21:45
Paikkakunta: Espoo

STAR vs. muut ammattitesterit (esim. Bosch)

Viesti Kirjoittaja alffis »

Morjens,

Useammassakin topikissa on esitetty vian hakemisen yhteydessä, onko vikakoodit luettu STARilla vai jollakin hölynpöly-testerillä. Meillä on täällä forumilla varmasti käyttäjiä, jotka ovat käyttäneet sekä STARia että muita ammattilaisen käsiin tarkoitettuja testereitä. Voidaanko faktan pohjalta sanoa, että esim. Boschin korjaamotyökaluksi tarkoitettu testeri ei löydä esim. kaikkia moottorinohjauksen vikoja?

Itselläni on kokemusta eräästä (en tunne mallia) Boschin työkalusta, jolla pystyi tekemään erinäisiä moottorinohjauksen, valojen ja muiden laitteiden säätöjä, muttei kuitenkaan kokemusta STARista. Kokemukseni mukaan ilman STARiakin pystyy tekemään jos jonkinmoisia säätöjä, karuin kokemus oli sylinteritesti, jossa yksi sylinteri kerrallaan jätettiin syöttämättä. V6:kin käy aika epätasaisesti tuolloin.. :D

Ymmärrän, että STARilla pystytään tekemään kyselyjä järjestelmiin, joista perus-testeri ei ymmärrä mitään (navi, suuttimien säädöt tms.). Peruskysymys on, voiko autoon tässä järjestelmämielessä jäädä perustavaa laatua olevia vikoja, jos esim. riippumattomalla korjaamolla tehty huolto ja vikakoodien luku on tehty tällaisella yleismallisella testerillä?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: STAR vs. muut ammattitesterit (esim. Bosch)

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

alffis kirjoitti:Morjens,

Useammassakin topikissa on esitetty vian hakemisen yhteydessä, onko vikakoodit luettu STARilla vai jollakin hölynpöly-testerillä. Meillä on täällä forumilla varmasti käyttäjiä, jotka ovat käyttäneet sekä STARia että muita ammattilaisen käsiin tarkoitettuja testereitä. Voidaanko faktan pohjalta sanoa, että esim. Boschin korjaamotyökaluksi tarkoitettu testeri ei löydä esim. kaikkia moottorinohjauksen vikoja?

Itselläni on kokemusta eräästä (en tunne mallia) Boschin työkalusta, jolla pystyi tekemään erinäisiä moottorinohjauksen, valojen ja muiden laitteiden säätöjä, muttei kuitenkaan kokemusta STARista. Kokemukseni mukaan ilman STARiakin pystyy tekemään jos jonkinmoisia säätöjä, karuin kokemus oli sylinteritesti, jossa yksi sylinteri kerrallaan jätettiin syöttämättä. V6:kin käy aika epätasaisesti tuolloin.. :D

Ymmärrän, että STARilla pystytään tekemään kyselyjä järjestelmiin, joista perus-testeri ei ymmärrä mitään (navi, suuttimien säädöt tms.). Peruskysymys on, voiko autoon tässä järjestelmämielessä jäädä perustavaa laatua olevia vikoja, jos esim. riippumattomalla korjaamolla tehty huolto ja vikakoodien luku on tehty tällaisella yleismallisella testerillä?
Molempia jonkin verran... ja vielä muutamaa muutakin käytänyt,
Tästä on joskus aikoja sitten ollut paljonkin juttua
(ja en kyllä millän suostu uskomaan että noita
yleis testeritä käyttäis enimäkseen ei ammati taitoiset)
siitä huolimatta aina vaan tulee yleis testerilä testajua autoja mistä ei ole vikkaa löytynyt
vaika vika suorastaan "hyppää silmille" *:rila tutkituna,

jos on tarkoitus tutkia/vikoja hakea/korjat/asetuksia muutella
mersuista niin siihen ei ole kyllä mitään *:riin verratavaa,
yleistestrien yksi isoimpia "kiusoja" on että monesti jos eivät jotain tunista oikeen "kesivät" sitten jotain omiaan
minkä paikansa pitäävyys pitää sitten varmistaa aina jotenkin tai sitten antavat osille/järjestelmille jotani semoisa nimiä mitä ei ko
autossa ole ja taas pitää jotenkin varmistaa onko vai ei ja miksi näytää vaikka ei ole

on myös käynnyt niin että tutkitavasa autossa ei ole alkujaankaan jotain anturia ja silti yleis testeri näytää jotain arvoa
autossa ole ja taas pitää jotenkin varmistaa onko vai ei ja miksi näytää vaikka ei ole "peilaako" jotain ei valvona piirisä olevaa vikaa sitä kautta, onko järjestelmässä joku vika mikä saa auton systeemin "näkemään" olematoman anturin arvoja

yksikään vähänkään kunnolinen korjaaja ei voi jättää niitä tarkistamatta
ja siihen taas kuluu aina jonkin verran aikaa
(eli yleensä rahaa ja hups yleis testerin käytö
ei olekaan enään niin halpaa... vaikka lähtö olis halvempi)

Oma lukunsan ovat turhaan vaihdetu osat kun testeri
näytää mitä sattuu kun ei jotain systeemiä tunnista oikeen

voi jäädä perustavaa laatua olevia vikoja(ei sen takia että olisi riipumaton korjaamo)

syy miksi yleensä kysytään(tai ainkin omalla kohdalla) onko testatu millä testerillä on se että voisi edes jotenkin arvioida onko kerrotut vika koodit/niiten selitys tekstit luotettavuudeltan autosta löytyviä vai sama jos olisivat lotto konela arvottu

asia mikä välillä mietitytää :roll:
että miksi mersua pitäis testa jollain muulla
kuin siihen homman parhiten sopivalla työkalulla eli *:rila
(ei kai ura kantaista ruuviakaan avata ristikärkisellä ruuvi meiselillä
"vaikka monesti sillä reunalla sen jotenkin kyllä saisi auki" niin kyllä se yllensä avataan talttakärkisellä)
niitähän on vähän joka puolella kuten oikean mallisia ruuvimeiseleitäkin,
takakonteissa, kuustenalla, pihoilla, navetoissa, katoksissa, talleissa, halleissa,
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: STAR vs. muut ammattitesterit (esim. Bosch)

Viesti Kirjoittaja xr »

no jos talossa ei ole muutakuin mersuja ja mersu lokollakin hankittuja kalsareita on varastossa seuraavaksi viideksikymmeneksi vuodeksi niin staari se silloin pitää olla sehän on selvä :D

jos ei niitä kalsonkia ole varastossa ja ei tarvi tehdä mersuun mitään ohjainlaitteen päivityksiä muutakuin lukea vikakoodeja niin esim. autocom käy siihen varsin hyvin varsinkin jos talossa on muunkin merkisiä kulkineita
jos tuolla autocom testerillä ei saa mesen motista vikaa selville niin se on osaamattomuutta, starinkin kanssa tulee usein tuo ammattitaidon puute vastaan kun vika on kinkkinen pitää osata lukea sitä livedataa ja tietää mitä sen pitäisi olla
aika kattavasti bosch/autocom lukee muitakin auton ohjainlaitteita kyllä niillä tavan tallaaja pärjää
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18277
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: STAR vs. muut ammattitesterit (esim. Bosch)

Viesti Kirjoittaja dealer »

alffis kirjoitti:Meillä on täällä forumilla varmasti käyttäjiä, jotka ovat käyttäneet sekä STARia että muita ammattilaisen käsiin tarkoitettuja testereitä. Voidaanko faktan pohjalta sanoa, että esim. Boschin korjaamotyökaluksi tarkoitettu testeri ei löydä esim. kaikkia moottorinohjauksen vikoja?................... Peruskysymys on, voiko autoon tässä järjestelmämielessä jäädä perustavaa laatua olevia vikoja, jos esim. riippumattomalla korjaamolla tehty huolto ja vikakoodien luku on tehty tällaisella yleismallisella testerillä?
Käytän Staria ja Boschia molempia.
Kummallakin voi mielestäni lukea esim. moottorinohjauksen vikakoodit yhtä hyvin, eli listassa on yhtä monta vikaa...
Sen jälkeen, kun aletaan selvittää mikä vioista on se varsinainen syyllinen ja mikä osa pitää vaihtaa ongelman korjaamiseksi, Star on omaa luokkaansa.
CDI203 kirjoitti:jos on tarkoitus tutkia/vikoja hakea/korjat/asetuksia muutella
mersuista niin siihen ei ole kyllä mitään *:riin verratavaa,
.............
asia mikä välillä mietitytää :roll:
että miksi mersua pitäis testa jollain muulla
kuin siihen homman parhiten sopivalla työkalulla eli *:rila
Näin !
wiimax.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: STAR vs. muut ammattitesterit (esim. Bosch)

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

xr kirjoitti:no jos talossa ei ole muutakuin mersuja ja mersu lokollakin hankittuja kalsareita on varastossa seuraavaksi viideksikymmeneksi vuodeksi niin staari se silloin pitää olla sehän on selvä :D

jos ei niitä kalsonkia ole varastossa ja ei tarvi tehdä mersuun mitään ohjainlaitteen päivityksiä muutakuin lukea vikakoodeja niin esim. autocom käy siihen varsin hyvin varsinkin jos talossa on muunkin merkisiä kulkineita
jos tuolla autocom testerillä ei saa mesen motista vikaa selville niin se on osaamattomuutta, starinkin kanssa tulee usein tuo ammattitaidon puute vastaan kun vika on kinkkinen pitää osata lukea sitä livedataa ja tietää mitä sen pitäisi olla
aika kattavasti bosch/autocom lukee muitakin auton ohjainlaitteita kyllä niillä tavan tallaaja pärjää

Mersuihin vastailin :)
ja oikeestaan muitenkin autojen(onko muitaakin olemassa :) )
kohdalla
on sama juttu merkki kohtainen testeri
yleensä paras ratkaisu
esim hojotin, patonkeihin, kolnks konsernin kulkimiin
niihin tarkoitettu työkalu on yleensä niihin sopivin
itsellä myös käytetävissä autocom ja muutama muukin

Tätä tulee vastaan sitten valitettavan paljon
(oikeestaan niin paljon että ei meinaa suostua uskomaan todeksi)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin