W124 kysymyksiä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
eiffel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 14.07.2013 09:56

W124 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja eiffel »

Tulipa hankittua viimeisiä S124 E300D aut.vuodelta 1996, uitettu joskus 10 vuotta sitten, ok varustein on sportline, ilmastointi, ASD, Webasto(ei toimi?), parin päivän tutkailujen jälkeen alkaa kuitenkin kysymyksiä heräilemään noviisin mieleen...

1. Hehkun valo ei syty startatessa, syttyy hetkeksi kun auto on käynnistynyt, ilmeisesti kaikki hehkut vaihtoon?

2. Sulakeboksin edessä releistä A valkoinen nakuttaa koko ajan kun auton etuovet kiinni, kun releen irroittaa ei toimi sähköikkunat, takapenkin alta boksista otettu D-liitin irti releen ollessa paikoillaan - ei toimi lasit, uusi rele hankittava?

3. Mistä tietää onko autossa ajonesto? Kauko-ohjattu keskulukko on mutta entäs ajonesto? Hehkutkin ainakin motonetin mukaan erilaiset jos on ajonesto?

4. Automaatti vaihtaa jysähtäen isommalle, öljyjä ei vaihdettu varmaan koskaan, tarkoitus vaihtaa ensitilassa, mutta onko tuon laatikon säätö tehtävissä kotikonstein pehmeämmin vaihtavaksi?

5. Onko mahdollista että lasinpesurin pumppu vuotaa rungosta ulospäin? Itse säiliö tuntuu tiiviiltä ja säiliön ja pumpun liitoksesta ei tunnu vuotavan.
S124 E300TDA-96
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Hehkut vaihtoon tai mittaa mitkä on rikki ja ne.
Automaatti säätää alipaineen mukaan vaihdon terävyyden eli tutki onko letku irti tai hapertunut.
on tullut vastaan vuotava pesupumpun runko...vikka yleisin syy on tiiviste kuoren ja pumpun välissä...saa veholta tai kl-varaosat.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
W210CDi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 30.09.2012 22:18
Paikkakunta: Sahalahti

Re: W124 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja W210CDi »

eiffel kirjoitti:Tulipa hankittua viimeisiä S124 E300D aut.vuodelta 1996, uitettu joskus 10 vuotta sitten, ok varustein on sportline, ilmastointi, ASD, Webasto(ei toimi?), parin päivän tutkailujen jälkeen alkaa kuitenkin kysymyksiä heräilemään noviisin mieleen...

3. Mistä tietää onko autossa ajonesto? Kauko-ohjattu keskulukko on mutta entäs ajonesto? Hehkutkin ainakin motonetin mukaan erilaiset jos on ajonesto?
Taisi -95 ylöspäin tulla ajonesto pakolliseksi, eli melko luultavasti on ajonesto.
S210 220CDi Classic -02
ex W124 220E -93
kaarik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 373
Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Viesti:

Re: W124 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kaarik »

3. Mistä tietää onko autossa ajonesto? Kauko-ohjattu keskulukko on mutta entäs ajonesto? Hehkutkin ainakin motonetin mukaan erilaiset jos on ajonesto?
Onko konsolissa nappi liittyen tähän?
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3992
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nozki »

kaarik kirjoitti:
3. Mistä tietää onko autossa ajonesto? Kauko-ohjattu keskulukko on mutta entäs ajonesto? Hehkutkin ainakin motonetin mukaan erilaiset jos on ajonesto?
Onko konsolissa nappi liittyen tähän?
Mitä nappia tarkoitat? Kauko-ohjatulla keskuslukolla on nappulansa siellä vaihdekepin suunnalla ja jos on varashälytin, niin sen merkkivalo on painonapin näköisessä osassa kiinni samassa rivissä esim. hätävilkkukatkaisijan kanssa, mutta pitäisikö ajonestolla vielä olla joku omansa? Niin joo, poishinaussuojalla on kanssa oma nappulansa samassa rivissä viimeksi mainitun kanssa, jos semmoinen löytyy, mutta ei sekään liene sama asia kuin ajonestolaite - vai onko?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nozki kirjoitti:
kaarik kirjoitti:
3. Mistä tietää onko autossa ajonesto? Kauko-ohjattu keskulukko on mutta entäs ajonesto? Hehkutkin ainakin motonetin mukaan erilaiset jos on ajonesto?
Onko konsolissa nappi liittyen tähän?
Mitä nappia tarkoitat? Kauko-ohjatulla keskuslukolla on nappulansa siellä vaihdekepin suunnalla ja jos on varashälytin, niin sen merkkivalo on painonapin näköisessä osassa kiinni samassa rivissä esim. hätävilkkukatkaisijan kanssa, mutta pitäisikö ajonestolla vielä olla joku omansa? Niin joo, poishinaussuojalla on kanssa oma nappulansa samassa rivissä viimeksi mainitun kanssa, jos semmoinen löytyy, mutta ei sekään liene sama asia kuin ajonestolaite - vai onko?
Voiskos ton ajoneston kokeila silleen et väätää avaimella ovet lukoon --> punainen valo alkaa vilkkua siinä muitten painonappien rivissä olevassa "napissa" Taka ikkuna kun on auki niin avaa ovet sisäkahvasta --> kun koittaa käynnistää niin hehku toimii mut auto ei käynnisty avaimesta (ei starttimoottori pyörähdä) ja se punainen valo vilkkuu sykäyksissä Jos järjestelmään on kytketty töötti niin sekin alkaa ulvomaan kun ovet aukaisee sisäkahvasta?

E niin ja ajonesto vapautuu kun kax kertaa vetää avaimella ovet lukkoon ja auki Tälleen toimii mulla tossa yhdessä lankussa mut on 94 eli voi olla jo päivittynytkin toi järjestelmä älykkäämpään
kaarik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 373
Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Viesti:

Re: W124 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kaarik »

Mitä nappia tarkoitat?
Se on sellainen keinuvipu jossa on led indikaattori. Kaikki muutkin funktionapit on samassa rivissä.
En ole itsekään varma, mutta tod. näk. tähän varkaudenestoon on yhdistetty käynnistyksenesto. Ed kirjoittaja antoi vinkkejä
sen testaamisesta.
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: W124 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja blackslide »

Pissapojasta sen verran

Omissa on pissapojan nesteet ollu aika jytkyä tavaraa ja höyrystyneet mäkeen.. ihan muutamissa viikoissa...
Kyllä se höyrystyskierukka sen nesteen pitää lämpimänä, mutta sille voisi olla melkein oma termostaatti :)
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

eiffel kirjoitti:
3. Mistä tietää onko autossa ajonesto? Kauko-ohjattu keskulukko on mutta entäs ajonesto? Hehkutkin ainakin motonetin mukaan erilaiset jos on ajonesto?

4. Automaatti vaihtaa jysähtäen isommalle, öljyjä ei vaihdettu varmaan koskaan, tarkoitus vaihtaa ensitilassa, mutta onko tuon laatikon säätö tehtävissä kotikonstein pehmeämmin vaihtavaksi?
Ei kai ajonesto sentään hehkuihin vaikuta :shock: Niin tuossa ylempänä jo sanottiin tuosta laatikon alipaineesta ja putket löydät syöttöpumpun kyljestä. Siinä on se säädin josta lähtee 3 putkea. Yks on alipaineen tulo, yks on pelkkä "huohotin" ja yks menee laatikolle. Kato että kaikki putket on ehjät ja kiinni. Jos näin on niin käännä sitä säädintä varovasti vähäsen vastapäivään. Pitää löysätä ylä- ja alapuolelta pultti. Sitten kokeilet täyskaasukiihdytyksellä ettei vaihdot luista missään vaiheessa (eli kierrokset ei saa nousta vaihteiden vaihtuessa).
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1160
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Ajonesto mallisissa erilainen liitin hehkujen päässä, pään pystyy vaihtamaan vanhoista hehkuidta jos sattuu väärät tulemaan.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
eiffel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 14.07.2013 09:56

Re: W124 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja eiffel »

Ajonestoa tutkailin ja kun ovet sulki säätimestä ja avasi ovet avaimella, lähti käyntiin aivan normaalisti, eli ei ilmeisesti ole ajonestoa, Trafi väittää sen tulleen pakolliseksi vasta 1998...No ainakin on yksi rikkoutuva turhake vähemmän.
S124 E300TDA-96
Avatar
W210CDi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 30.09.2012 22:18
Paikkakunta: Sahalahti

Re: W124 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja W210CDi »

eiffel kirjoitti:Ajonestoa tutkailin ja kun ovet sulki säätimestä ja avasi ovet avaimella, lähti käyntiin aivan normaalisti, eli ei ilmeisesti ole ajonestoa, Trafi väittää sen tulleen pakolliseksi vasta 1998...No ainakin on yksi rikkoutuva turhake vähemmän.
Kyllä avaimellakin avatessa pitää ajoneston lähteä pois päältä. Vanhoissa ilmeisesti toteutettu erilailla, koska niiden avaimessa ei ole sirua. Eli, jos jollain konstilla saa ovesta lukon auki, ajonesto menee pois päältä. Omassa W124 -93 220E olen asian myös todennut. Minulla on tehdas-asenteinen hälytin, ja olen myös kokeillut, että siinä on ajonestokin. Sisällä istuessa kakella ovet lukkoon, niin eipä starttaa lainkaan, virta menee kyllä päälle, ei muuta.
S210 220CDi Classic -02
ex W124 220E -93
eiffel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 14.07.2013 09:56

Re: W124 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja eiffel »

W210CDi kirjoitti:
eiffel kirjoitti:Ajonestoa tutkailin ja kun ovet sulki säätimestä ja avasi ovet avaimella, lähti käyntiin aivan normaalisti, eli ei ilmeisesti ole ajonestoa, Trafi väittää sen tulleen pakolliseksi vasta 1998...No ainakin on yksi rikkoutuva turhake vähemmän.
Kyllä avaimellakin avatessa pitää ajoneston lähteä pois päältä. Vanhoissa ilmeisesti toteutettu erilailla, koska niiden avaimessa ei ole sirua. Eli, jos jollain konstilla saa ovesta lukon auki, ajonesto menee pois päältä. Omassa W124 -93 220E olen asian myös todennut. Minulla on tehdas-asenteinen hälytin, ja olen myös kokeillut, että siinä on ajonestokin. Sisällä istuessa kakella ovet lukkoon, niin eipä starttaa lainkaan, virta menee kyllä päälle, ei muuta.

OK. Täytyy kokeilla vielä illalla startata lukossa olevaa autoa avoinaisen ikkunan kautta ja tutkia kuinka käy...
S124 E300TDA-96
eiffel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 14.07.2013 09:56

Re: W124 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja eiffel »

Pissapojan moottori vaihdettu ei vuoda enään. Lasien rele tuli korjauksesta (20,00), paikalleen ja kaikki toimii taas ok.
S124 E300TDA-96
Lestrange
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 24.09.2009 16:54

Re: W124 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

Mulla S124 250TD -95.

Kuskin ovesta ja takaluukusta löytyy infrapunasilmä, mutta vänkärin ovesta normaali lukko.

Jos avaa ovet pois lukosta napista painamalla ja starttaat niin auto lähtee käyntiin.

Jos avaa vänkärin ovesta avaimella ovet pois lukosta ja yrittää startata niin virrat kyllä menee päälle, mutta kone ei starttaa.

Siinä vaiheessa ei auta muu kuin mennä pihalle, käyttä ir:llä ovet lukossa ja aukaista uudelleen niin saadaan taas auto käyntiin.
eiffel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 14.07.2013 09:56

Re: W124 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja eiffel »

Eilen tuli vaihdettua hehkut, paitsi viimonen öljynsuodattimen vieressä, pari kertaa naukaisi kierteet ja sitten loppui uskallus kääntää enempää, olisko kansi jo jäähtynyt tms. mutta jäi vaihtamatta tiukkuuden takia, tutkitaan toisen kerran sitä...Imusarjan ja venttiilikopan väliset huohotin putket sai osumaa hehkujen vaihdossa, täytyy etsiä uusia tilalle.

Öljyt tuli vaihdettua ja todettu että ei enää ikinä m-filterin suodatinta, öljynsuodin oli sentin kapeampi kuin vanha mann ja löpön suodattimessa sama juttu...

Öljynpainemittari heittää itsensä heti virrat saatuaan 3bar, pitäisi vielä tutkia mikä vaivaa, jossain ölynsuodattimen jalan vierestä pitäisi ilm. löytyä, laatikon ja perän öljyt parin viikon päästä vaihtoon, laatikon vaihtoon olikin jossain jo ohje,tarviiko erikoistyökaluja? Hehkujen vaihdossa piti käydä kahteen kertaan etsimässä sopivia kaluja, jotta saisi homman onnistumaan...
S124 E300TDA-96
Vastaa Viestiin