3 pönttöä???

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
TeMe190E
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 17.01.2011 02:20
Paikkakunta: Vieremä

3 pönttöä???

Viesti Kirjoittaja TeMe190E »

Tyhmiä taas kyselen täällä!!

Miks pitää olla kolme erilaista pönttöä autossa! ja siihen tulenkin nyt et voinko ottaa ruisku mersusta yhden ensimmäisen pöntön pois? se kun vuotaa nyt niin laittaisin siihen vaan suoran putken?! et vaikuttaaks eka pönttö jotenkin ruiskuun?? Et otanko vai en pois sen ensimmäisen pöntön!
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: 3 pönttöä???

Viesti Kirjoittaja blackslide »

No,

Villi veikkaus olisi että, eka pönttö on katalysaattori.
Ne kaksi seuraavaa on äänenvaimentimia.'

Katalysaattorin kun poistaa niin voipi katsastus-setä sanoa rumasti.

Riippuu toki vuosimallista ja siitä kuka mitä joskus sinne on asennellut,
sehän voi olla vaikka varpusen pönttö.

Omalla kohdallani ei mennyt edes vaimeasti mörisevä diisseli läpi katsastuksesta,
puuttui takimmainen vaimennin. Eivät suostuneet edes melumittaria ottamaan esiin,
kuulemma pitää autossa olla kaksi vaimenninta. Tarkkoja ne on tuolla asemalla.
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
TeMe190E
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 17.01.2011 02:20
Paikkakunta: Vieremä

Re: 3 pönttöä???

Viesti Kirjoittaja TeMe190E »

No, niin se on eka pönttö on sitten katti! vaan hankala sitten on se ottaa pois! :( kerta kohta olis katsastus edessä muutenkin! pitikö alkaa tilaamaan se etuputki ekalla pöntöllä oleva! :)
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: 3 pönttöä???

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Otsikon mukaisesti ilmoittaudun kolmanneksi.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
270w210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ti 14.08.2012 14:06

Re: 3 pönttöä???

Viesti Kirjoittaja 270w210 »

Laita tarvikekatti n:100€ jos se kerran vuotaa tahi hitsaa kuntoon. Kaks vaimenninta täälläkin päin vaaditaan.
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: 3 pönttöä???

Viesti Kirjoittaja simoks »

Mulla on 2 tyhjää kattia vaan putkessa ja ei muuta, murisee just sopivasti mut ei liian äänekäs. Meni läpi kyllä leimalla komeesti! Tosin diisseli kyseessä.
W210 E320cdi
200ceereeii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ti 20.03.2012 17:04

Re: 3 pönttöä???

Viesti Kirjoittaja 200ceereeii »

Siis voiko riissellistä poistaa katin (siis tyhjätä sen) ilman ettei katsastuksessa siitä mainita? Hyöty?
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3818
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 3 pönttöä???

Viesti Kirjoittaja Nozki »

200ceereeii kirjoitti:Siis voiko riissellistä poistaa katin (siis tyhjätä sen) ilman ettei katsastuksessa siitä mainita? Hyöty?
Voi, kunhan se näyttää päälle päin siltä, että on normaalikuntoinen. Vähäpäästöiseksi merkityssä bensavehkeessä tietääkseni ei onnistu.

Hyöty: putkistossa kaasut liikkuvat paremmin. Eritoten hyötyä tulee silloin, jos katalysaattori on siinä dieselautossa noen tukkima, ja sellaistahan usein ennen pitkää voi dieselin katalysaattorille tapahtua. Siinä kohdassa on aika paljon halvempaa hävittää sen vanhan katin sisukset kuin hankkia uusi ehjä tilalle, vaikka eihän sitä virallisesti saa mennä poistamaan.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
TeMe190E
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 17.01.2011 02:20
Paikkakunta: Vieremä

Re: 3 pönttöä???

Viesti Kirjoittaja TeMe190E »

Ei kellään olis etuputkea jossa olis katti paikallaan ylimääräisenä tallin nurkissa ja haluis siitä eroon??
200ceereeii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ti 20.03.2012 17:04

Re: 3 pönttöä???

Viesti Kirjoittaja 200ceereeii »

Eli olisiko katin tyhjennykseen ainut vaihtoehto rälläköidä katti irti ja tyhjätä päistä?Sitten liitoksilla taas kiinni.

Miten olette toimineet?
TeMe190E
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 17.01.2011 02:20
Paikkakunta: Vieremä

Re: 3 pönttöä???

Viesti Kirjoittaja TeMe190E »

Tossapa joutessani irroitun ekaputkiston irti niin rälläköin sen katin auki niin eipä sielä ollutkaan mitään katti sisuksia enää!! huomenna hitsaan siihen vaan suoran putken kun toi muhvi on niin haperoa jo!
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: 3 pönttöä???

Viesti Kirjoittaja simoks »

200ceereeii kirjoitti:Eli olisiko katin tyhjennykseen ainut vaihtoehto rälläköidä katti irti ja tyhjätä päistä?Sitten liitoksilla taas kiinni.

Miten olette toimineet?
Vedin ite rälläkällä neliön muotosesti katin päältä auki sen pöntön ja hakkasin ne sisukset sieltä veke ja hitsailin sen palan takasi kiinni, jos päistä hakkaa kangella tms läpi niin aivan varmasti jää jotain paskaa sinne seinämille mitkä voipi sitte tukkia putken :shock:

Ja tietysti jättää sen hitsaussauman auton lattian puolelle niin ettei inssi ala itkemään.
W210 E320cdi
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3818
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 3 pönttöä???

Viesti Kirjoittaja Nozki »

simoks kirjoitti:
200ceereeii kirjoitti:Eli olisiko katin tyhjennykseen ainut vaihtoehto rälläköidä katti irti ja tyhjätä päistä?Sitten liitoksilla taas kiinni.

Miten olette toimineet?
Vedin ite rälläkällä neliön muotosesti katin päältä auki sen pöntön ja hakkasin ne sisukset sieltä veke ja hitsailin sen palan takasi kiinni, jos päistä hakkaa kangella tms läpi niin aivan varmasti jää jotain paskaa sinne seinämille mitkä voipi sitte tukkia putken :shock:

Ja tietysti jättää sen hitsaussauman auton lattian puolelle niin ettei inssi ala itkemään.

No niinno, joo no, tuo on varmasti ainakin vallan toimiva vaihtoehto. Mulla tuossa W124 E:ssä ainakin (ja taitaa olla vanhemmassa W124:ssä kans) on putkessa liitoskohta heti katalysaattorin takana. Ja katalysaattorin etupuolella on vain yksi tyhjä putki turbolle / pakosarjaan. Sen pystyy siitä toisesta päästä kyllä kolkuttelemaan jollakin lyöntipuikolla / tuurnalla / sorkkaraudalla auki ja sillä tavalla tyhjäksi, ettei sinne jää käytännössä yhtään mitään sisälle. Pari jotakin metalliverkon palaa jäänee, mutta keraaminen tavara on mahdollista saada kokonaan pihalle ja niin, että sen pystyy näkemään, että se tosissaan on tyhjä.

Jos sitten taas on niin, että katin kummassakaan päässä ei valmiiksi ole liitosta (kuten asian ymmärtäisin olevan tuon kysymyksen perusteella), niin sitten varmasti sen mukaan, että tykkääkö hitsata vai tehdä putkiliitoksia jollakin jatkoholkeilla tms. voi valita vaikka sitten sen luukun tekemisen tai putken katkaisun väliltä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin