Jees, elikkäs ostin tuossa jokunen viikko sitten ensimmäisen mersuni.. Ja joku edellinen omistaja on ruuvannut syöttöpumppua kuin hullu, eli se on ruuvattu ilmeisesti hieman sekasin. Ostaessa savua tuli niin maan perkeleesti, ja tyhjäkäynti oli aika korkealla ja seilas sinne sun tänne yms.
Itse ongelma on sellainen, että lämpimänä käy kohtalaisen isoa tyhjäkäyntiä ilman kuormitusta, ja valot päälle laittaessa ja/tai rattia kääntäessä paikallaan jopa sammuu joskus jos ei paina kaasua?! Ja käy ihan kylmänä jotenkin tyhjäkäyntiä, sitten sillei ''puolikylmänä'' ei taas käy, ja kun kone on normilämmöissä niin taas alkaa pysymään tyhjäkäynnillä.
Kokeilin kääntää syöttöä ja tyhjäkäyntiä pienemmälleen mutta ei auttanut muuhun kuin siihen aivan älyttömään savutuksen määrään..
Mutta, pumpussa on siis myös joku tyhjäkäynnin tasain ruuvi, auttaisiko tämän pyörittely ongelmaan? Missä kyseinen ruuvi mahtaa sijaita, entä kumpaan suuntaan sitä pitää kääntää? Olisin erittäin kiitollinen jos viitsisitte auttaa.
190d 2.5 syöttöpumppu ongelma, RATKAISTU
190d 2.5 syöttöpumppu ongelma, RATKAISTU
Viimeksi muokannut siika, La 06.07.2013 01:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
190D 2.5 vm. 1987
Re: 190d 2.5 syöttöpumppu ongelma
Tuolla on hyvät ohjeetsiika kirjoitti:Jees, elikkäs ostin tuossa jokunen viikko sitten ensimmäisen mersuni.. Ja joku edellinen omistaja on ruuvannut syöttöpumppua kuin hullu, eli se on ruuvattu ilmeisesti hieman sekasin. Ostaessa savua tuli niin maan perkeleesti, ja tyhjäkäynti oli aika korkealla ja seilas sinne sun tänne yms.
Itse ongelma on sellainen, että lämpimänä käy kohtalaisen isoa tyhjäkäyntiä ilman kuormitusta, ja valot päälle laittaessa ja/tai rattia kääntäessä paikallaan jopa sammuu joskus jos ei paina kaasua?! Ja käy ihan kylmänä jotenkin tyhjäkäyntiä, sitten sillei ''puolikylmänä'' ei taas käy, ja kun kone on normilämmöissä niin taas alkaa pysymään tyhjäkäynnillä.
Kokeilin kääntää syöttöä ja tyhjäkäyntiä pienemmälleen mutta ei auttanut muuhun kuin siihen aivan älyttömään savutuksen määrään..
Mutta, pumpussa on siis myös joku tyhjäkäynnin tasain ruuvi, auttaisiko tämän pyörittely ongelmaan? Missä kyseinen ruuvi mahtaa sijaita, entä kumpaan suuntaan sitä pitää kääntää? Olisin erittäin kiitollinen jos viitsisitte auttaa.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 35&t=38436" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: 190d 2.5 syöttöpumppu ongelma
Njoo, jotain 15 sivua lueskelin sitten tuota. Sen verran sain selville, että tyhjäkäynnin tasain on tyhjäkäyntiruuvin ja maksimikierrosten ruuvin välissä, ja että säätö on tosi herkkä. Pitääkö paikkaansa? Uskaltaakohan sitä itse mennä pyörittelemään? Ei se kai siitä pilalle mee jos vaikka 1/8-1/4 kierrosta kerrallaan kääntää ja kokeilee..?
190D 2.5 vm. 1987
Re: 190d 2.5 syöttöpumppu ongelma
ei kai tossa nyt paljoa menetä, vaikka ittekkin sitä koittaa räplätä. kun se kerran on jo valmiiks sekasin..
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 190d 2.5 syöttöpumppu ongelma
Sun pitää säätää lisää tyhjäkäyntirikastusta ja sitten ite tyhjäkäyntiä pienemmälle. Se rikastus on se ruuvi siinä pumpun ulkopuolella aivan yläreunassa. 13mm kantanen lukitusmutteri ja 6mm avaimella käännetään ite ruuvia. Säädä auto käynnissä niin paljon isommalle että alkaa pysyä käynnissä valot päällä ja rattia kääntäessä ja sitten vaikka sillä tasaimella tyhjäkäyntiä pienemmälle.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: 190d 2.5 syöttöpumppu ongelma
Joo näin teinkin, kiitos ohjeista, nyt toimii pirun hyvin. Tyhjäkäynti tasainen ja maltillinen n. 800rpm. Nyt 2. vaihteellakin pystyy helposti lähtemään liikkeelle ilman kaasua ja ilman sen kummempaa kytkimen luistatusta, vaikka kaikki sähkölaitteet päällä ja ratti linkussaSiekkinen kirjoitti:Sun pitää säätää lisää tyhjäkäyntirikastusta ja sitten ite tyhjäkäyntiä pienemmälle. Se rikastus on se ruuvi siinä pumpun ulkopuolella aivan yläreunassa. 13mm kantanen lukitusmutteri ja 6mm avaimella käännetään ite ruuvia. Säädä auto käynnissä niin paljon isommalle että alkaa pysyä käynnissä valot päällä ja rattia kääntäessä ja sitten vaikka sillä tasaimella tyhjäkäyntiä pienemmälle.

190D 2.5 vm. 1987
Re: 190d 2.5 syöttöpumppu ongelma
Niin sen kuuluukin ollasiika kirjoitti:Joo näin teinkin, kiitos ohjeista, nyt toimii pirun hyvin. Tyhjäkäynti tasainen ja maltillinen n. 800rpm. Nyt 2. vaihteellakin pystyy helposti lähtemään liikkeelle ilman kaasua ja ilman sen kummempaa kytkimen luistatusta, vaikka kaikki sähkölaitteet päällä ja ratti linkussaSiekkinen kirjoitti:Sun pitää säätää lisää tyhjäkäyntirikastusta ja sitten ite tyhjäkäyntiä pienemmälle. Se rikastus on se ruuvi siinä pumpun ulkopuolella aivan yläreunassa. 13mm kantanen lukitusmutteri ja 6mm avaimella käännetään ite ruuvia. Säädä auto käynnissä niin paljon isommalle että alkaa pysyä käynnissä valot päällä ja rattia kääntäessä ja sitten vaikka sillä tasaimella tyhjäkäyntiä pienemmälle.

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103