ASD perä, jarrujen testaus dynamometrillä. Tehtaan varoitus.
ASD perä, jarrujen testaus dynamometrillä. Tehtaan varoitus.
Tässä se teksti mersun omasta manuaalista:
http://www.elitegites.net/mercedes_w126 ... 35-511.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Miten ton lukkoon menemisen nyt tossa tekstissä tulkitsee?
Hajoaako paikat vai tuleeko vain vääriä eli tasattuja tuloksia?
Tämähän tulee katsastuksessa vastaan vuosittain.
http://www.elitegites.net/mercedes_w126 ... 35-511.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Miten ton lukkoon menemisen nyt tossa tekstissä tulkitsee?
Hajoaako paikat vai tuleeko vain vääriä eli tasattuja tuloksia?
Tämähän tulee katsastuksessa vastaan vuosittain.
Tapani Rauha
trh202@gmail.com
trh202@gmail.com
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: ASD perä, jarrujen testaus dynamometrillä. Tehtaan varoi
Omassa tehtaan manuaalissa,Suomenkielinen käännös muuten varoitetaan vakavasta vauriosta jos normisti testataan takajarrut ASD perällä varustetuissa autoissa!
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: ASD perä, jarrujen testaus dynamometrillä. Tehtaan varoi
W124:n käyttöohjeessa muistaakseni lukee, että dynamometritestaus moottorin ollessa käynnissä, voi aiheuttaa vakavaa vahinkoa. (Minkä Jaakkokin ehti jo mainita sillä aikaa, kun kirjoittelin.) Tästä on ennenkin ollut puhetta, ja käsittääkseni siitä ei kyllä mitään kummempaa vahinkoa pääse tapahtumaan. Paitsi, jos testaus jatkuu tolkuttoman kauan (mitä se ei katsastuksessa koskaan tee), ja kitkalevyt siinä liukuvat koko ajan toisiaan vasten, niin tietysti ne kuluvat. Jos lukitus on riittävän luja, niin eiväthän levyt edes liu'u toisiinsa nähden. Sen sijaan ihan normaaleissakin liikennetilanteissa erityisesti kaupunkiajossa ne liukuvat, joskaan silloin ei yleensä ole täysi lukituspaine päällä, jolloin kuluminenkin on kevyempää.
Käytännössä, nimenomaan niin siinä käy ehjän ASD:n kanssa, että seisontajarrun voimat näyttävät tasaantuvan mittaustuloksen perusteella, jos ASD on toiminnassa. Viime vuonna taka-akselin käyttöjarrujen testaamisen jälkeen itse muistutin varovaisesti tästä katsastusmiestä, ja hän totesi, että kyllä hän tämän vuoksi aikoikin moottorin sammuttaa, mutta hyvä kuitenkin, että itsekin muistutin, kun ei sitä aina muista.
Edellinen katsastusmies toisessa lafkassa olikin sitten sitä mieltä, ettei sillä ole merkitystä, eikä siitä tarvitse välittää. Hän oli enemmän tai vähemmän pihalla ja ylimielinen muutenkin.
Käytännössä, nimenomaan niin siinä käy ehjän ASD:n kanssa, että seisontajarrun voimat näyttävät tasaantuvan mittaustuloksen perusteella, jos ASD on toiminnassa. Viime vuonna taka-akselin käyttöjarrujen testaamisen jälkeen itse muistutin varovaisesti tästä katsastusmiestä, ja hän totesi, että kyllä hän tämän vuoksi aikoikin moottorin sammuttaa, mutta hyvä kuitenkin, että itsekin muistutin, kun ei sitä aina muista.

W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: ASD perä, jarrujen testaus dynamometrillä. Tehtaan varoi
Niin, eikö toi kolmio ole jossain merkkienselitys kohdassa juuri 'vakava vaurio' ?
Saksaa en osaa ja ehkä en osaa googlettaakaana kun en löytänyt englanninkielisiltä foorumeilta asiasta mitään.. Suomessako vain on vaarallinen katsastus?
Saksaa en osaa ja ehkä en osaa googlettaakaana kun en löytänyt englanninkielisiltä foorumeilta asiasta mitään.. Suomessako vain on vaarallinen katsastus?
Tapani Rauha
trh202@gmail.com
trh202@gmail.com
Re: ASD perä, jarrujen testaus dynamometrillä. Tehtaan varoi
... ja eikös se ole nimenomaan seisontajarru, josta puhutaan? Jarrupoljinta painaessa kun ASD putoaa joka tapauksessa pois päältä, eikä sillä pitäisi olla erityistä merkitystä käyttöjarrun kanssa?jaakko.putkisaari kirjoitti:Omassa tehtaan manuaalissa,Suomenkielinen käännös muuten varoitetaan vakavasta vauriosta jos normisti testataan takajarrut ASD perällä varustetuissa autoissa!
Sitten tulee taas tämä iänikuinen keskustelu siitä, onko se osittainen (noin 30%) lukko päällä vain silloin, kun moottori käy vai aina. Kun tästä on ollut kahdenlaista näkemystä täällä. Anyways, jos se on vain silloin, kun moottori käy, niin tietysti myös käyttöjarrun testauksessa moottorin käydessä ASD tekee jotakin sille mittaustulokselle. Toisaalta olisi kiva, että jarrutehostin on käytettävissä testissä, joten sen puoleen moottorin käyttäminen on perusteltua testattaessa.
Niin tai näin, oikea tapa seisontajarrun testaamiseen joka tapauksessa on se, että moottori sammutetaan ensin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: ASD perä, jarrujen testaus dynamometrillä. Tehtaan varoi
Nozki on oikeassa
Viimeksi muokannut trauha, Ma 01.07.2013 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tapani Rauha
trh202@gmail.com
trh202@gmail.com
Re: ASD perä, jarrujen testaus dynamometrillä. Tehtaan varoi
Mulla ne testas takajarrut auto käynnissä. Oli kyl takana tasasesti ottavat jarrut. 

S124 & W124
Re: ASD perä, jarrujen testaus dynamometrillä. Tehtaan varoi
Juu, oikeastaan viittasin kysymykselläni tuohon Jaakon mainitsemaan W124 ASD:n korjaamo-oppaaseen, mutta jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin tuossa lähettämäsi linkin tekstissä kyllä sen Brake test on dynamometer -otsikon alla on "The ignition must be swithced off when the parking brake is tested, ..." Että on siinä itse asiassa määritelty, että seisontajarrusta on kyse. Ja oma vahva käsitykseni asiasta tosiaan on, että seisontajarrua testatessa moottori sammuksiin; muut testaukset kuin missä tahasa muussa autossa. Mutta kuten todettua - tämä on oma käsitykseni, eikä sitä voi pitää mitenkään virallisena tietona.trauha kirjoitti:Tossa lukee vain 'brake testing'. Eli ei määritellä tarkemmin onko seisonta- vai käyttöjarru.Nozki kirjoitti:... ja eikös se ole nimenomaan seisontajarru, josta puhutaan? Jarrupoljinta painaessa kun ASD putoaa joka tapauksessa pois päältä, eikä sillä pitäisi olla erityistä merkitystä käyttöjarrun kanssa?

W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: ASD perä, jarrujen testaus dynamometrillä. Tehtaan varoi
Mitenkäs muuten jos tehdäänkin toisinpäin, eli mitataan dynamometrilla tehoja ASD-peräisestä W124:sta? Onko ASD-perässä/järjestelmässä vaurioitumisen riski jos eturenkaat on paikallaan ja takarenkaat pyörii dynamometrissä rullilla yli kahtasataa, vai onko tuossa mitään vaarallista perälle? Äkkiseltään tuntuisi ettei mitään ihmeellistä tuossa ole, vaikka ASD-valonhan pitäisi palaa koko testin ajan. Tuo ASD-yksikön ohjaama hydraulinen lukkohan menee jossakin tarpeeksi kovassa nopeudessa (>40, 50 km/h?) pois päältä vaikka kolmiovalo jääkin palamaan.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
Re: ASD perä, jarrujen testaus dynamometrillä. Tehtaan varoi
Ei varmaan ole rikkoutumisen vaaraa. Dynossahan renkaat pyörii kuitenkin samaa nopeutta jos ei renkaat sudi.
Re: ASD perä, jarrujen testaus dynamometrillä. Tehtaan varoi
Katsastus lähestyy taas ja tuli mieleen tätä keskustelua lueskellessa että onko mersulla jotain ohjeita jarrudynötestaukseen kun autossa on ASR?
Tarkoitan tätä vanhaa luistonestoa mikä tuossa w124 -91 autossa sattuu olemaan.
Tarkoitan tätä vanhaa luistonestoa mikä tuossa w124 -91 autossa sattuu olemaan.
W124 300e 12v -91
W211 220cdi -06 (fl)
Toyota eri malleja vuosien 75 ja 92 väliltä
Opel eri malleja 81-92 väliltä(taivas paikka lunastettu)
VW eri malleja 75 ja 88 väliltä.
BMW eri malleja 77 ja 95 väliltä.
Ford mondeo 2000
Saab 9000 pari kpl.
W211 220cdi -06 (fl)
Toyota eri malleja vuosien 75 ja 92 väliltä
Opel eri malleja 81-92 väliltä(taivas paikka lunastettu)
VW eri malleja 75 ja 88 väliltä.
BMW eri malleja 77 ja 95 väliltä.
Ford mondeo 2000
Saab 9000 pari kpl.