Heips!
Vika ei nyt oo aivan uusi, kuin ei autokaan, mutta tuntuu pahenevan eikä paranevan ajan myötä.
Vaatiiko syöttöpumpun irrottamisen, jos vika sattuisi olemaan sammutinkellossa (meniköhän termi oikein?). Katsoa täytyy varmaan myös valojen korkeussäädöt ym. oleellinen asiaan mahdollisesti liittyvä.
Jos painaa tikulla pumpun päällä olevaa stop-vipua, sammuminen on välitöntä. Jarrut on normaalit, joten sieltä ei pitäisi alipainetta puuttua. Auton olemme ostaneet liki 7½ vuotta sitten, eikä keskuslukitus koko sinä aikana ole ollut kunnossa. Mitään muuta oiretta en ole huomannut kuin että sammuu aikaa myöten kuin tukehtumalla.
Kiitän etukäteen asiallisista vastauksista, koskapa tiedän että tältä foorumilta niitä kuitenkin saa!
Hidas sammuminen 124 200D -93
Re: Hidas sammuminen 124 200D -93
jos jarrut pelaa normaalisti, niin veikkaisin, että vika on sammutin kellossa. muistaakseni alipaine sammuttimelle tulee siitä paksusta jarrujen alipaineputkesta. nyt en tiedä, mutta uskoisin, että pumppua ei tarvi irrottaa ton korjaamiseks.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Hidas sammuminen 124 200D -93
Sammutinkellon kalvo voi vuotaa vähän läpi eikä sen takia sammu heti. Uutta kelloa vaan ei maksa paljoa. Eikä vaadi pumpun irrotusta.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Hidas sammuminen 124 200D -93
Mulla oli 250 D:ssä juuri noin. Niin pieni vuoto ei tuntunut jarrujen tehostuksessa millään tavalla, eikä itse asiassa sekään tuntunut missään muussa toiminnossa, kun kerran oli molemmilta puolilta lamppujen korkeussäädön alipainelinjat irti unohtuneet. Valot vain näyttivät aivan väärään suuntaan...Siekkinen kirjoitti:Sammutinkellon kalvo voi vuotaa vähän läpi eikä sen takia sammu heti. Uutta kelloa vaan ei maksa paljoa. Eikä vaadi pumpun irrotusta.
Sen alipainekellon pystyy testaamaan sillä, että laittaa jonkun alipaineletkun siihen sammutinkelloon ja imee letkun päästä. Oliskohan siitä virtalukolle lähtevässä letkussa jopa ollut joku jatkokohta ennen tulipeltiä - siihänän olisi sitten jo valmiina letku, kun sen liitoksen vaan vetää auki. Jos sitä ei pysty helposti imemään tyhjäksi niin, että uutta ilmaa ei tule, niin sitten se on ehjä. Jos pystyy koko ajan imemään lisää ilmaa, niin se vuotaa, ja silloin ei toimi kunnolla.
Periaatteessa vaihto on siinä mielessä helppo, ettei mitään muuta tarvitse irrottaa kuin sen kellon kaksi ruuvia ja itse kello sekä alipaineletku. Käytännössä ainakin tuossa 250:ssä se oli tolkuttoman ahdas väli, mutta homma kyllä onnistui.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Hidas sammuminen 124 200D -93
Sammutinkello uusittu ja vaiva hävinnyt. Kiitokset fiksuista vastauksista!