W110 vetoakselin irroitus?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
timoxi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 08.06.2003 22:24
Paikkakunta: Lappeenranta

W110 vetoakselin irroitus?

Viesti Kirjoittaja timoxi »

W110 malli 190c -65 siipimallista vaikuttaisi takapyörän laakeri matkustajan puolelta saavuttaneen käytettävissä olevan kilometrimatkan määränpään.
Kyseessähän on taka-akseli, joka on keskeltä nivelöity ja vetoakselit ovat taka-akseliputken sisällä ja vetoakselin ristikkonivel on vetopyörästön päässä ja itse vetoakselissa ei ole niveliä kuten uudemmissa Mersuissa.

Miten tämä vetoakseli saadaan irroitettua laakerin uusintaa varten? Sattumoisin minulla on myös varaosa-autosta purettu taka-akselisto jota olen tutkiskellut, mutta oikeaa purkautumissuuntaa ei tunnu löytyvän ja liiallista voiman käyttöä tulisi mielestäni rajoittaa suurempien vahinkojen välttämiseksi. Onko jossakin valon tavoittamattomassa paikassa lukkorengas tai muu lukitus vai mikä on vetoakselin oikea purkautumis- ja irroitustapa?
Aikaisempia omistuksia mm. W110 190c -65, W115 ja W123.
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16

Re: W110 vetoakselin irroitus?

Viesti Kirjoittaja Andreas »

Moi,

Jos olet purkanut kaikki jarruhilppeet ja avannut laipan mutterit akselin pitäisi periaatteessa tulla hiukan houkuttelemalla ulos.

Oikealla puolella sisemmissä (murikan päässä) booreissa on lukkorengas, joka lisää boorin purevuutta ristiniveleen, vasemmalla puolella pelkkä suora boori.

Jos laakeri on päässyt pyörähtämään voi se olla hitsautunut kiinni akseliputkeen (tai sitten perin väljällä sovitteella).

Ko video selventää varmaan asioita:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=uPQvJihMSis[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=p5hzyFMbAdk[/youtube]
Vastaa Viestiin