Pikakysymys jarruista W123
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Pikakysymys jarruista W123
Aikaisemmin oli jo puhetta jarrusatuloista, mutta kysynpä minäkin.
Vaihdoin eilen uoleviin takajarrupalat ja säädin käsijarrun. Männät ei jumittaneet ja kaikki meni nappiin.
Koeajolla ajoin 130km/h ja jarrutin melkein täysillä, yhtäkkiä jarru meni pohjaan ja epäilin jo jarruputken pettämistä.
Äsken sitten otin käsittelyyn etujarrut ja epäilin vuodon olevan siellä...Siellä se olikin oikean puolen mäntien välistä tihkui jarrunestettä ja kumit olivat kummaltakin puolelta rikki.
Riittääkö pelkkien kumien vaihto vai pitääkö männätkin uusia. Itse en usko, että kumit pystyisivät pitämään paineen sisällä....vai pystyykö?
Pikainen apu olis tarpeen, olen juuri lähdössä KL:ään.
Vaihdoin eilen uoleviin takajarrupalat ja säädin käsijarrun. Männät ei jumittaneet ja kaikki meni nappiin.
Koeajolla ajoin 130km/h ja jarrutin melkein täysillä, yhtäkkiä jarru meni pohjaan ja epäilin jo jarruputken pettämistä.
Äsken sitten otin käsittelyyn etujarrut ja epäilin vuodon olevan siellä...Siellä se olikin oikean puolen mäntien välistä tihkui jarrunestettä ja kumit olivat kummaltakin puolelta rikki.
Riittääkö pelkkien kumien vaihto vai pitääkö männätkin uusia. Itse en usko, että kumit pystyisivät pitämään paineen sisällä....vai pystyykö?
Pikainen apu olis tarpeen, olen juuri lähdössä KL:ään.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kumit, ellei koko satula
Terve!
Itse jouduin herkistelemään toista etujarrua ja vaihdoin vain kumit. Mäntä ei ollut kovin paha. Jumittamisen aiheutti lähinnä ruoste sylinterin suulla.
Varsinaisen päänvaivan aiheutti päälyskumin asennus. Eipä meinannut kiinnikerengas tarttua sylinterin suulle sitten millään...
Kaiken kaikkiaan jos haluaa pitempiaikaista apua, niin kannattaa vaihtaa koko satula. Ja jos valitsemaan päsee, niin Ate kannattaa laittaa. Saattaa vain olla vaikeaa saada annettua vaihtosatulana Bendixiä...
Itse jouduin herkistelemään toista etujarrua ja vaihdoin vain kumit. Mäntä ei ollut kovin paha. Jumittamisen aiheutti lähinnä ruoste sylinterin suulla.
Varsinaisen päänvaivan aiheutti päälyskumin asennus. Eipä meinannut kiinnikerengas tarttua sylinterin suulle sitten millään...
Kaiken kaikkiaan jos haluaa pitempiaikaista apua, niin kannattaa vaihtaa koko satula. Ja jos valitsemaan päsee, niin Ate kannattaa laittaa. Saattaa vain olla vaikeaa saada annettua vaihtosatulana Bendixiä...
Terveisin
Tero
Tero
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: Kumit, ellei koko satula
Satuloita en osta. Maksaa ihan liikaa. Männät eivät sitäpaitsi jumita yhtään. Vain vuotoa ilmeni rikkinäisten kumien juuresta. Ostan pelkät kumit ja puhdistan satulan ja rasvaan männät. Jos vielä vuotaa, niin sitten avataan systeemi uudelleen.flosse kirjoitti:Terve!
Itse jouduin herkistelemään toista etujarrua ja vaihdoin vain kumit. Mäntä ei ollut kovin paha. Jumittamisen aiheutti lähinnä ruoste sylinterin suulla.
Varsinaisen päänvaivan aiheutti päälyskumin asennus. Eipä meinannut kiinnikerengas tarttua sylinterin suulle sitten millään...
Kaiken kaikkiaan jos haluaa pitempiaikaista apua, niin kannattaa vaihtaa koko satula. Ja jos valitsemaan päsee, niin Ate kannattaa laittaa. Saattaa vain olla vaikeaa saada annettua vaihtosatulana Bendixiä...
Lisää aiheesta...
Tarvitset mäntien kumit. Nuo rikkinäiset kumit, joista mainitsit ovat
lähinnä pölysuojat, eivätkä pidä painetta, kuten arvelit.
Yleensä korj.sarja sisältää nuo molemmat kumit.
lähinnä pölysuojat, eivätkä pidä painetta, kuten arvelit.
Yleensä korj.sarja sisältää nuo molemmat kumit.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Jarrusatula
Jumiutuneen jarrusylinterin saa kätevästi irti, kun laittaa jarruputken reikään rasvanipan ja rasvaprässillä painaa sinne vaseliinia. Prässillä saa aika ison paineen aikaiseksi, suuremman kuin paineilmalla. Lämmitys voisi lisäksi auttaa. Irrotuksen jälkeen joutuu kyllä putsaamaan vaseliinit pois.
W124 250TD -89
just tätä minäkin tarkoitin eilen kun...
kirjoitin männistä "rasvaa väliin ja männät paikalleen".Oli vain niin kiire muka selittää, että unehtui mainita tuo rasvaprässisysteemi, jota minun "kotitarvemekaanikko" käytti.Muuten ne ilmausruuvit ei lähtenyt muuten kuin kuumentamalla irti ja uusiksi menivät.Muutenkin meni se jarruremppa vähän hänekseen, kun takaa saatiin jarrut kuntoon ja koeajolle. Etupäästä paukahti jarruputki poikki, ei kestänyt painetta. Putki oli ruostunut juuri letkun kiinnityskohdasta ohueksi ja katkesi.Onneksi pihalle, eikä baanalle.Tulipahan uusittua jarruputket eteen samalla molemmat sekä letkut.
MB C220D Farmari, MB609 James Cook
Re: Jarrusatula
Ja vielä idioottivaroitus, jos paineilmalla irrottelette mäntiä. Jos ja kun paineilma tehoaa, mäntä lähtee nimittäin kolostaan kuin kuppa Töölöstä, eli sen edessä ei kannata mieluusti kenenkään seistä....Peltsi kirjoitti:Jumiutuneen jarrusylinterin saa kätevästi irti, kun laittaa jarruputken reikään rasvanipan ja rasvaprässillä painaa sinne vaseliinia. Prässillä saa aika ison paineen aikaiseksi, suuremman kuin paineilmalla. Lämmitys voisi lisäksi auttaa. Irrotuksen jälkeen joutuu kyllä putsaamaan vaseliinit pois.
Nimimerkillä "W115:n jarrurempassa rikkoutui näin hallista yläikkuna..."
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
Re: Jarrusatula
Vaikken ole yhtään ikkunaa sentään jarrusatulakanuunalla rikkonut niin varmuuden varalta itsellä on tapana pitää jotakin lankunpätkää tms klapia vastassa kun paineilmalla sylinterejä irroittelen.Aku P kirjoitti: Ja vielä idioottivaroitus, jos paineilmalla irrottelette mäntiä. Jos ja kun paineilma tehoaa, mäntä lähtee nimittäin kolostaan kuin kuppa Töölöstä, eli sen edessä ei kannata mieluusti kenenkään seistä....
Nimimerkillä "W115:n jarrurempassa rikkoutui näin hallista yläikkuna..."
Henkka
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
pieni vinkki
Ja vielä pikkuvinkki miten sen mäntien irrotusvaseliinin saa helposti pois; Töhäyttää vain jarruletkun reiästä paineilmaa, niin lähtee vaseliinit. Kannattaa tehdä roskiksen päällä.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Lisää aiheesta...
Jos öljyä jää sylinteriin, niin kumit turpoaa pilalle
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T