Pikakysymys jarruista W123

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Pikakysymys jarruista W123

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Aikaisemmin oli jo puhetta jarrusatuloista, mutta kysynpä minäkin.

Vaihdoin eilen uoleviin takajarrupalat ja säädin käsijarrun. Männät ei jumittaneet ja kaikki meni nappiin.

Koeajolla ajoin 130km/h ja jarrutin melkein täysillä, yhtäkkiä jarru meni pohjaan ja epäilin jo jarruputken pettämistä.

Äsken sitten otin käsittelyyn etujarrut ja epäilin vuodon olevan siellä...Siellä se olikin oikean puolen mäntien välistä tihkui jarrunestettä ja kumit olivat kummaltakin puolelta rikki.
Riittääkö pelkkien kumien vaihto vai pitääkö männätkin uusia. Itse en usko, että kumit pystyisivät pitämään paineen sisällä....vai pystyykö?

Pikainen apu olis tarpeen, olen juuri lähdössä KL:ään.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Kumit, ellei koko satula

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Itse jouduin herkistelemään toista etujarrua ja vaihdoin vain kumit. Mäntä ei ollut kovin paha. Jumittamisen aiheutti lähinnä ruoste sylinterin suulla.

Varsinaisen päänvaivan aiheutti päälyskumin asennus. Eipä meinannut kiinnikerengas tarttua sylinterin suulle sitten millään...

Kaiken kaikkiaan jos haluaa pitempiaikaista apua, niin kannattaa vaihtaa koko satula. Ja jos valitsemaan päsee, niin Ate kannattaa laittaa. Saattaa vain olla vaikeaa saada annettua vaihtosatulana Bendixiä...
Terveisin
Tero
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Kumit, ellei koko satula

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

flosse kirjoitti:Terve!

Itse jouduin herkistelemään toista etujarrua ja vaihdoin vain kumit. Mäntä ei ollut kovin paha. Jumittamisen aiheutti lähinnä ruoste sylinterin suulla.

Varsinaisen päänvaivan aiheutti päälyskumin asennus. Eipä meinannut kiinnikerengas tarttua sylinterin suulle sitten millään...

Kaiken kaikkiaan jos haluaa pitempiaikaista apua, niin kannattaa vaihtaa koko satula. Ja jos valitsemaan päsee, niin Ate kannattaa laittaa. Saattaa vain olla vaikeaa saada annettua vaihtosatulana Bendixiä...
Satuloita en osta. Maksaa ihan liikaa. Männät eivät sitäpaitsi jumita yhtään. Vain vuotoa ilmeni rikkinäisten kumien juuresta. Ostan pelkät kumit ja puhdistan satulan ja rasvaan männät. Jos vielä vuotaa, niin sitten avataan systeemi uudelleen.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tarvitset mäntien kumit. Nuo rikkinäiset kumit, joista mainitsit ovat
lähinnä pölysuojat, eivätkä pidä painetta, kuten arvelit.

Yleensä korj.sarja sisältää nuo molemmat kumit.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Peltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: La 19.04.2003 22:57
Paikkakunta: Ylöjärvi

Jarrusatula

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Jumiutuneen jarrusylinterin saa kätevästi irti, kun laittaa jarruputken reikään rasvanipan ja rasvaprässillä painaa sinne vaseliinia. Prässillä saa aika ison paineen aikaiseksi, suuremman kuin paineilmalla. Lämmitys voisi lisäksi auttaa. Irrotuksen jälkeen joutuu kyllä putsaamaan vaseliinit pois.
W124 250TD -89
Avatar
suzy
Mersutar
Mersutar
Viestit: 126
Liittynyt: To 05.06.2003 12:28
Paikkakunta: Napapiirin paremmalla puolen

just tätä minäkin tarkoitin eilen kun...

Viesti Kirjoittaja suzy »

kirjoitin männistä "rasvaa väliin ja männät paikalleen".Oli vain niin kiire muka selittää, että unehtui mainita tuo rasvaprässisysteemi, jota minun "kotitarvemekaanikko" käytti.Muuten ne ilmausruuvit ei lähtenyt muuten kuin kuumentamalla irti ja uusiksi menivät.Muutenkin meni se jarruremppa vähän hänekseen, kun takaa saatiin jarrut kuntoon ja koeajolle. Etupäästä paukahti jarruputki poikki, ei kestänyt painetta. Putki oli ruostunut juuri letkun kiinnityskohdasta ohueksi ja katkesi.Onneksi pihalle, eikä baanalle.Tulipahan uusittua jarruputket eteen samalla molemmat sekä letkut.
MB C220D Farmari, MB609 James Cook
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Jarrusatula

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Peltsi kirjoitti:Jumiutuneen jarrusylinterin saa kätevästi irti, kun laittaa jarruputken reikään rasvanipan ja rasvaprässillä painaa sinne vaseliinia. Prässillä saa aika ison paineen aikaiseksi, suuremman kuin paineilmalla. Lämmitys voisi lisäksi auttaa. Irrotuksen jälkeen joutuu kyllä putsaamaan vaseliinit pois.
Ja vielä idioottivaroitus, jos paineilmalla irrottelette mäntiä. Jos ja kun paineilma tehoaa, mäntä lähtee nimittäin kolostaan kuin kuppa Töölöstä, eli sen edessä ei kannata mieluusti kenenkään seistä....

Nimimerkillä "W115:n jarrurempassa rikkoutui näin hallista yläikkuna..."
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Re: Jarrusatula

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Aku P kirjoitti: Ja vielä idioottivaroitus, jos paineilmalla irrottelette mäntiä. Jos ja kun paineilma tehoaa, mäntä lähtee nimittäin kolostaan kuin kuppa Töölöstä, eli sen edessä ei kannata mieluusti kenenkään seistä....

Nimimerkillä "W115:n jarrurempassa rikkoutui näin hallista yläikkuna..."
Vaikken ole yhtään ikkunaa sentään jarrusatulakanuunalla rikkonut niin varmuuden varalta itsellä on tapana pitää jotakin lankunpätkää tms klapia vastassa kun paineilmalla sylinterejä irroittelen.


Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

pieni vinkki

Viesti Kirjoittaja jarski »

Ja vielä pikkuvinkki miten sen mäntien irrotusvaseliinin saa helposti pois; Töhäyttää vain jarruletkun reiästä paineilmaa, niin lähtee vaseliinit. Kannattaa tehdä roskiksen päällä.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

...ja ennen irrotusvaseliinin painamista sisään rasvaprässillä voi esitäyttää satulanpuoliskon nesteellä (öljyllä), niin säästää vaseliinia...
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Jos öljyä jää sylinteriin, niin kumit turpoaa pilalle
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Vastaa Viestiin