Terve
Tuli otettua tuosta otsikonmukaisesta autosta kone laatikoineen pois, automaatista kun on pakki hukassa.. Laatikon vien jollekin asiantuntijalle, mutta samalla kun kone pois, sille voisi jotain pientä remonttia tehdä.
Kysymys kuuluukin, että mitä suht. pieniä korjauksia koneelle kannattaisi tehdä, ajattelin vaihtaa ainakin öljypohjien tiivisteet kun valskaavat vähän. Ja konehan on tuo 240D vanhempi vetostartillinen malli.
W123 240D -77 moottorin kunnostusta
W123 240D -77 moottorin kunnostusta
[url=http://kaemae.ath.cx/kuvat/MB_W132_240D_-77/]W123 240D -77 Automaatti[/url] (ikuisuus)projekti
No mitäs tuolle, Mersun koneet on tunnetusti ikuisia.
-Nokkaketjun kunto
-Öljynsuodattimen vaihto. Mikäli suodatin on samanlainen kuin 3-litraisessa, niin se on todella vihtumainen vaihtaa auton alla ryömiessä.
-Pa-suodattimet
-Hehkut
-Suuttimien huolto - vie suuttimet asiansa osaavaan korjaamoon (esim. Jämsässä Huoltoneliö tai Tammer-Diesel), niin haalarisetät testaa ja huoltaa suuttimet. Tunnin homma; ei maksa paljoa.
-Apulaitteiden remmi(t) sekä hihnapyörät
-Nokan ja nostajien tarkastus
-Moottorin iskunvaimennin
-Johdot ja liitokset mahtuu nyt tarkistelemaan ja korjailemaan sekä koneesta että konehuoneesta.
-Ja onhan siellä kaikenmoisia tiivisteitä, mitä voi joutessaan vaihdella, sekä pulteja, joita voi kiristellä.
-Pesu tietenkin
Tuollaiset palikat minä katsoisin. Kaikki ei ole pakollisia, mutta ihan varmuuden vuoksi. Muille varmasti tulee jotain muutakin mieleen.
Alakertaa en lähtisi avaamaan, ei sieltä mikään ole kulunut kuitenkaan (kop kop).

-Nokkaketjun kunto
-Öljynsuodattimen vaihto. Mikäli suodatin on samanlainen kuin 3-litraisessa, niin se on todella vihtumainen vaihtaa auton alla ryömiessä.
-Pa-suodattimet
-Hehkut
-Suuttimien huolto - vie suuttimet asiansa osaavaan korjaamoon (esim. Jämsässä Huoltoneliö tai Tammer-Diesel), niin haalarisetät testaa ja huoltaa suuttimet. Tunnin homma; ei maksa paljoa.
-Apulaitteiden remmi(t) sekä hihnapyörät
-Nokan ja nostajien tarkastus
-Moottorin iskunvaimennin
-Johdot ja liitokset mahtuu nyt tarkistelemaan ja korjailemaan sekä koneesta että konehuoneesta.
-Ja onhan siellä kaikenmoisia tiivisteitä, mitä voi joutessaan vaihdella, sekä pulteja, joita voi kiristellä.
-Pesu tietenkin
Tuollaiset palikat minä katsoisin. Kaikki ei ole pakollisia, mutta ihan varmuuden vuoksi. Muille varmasti tulee jotain muutakin mieleen.
Alakertaa en lähtisi avaamaan, ei sieltä mikään ole kulunut kuitenkaan (kop kop).
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
..
Kannattaa ehdottomasti tarkistaa myös öljypumpun käyttöakselin hela. Se onnistuu seuraavasti; Moottorin etupäässä, edestä katsottuna oikealla sivulla, syöttöpumpun edessä näkyy sellainen 19mm pultin kannalla oleva "juttu" syvennyksessä. Se juttu täytyy irrottaa. Ei irtoa siitä 19mm kannasta pyörittämällä, vaan lohkon sivussa on 10-17mm kannalla oleva pultti. Se irti ja sitten sen jutun voi nostaa pois. Siinä mötikässä on messinki hela joka voi kulua siihen kuntoon, että öljypumpun käyttöakseli voi päästä liikkumaan ylöspäin niin paljon, että öljypumppu lakkaa pyörimästä
En nyt muista millään, että miten paljon sitä messinkiosaa täytyy olla siinä, että voi ajella vielä huoletta. Mutta senhän saa mittailtua työntömitalla, kun varmistaa ensin, että käyttöakseli on niin alhaalla kun vaan voi. Ei sitä nyt kuitenkaan vasaralla tartte väkisin alas hakata, riittää kun esim meisselillä painaa..

En nyt muista millään, että miten paljon sitä messinkiosaa täytyy olla siinä, että voi ajella vielä huoletta. Mutta senhän saa mittailtua työntömitalla, kun varmistaa ensin, että käyttöakseli on niin alhaalla kun vaan voi. Ei sitä nyt kuitenkaan vasaralla tartte väkisin alas hakata, riittää kun esim meisselillä painaa..
w115,123,124,126,140, 210 yms.