lamdan testaus w124 230 vm.86

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 14.12.2003 11:36

lamdan testaus w124 230 vm.86

Viesti Kirjoittaja mikko »

Moi

Miten pystyisi kotikonstein testaamaan lamdan.

Päästöt oli kohollaan katsastuksessa. palamattomat hiilivedyt 4.5 ja sallittu 3.5
Auto on katilla varustettu vaikka ei kuulukaan ns vähäpäästöisiin.

irroitin maton alta lamdan piuhat, mutta en huomannut käynnissä mitään eroa. samoin mittasin yleismittarilla lamdan vihreää johtoa maita vasten, mutta ei mitään järkevää jännitettä. hyppi vain + - 200 mV välillä

Autosta vaihdettiin vuosi sitten lamda alppilan autohuollossa ja silloin oli todettu samalla että pakoputki ei ole kunnolla maadoitettu ja korjattu maadoitus vetäsemällä itseporautuvilla ruuveilla ohut piuha rungon ja putken väliin. nyt huomasin että oli mennyt poikki tärinästä.

Tänään kävin korjaamassa maadoituksen kunnolla eli hitsasin pultin putkeen ja vedin kunnon maadoituksen vaihdelaatikon pultin alle.

Edelleenkään en huomaa mitään eroa käynnissä.


Mikko
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moikka !

Jännitteen tulisi heilua 450mV-750mV välillä, liian alhainen jännite muuttaa seosta rikkaammaksi. Tarkista ECU:n maahdoitus myös...
mikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 14.12.2003 11:36

Viesti Kirjoittaja mikko »

Moi vaan

Eli näyttäisi olevan siis lamda p..skana

Mikä ton lamdan voi hajottaa. Ei huvittaisi joka vuosi ostaa uutta lamdaa joten olis kiva tietää mistä voisi etsiä vikaa.

Tietääkö joku, miten tota ke-jetronikia voisi viilata linssiin( simuloida lamdaa)
Autoni ei ole merkitty vähäpäästöiseksi joten voisin repiä katit ja muut saaste kamat irti siitä aiheuttamasta murheita.

ilmeisesti katin poisto voisi tuoda myös hiukan lisäpotkuakin ja vähentää kulutusta.

löysin ke-jetronikin skemat, mutta tästä skemasta puuttu juuri tämä lamdaosuus.

Mikko
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kuluttaako auto vettä? Pakkasnesteen kuluminen / pääsy palotilojen kautta pakokaasujen mukaan kuluttaa tiettävästi lambdan pilalle melko äkkiä.

Tuon KE-jetinhän voi tiettävästi koodata "moodiin", jossa ohjainlaite ei kuuntele lambdaa. Tämä vaatii kuitenkin ymmärtääkseni Boschin huoltopisteen erikoisvehkeineen?!

Kannattaa muistaa, että katin poisto - vaikka autoa ei vähäpäästöiseksi olisi leimattukaan- vaatii, silti ns. otteen vaatimuksenmukaisuustodistuksesta ja muutoskatsastuksen. Todistus tarvitaan ko. katsastuksessa ja siinä tähdennetään että kyseisen mallisia autoja on ollut valmistusajankohtanaan saatavilla sekä katilla että ilman.
Todistuksen saa Vehosta ja hintaa sille kertyy noin 80 euroa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
mikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 14.12.2003 11:36

katin poisto

Viesti Kirjoittaja mikko »

Itselläni katalysaattoria ei ole rekisteriotteeseen merkitty ollenkaan, joten uskon että katsastusmies ei edes huomaisi sen puuttumista. Tai ainakaan tämä joka autoa viimeksi katsasti.

km "päästöt on vähän korkeella"
mä"perhana onkohan lamda taas menny rikki"
km"ei tässä mitään lamdaa ole täähän on kaasaripeli"
mä"en sanonu mitään"

km nostaa auton ylös"onhan tässä katti"


Mikko
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

No, on katsastusmiehelläkin tiedot kohdillaan jos kirkkain silmin sanoo 230E:sta että "täähän on kaasaripeli..." :shock:

Hiukan ihmetyttää kyllä, jos ei otteessa mainita katista mitään. Itselläni lukee sentään, että "katalysaattori, käytettävä lyijytöntä polttoainetta", vaikka vähäpäästöiseksi ei omaanikaan autoa ole leimattu. :?

Ehkä kannattaa kysyä kuitenkin katsastusasemalta, miten auton kanssa tulee menetellä. Huonolla tuurilla käy niin, että saatte katin irti ja menette vuosikatsastukseen ja katsuri huomaa, että putkessa on tuoreita hitsisaumoja ja alkaa epäillä katin poistoa...mikä on tähänastisen kokemukseni perusteella luvanvarainen homma, oli siitä mainitttu otteessa eli ei.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Just se pakoputken irronnut maadoitus on sen lambdan tukkinut. Eli kun maadoitusta ei ole ollut on lamdan anatama jännite pudonnut ja seos mennyt rikkaalle. Ajan mittaan rikas seos on karstoittanut lambdan.

Seuraavanlaista korjausta voi kokeilla: Lambda irti ja ýleismittari kiinni rungon ja signaalipiuhan väliin. (Tarpeeksi herkkä mielummin digitaalimittari) Sitten toholla tai kaasupillillä lambdan pää punahehkuun....pitäis alkaa jännitettä tulemaan vajaa voltti. Jos ei jännitettä tule niin sit on kyllä kuollut.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
mikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 14.12.2003 11:36

Viesti Kirjoittaja mikko »

Kiitos hyvästä vinkistä, taidan heti huomenna kokeilla sitä lamdan paistamista.

Anturissa kyllä olisi vielä 2 viikkoa takuuta jäljellä, mutta en tiedä mikä tappelu siitä tulisi alppilan autohuollon kanssa. Mielestäni moka on heidän kun eivät korjanneet maadoitusta kunnolla, vaan siten että puolen vuoden päästä oli maapiuha poikki.

Mikko
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Eli vielä jos selvennetään tuon lambdan toimintaa.
Lähtökohta on se että lämpötilän pitää olla reilusti yli 300 astetta ennenkuin lambda alkaa toimia. Toimiessaan lambda siis tuottaa jännitettä itsenäisesti ja elektroniikka mittaa tämän jännitteen suuruutta.Jännite vaihtelee 0.1 voltista (paljon happea, laiha seos) 0.9 volttiin (vähän happea, rikas seos)
Eli sinun tapauksessa kun maadoitus on ollut epäkunnossa niin jännite on ollut alhaalla koko ajan ja elektroniikka on tulkinnut sen niin että seos on ollut laiha ja lisännyt polttoaineen syöttöä.

Toholla lämmitettäessä siis saadaan simuloitua tilanne jossa olisi rikas seos ja vähän happea jolloin jännite on korkealla.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1567
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Toholla antamasi EA:n jälkeen, voit tietysti ottaa ryöstöliittimillä piuhat ohjaamoon ja lähdet kaverin ja mittarin kanssa koeajolenkille, jolloin näet sen anturin käyttäytymisen eri kuormitustilanteissa. Lambda on kunnossa jos arvot vaihtelee em.n. 0,1 - 0,95 välillä. Jos arvo pysyy lähes samassa koko ajan riippumatta kuormituksesta niin lambda on hajalla. Tarvikelambdaan ei kannata sortua uutta hankittaessa.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
mikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 14.12.2003 11:36

Viesti Kirjoittaja mikko »

Lamda tuli sitten tänään testattua ajossa ja arvot olivat ihan päin P.tä

Käytännössä sieltä ei tullut jännitettä lainkaan joitakin( joitain millivoltteja)
Ruuvasin lamdan irti ja vein taaisin alppilaan
.
Kaveri vähän yski ja sanoi että takuuna ei ole koskaan yhtään hajonnut.

Sanoin että testatkaa itse ihan rauhassa jos ette usko, ja että tulen hakemaan ensi viikolla rahat takasin ( jouduin maksamaan uuden 145€)

Sitten kaveri kyseli että millä meinaan mitata ruiskusta pulssisuhteen kohdalleen, mutta mielestäni siihen ei ole tarvetta koska auto on säädetty vajaa vuosi sitten ko. autoliikkeessä ja koska selvä vika löytyi (kuten myös vian aiheuttaja katkennut maadoitusjohto)

Pistin uuden Lamdan autoon kiinni ja mittasin. Nyt lamda jännite vaelsi välillä 0.3-0.8 Volttia, joten oli oletettavaa että ruisku sääti oikein.

Seuraavaksi auto päästömittaukseen ja avot CO-arvo oli 0.00

Mittaustodistus mukaan ja katsastuskonttorilla uusintamittaus ja leima paperiin.

Kiitoksia kaikille foorumilaisiille hyvästä avusta. säästyi monta euroa kun itse hiukan tutki foorumilaisten avustuksella ja korjasi.
Yleensähän homma on niin että viat on helppo korjata kun vain tietää missä vika on.


Mikko
Vastaa Viestiin