200 d pumpun säätö
200 d pumpun säätö
haluaisin tietoa 200d pumpun säädöstä,wis w124 myös kiinnostaa, mistä löytyy ym. :?:miten säätöihin pääsee käsiksi ,joutuuko öljynsuodattimen jalan irroittamaan.paljon uskaltaa kääntää
Viimeksi muokannut makopa, Ti 10.08.2004 23:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
makopa
pumpun säätö
apua, en saa aikaisempia kuvia auki jos jollain tietoa ,autan monissa tek. ong. olen korjannut diesel ja ben. moottoreita ja sähköjä 17v eri merkeissä, mutta en säädä tuntematonta syöttöpumppua ennen fakta tietoa. edes omassa autossa , jos jollain tehtaan tietoa tai esim.wis w124 autan jatkossa varmasti
makopa
Tuossa yksi noista kuvista.
http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td/mb-dpumppu.jpg
http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td/mb-dpumppu.jpg
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: 200 d pumpun säätö
Itse ottaisin pumpun kokonaan irti ennen säätöä. 200D:ssä on niin vähän tilaa, että pumppu paikallaan ainakaan minulta ei onnistunut.makopa kirjoitti:haluaisin tietoa 200d pumpun säädöstä,wis w124 myös kiinnostaa, mistä löytyy ym. :?:miten säätöihin pääsee käsiksi ,joutuuko öljynsuodattimen jalan irroittamaan.paljon uskaltaa kääntää
Ekakerralla saattaa mennä aikaa irrotukseen ja takaisinlaittoon, mutta toisella kerralla menee jo paljon nopeammin (n. 1tunti).
Tämä on minun syötön säätö kokemukseni:
Pumppu oli vakio, eikä auto savuttanut yhtään.
Minulla oli käytössä ylimääräinen varapumppu jota vähän testailin sillä välin, kun oikea pumppu oli viritettävänä pajalla.
Käänsin syöttöjä 5 kierrosta auki ja tyhjäkäyntiä 3 kierrosta pienemmälle.
Lopuksi yritin passata tyhjäkäyntiä hienosäätöruuvista pumpun päältä.
Tulos:
Auto kulki hienosti ja ennen ahtojen nousua lykkäsi savua miehekkäästi.
-Kierrokset jäivät huutamaan vaihdoissa.
-Kierrokset jäivät päälle noin 10 sekunniksi, kunnes hitaasti laskivat ja sen jälkeen auto sammui.
... Pumppu oli kiinni autossa yhden viikon ja sitten laitoin pajalla viritetyn pumpun takaisin.
Nyt se omaviritteinen on kiinni JP74:n 200 D urpossa, mutta ennen asennusta tehtiin seuraavat säädöt:
-Syöttöä 2 kierrosta kiinni ja tyhjäkäyntiä 1,5 kierrosta isommalle.
-Eli nyt JP:n pumpussa on syöttöjä 3 kierrosta enemmän ja tyhjäkäyntiä 1,5 kierrosta kiinni.
Tulos:
Kulkee kovemmin, kun vakiolla ja pölläyttää lähdössä vähän.
Tyhjäkäynti jäi vähän liian pienelle, eikä hienosäädössä riitä varat nostoon. Kierrokset eivät jää vaihdoissa päälle.
Meidän pumpulla siis varmasti toimivat säädöt olis 3 kierrosta auki ja tyhjäkäyntiä 1-2 kierrosta pienemmälle. Sen jälkeen tyhjäkäynnin hienosäädöstä loput säädöt.
Tämä toimisi ainakin meidän pumpussa, mutta tiedä sitten muilla.
Suosittelen pumpun lähettämistä pajalle. Ainakin www.tahtiklubi.net :n yksi sponsoreista tekee hienoa jälkeä ja jonoja ei ole.
Jos kuitenkin säädät itse, niin väännä aluksi syöttjä vain 1 kierros auki ja tyhjäkäyntiä vaikka 3/4 kierrosta pienemmälle, niin ei mene ihan villiksi. Sitten lisää, jos siltä tuntuu.
Mieti kuitenkin sitä pajaa....
Viimeksi muokannut Jokko Päivärinne, Pe 13.08.2004 15:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Näinhän se on, varsinkin jos on pienet kädet ja muutenkin pieni miesepk kirjoitti:ei kannata ottaa pumppua irti, kyllä sieltä mahtuu roplaamaan. Ei tartte montaa kertaa pumppua irroitella kun pystyy auto käynnissä säätelemään, jos menee säädöt pieleen.
Syöttöä voi laittaa sen 2-3 kierrosta ilman että tulee ongelmia, vaikkakin täytyy niitä muita ruuveja myös säädellä.
Ja ennenkaikkea, jos on 6-kantaruuvit siellä takalätkää pitämässä. Minulla oli uraruuvit ja 2 niistä jäi minulta avaamatta. Jos siis pumpun ottaa irti, niin samalla kannattaa vaihtaa uraruuvien tilalle 6-ruuvit, ne on helpompi avata pumppu paikallaan.
pumpusta
Jep, elikkä Day Downhillin pummpu on tosiaan kiinni autossani ja toimii ihan kohtuu hyvin. Savua ei mielestäni tule mitenkään ihmeellisesti lähdössäkään, ja ahtopaineiden noustua ei näy minkäänlaista savua. Tyhjäkäynti on tosiaan liian alhaalla, mutta pärjäilee. Vetoja ei ole vielä aivan tarpeeksi, jotta pysyisi pumpun omistajan ajokin rinnalla.
Oma pumppu on säädettävänä ja huollettavana PP-dieselillä Kannuksen suunnalla. Ohjeena oli "kaikki ulos", sillä turbossa tuntuu painetta riittävän hyvin. vm -84 pumppu on kuulemma melko huono antamaan suuria polttoainemääriä, ilmeisesti uudemmissa säädin on parempi näihin virityshommiin. Saa nähdä paljonko vetoja löytyy, kun pumppu saadaan paikalleen.
Pumppua oli käännetty vapaastihengittävänä n puoli kierrosta suuremmalle ja savua tuli 1.94 katsastuksessa. Saattoi olla, että pumpulla oli käyty jo aikaisemminkin.
Oma pumppu on säädettävänä ja huollettavana PP-dieselillä Kannuksen suunnalla. Ohjeena oli "kaikki ulos", sillä turbossa tuntuu painetta riittävän hyvin. vm -84 pumppu on kuulemma melko huono antamaan suuria polttoainemääriä, ilmeisesti uudemmissa säädin on parempi näihin virityshommiin. Saa nähdä paljonko vetoja löytyy, kun pumppu saadaan paikalleen.
Pumppua oli käännetty vapaastihengittävänä n puoli kierrosta suuremmalle ja savua tuli 1.94 katsastuksessa. Saattoi olla, että pumpulla oli käyty jo aikaisemminkin.
Re: 200 d pumpun säätö
makopa kirjoitti:haluaisin tietoa 200d pumpun säädöstä,wis w124 myös kiinnostaa, mistä löytyy ym. :?:miten säätöihin pääsee käsiksi ,joutuuko öljynsuodattimen jalan irroittamaan.paljon uskaltaa kääntää
Öljynsuodattimen jalkaa ei irroteta, pumppuakaan ei kannata irrottaa jos ei muuten tarvitse.
1 Ilmansuodattimen kotelo pois
2 Akusta miinus irti
3 Pumpun takakansi irti Torx kannalla, kannattaa tehdä avain jota voi vääntää räikällä, kiintoavaimella.
4 Topikissa olevasta kuvasta näkee säätöruuvit. Kannattaa katsoa mitä savutustesti on näyttänyt ja sen jälkeen säädellä syöttöä auki, 0,6-0,8 vakio
5 Aiemmista linkeissä on keskusteltu mitä ja kuinka paljon vääntää.
6 Tarkista säätöjen lukitukset (10mm)
7 Löysää kaasuvaijeri
8 Löysää hienosäätö
9 - kaapeli kiinni
10 Auto käyntiin
11 Säädä tyhjäkäynti tarvittaessa.
12 Kansi kiinni, kotelo kiinni
13 Kovaa ajoa
jotain unohtu mutta muut täydentää.
Samalla voi säätää pumpun ajoituksen niin tulee syötön säädöstä enempi hyötyä (14) Vaihda se alkuperäinen imutorvi johonkin missä ei ole sitä kuristusta.
Pummpu paikallaan
Pumppu saapui PP-dieselin käsittelystä ja suu on ollut hymyssä siitä lähtien. Tyhjäkäyntikin muuttui tasaisemmaksi ja vetoja tuli huomattavasti lisää, verrattuna aikaisempaan lainapumppuun. Auto liikkuu aivan pintakaasulla normaaliajossa eikä savuta yhtään nätisti ajettaessa. Tällä kokemuksella ainakin voin lämpimästi suositella pumpun säädättämistä kyseisessä pajassa.
Kiitokset Day Downhillille avusta ja pumpun lainaamisesta. Saa nähdä pitääkö hommata itsellekin varapumppu, kun jotenkin jäi kaivamaan "pieneksi" jäänyt maksimisyöttö. Koneessa ja turbossa tuntuisi olevan varoja vielä jäljellä. Ilmeisesti pitäisi hankkia turboViton tai C / w124 E mallin pumppu, jollainen on ilmeisesti paras tähän tarkoitukseen. Maksimisyöttö oli ilmeisesti 48.5 mm3 / 1000 iskua, joka on vielä ilmeisesti melko vähän. Millaisia syötöjä muut ovat saaneet tai ottaneet ulos, onko tietoa?
Kiitokset Day Downhillille avusta ja pumpun lainaamisesta. Saa nähdä pitääkö hommata itsellekin varapumppu, kun jotenkin jäi kaivamaan "pieneksi" jäänyt maksimisyöttö. Koneessa ja turbossa tuntuisi olevan varoja vielä jäljellä. Ilmeisesti pitäisi hankkia turboViton tai C / w124 E mallin pumppu, jollainen on ilmeisesti paras tähän tarkoitukseen. Maksimisyöttö oli ilmeisesti 48.5 mm3 / 1000 iskua, joka on vielä ilmeisesti melko vähän. Millaisia syötöjä muut ovat saaneet tai ottaneet ulos, onko tietoa?
Re: 200 d pumpun säätö
Upeita ohjeistuksia, kiitos niitäkeef kirjoitti: Öljynsuodattimen jalkaa ei irroteta, pumppuakaan ei kannata irrottaa jos ei muuten tarvitse.
1 Ilmansuodattimen kotelo pois
<....>
Mulla on kesän mittaan ollut pumpun kotikutoinen säätö pilkkeenä silmäkulmassa. Kun olen katsellut tätä [W638]:
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... ottori.jpg
hässäkkää on pilkkeet ja kaikki muukin hävinnyt kulmilta, ja konepeitto mäiskähtänyt kiinni.
Onko tuota edes teoriassa mahdollista säätää irroittamatta pumppua ?
Viimeksi muokannut veskola, Su 08.01.2006 19:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: Pummpu paikallaan
Ole hyvä, oli mukava avittaa.JP74 kirjoitti:Pumppu saapui PP-dieselin käsittelystä ja suu on ollut hymyssä siitä lähtien. Tyhjäkäyntikin muuttui tasaisemmaksi ja vetoja tuli huomattavasti lisää, verrattuna aikaisempaan lainapumppuun. Auto liikkuu aivan pintakaasulla normaaliajossa eikä savuta yhtään nätisti ajettaessa. Tällä kokemuksella ainakin voin lämpimästi suositella pumpun säädättämistä kyseisessä pajassa.
Kiitokset Day Downhillille avusta ja pumpun lainaamisesta. Saa nähdä pitääkö hommata itsellekin varapumppu, kun jotenkin jäi kaivamaan "pieneksi" jäänyt maksimisyöttö. Koneessa ja turbossa tuntuisi olevan varoja vielä jäljellä. Ilmeisesti pitäisi hankkia turboViton tai C / w124 E mallin pumppu, jollainen on ilmeisesti paras tähän tarkoitukseen. Maksimisyöttö oli ilmeisesti 48.5 mm3 / 1000 iskua, joka on vielä ilmeisesti melko vähän. Millaisia syötöjä muut ovat saaneet tai ottaneet ulos, onko tietoa?
Syötöistä... Minun pumppu oli taas toista ääripäätä, eli maximisyöttöä siitä saatiin 60+mm3/1000iskulle. Pumppu on 90-luvun puolelta. Taidetaan olla aika maximeilla vakiopuikoilla. Savutuksenestopiiriä ei ole ja savua siis tulee reippaasti ennen ahtoja.
JP:llä kyllä vetoja riittää korkeammille kierroksille. Minulla tökkää kakkosella 65-70km/h ja JP:llä menee 75-80. Tuolle pitää tehdä jotain, on pirullinen kiihdyttää kovaa, kun auto on kun Skoda Octavia TDI.
Vois kai tuon pumpun taas pudottaa (tai koittaa paikallaan) ja säätää maximikierroksia.... mitenkäs paljon sitä ruuvia auttaa kääntää ja kuinka paljon vaikuttaa kierros? Syötölliset kierrokset eivät nouse maximikierrosten mukana, mutta saisi edes 200r:ää syötöllistä lisää.... tekis ykköselläkin jotain.
Re: Pummpu paikallaan
Kyllä syötölliset kierroksetkin nousee, omassa loppui aluksi veto 5000:ssa ja kierrosten noston jälkeen vetää puhtaasti ja voimalla yli 6000. Ruuvista ymmärtääkseni säädetään missä kohtaa rajoitin alkaa leikkaamaan syöttöjä.Day Downhill kirjoitti:Vois kai tuon pumpun taas pudottaa (tai koittaa paikallaan) ja säätää maximikierroksia.... mitenkäs paljon sitä ruuvia auttaa kääntää ja kuinka paljon vaikuttaa kierros? Syötölliset kierrokset eivät nouse maximikierrosten mukana, mutta saisi edes 200r:ää syötöllistä lisää.... tekis ykköselläkin jotain.
Yksi kierros ruuvissa tekee 200 kierrosta lisää koneessa.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: Pummpu paikallaan
Hyvä juttu, että noin! Kiitokset!Mauri H. kirjoitti: Kyllä syötölliset kierroksetkin nousee, omassa loppui aluksi veto 5000:ssa ja kierrosten noston jälkeen vetää puhtaasti ja voimalla yli 6000. Ruuvista ymmärtääkseni säädetään missä kohtaa rajoitin alkaa leikkaamaan syöttöjä.
Yksi kierros ruuvissa tekee 200 kierrosta lisää koneessa.
Tuon ~1 kierros/200r sain vahvistettua jo ammattilaiseltakin. Ei muutakun kääntelemään. Ei saa päästää JP:tä karkuun kevyemmällä autollaan
200 d säätö
kyllä sen näkymä ehkä saa säädettyä paikallaan tarttee kyllä gynegologin sormet.vaikuttaako pakokaasun kierätys?mulla on ne torx kannat pakokaasun kierrätys lisää putken imukotelon alle mutta ei haittaa pumpun säätöä lähinnä vaikuttaako säätö arvoihin hyviä vihjeitä kiitos on tullutkin
Viimeksi muokannut makopa, Ti 17.08.2004 23:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
makopa
vähän ahdastahan siellä on. en ole katsonut millainen on tilanne 200d:ssä, tenavatähdessä säätö onnistui helposti kun nosti pissapojansäiliön pois tieltä. ainoastaan rystysistä lähti nahka, mutta nahkahan uusiutuu nopeasti eikä öljy/nafta liuos tunnu yhtään pahalta paljaalla orvaskedellä
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
sullahan on orkkisturbo 2.5 , noku 2.5D ei tarvitse ottaa pissasäiliötä pois, se kun on näemmä toisessa paikassa. Muutenkin 2.5D on "runsaasti" verrattuna 200D:hen.
Ja mielestäni pakokaasunkierrätys koneessa ei ole sen enempää tavaraa edessä mitä ilman sitä olevassa koneessa.
Jaa että pitäiskö mun sitten gynen alaa harkita , ei vaiskaan, onhan siellä ahdasta. Mutta oikeilla työkaluilla onnistuu, eli esim. räikkälenkki avain, jossa adapteri 10mm pikkuhylsylly/bitsille yms....
eli vaikka räikkälenkki :
muuntokappale siihen päähän:
ja muuntokappaleen päähän pikku 10 hylsy niin johan mahtuu 200D:n pumpun kannen taakse, olettaen että siellä on ne 10 kannalla olevat pultit, jos ei ole niin sitten sopivaa torx/talttapää bitsiä sitten jne.
Ja mielestäni pakokaasunkierrätys koneessa ei ole sen enempää tavaraa edessä mitä ilman sitä olevassa koneessa.
Jaa että pitäiskö mun sitten gynen alaa harkita , ei vaiskaan, onhan siellä ahdasta. Mutta oikeilla työkaluilla onnistuu, eli esim. räikkälenkki avain, jossa adapteri 10mm pikkuhylsylly/bitsille yms....
eli vaikka räikkälenkki :
muuntokappale siihen päähän:
ja muuntokappaleen päähän pikku 10 hylsy niin johan mahtuu 200D:n pumpun kannen taakse, olettaen että siellä on ne 10 kannalla olevat pultit, jos ei ole niin sitten sopivaa torx/talttapää bitsiä sitten jne.
jos sattuu olemaan ne T30 ruuvit kannessa, kuten mulla on, suosittelen vaihtamaan tavallisiin M6 ruuveihin 10:n kannalla. voi sitten käyttää em. räikkälenkkejä, jotka tosiaan ei tarvitsee tilaa kuin nimeksi. torx kun hyppää tyhjää kerran, se on mielenkiintoinen tapaus nysvätä irti. mulla tilanteen pelasti uuden laadukkaan torx pään hankinta (Kamasa).
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
No sitä minäkin. Sulla oli siis kunnon työkalut oikeanlaiset ruuvinpäät. Aloin jo ihmettelemään, että onko jollain minun soittajansormia näppärämmät työkalut kädessään....eikä ollut vitsi. 15 vuoden viulunkaulan naputtelu auttaa kummasti näissä hommissa.epk kirjoitti:Jaa että pitäiskö mun sitten gynen alaa harkita , ei vaiskaan, onhan siellä ahdasta. Mutta oikeilla työkaluilla onnistuu, eli esim. räikkälenkki avain, jossa adapteri 10mm pikkuhylsylly/bitsille yms....
Vai siitä sen onkin kiinni. Pitäisi vaihtaa kitara viuluun, ja ostaa kunnon työkalut, että saisi neljä pulttia auki.
On meinaan tuo 240d 3.0:n pumppu hieman ahtaassa kolossa... Ja tietysti tasapääruuvikannat pulteissa. No eiköhän sinne saa sormensa ujutettua, kun purkaa vähän tavaraa pois edestä.
On meinaan tuo 240d 3.0:n pumppu hieman ahtaassa kolossa... Ja tietysti tasapääruuvikannat pulteissa. No eiköhän sinne saa sormensa ujutettua, kun purkaa vähän tavaraa pois edestä.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Persana kun kiukuttaa ettei ymmärrä konehuoneen puolelta mitään kun tuli käytyä kaiken maailman taidelukiot..
Mutta sen verran olen em. keskustelua seurannut että olen puolisen vuotta ajatellut ajelua kohti Kannusta ja PP-dieseliä - sen verran positiivista palautetta on tullut sekä palvelusta että 200D:n toimivuudesta pumppusäätelyjen jälkeen.
Mutta onkos kellään ollut katsastuksen ja savustusarvojen kanssa ongelmia? Jotta pitääködiletantin ryhtyä katsastuksen alla ryhtyä sitten kääntelemään syöttöjä pienemmälle..
Mutta sen verran olen em. keskustelua seurannut että olen puolisen vuotta ajatellut ajelua kohti Kannusta ja PP-dieseliä - sen verran positiivista palautetta on tullut sekä palvelusta että 200D:n toimivuudesta pumppusäätelyjen jälkeen.
Mutta onkos kellään ollut katsastuksen ja savustusarvojen kanssa ongelmia? Jotta pitääködiletantin ryhtyä katsastuksen alla ryhtyä sitten kääntelemään syöttöjä pienemmälle..
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Kaasuvivustoon virityksiä, ettei mene kaasu täysille. Ensin vaijeri löysälle, jos ei auta, niin sitten topparin päähän 8mm mutteri.PKivireki kirjoitti:
Mutta onkos kellään ollut katsastuksen ja savustusarvojen kanssa ongelmia? Jotta pitääködiletantin ryhtyä katsastuksen alla ryhtyä sitten kääntelemään syöttöjä pienemmälle..
Jos PP säätää pumppusi, niin se menee vielä katsastuskesta läpi. Varmaan rajoilla, mutta menee kuitenkin. Nänä 200Set turbot ilman savutuksenestopiiriä eivät mene, mutta ne onkin säädetty täysille. Vaparia ei täysille säädetä.
Eli ei löytynyt kiertotietä, ettei pumppua tarvitsisikaan avata.. Kyllähän minä sen arvasin, sillä muut olisivat varmasti sitä ruuvia säädelleet.
Noh, viikonloppuna olisi tarkoitus kuitenkin ottaa vesiletkuhelvetti pumpun päältä sivuun, ja roplata ruuveja. Pari kysymystä:
Voiko autoa käyttää pumppu auki (ja myös antaa reilusti kierroksia), kuten joku (epk?) jossain ketjussa sanoi?
Kuinka ajoituksen säätö tapahtuu? Mittarin saan lainaan, mutta mihinkä astelukuun pitäisi säätää? Palautin korjausoppaan kirjastoon, enkä nyt löydä tehtaan arvoa ennakolle... Ennakkoa siis tulee muutama aste lisää.
Maksimikierrosten säätö 200rpm per kierros, kuten uudemmissakin?
Ja sitten tietysti muutama kierros syöttöä isommalle, niin alkaa 100hp olla herkässä... No jos ei teho nouse, niin antaisi edes kunnolla savua.
Noh, viikonloppuna olisi tarkoitus kuitenkin ottaa vesiletkuhelvetti pumpun päältä sivuun, ja roplata ruuveja. Pari kysymystä:
Voiko autoa käyttää pumppu auki (ja myös antaa reilusti kierroksia), kuten joku (epk?) jossain ketjussa sanoi?
Kuinka ajoituksen säätö tapahtuu? Mittarin saan lainaan, mutta mihinkä astelukuun pitäisi säätää? Palautin korjausoppaan kirjastoon, enkä nyt löydä tehtaan arvoa ennakolle... Ennakkoa siis tulee muutama aste lisää.
Maksimikierrosten säätö 200rpm per kierros, kuten uudemmissakin?
Ja sitten tietysti muutama kierros syöttöä isommalle, niin alkaa 100hp olla herkässä... No jos ei teho nouse, niin antaisi edes kunnolla savua.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
200d pumppu
viikonloppuna pitäis kokeilla säätöä ja siteeraten jos ei tule tehoa niin toivottavasti kunnollla savua
makopa