viton käsijarru
viton käsijarru
En saa kunnolla toimimaan käsijarrua! vaikka uusinnut rummut kengän ja herkistän vaijerit ja säätännyt! kellään mitään vinkkejä? vito on 110 ja vuosmallia 98.
Re: viton käsijarru
Sarjassa aika usein kysyttyjä kysymyksiä:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 64#p491764" onclick="window.open(this.href);return false;
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iZkOOzXig7E[/youtube]
- Onko säädetty oikeasta paikasta
- Liikkuuko levitin kuten kuvassa
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 64#p491764" onclick="window.open(this.href);return false;
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iZkOOzXig7E[/youtube]
- Onko säädetty oikeasta paikasta
- Liikkuuko levitin kuten kuvassa
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: viton käsijarru
Mäkin kävin katsastamassa Viton -02 CDI tuossa vuoden alussa ja ne hylkäsi se seisontajarrun takia, kun arvot olivat: oikea 1,4 kN ja vasen 0,8 kN.
Vaihdoin levyt/rummut, kengät, palat ja uudet asennussarjat tilalle. Säädin kengät ja edelleenkään en meinannut saada seisontajarruja lukkoon edes lumella ajaessa.
Joten tyhjällä tiellä sitten yritin ajella niitä uusia kenkiä sisään vähän väliä seisontajarua vauhdissa päälle ja pois ja välillä säätäen. Lopulta alkoi pitää joten kuten ja kävin näyttämässä uudelleen katsastussedälle. Uudet arvot olivat: oikea 1,7 kN ja vasen 1,8 kN. Meni läpi, vaikka olisi kai pitänyt olla yhteensä yli 4,0kN. Ainakin jos tuolta trafin sivuilta katsoo tuota laskukaavaa, jossa seisontajarru suhteutetaan auton kokonaispainoon, eli minun tapauksessa 2700kg x 9.81 x 0.16 = 4,238 kN. Tosin eikös se ero puolien välillä saa olla 70%?
Että tallaista.
Vaihdoin levyt/rummut, kengät, palat ja uudet asennussarjat tilalle. Säädin kengät ja edelleenkään en meinannut saada seisontajarruja lukkoon edes lumella ajaessa.
Joten tyhjällä tiellä sitten yritin ajella niitä uusia kenkiä sisään vähän väliä seisontajarua vauhdissa päälle ja pois ja välillä säätäen. Lopulta alkoi pitää joten kuten ja kävin näyttämässä uudelleen katsastussedälle. Uudet arvot olivat: oikea 1,7 kN ja vasen 1,8 kN. Meni läpi, vaikka olisi kai pitänyt olla yhteensä yli 4,0kN. Ainakin jos tuolta trafin sivuilta katsoo tuota laskukaavaa, jossa seisontajarru suhteutetaan auton kokonaispainoon, eli minun tapauksessa 2700kg x 9.81 x 0.16 = 4,238 kN. Tosin eikös se ero puolien välillä saa olla 70%?
Että tallaista.
Re: viton käsijarru
Täälläkin arvot -01 CDI,seisontajarru vasen 2,0kN oikea 1,9kN ja läpi meni.
Eipä tuo tunnu kovin tehokas olevan kun pysähtyy alamäkeen täytyy polkaista oikein kunnolla
jarrua jotta kestää paikallaan,himpuli koko poljin tuntuu että vähintäin vaijerit menee poikki
Ajaessa jos polkaisee seisontajarrun päälle rupee joku summeri soimaan.Vissii tarkoitettu nimeenomaan
seisontajarruks,eikä mitään kässäriä tekemään.Vaiko muilla toisin.
Eipä tuo tunnu kovin tehokas olevan kun pysähtyy alamäkeen täytyy polkaista oikein kunnolla
jarrua jotta kestää paikallaan,himpuli koko poljin tuntuu että vähintäin vaijerit menee poikki
Ajaessa jos polkaisee seisontajarrun päälle rupee joku summeri soimaan.Vissii tarkoitettu nimeenomaan
seisontajarruks,eikä mitään kässäriä tekemään.Vaiko muilla toisin.
Re: viton käsijarru
Tuo hihnojen ja rumpujen vaihtelu on yleensä silkkaa rahanhukkaa, ellei nyt jostain syystä ole se hihna onnistuttu polttamaan loppuun. Ehkä ajojarrun kannalta se levy pitääkin joskus vaihtaa kun se kuluu loppuun. Vähän teräsharjaa ja rasvanpoistolla pesu riittää sinne rummun sisälle. Vika on 99%:ssa siinä vaijerin ja levittäjän jumittajassa. Kannattaa myös putsata se jarrukilpi ja hoitaa se siihen kuntoon, että hihnat liikkuvat kevyellä voimalla. Yi 2kN voiman per rengas saa Vitostakin helposti ulos.
Muistankohan väärin mutta taidan itse ajella vuoden 1997 jarruhihnoilla
levy/rumpu on kyllä kertaalleen vaihdettu ja on taas vaihtumassa, lähinnä kun levy on ruostunut.
Muistankohan väärin mutta taidan itse ajella vuoden 1997 jarruhihnoilla

Lisää tietoa: www.skg.fi
- klonksvaagen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 293
- Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
- Paikkakunta: Punaraja
Re: viton käsijarru
Onko näissä vanhoissa espanjalaisissa vaijerille vastaava jousikuormaista säätöä, kuin esim. vanhassa Sprinterissä ?

Pihassa lojuvassa "isoveljessä" (<Sprinter 312D -97 ^700tkm) tuli kengät näkyviin, eli rumpu ruostui puhki , kolmevuotta tuoreemmassa (313CDI -00 ~250 tkm) halkesi etulevyt niistä jäähdytysrivoista (< lue laatu on uudemmassa varmaan huonontunut)Muistankohan väärin mutta taidan itse ajella vuoden 1997 jarruhihnoilla levy/rumpu on kyllä kertaalleen vaihdettu ja on taas vaihtumassa, lähinnä kun levy on ruostunut.

Re: viton käsijarru
Mun mielestä tuota jousisäätöä sekä on, että sitä puuttuu. Multa muistaakseni puuttuu, mutta sehän ei liity seisontajarruun mitenkään, ainostaan ajojarruun. Ne kun on täysin erilliset mersuissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- klonksvaagen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 293
- Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
- Paikkakunta: Punaraja
Re: viton käsijarru
Meinasin sellaasta jousikuormaista kiekkoa käsijarrukahvalta (< siis Sprinterissä
) tulevan vaijerin ja takapään vaijereiden välissä. 8mm ruuvilla (avainväli 13mm) voi löysätä ja kiristää vaijerin. Ei vaikuta levyihin.
[Edit]
Yritän suomentaa...
[/Edit]

[Edit]
Yritän suomentaa...
[/Edit]
Re: viton käsijarru
Olen 100% selvinpäin, enkä kyllä nyt hoksaa mitä tarkoitat.
Vaijeri on jalkavivussa kiinni. Keskellä autoa alapuolella on vaijerin kiristin, josta saa vaijerista löysät pois...rummussa on, no sen kaikki tietääkin, samat kamat kuin w124:ssä. Ei kai siellä mitään muuta tarvita.
Kaikki liikkuvat osat kun saa liikkumaan rivakasti niin alkaa jarru pitää.
Vaijeri on jalkavivussa kiinni. Keskellä autoa alapuolella on vaijerin kiristin, josta saa vaijerista löysät pois...rummussa on, no sen kaikki tietääkin, samat kamat kuin w124:ssä. Ei kai siellä mitään muuta tarvita.
Kaikki liikkuvat osat kun saa liikkumaan rivakasti niin alkaa jarru pitää.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: viton käsijarru
Kiitoksia vinkeistä! purkaan huomen ne viel uudestaa ja putsaa jarrukilvetkin ja herkistelen vaijerit ja muut uudestaan 

- klonksvaagen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 293
- Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
- Paikkakunta: Punaraja
Re: viton käsijarru
Hyvä että joku onveskola kirjoitti:Olen 100% selvinpäin, enkä kyllä nyt hoksaa mitä tarkoitat.

Löytyihän se. Kuukle kävi kuumana, kun yritin tuota etsiä ja vaikka isäni kotoa potkaistessaan antoi kaksikymmentä penniä rahaa matkaan ja sanoi jotta osta jotain tähdellistä, vasta nyt vuosikymmenien jälkeen sain sen aikaan.Keskellä autoa alapuolella on vaijerin kiristin, josta saa vaijerista löysät pois...
Kokemusta ei ole tähdellisistä muuta kuin noiden vanhojen Sprinttereiden kanssa (vuodesta -99) ja tuo 2232, jonka kanssa ei jarruille tarvinnut ikinä tehdä mitään (< noin kymmenen vuoden aikana

Re: viton käsijarru
Jatkanpa tuosta...
Millainen on tässä aiheessa käsitellyn viton seisontajarrun lukitussysteemi rakenteeltaan...?
Tilanne on semmonen jotta itse jarru toimii ok, mutta poljin ei lukitu alas ja vapaustusvipu liikkuu valtoimenaan.
Vasemman puolen tuuletusritilän aukosta näkyy osa systeemistä, mutta mihin se vapautusvaijerin pää menee, ja mitä sieltä nytse on rikki?
Vaijeri itsessään näyttää ehjältä, mutta sinne systemin sisälle menevä pää on selvästi irti "jostain", mikä ei näy päällepäin...
Poljin pitää ilmeisesti irrottaa jotta rakenteen näkee ja sen voi korjata..? Lähtenee irrottamalla lehtijousilukituslevy akselin päästä?
(vai pitäiskö tutkia taas buchelin viivapiirroksia...?)
Millainen on tässä aiheessa käsitellyn viton seisontajarrun lukitussysteemi rakenteeltaan...?
Tilanne on semmonen jotta itse jarru toimii ok, mutta poljin ei lukitu alas ja vapaustusvipu liikkuu valtoimenaan.
Vasemman puolen tuuletusritilän aukosta näkyy osa systeemistä, mutta mihin se vapautusvaijerin pää menee, ja mitä sieltä nytse on rikki?
Vaijeri itsessään näyttää ehjältä, mutta sinne systemin sisälle menevä pää on selvästi irti "jostain", mikä ei näy päällepäin...
Poljin pitää ilmeisesti irrottaa jotta rakenteen näkee ja sen voi korjata..? Lähtenee irrottamalla lehtijousilukituslevy akselin päästä?
(vai pitäiskö tutkia taas buchelin viivapiirroksia...?)

Re: viton käsijarru
Viimekesänä minä sen vaijerin pään sinne laitoin mutta ei nyt tule sen enempää mieleen millainen se oli. Eiköhän siellä ole sellainen väkänen, joka jousen avulla lukitsee hampaita, ja vaijeri vetää tämän vivun pois. Lienee helppo korjata kun purkaa sen polkimen käteen. (rautalangalla, nippusiteellä tai purkalla
).

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: viton käsijarru
Okei, eli normimeiniki tässäkin remontissa...
Täytyy odotella jotta tulee joku muukin vika ettei tartte ihan noin vähän takia korjaamaan ruveta...
Täytyy odotella jotta tulee joku muukin vika ettei tartte ihan noin vähän takia korjaamaan ruveta...

- klonksvaagen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 293
- Liittynyt: Ti 27.12.2011 19:58
- Paikkakunta: Punaraja
Re: viton käsijarru
Omastani kyllä vikoja löytyy, kun rupeaa vain tarkemmin katselemaan, tuloo vikoja ihan odottamattavanttom kirjoitti:Okei, eli normimeiniki tässäkin remontissa...
Täytyy odotella jotta tulee joku muukin vika ettei tartte ihan noin vähän takia korjaamaan ruveta...
