W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JVa79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Pe 20.11.2009 13:56

Re: säiliön korjaus

Viesti Kirjoittaja JVa79 »

Kumipää kirjoitti:
jussilampi kirjoitti: En ole kokeillut mutta luulen että lisäsäiliön joka syöpyy siitä natsasta,korvaa hyvin saman tilaavuuden omaava sokeoitu hydrauliletku.
Pari kuukautta ajoa ilman lisäsäiliötä, eipä huomaa eroa, voi tukkia het pussin juuresta.
Ja onhan siinä aikaa korjauttaa säiliö jos haluaa sitä käyttää.
Samanlainen facelifteissä myös.
Itellä alkoi tänään vuotamaan kuskin puolen lisäsäiliön juuresta tai on se aiemminkin silloin tällöin ollut perä maassa, mutta nyt ei pysy perä enään kymmentä minuuttia ylhäällä ja vuotokohtakin oli selvästi havaittavissa.
Auton alla tutkaillessa tuo tulppaus/tulpattu letku tuntuis parhaalta vaihtoehdolta, näin ensihoidoksi. vänkärin puolella näytti olevan säiliön liittimen juuressa jotain sikamassaa tms.
Oletteko saaneet lisäsäiliön irti purkamatta esim pakoputkea? Näytti aika ahtaalta väliltä...
Niin ja vielä se oleellisin kysymys, että tietäiskö joku sen letkun mitat ja oliko pussin päässä myös samanlainen klemmarikiinnitys? En älynnyt samalla mitata, kun auton alle pääsin ja seuraavalla kerralla olis hyvä olla tarvittavat värkit mukana.
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Onhan se vähän ahdas paikka. äkkiähän sen putkenkin pois ottaa kyllä.

Jos nyt oikein muistan, niin 19mm sisäreiällä oleva letku käy.
samanlainen kiinnitys on myös pussin päässä, kuuma-ilma puhallin on hyvä apu letkun pehmentämiseen
ja esim rengasraudoilla sitä voi kahdelta puolelta vuoron perään käännellä irti.

Muista sitten että siellä on jonnin verran painetta, mutta sitähän voi pikkuhiljaa sieltä laskea samalla pois.
Kävisin samalla molemmat puolet läpi.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
JVa79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Pe 20.11.2009 13:56

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja JVa79 »

Kiitti, täytyypä hakea pätkät letkua ja klemmareita. Joo sama vikahan siellä toisellakin puolella on. Nyt vaan pitäis saada siihen kuntoon, että sillä pääsee ajamaan. Pystyyhän tuolla siis ajamaan, mutta kompura ei varmaan pitkään kestä tuota vuotoa. Niitä säiliöitä voi sitten ihmetellä irrallaan.
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Mistäs näitä pusseja nyt sai kaikkein halvimmalla? Jostain Saksasta?
Kysessä siis -04 farmarin takapää, ei mitään matikkia.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
Äkkinäinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: To 06.01.2005 19:39
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja Äkkinäinen »

http://www.mk-fahrwerkstechnik.de/Bilst ... nks-rechts

Tuolta tilasin.....


Tulivat noin viikossa.
X253 Glc 300 e -22
w649 113cdi A My14
ex C180 T A My16
ex C200d be -09
ex S211 E220T cdi -07
ex W124 200D -95
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Kiitoksia! Pitää laittaa tilaukseen.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
JVa79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Pe 20.11.2009 13:56

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja JVa79 »

Mikähän mahdollisesti aiheuttais sen, ettei tuossa tule ollenkaan mittaristoon "car too low" tmv. ilmoitusta? Aiemmin oon ajatellut, että se perä ei oo vain laskenut riittävän alas, mutta nyt se ehti muutaman kerran mennä ihan pohjaan saakka, eikä mitään ilmoitusta tule.
Ainakin silloin kun vuoto oli vielä päällä, ei auto myöskään lähtenyt puolen minuutin odottelun aikana nousemaan sieltä takakulmasta. Nousi vasta kun painoi sitä "off road"-nappia
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

JVa79 kirjoitti:Mikähän mahdollisesti aiheuttais sen, ettei tuossa tule ollenkaan mittaristoon "car too low" tmv. ilmoitusta? Aiemmin oon ajatellut, että se perä ei oo vain laskenut riittävän alas, mutta nyt se ehti muutaman kerran mennä ihan pohjaan saakka, eikä mitään ilmoitusta tule.
Ainakin silloin kun vuoto oli vielä päällä, ei auto myöskään lähtenyt puolen minuutin odottelun aikana nousemaan sieltä takakulmasta. Nousi vasta kun painoi sitä "off road"-nappia
tutkiskella asennontunistimet
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
JVa79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Pe 20.11.2009 13:56

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja JVa79 »

CDI203 kirjoitti:
JVa79 kirjoitti:Mikähän mahdollisesti aiheuttais sen, ettei tuossa tule ollenkaan mittaristoon "car too low" tmv. ilmoitusta? Aiemmin oon ajatellut, että se perä ei oo vain laskenut riittävän alas, mutta nyt se ehti muutaman kerran mennä ihan pohjaan saakka, eikä mitään ilmoitusta tule.
Ainakin silloin kun vuoto oli vielä päällä, ei auto myöskään lähtenyt puolen minuutin odottelun aikana nousemaan sieltä takakulmasta. Nousi vasta kun painoi sitä "off road"-nappia
tutkiskella asennontunistimet
Jotain sellaista ajattelinkin, mutta kuitenkin ihmetyttää, miten se osaa mennä oikeaan korkeuteen, kun uudelleen painaa yläasennon pois?
Vai onko siellä useampi tunnistin, esim. alaraja, sport, comfort ja yläraja tms? Joskus olen tosin epäillyt, että laskeeko auto ollenkaan comfortilta sportille siirryttäessä, mutta on siellä sitten liikettä tapahtunut kun on seurannut vierestä napin painamisen jälkeen.
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Ei mullakaan tullut ilmoitusta kun vain toinen puoli laski, ja kun tarkemmin muistelee, niin onko koskaan tullutkaan?
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Espr1t
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: La 15.01.2011 17:26

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja Espr1t »

Äkkinäinen kirjoitti:Mukava tietää.. Nyt uskaltaa lähteä sitten koeajolle.

Eilen hermostuin kun perä ei pysynyt kuin n. 6h ylhällä. Vaihdoin taakse molemmat pussit. Lähempi tarkastelu näytti että apukuskin puolen pussissa oli "pykimiä" tai murtumia miten noita nyt kuvailisi.

Itse vaihto näytti olevan ihan normi ähryytä... Elikkäs onnistui jopa minulta. Toki huolellinen saa olla. Ainut ongelma oli kuskin puolen jousi jossa oli vielä ilmaa. Piti syöttää venttiilille virtaa että sai paineen pois.

Ei näyttäis olevan "ikuisia" nuo jouset. Kilometriä takana 213tkm. Toisaalta onko tuo yllätys että vanhaa autoa saa joskus korjata.
Huomasin kun tutkailin risaa pussia, että kun irrottaa paineletkun ja tökkää vaikkapa suoristetun paperiklemmarin reikään, venttiili aukeaa :) Eli toinen tapa poistaa paineet, ja toki tuo mainitsemasi virran antaminen myös toimii
Vesqju
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ma 04.10.2004 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Painepönttö vaihdettu taakse, pussi aikaisemmin. Eikä tarvinnut irroittaa takasiltaa. 8)
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
valotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 18.01.2013 21:41

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja valotus »

Äkkinäinen kirjoitti:http://www.mk-fahrwerkstechnik.de/Bilst ... nks-rechts

Tuolta tilasin.....

Tulivat noin viikossa.
Laitoin myös itse tilaukseen Bilsteinin peruspalkeet taakse ilman airmaticia. Hintaa *parille* yhteensä 614,- euroa kotiovelle toimitettuna, mikä on melko edullista tarvikeliikkeen 515,- euron kappalehintaan nähden. Vehon hintaa en viitsinyt edes kysyä.

Luulis että Motonetinkin kannattaisi hommata samoja ilmapalkeita tuotevalikoimaansa jollain kohtuullisella hintalapulla, olisivat vaikka luokkaa 350-400 niin kauppa epäilemättä kävisi. Meinaan vaan että tuskin saksalainen tarvikeliikekään noita tappiolla tai nollakatteella myy.

Nyt odottelen mielenkiinnolla asennusta. Tutustuminen ensimmäisenä vastaan tulleisiin Arnottin ohjeisiin nosti tukan pystyyn, mutta selvisihän se pian että homman pitäisi tosiaan luonnistua suhteellisen pienellä purkamisella.
valotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 18.01.2013 21:41

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja valotus »

Espr1t kirjoitti: Huomasin kun tutkailin risaa pussia, että kun irrottaa paineletkun ja tökkää vaikkapa suoristetun paperiklemmarin reikään, venttiili aukeaa :) Eli toinen tapa poistaa paineet, ja toki tuo mainitsemasi virran antaminen myös toimii
Tuosta ilmajousituksen toiminnasta löytyy muuten yllättävän vähän tietoa, lähinnä tarjolla on essonbaarin mutua. En ole vielä ehtinyt omaani tutkailla tarkemmin, mutta tuosta klemmaritempusta päätellen takajousen solenoidiventtiili on siis yksinkertainen jousikuormitteinen takaiskuventtiili, joka tarvittaessa (tyhjennystä varten) avataan sähköllä.

Tahtoo siis sanoa sitä, että ilmajousien täyttö tapahtuu vapaasti kompuran tuottamalla paineella ilman että sitä siinä vaiheessa mitenkään erityisesti ohjailtaisiin. Jouset myöskin tällöin automaattisesti täyttyvät samaan paineeseen. Siinä vaiheessa kun perän korkeusanturi kertoo että oikea korkeus on saavutettu, kompura sammuu ja paineet jäävät noiden venttiilien taakse. Tässä kohtaa kysymys kuuluu, että jääkö syöttöputkeen vielä paine, vai päästetäänkö se saman tien kompuran puolelta pois (eli siellä päässä ilmeisesti kuitenkin on vielä yksi solenoidiventtiili?). Eli jos jompikumpi jousien venttiileistä vuotaisikin takaisin päin, niin vuoto tyssääntyisi siihen että kompuran päässä on vielä venttiili kiinni?

Jos tavaratilasta nyt nostetaan pois sinne rautakaupassa ladotut sementtisäkit, pomppaa perä ylös ja korkeudensäädin käskee jousipussien venttiileitä avautumaan sen verran että painetta poistuu ja perä laskee normikorkeuteen. Ainakin tällöin syöttöputken pitää olla auki kompuran päästä, jotta paine pääsee pois samaa letkua pitkin kuin se jousiin tuleekin.

Näin siis yksinkertaistettuna. Wis:iä tutkiessa sieltä kyllä löytyy erilaisia logiikoita, milloin korkeuden muuttumiseen reagoidaan tai ei reagoida, mutta sellaista yksinkertaista toimintakuvausta järjestelmästä tai venttiilien toiminnasta en löytänyt.

Tätä toimintaa vaan pähkäilin sen vuoksi, että sen satunnaisen takapään laskeutumisen yhteyteen liittyi kompuran sammuessa kuuluva terävä napsahdus, lähinnä kuin pienellä vasaralla olisi kolautettu jonnekin kohtaa auton runkoon. Jos kyseinen kolahdus kuului, perä todennäköisesti pysyi parkkipaikalla ylhäällä seuraavan päivän. Ellei kuulunut, ahteri oli tontissa seuraavan tunnin sisällä. Eli jokin venttiili sulkeutui tai jäi sulkeutumatta.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

valotus kirjoitti:
Espr1t kirjoitti: Huomasin kun tutkailin risaa pussia, että kun irrottaa paineletkun ja tökkää vaikkapa suoristetun paperiklemmarin reikään, venttiili aukeaa :) Eli toinen tapa poistaa paineet, ja toki tuo mainitsemasi virran antaminen myös toimii
Tuosta ilmajousituksen toiminnasta löytyy muuten yllättävän vähän tietoa, lähinnä tarjolla on essonbaarin mutua. En ole vielä ehtinyt omaani tutkailla tarkemmin, mutta tuosta klemmaritempusta päätellen takajousen solenoidiventtiili on siis yksinkertainen jousikuormitteinen takaiskuventtiili, joka tarvittaessa (tyhjennystä varten) avataan sähköllä.

Tahtoo siis sanoa sitä, että ilmajousien täyttö tapahtuu vapaasti kompuran tuottamalla paineella ilman että sitä siinä vaiheessa mitenkään erityisesti ohjailtaisiin. Jouset myöskin tällöin automaattisesti täyttyvät samaan paineeseen. Siinä vaiheessa kun perän korkeusanturi kertoo että oikea korkeus on saavutettu, kompura sammuu ja paineet jäävät noiden venttiilien taakse. Tässä kohtaa kysymys kuuluu, että jääkö syöttöputkeen vielä paine, vai päästetäänkö se saman tien kompuran puolelta pois (eli siellä päässä ilmeisesti kuitenkin on vielä yksi solenoidiventtiili?). Eli jos jompikumpi jousien venttiileistä vuotaisikin takaisin päin, niin vuoto tyssääntyisi siihen että kompuran päässä on vielä venttiili kiinni?

Jos tavaratilasta nyt nostetaan pois sinne rautakaupassa ladotut sementtisäkit, pomppaa perä ylös ja korkeudensäädin käskee jousipussien venttiileitä avautumaan sen verran että painetta poistuu ja perä laskee normikorkeuteen. Ainakin tällöin syöttöputken pitää olla auki kompuran päästä, jotta paine pääsee pois samaa letkua pitkin kuin se jousiin tuleekin.

Näin siis yksinkertaistettuna. Wis:iä tutkiessa sieltä kyllä löytyy erilaisia logiikoita, milloin korkeuden muuttumiseen reagoidaan tai ei reagoida, mutta sellaista yksinkertaista toimintakuvausta järjestelmästä tai venttiilien toiminnasta en löytänyt.

Tätä toimintaa vaan pähkäilin sen vuoksi, että sen satunnaisen takapään laskeutumisen yhteyteen liittyi kompuran sammuessa kuuluva terävä napsahdus, lähinnä kuin pienellä vasaralla olisi kolautettu jonnekin kohtaa auton runkoon. Jos kyseinen kolahdus kuului, perä todennäköisesti pysyi parkkipaikalla ylhäällä seuraavan päivän. Ellei kuulunut, ahteri oli tontissa seuraavan tunnin sisällä. Eli jokin venttiili sulkeutui tai jäi sulkeutumatta.
Eikös ilman airmaticia olevassa farkussa ole lainkaan sitä keskusvaraajaa? Airmaticissahan kompura täyttää keskusvaraajaa, ja sieltä sitten päästetään ilmaa tarvittaessa jousiin.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
valotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 18.01.2013 21:41

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja valotus »

Espr1t kirjoitti:Tuollaisen kuvan löysin vielä komponenteista, laitetaan tännekin josko joku tarvitsee. :)

http://i42.tinypic.com/15mil53.png
tj86430 kirjoitti: Eikös ilman airmaticia olevassa farkussa ole lainkaan sitä keskusvaraajaa? Airmaticissahan kompura täyttää keskusvaraajaa, ja sieltä sitten päästetään ilmaa tarvittaessa jousiin.
Tuon kuvan perusteella ei näyttäisi olevan.
valotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 18.01.2013 21:41

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja valotus »

Kumipää kirjoitti:Ei mullakaan tullut ilmoitusta kun vain toinen puoli laski, ja kun tarkemmin muistelee, niin onko koskaan tullutkaan?
Takapään korkeustunnistin on kytketty puoleenväliin kallistuksenvakaajan poikkitankoa. Jos toinen puoli on alhaalla ja toinen ylhäällä, on perä tunnistimen mielestä jossain siinä puolessavälissä, eikä todennäköisesti silloin ilmoitakaan mitään "car too low".

Mulla on nyt tällä hetkellä just toi tilanne, että kuskin puolen pussi suhisee ja vuotaa sitä vauhtia, että kompura ei ehdi lappaa sinne tarpeeksi ilmaa nostaakseen sen ylös. Sen verran pistää kuitenkin vielä hanttiin, että järjestelmässä on kartturin puolelle tarvittava paine ja se nousee normaaliasentoon. Mitään ilmoitusta ei tule, mutta tuo käy kyllä kompuran lisäksi kallistuksenvakaajan päälle kun sitä väännetään päistä koko ajan vastakkaisiin suuntiin.

Ja tuolta Saksasta tuli muuten ilmoitus, että Bilsteinillä on ei-airmatic pussien osalta toimitusvaikeuksia. Samaa näyttää Arnottin nettisivut, joten kysyntää lienee... :eh:
vilpel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 12.11.2004 18:09

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja vilpel »

Jos täältä tietoa saisi? ostin w211 03 farkun, perä maassa, ollut ilmeisesti kuukausia... laitoin käymään, kävi puolituntia. kompura pörisee hetkittäin, vissiin pari minuuttia parhaimmillaan, ei puhettakaan perän noususta. mitään suhinoita ei kuulu. Järjestelmän paine viissin useita baareja, pitäisi kuulua...
Eikö kumpuran pitäisi käydä, yrittää käydä niin kauan, että pussit täynnä. voiko joku venttiili estää ilman pääsyn pusseille?
Nostin myös koukustä perää ylös, että helpottaisin kompuran työtä, mutta siitäkin ilmeisesti vain haittaa... painoin pääputkesta myös kotikumpuralla ilmaa, ei mene perille pusseihin!
ABS/ESP valot palaa, sekä "car too low" Tarvisi pystyä ajaan auto talliin, auttakaa! (kolari auto, eli ilmeisesti on toiminut kompura ym.)
Oberland
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: To 09.09.2010 10:33
Paikkakunta: Keloutuva keskisuuri teollisuuskaupunki

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja Oberland »

Sitten kannattaa myös katsoa se kompuran suodatin, kompuralta lähtevät letkut ja kompuran rele. Pari vuotta sitten nuo kilkkeet olivat noin 60 €:a alkuperäis varaosana.
Mercedes voran. Die Strasse frei fur Mercedes.
vilpel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 12.11.2004 18:09

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja vilpel »

Oberland kirjoitti:Sitten kannattaa myös katsoa se kompuran suodatin, kompuralta lähtevät letkut ja kompuran rele. Pari vuotta sitten nuo kilkkeet olivat noin 60 €:a alkuperäis varaosana.
Kompuralta lähtee vain yksi letkulähtö, johon painoin ilmaa, ei vuoda. Toi rele kyllä vois kokeilla, vaikuttais siltä, että rele ei sitten avaa niitä pussien venttiileitä, eikä käytä kompuraa tarpeeksi? Kokeilin puhaltaa suodattimeen, käytin kyllä myös ilman sitä, ei vaikutusta. Taidan lähteä rele/suodatin kaupoille... Muita vinkkejä kellään?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

valotus kirjoitti:
Kumipää kirjoitti:Ei mullakaan tullut ilmoitusta kun vain toinen puoli laski, ja kun tarkemmin muistelee, niin onko koskaan tullutkaan?
Takapään korkeustunnistin on kytketty puoleenväliin kallistuksenvakaajan poikkitankoa. Jos toinen puoli on alhaalla ja toinen ylhäällä, on perä tunnistimen mielestä jossain siinä puolessavälissä, eikä todennäköisesti silloin ilmoitakaan mitään "car too low".

Mulla on nyt tällä hetkellä just toi tilanne, että kuskin puolen pussi suhisee ja vuotaa sitä vauhtia, että kompura ei ehdi lappaa sinne tarpeeksi ilmaa nostaakseen sen ylös. Sen verran pistää kuitenkin vielä hanttiin, että järjestelmässä on kartturin puolelle tarvittava paine ja se nousee normaaliasentoon. Mitään ilmoitusta ei tule, mutta tuo käy kyllä kompuran lisäksi kallistuksenvakaajan päälle kun sitä väännetään päistä koko ajan vastakkaisiin suuntiin.

Ja tuolta Saksasta tuli muuten ilmoitus, että Bilsteinillä on ei-airmatic pussien osalta toimitusvaikeuksia. Samaa näyttää Arnottin nettisivut, joten kysyntää lienee... :eh:
Jotain toimitsu onkelmaa on noilla ollut jo ainkin alkukesästä...
siloin eivät osaaneet edes olun veholla kertoa kk tarkuudella koska pystyvät toimitamaanna ML:än taka pussit
(onneksi niitä saa muualta suoraan saksasta hakemalla)

yksi minkä päälle se yhdden kulman varassa ajeliu käy on se ehjäpussi, koko takapään paino on sen varassa...
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

vilpel kirjoitti:Jos täältä tietoa saisi? ostin w211 03 farkun, perä maassa, ollut ilmeisesti kuukausia... laitoin käymään, kävi puolituntia. kompura pörisee hetkittäin, vissiin pari minuuttia parhaimmillaan, ei puhettakaan perän noususta. mitään suhinoita ei kuulu. Järjestelmän paine viissin useita baareja, pitäisi kuulua...
Eikö kumpuran pitäisi käydä, yrittää käydä niin kauan, että pussit täynnä. voiko joku venttiili estää ilman pääsyn pusseille?
Nostin myös koukustä perää ylös, että helpottaisin kompuran työtä, mutta siitäkin ilmeisesti vain haittaa... painoin pääputkesta myös kotikumpuralla ilmaa, ei mene perille pusseihin!
ABS/ESP valot palaa, sekä "car too low" Tarvisi pystyä ajaan auto talliin, auttakaa! (kolari auto, eli ilmeisesti on toiminut kompura ym.)
Tarkistele jakotukki sen jälkeen systeemin testaus/ohjaus *:rila
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
vilpel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 12.11.2004 18:09

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja vilpel »

CDI203 kirjoitti:
vilpel kirjoitti:Jos täältä tietoa saisi? ostin w211 03 farkun, perä maassa, ollut ilmeisesti kuukausia... laitoin käymään, kävi puolituntia. kompura pörisee hetkittäin, vissiin pari minuuttia parhaimmillaan, ei puhettakaan perän noususta. mitään suhinoita ei kuulu. Järjestelmän paine viissin useita baareja, pitäisi kuulua...
Eikö kumpuran pitäisi käydä, yrittää käydä niin kauan, että pussit täynnä. voiko joku venttiili estää ilman pääsyn pusseille?
Nostin myös koukustä perää ylös, että helpottaisin kompuran työtä, mutta siitäkin ilmeisesti vain haittaa... painoin pääputkesta myös kotikumpuralla ilmaa, ei mene perille pusseihin!
ABS/ESP valot palaa, sekä "car too low" Tarvisi pystyä ajaan auto talliin, auttakaa! (kolari auto, eli ilmeisesti on toiminut kompura ym.)
Tarkistele jakotukki sen jälkeen systeemin testaus/ohjaus *:rila
Nyt vika paikallistettu, pussi halki noin 5cm matkalta, oli siis niin iso reikä, että ei "suhissut". Nyt uusi pussi paikallaan, haki heti oikean korkeuden, vaikka tasoanturia roplailtu todella paljon.
Ei kompura jaksanut täyttää toistakaan pussia, kun meni toisesta solkenaan läpi... Starina toimin minä :D , pakkosyöttöä kompuralle akulla ja venttiiliä auki toisella... Sitten abs/eps valon kimppuun, siihen saatan Staria tarvita...

Ps. Oli muuten putkissa paljon kosteutta, kannattaa avata kaikki putket mitkä irti saa ja kuivata paineilmalla, muista momentti 2nm! saattaa talvella toimia paremmin.
valotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 18.01.2013 21:41

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja valotus »

Projekti etenee, tosin tuskallisen hitaasti. Näyttää nimittäin nyt siltä, että takapussien kysyntä on todellakin ylittänyt tarjonnan ja Bilsteinin toimitusaikataulu venähti taas vaivaisella viidellä (5) viikolla eteenpäin.

Jos jollain on nurkissa molempien jousipussien vaihdon yhteydessä käsiin jäänyt ehjä, mutta elinkaarensa ehtoopuolella oleva pussukka, niin saa huutaa hep. Tuonne farkun takakulmaan on uutta settiä odotellessa pakko saada jotain fylliä ja vanhasta toimivasta jousipussista voisin maksaa kohtuullisen korvauksen.
vilpel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 12.11.2004 18:09

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja vilpel »

valotus kirjoitti:Projekti etenee, tosin tuskallisen hitaasti. Näyttää nimittäin nyt siltä, että takapussien kysyntä on todellakin ylittänyt tarjonnan ja Bilsteinin toimitusaikataulu venähti taas vaivaisella viidellä (5) viikolla eteenpäin.

Jos jollain on nurkissa molempien jousipussien vaihdon yhteydessä käsiin jäänyt ehjä, mutta elinkaarensa ehtoopuolella oleva pussukka, niin saa huutaa hep. Tuonne farkun takakulmaan on uutta settiä odotellessa pakko saada jotain fylliä ja vanhasta toimivasta jousipussista voisin maksaa kohtuullisen korvauksen.
Tyhmä idea... onko joku miettinyt pussin korjausta? vaikka nailonlangalla ompelisi ratkenneen kohdan tai isolla auton renkaanpaikkaus paikalla paikkaisi ratkeaman, hyvälaatuisella sikaflexillä vulkanoisi 1-3 mm vahvaa? "vahvistettua" kumia ympäri pussin, sitten vetäisi vielä toisesta kumista ohuen "kortsun" kireelle päälle, jotenkin näin?
Olisihan tämä aikamoinen patentti...mutta turvallisuus ainakin sama, kun ajelisi kymmenen vuotta vanhoilla pusseilla?.
Ohjehan on pelkkä ajatus, en vastaa seurauksista! On nää sikamaisen hintaisia, pemariinkin yli puolet halvempia.
Kl:stä sain tingittyä 464e
villeeino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ti 01.09.2009 10:04

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja villeeino »

Tere!

W211 -04 mallin auton ilmajousitus tuntuu vuotavan jostain. Autossa on automaattinen tasonsäätö. Alkuun en huomannut vuotoa muuten kuin tiheentyneestä kompuran käyntivälistä. sitten viikon seisonnan jälkeen auton takapää oli ihan lintassa. kun auton käynnisti, pumppas kompura auton nätisti asentoon. kompuralle tehty ennen tätä viikon seisontaa starilla testi, vaikutti olevan kunnossa eikä vuotoa löytynyt. reissun jälkeen käytetty jälleen korjaamolla, eivät löytäneet vuotoa.

autoon vaihdettu pari vuotta sitten toiselle puolelle ilmapussi. myös suodatin ja rele vaihdettu. huomiona että yön jälkeen kompura ei välttämättä edes käynnisty mutta vähän pidemmän seisonnan jälkeen (pe klo.17 - su klo.22.00) auton perä oli laskenut n. 1cm. molemmin puolin. vaikuttaa siltä että siltä puolelta mistä ei ole ilmapussia vaihdettu (ainakaan minun aikana 100tkm), auto on vähän alempana. auton kokonais km n.400tkm.

missä vika voisi mahdollisesti olla? suoraan en kuitenkaan viittis lähtä pussia vaihtaa? ja liekö edes todennäköistä että siinä vika kun auto laskee molemmin puolin? seisoessa...ajattelin ainakin huomenna vaihtaa kompuran suodattimen.
Audi Q7

Ex: E-mersuja
villeeino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ti 01.09.2009 10:04

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja villeeino »

Kellään tietoa?tai hyviä arvauksia?
Audi Q7

Ex: E-mersuja
JVa79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Pe 20.11.2009 13:56

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja JVa79 »

Mulla on tuossa airmaticissa vähän samanlaista, paitsi perä laskee jo yön aikana useamman sentin kuskin puolelta, mistä olin aiemmin tukkinut lisäilmasäiliön letkun. Vänkärin puolikin laskee mukana hieman, kun toinen puoli menee tarpeeks syvälle. Mulla tuo on alkanut päästämään paineita lähes aina kun auton on sammuttanut ja lukinnut ovet, niin hetken pihisee kuskin etunurkasta ja etupää yleensä laskee 1-2 senttiä, onko normaalia, ennen ei tehnyt tuota ainakaan säännöllisesti?
Ite oon kokeillu ruiskuttaa saippuavettä joka puolelle systeemiä, vuodon löytämisen toivossa, mutta ei ainakaan minun tapauksessa ja tuolla vuotomäärällä mitään löytynyt.
Joku jos tuon systeemin toiminnasta tietäis paremmin, niin kiinnostais tietää mitä tuo järjestelmä tekee missäkin tilanteessa, esim auton sammuksissa ollessa.
Oliko tuossa jossain joku "jakotukki" kompuran jälkeen tai jotain, kun haluaisin päästä tutkimaan kaikki liitokset, jotka vaikuttavat kuskin takanurkkaan.
Sellaisiakin ajatuksia on tullut, kun olen sen lisäsäiliön letkun tukkinut ja lisäsäiliö on käytössä vain comfort-asetuksella ja itse käytän pääsääntöisesti vain sport I-asentoa, niin voisiko olla, että sammuksissa ollessa auto jossain vaiheessa avaa tuon lisäsäiliön venttiilin ja paine pääsee vuotamaan siitä minun tulpasta?
Avatar
Lipsanen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 19.08.2008 15:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja Lipsanen »

Tossa toisella foorumilla on hyvä kuva yhdestä todennäköisestä vuodon aiheuttajasta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 51c56eb78b" onclick="window.open(this.href);return false;
W212 350cdi
-Ex S211 320cdi AMG-
-Ex S124 300TDT-
-Ex E50 AMG-
-Ex S211 320cdi-
Elämä on liian lyhyt kytkimen polkemiseen
valotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 18.01.2013 21:41

Re: W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja valotus »

Lipsanen kirjoitti:Tossa toisella foorumilla on hyvä kuva yhdestä todennäköisestä vuodon aiheuttajasta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 51c56eb78b" onclick="window.open(this.href);return false;
Aika tutulta näytti tuo. Minkäänlaista hätäpaikkaakaan on aika haasteellista saada pysymään tuollaiseen mutkakohtaan.

Minkähän takia ne on muuten alunperin suunnitelleet pussin paikoilleen noin päin? Siis palje muodostaa "kupin" niin että sinne mahdollisesti joutuvat epäpuhtaudet jäävät pohjalle hiertämään, eivätkä putoa pois. Tuo lienee ainoa syy siihen, että palkeen päälle on pitänyt tehdä erillinen suojapalje, ainakin raskaan kaluston toisin päin toimivat jousipussit näyttävät olevan autojen alla ilman mitään suojaa. Suojapalje puolestaan on pakko tehdä joustoliikkeen mukaan hengittäväksi, jolloin sinne ajan mittaan pääsee joka tapauksessa pölyä ja kosteutta.

Totesin muuten oman jousen irrotettuani, että sisällä lainehti äänestä päätellen tilkka vettä. Talvisaikaan ajoittuvien satunnaisten vuotojen yleisin syy lienee venttiileihin jäätyvä kosteus, jos palkeet muuten ovat ehjät.
Vastaa Viestiin