Gee pitää saada, mutta millä koneella?
Gee pitää saada, mutta millä koneella?
Hei arvon tietäjät.
Kesän aikana toteutan yhen pitkä aikaisen haaveeni ja hankin itselleni G-mersun (30v lahjaksi).
Olen koittanut etsiä mahdollisimman paljon tietoa kyseisestä mallista, mutta vielä on epäselvää että mikä kone kannattaa valita.
300td:tä on kehuttu kestäväksi ja 400cdi:tä taas moitittu jakoketjun vuokisi, mutta siinäkin on vissiin tapahtunut jotai parannuksia? 400:ssa olisi vaan tyylikkäämmän näköinen kabinetti.
Ajatukseni oli hakea saksanmaalta ja budjetiksi on varattu 20k€, tarkoitus olisi muuttaa auto jo saksassa kokonaismassaltaan yli 3500 kiloiseksi ja tuoda suomeen K-a:na.
Olisin kovin kiitollinen jos joku osaisi kertoa mitä kannattaa alkaa etsimään. Muitakin moottori vaihtoehtoja toki voi ehdotta nuo vain olivat ne jotka ovat mielessä pyörineet.
Kesän aikana toteutan yhen pitkä aikaisen haaveeni ja hankin itselleni G-mersun (30v lahjaksi).
Olen koittanut etsiä mahdollisimman paljon tietoa kyseisestä mallista, mutta vielä on epäselvää että mikä kone kannattaa valita.
300td:tä on kehuttu kestäväksi ja 400cdi:tä taas moitittu jakoketjun vuokisi, mutta siinäkin on vissiin tapahtunut jotai parannuksia? 400:ssa olisi vaan tyylikkäämmän näköinen kabinetti.
Ajatukseni oli hakea saksanmaalta ja budjetiksi on varattu 20k€, tarkoitus olisi muuttaa auto jo saksassa kokonaismassaltaan yli 3500 kiloiseksi ja tuoda suomeen K-a:na.
Olisin kovin kiitollinen jos joku osaisi kertoa mitä kannattaa alkaa etsimään. Muitakin moottori vaihtoehtoja toki voi ehdotta nuo vain olivat ne jotka ovat mielessä pyörineet.
Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?
En mikää tietäjä ole, mutta jos toi 20 tonnia on kokonaisbudjetti, niin se ei taida ihan riittää CDI vehkeisiin.. Vähän vanhemmista lienee paras vaihtoehto tuo 300td (om606).
Ruoste taitaa vaan olla näittenkin pahin vihollinen.
E: Niin, eihän kuorkkiin mitään veroja tulekkaan. Siten budjettia katsotaankin eri kulmasta.
Ruoste taitaa vaan olla näittenkin pahin vihollinen.
E: Niin, eihän kuorkkiin mitään veroja tulekkaan. Siten budjettia katsotaankin eri kulmasta.
Viimeksi muokannut vimakuus, Ti 07.05.2013 10:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S300
300GD
E320
Unimog 411 110
300GD
E320
Unimog 411 110
Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?
Reippaasti puolella hinnalla budjetistasi myy joku nettiautossa siistiä pikku-geetä (jota ei enää edes valmisteta) johon on laitettu vanhan liiton 2,5 turbodieseli piristettynä. Eli teho-painosuhde on kohdallaan ja dieselverokaan ei ole niin hirmuinen kuin neliovisessa.
Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?
Riippuu tietysti mihin käyttöön auto on tulossa, mutta kyllä noi 80-luvun Geet aika työkalumaisia on jos verrataan 90-luvun loppupuolelta oleviin.
Kyllä maanteillä pääsääntöisesti autoilla matkustellaan traktorien sijaan
Kyllä maanteillä pääsääntöisesti autoilla matkustellaan traktorien sijaan
S300
300GD
E320
Unimog 411 110
300GD
E320
Unimog 411 110
Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?
Aivan järkyttäviä jyriä.vimakuus kirjoitti:Riippuu tietysti mihin käyttöön auto on tulossa, mutta kyllä noi 80-luvun Geet aika työkalumaisia on jos verrataan 90-luvun loppupuolelta oleviin.
Ehdottomasti 90-2000luvun W463
Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?
Koneeksi tietysti OM606. Onko siinä vaihtoehtoja?
E350CDI&A180CDI
Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?
Leväinen kirjoitti:Hei arvon tietäjät.
Kesän aikana toteutan yhen pitkä aikaisen haaveeni ja hankin itselleni G-mersun (30v lahjaksi).
Olen koittanut etsiä mahdollisimman paljon tietoa kyseisestä mallista, mutta vielä on epäselvää että mikä kone kannattaa valita.
300td:tä on kehuttu kestäväksi ja 400cdi:tä taas moitittu jakoketjun vuokisi, mutta siinäkin on vissiin tapahtunut jotai parannuksia? 400:ssa olisi vaan tyylikkäämmän näköinen kabinetti.
Ajatukseni oli hakea saksanmaalta ja budjetiksi on varattu 20k€, tarkoitus olisi muuttaa auto jo saksassa kokonaismassaltaan yli 3500 kiloiseksi ja tuoda suomeen K-a:na.
Olisin kovin kiitollinen jos joku osaisi kertoa mitä kannattaa alkaa etsimään. Muitakin moottori vaihtoehtoja toki voi ehdotta nuo vain olivat ne jotka ovat mielessä pyörineet.
Onko varmuutta tuon "kuorkiksi muuttamisen" kanssa? Mitenhän se tapahtuu ja onnistuukohan vähän vanhemmissa? On nimittäin aika suolaiset autoverot tuon ikäisissä/hintaisissa jos ei onnistu...eikä oikein viitsi paloitella varaosiksikkaan...
...lähtee ku purkka tukasta...
Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?
Pikku Gee ei käy kun pitää toisinaan saada puunkaadon apuvälineitä kyyditettyä ja toisekseen sitä ei ole toivoakaan saada kuorma-autoksi.
Joo hakusessa on tosiaan -96 eteen päin oleva peli kun kilometrejä tulee varsinkin näin sulankelin aikaan parituhatta viikkoon.
Itsekkin olin aluksi että tietenkin pitää olla OM606, mutta cdi:ssä olisi vähän enemmän tehoa ja vissiinkin kulutuskin olisi pienempi. Ja se ohjaamo on vaan niin paljon tyylikkäämpi. Jossain vaiheessa suunnittelin jo etsiväni jonkun halvan cdi:n ja vaihtavani siihen OM606:sen, mutta se taitaa olla sähköjen kannalta jo vähän hankalampi rojekti.
Kuorkiksi muuttaminen onnistuu kuulemma helpoiten kun nostaa kokonaismassan jo saksassa sinne yli 3500kg. Ja jos kuulopuheet osoittautuvat vääriksi niin ei tarvitse ostaa ollenkaan, menee verojen kanssa vähän turhan kalliiksi työautoksi.
Joo hakusessa on tosiaan -96 eteen päin oleva peli kun kilometrejä tulee varsinkin näin sulankelin aikaan parituhatta viikkoon.
Itsekkin olin aluksi että tietenkin pitää olla OM606, mutta cdi:ssä olisi vähän enemmän tehoa ja vissiinkin kulutuskin olisi pienempi. Ja se ohjaamo on vaan niin paljon tyylikkäämpi. Jossain vaiheessa suunnittelin jo etsiväni jonkun halvan cdi:n ja vaihtavani siihen OM606:sen, mutta se taitaa olla sähköjen kannalta jo vähän hankalampi rojekti.
Kuorkiksi muuttaminen onnistuu kuulemma helpoiten kun nostaa kokonaismassan jo saksassa sinne yli 3500kg. Ja jos kuulopuheet osoittautuvat vääriksi niin ei tarvitse ostaa ollenkaan, menee verojen kanssa vähän turhan kalliiksi työautoksi.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?
G500.
Ainoa oikea ja sivistynyt vaihtoehto. Naapurilla on tuossa viissatanen bensakremetorio ja ei kalkata ja savuta.
.
Ainoa oikea ja sivistynyt vaihtoehto. Naapurilla on tuossa viissatanen bensakremetorio ja ei kalkata ja savuta.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?
80 luvun G ja 90 luvn G ei kovin merkittävästi poikkea alustaratkaisuiltaan (varmaan alustaratkaisut on 90% samaa) joten ihmettelen jos toinen on "jyrä" ja toinen on sivistynyt henikilöauto. Toki ajomukavuudessa on eroa mutta se tulee lähinnä silmien ja korvien välittämänä (eli äänieristys, mukavuusvarustelut, muotokieli/ergonomia)...ei niinkään ratin tai penkin välittämänä.Mika.T kirjoitti:Aivan järkyttäviä jyriä.vimakuus kirjoitti:Riippuu tietysti mihin käyttöön auto on tulossa, mutta kyllä noi 80-luvun Geet aika työkalumaisia on jos verrataan 90-luvun loppupuolelta oleviin.
Ehdottomasti 90-2000luvun W463
...lähtee ku purkka tukasta...
Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?
Saattaisi itku päästä kun 300 litraa polttaisi 98 kuukaudessa. Vaikka varmasti olisi mukava ajaa se 2000 kilsaa 500:lla Geellä.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?
Tosta jos itkun tirauttaa niin kannattaa joku panda hommata....ei se G paljon ole taloudellisempi diiselinä.Leväinen kirjoitti:Saattaisi itku päästä kun 300 litraa polttaisi 98 kuukaudessa. Vaikka varmasti olisi mukava ajaa se 2000 kilsaa 500:lla Geellä.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?
Uskoisin kyllä että 500 bensan ja esim 300 turbotiiselin kulutusero on pari litraa ja siis tämä on pelkkää mutua. Mutta dieselin ja 98:n hintaero on ainakin melkoinen ja sen on varma.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?
Toki kannattaa tehdä matemaattinen vilkaisu dieselveroonkin....mitä lie, tonni/vuosi ?.Leväinen kirjoitti:Uskoisin kyllä että 500 bensan ja esim 300 turbotiiselin kulutusero on pari litraa ja siis tämä on pelkkää mutua. Mutta dieselin ja 98:n hintaero on ainakin melkoinen ja sen on varma.
Siinä olisi hieno...
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/me ... res=EXPORT" onclick="window.open(this.href);return false;
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?
Terve
Mites tommone uupuneen esittämä kaasuversio.
Jos 606 dieseliä menee G mersussa 12 litraa satkulla,saattaa 500 mylly ottaa + 20 l satkulla
T Jamppa
Mites tommone uupuneen esittämä kaasuversio.
Jos 606 dieseliä menee G mersussa 12 litraa satkulla,saattaa 500 mylly ottaa + 20 l satkulla
T Jamppa
Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?
Joo D-vero on noin tonnin(pajerossa 928,76) mutta aika äkkiä kuoleentuu suuren kulutusero ja hinnan vuoksi. Lisäksi kun tarkoituksena on tosiaan saada se k-a:ksi niin D-verokin on poissa laskuista.
Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?
Matka-ajossa 606 vs. esim 500 bensan kulutusero tuskin on kovinkaan suuri.
Kerrostalon ilmanvastuksella varustettu G ei varmaan mene 606:lla 12l/100km. Todennäköisesti lähempänä 15.
Kerrostalon ilmanvastuksella varustettu G ei varmaan mene 606:lla 12l/100km. Todennäköisesti lähempänä 15.
Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?
Pitää muistaa että 80 luvun G mersuista puhuttaessa tarkoitetaan pelkkää työkone-versiota. 90-luvulla? rinnalle tuli ns. herrasmiesmalli jolla voi ajaa maantielläkinPetri R kirjoitti:80 luvun G ja 90 luvn G ei kovin merkittävästi poikkea alustaratkaisuiltaan (varmaan alustaratkaisut on 90% samaa) joten ihmettelen jos toinen on "jyrä" ja toinen on sivistynyt henikilöauto. Toki ajomukavuudessa on eroa mutta se tulee lähinnä silmien ja korvien välittämänä (eli äänieristys, mukavuusvarustelut, muotokieli/ergonomia)...ei niinkään ratin tai penkin välittämänä.Mika.T kirjoitti:Aivan järkyttäviä jyriä.vimakuus kirjoitti:Riippuu tietysti mihin käyttöön auto on tulossa, mutta kyllä noi 80-luvun Geet aika työkalumaisia on jos verrataan 90-luvun loppupuolelta oleviin.
Ehdottomasti 90-2000luvun W463
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?
Ilmanvastus juttu voi hyvinkin olla juurikin noin, vertailu kohtana on nykyinen -96 2.8 turbotiiseli pajero jolla ajan sekalaisessa ajossa 12 litran pintaan. Ei tosin kerro juuri mitään geen kulutuksesta
Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?
Eikös niissä oo jäykät akselit kaikissa malleissa? Sillonhan suurta kehitystä ei voi tapahtua. Vai onko jäyt akselit vain "Pro"-mallissa, ja ökymallissa sitten erillisjousitus?Jolle kirjoitti:Pitää muistaa että 80 luvun G mersuista puhuttaessa tarkoitetaan pelkkää työkone-versiota. 90-luvulla? rinnalle tuli ns. herrasmiesmalli jolla voi ajaa maantielläkinPetri R kirjoitti:80 luvun G ja 90 luvn G ei kovin merkittävästi poikkea alustaratkaisuiltaan (varmaan alustaratkaisut on 90% samaa) joten ihmettelen jos toinen on "jyrä" ja toinen on sivistynyt henikilöauto. Toki ajomukavuudessa on eroa mutta se tulee lähinnä silmien ja korvien välittämänä (eli äänieristys, mukavuusvarustelut, muotokieli/ergonomia)...ei niinkään ratin tai penkin välittämänä.Mika.T kirjoitti:Aivan järkyttäviä jyriä.vimakuus kirjoitti:Riippuu tietysti mihin käyttöön auto on tulossa, mutta kyllä noi 80-luvun Geet aika työkalumaisia on jos verrataan 90-luvun loppupuolelta oleviin.
Ehdottomasti 90-2000luvun W463
E350CDI&A180CDI
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?
Leväinen kirjoitti:Ilmanvastus juttu voi hyvinkin olla juurikin noin, vertailu kohtana on nykyinen -96 2.8 turbotiiseli pajero jolla ajan sekalaisessa ajossa 12 litran pintaan. Ei tosin kerro juuri mitään geen kulutuksesta
Taitaa G painaa 600-800kg enempi kuin pahero.
Muistan lukeneeni palstalta että 300td veisi sen 15 ja 500 sen 17 sadalle.....jossain täällä ne kulutukset on.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?
On jäykät kaikissa.ssuvik kirjoitti: Eikös niissä oo jäykät akselit kaikissa malleissa? Sillonhan suurta kehitystä ei voi tapahtua. Vai onko jäyt akselit vain "Pro"-mallissa, ja ökymallissa sitten erillisjousitus?
Mercefreaken tarjoilee G500:lle
Forbruk per 10 km
-ved bykjøring 2,18 liter
-ved landeveiskjøring 1,37 liter
-snitt 1,67 liter
Ja vertailun kunniaksi 270 CDI
Forbruk per 10 km
-ved bykjøring 1,28 liter
-ved landeveiskjøring 0,96 liter
-snitt 1,09 liter
S300
300GD
E320
Unimog 411 110
300GD
E320
Unimog 411 110
Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?
Huh. Onneksi vanha rintteri on halpa ajaa... vaikka olis kärry peräs.Mika.T kirjoitti:Kerrostalon ilmanvastuksella varustettu G ei varmaan mene 606:lla 12l/100km. Todennäköisesti lähempänä 15.
Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?
Terve
Eikös tuota G värkkiä saa myös tulla rintterin 290 koneella. Jos kuorkki käyttöön tulee ,olisi tuttu rapina mukana.
Luulis että rintterin ja G painot samalla linjalla.
Paitsi G voimansiirto + litra, vai riitääkö
Tervesin jamppa
Eikös tuota G värkkiä saa myös tulla rintterin 290 koneella. Jos kuorkki käyttöön tulee ,olisi tuttu rapina mukana.
Luulis että rintterin ja G painot samalla linjalla.
Paitsi G voimansiirto + litra, vai riitääkö
Tervesin jamppa
Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?
Ääni OM606:lle.
Koska jos aiot rekisteröidä kuorma-autoksi niin täytyy huomioida että 2001 ja uudemmat tarvii nopeuden rajoittimen ja piirturin vaikka olisikin yksityiskäytössä. CDI koneet taisi tulla Geehen vasta 2001.
Koska jos aiot rekisteröidä kuorma-autoksi niin täytyy huomioida että 2001 ja uudemmat tarvii nopeuden rajoittimen ja piirturin vaikka olisikin yksityiskäytössä. CDI koneet taisi tulla Geehen vasta 2001.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?
JeremyH taisi ratkaista pulman jos se todella on niin että piirturikin pitää laittaa. Nopeusrajoitin ei itseäni haittaa ja itse asiassa Olin siinä uskossa että se pitää olla paljon vanhemmissakin.
Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?
Mitäs mielipiteitä 350td koneesta? Niitä näyttäisi olevan saksanmaalla enempi tarjolla ja 300 turbodieseliin ei taida olla muuta eroa kuin mootori. Siihen onnistuisi varmaan aika helpolla vaihtaa 300td tekniikka sitten joskus jos on tarve vaihtaa tekniikkaa, cdi tekniikka on varmaan sitten vähän haastavampi sinne taikoa.
Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?
onko niitä G ukkoja virinny tässä vuosien saatossa lisää?
kulutuksesta sen verran, että just ajettiin 2300kilsaa , about 2300kiloa koukussa raahattavana, pari ukkoa hytässä.... 606 söi tasasen tappavasti 15 litraa satkulle, kun matkanopeus seilasi siinä 86-93 kmh välillä. Oli positiivinen yllätys.
kulutuksesta sen verran, että just ajettiin 2300kilsaa , about 2300kiloa koukussa raahattavana, pari ukkoa hytässä.... 606 söi tasasen tappavasti 15 litraa satkulle, kun matkanopeus seilasi siinä 86-93 kmh välillä. Oli positiivinen yllätys.
Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?
Johan vie paljon polttoainetta.