Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Leväinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 15.12.2011 20:04
Paikkakunta: Maavesi
Viesti:

Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja Leväinen »

Hei arvon tietäjät.

Kesän aikana toteutan yhen pitkä aikaisen haaveeni ja hankin itselleni G-mersun (30v lahjaksi).

Olen koittanut etsiä mahdollisimman paljon tietoa kyseisestä mallista, mutta vielä on epäselvää että mikä kone kannattaa valita.
300td:tä on kehuttu kestäväksi ja 400cdi:tä taas moitittu jakoketjun vuokisi, mutta siinäkin on vissiin tapahtunut jotai parannuksia? 400:ssa olisi vaan tyylikkäämmän näköinen kabinetti.
Ajatukseni oli hakea saksanmaalta ja budjetiksi on varattu 20k€, tarkoitus olisi muuttaa auto jo saksassa kokonaismassaltaan yli 3500 kiloiseksi ja tuoda suomeen K-a:na.

Olisin kovin kiitollinen jos joku osaisi kertoa mitä kannattaa alkaa etsimään. Muitakin moottori vaihtoehtoja toki voi ehdotta nuo vain olivat ne jotka ovat mielessä pyörineet.
Avatar
vimakuus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ma 30.07.2007 09:41
Paikkakunta: Satakunta

Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja vimakuus »

En mikää tietäjä ole, mutta jos toi 20 tonnia on kokonaisbudjetti, niin se ei taida ihan riittää CDI vehkeisiin.. Vähän vanhemmista lienee paras vaihtoehto tuo 300td (om606).
Ruoste taitaa vaan olla näittenkin pahin vihollinen. :cry:

E: Niin, eihän kuorkkiin mitään veroja tulekkaan. Siten budjettia katsotaankin eri kulmasta.
Viimeksi muokannut vimakuus, Ti 07.05.2013 10:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S300
300GD
E320
Unimog 411 110
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Reippaasti puolella hinnalla budjetistasi myy joku nettiautossa siistiä pikku-geetä (jota ei enää edes valmisteta) johon on laitettu vanhan liiton 2,5 turbodieseli piristettynä. Eli teho-painosuhde on kohdallaan ja dieselverokaan ei ole niin hirmuinen kuin neliovisessa.
Avatar
vimakuus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ma 30.07.2007 09:41
Paikkakunta: Satakunta

Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja vimakuus »

Riippuu tietysti mihin käyttöön auto on tulossa, mutta kyllä noi 80-luvun Geet aika työkalumaisia on jos verrataan 90-luvun loppupuolelta oleviin.
Kyllä maanteillä pääsääntöisesti autoilla matkustellaan traktorien sijaan :lol:
S300
300GD
E320
Unimog 411 110
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

vimakuus kirjoitti:Riippuu tietysti mihin käyttöön auto on tulossa, mutta kyllä noi 80-luvun Geet aika työkalumaisia on jos verrataan 90-luvun loppupuolelta oleviin.
Aivan järkyttäviä jyriä.

Ehdottomasti 90-2000luvun W463
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

Koneeksi tietysti OM606. Onko siinä vaihtoehtoja? :shock:
E350CDI&A180CDI
Petri R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: To 05.07.2007 12:58

Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Leväinen kirjoitti:Hei arvon tietäjät.

Kesän aikana toteutan yhen pitkä aikaisen haaveeni ja hankin itselleni G-mersun (30v lahjaksi).

Olen koittanut etsiä mahdollisimman paljon tietoa kyseisestä mallista, mutta vielä on epäselvää että mikä kone kannattaa valita.
300td:tä on kehuttu kestäväksi ja 400cdi:tä taas moitittu jakoketjun vuokisi, mutta siinäkin on vissiin tapahtunut jotai parannuksia? 400:ssa olisi vaan tyylikkäämmän näköinen kabinetti.
Ajatukseni oli hakea saksanmaalta ja budjetiksi on varattu 20k€, tarkoitus olisi muuttaa auto jo saksassa kokonaismassaltaan yli 3500 kiloiseksi ja tuoda suomeen K-a:na.

Olisin kovin kiitollinen jos joku osaisi kertoa mitä kannattaa alkaa etsimään. Muitakin moottori vaihtoehtoja toki voi ehdotta nuo vain olivat ne jotka ovat mielessä pyörineet.

Onko varmuutta tuon "kuorkiksi muuttamisen" kanssa? Mitenhän se tapahtuu ja onnistuukohan vähän vanhemmissa? On nimittäin aika suolaiset autoverot tuon ikäisissä/hintaisissa jos ei onnistu...eikä oikein viitsi paloitella varaosiksikkaan... :)
...lähtee ku purkka tukasta...
Leväinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 15.12.2011 20:04
Paikkakunta: Maavesi
Viesti:

Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja Leväinen »

Pikku Gee ei käy kun pitää toisinaan saada puunkaadon apuvälineitä kyyditettyä ja toisekseen sitä ei ole toivoakaan saada kuorma-autoksi.
Joo hakusessa on tosiaan -96 eteen päin oleva peli kun kilometrejä tulee varsinkin näin sulankelin aikaan parituhatta viikkoon.
Itsekkin olin aluksi että tietenkin pitää olla OM606, mutta cdi:ssä olisi vähän enemmän tehoa ja vissiinkin kulutuskin olisi pienempi. Ja se ohjaamo on vaan niin paljon tyylikkäämpi. Jossain vaiheessa suunnittelin jo etsiväni jonkun halvan cdi:n ja vaihtavani siihen OM606:sen, mutta se taitaa olla sähköjen kannalta jo vähän hankalampi rojekti.
Kuorkiksi muuttaminen onnistuu kuulemma helpoiten kun nostaa kokonaismassan jo saksassa sinne yli 3500kg. Ja jos kuulopuheet osoittautuvat vääriksi niin ei tarvitse ostaa ollenkaan, menee verojen kanssa vähän turhan kalliiksi työautoksi.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

G500.
Ainoa oikea ja sivistynyt vaihtoehto. Naapurilla on tuossa viissatanen bensakremetorio ja ei kalkata ja savuta.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Petri R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: To 05.07.2007 12:58

Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Mika.T kirjoitti:
vimakuus kirjoitti:Riippuu tietysti mihin käyttöön auto on tulossa, mutta kyllä noi 80-luvun Geet aika työkalumaisia on jos verrataan 90-luvun loppupuolelta oleviin.
Aivan järkyttäviä jyriä.

Ehdottomasti 90-2000luvun W463
80 luvun G ja 90 luvn G ei kovin merkittävästi poikkea alustaratkaisuiltaan (varmaan alustaratkaisut on 90% samaa) joten ihmettelen jos toinen on "jyrä" ja toinen on sivistynyt henikilöauto. Toki ajomukavuudessa on eroa mutta se tulee lähinnä silmien ja korvien välittämänä (eli äänieristys, mukavuusvarustelut, muotokieli/ergonomia)...ei niinkään ratin tai penkin välittämänä.
...lähtee ku purkka tukasta...
Leväinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 15.12.2011 20:04
Paikkakunta: Maavesi
Viesti:

Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja Leväinen »

Saattaisi itku päästä kun 300 litraa polttaisi 98 kuukaudessa. Vaikka varmasti olisi mukava ajaa se 2000 kilsaa 500:lla Geellä.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Leväinen kirjoitti:Saattaisi itku päästä kun 300 litraa polttaisi 98 kuukaudessa. Vaikka varmasti olisi mukava ajaa se 2000 kilsaa 500:lla Geellä.
Tosta jos itkun tirauttaa niin kannattaa joku panda hommata....ei se G paljon ole taloudellisempi diiselinä.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Leväinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 15.12.2011 20:04
Paikkakunta: Maavesi
Viesti:

Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja Leväinen »

Uskoisin kyllä että 500 bensan ja esim 300 turbotiiselin kulutusero on pari litraa ja siis tämä on pelkkää mutua. Mutta dieselin ja 98:n hintaero on ainakin melkoinen ja sen on varma.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Leväinen kirjoitti:Uskoisin kyllä että 500 bensan ja esim 300 turbotiiselin kulutusero on pari litraa ja siis tämä on pelkkää mutua. Mutta dieselin ja 98:n hintaero on ainakin melkoinen ja sen on varma.
Toki kannattaa tehdä matemaattinen vilkaisu dieselveroonkin....mitä lie, tonni/vuosi ?.

Siinä olisi hieno...

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/me ... res=EXPORT" onclick="window.open(this.href);return false;
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

...
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1003
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Terve

Mites tommone uupuneen esittämä kaasuversio.
Jos 606 dieseliä menee G mersussa 12 litraa satkulla,saattaa 500 mylly ottaa + 20 l satkulla
T Jamppa
Leväinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 15.12.2011 20:04
Paikkakunta: Maavesi
Viesti:

Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja Leväinen »

Joo D-vero on noin tonnin(pajerossa 928,76) mutta aika äkkiä kuoleentuu suuren kulutusero ja hinnan vuoksi. Lisäksi kun tarkoituksena on tosiaan saada se k-a:ksi niin D-verokin on poissa laskuista.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Matka-ajossa 606 vs. esim 500 bensan kulutusero tuskin on kovinkaan suuri.

Kerrostalon ilmanvastuksella varustettu G ei varmaan mene 606:lla 12l/100km. Todennäköisesti lähempänä 15.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Petri R kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:
vimakuus kirjoitti:Riippuu tietysti mihin käyttöön auto on tulossa, mutta kyllä noi 80-luvun Geet aika työkalumaisia on jos verrataan 90-luvun loppupuolelta oleviin.
Aivan järkyttäviä jyriä.

Ehdottomasti 90-2000luvun W463
80 luvun G ja 90 luvn G ei kovin merkittävästi poikkea alustaratkaisuiltaan (varmaan alustaratkaisut on 90% samaa) joten ihmettelen jos toinen on "jyrä" ja toinen on sivistynyt henikilöauto. Toki ajomukavuudessa on eroa mutta se tulee lähinnä silmien ja korvien välittämänä (eli äänieristys, mukavuusvarustelut, muotokieli/ergonomia)...ei niinkään ratin tai penkin välittämänä.
Pitää muistaa että 80 luvun G mersuista puhuttaessa tarkoitetaan pelkkää työkone-versiota. 90-luvulla? rinnalle tuli ns. herrasmiesmalli jolla voi ajaa maantielläkin :lol:
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Leväinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 15.12.2011 20:04
Paikkakunta: Maavesi
Viesti:

Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja Leväinen »

Ilmanvastus juttu voi hyvinkin olla juurikin noin, vertailu kohtana on nykyinen -96 2.8 turbotiiseli pajero jolla ajan sekalaisessa ajossa 12 litran pintaan. Ei tosin kerro juuri mitään geen kulutuksesta :)
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

Jolle kirjoitti:
Petri R kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:
vimakuus kirjoitti:Riippuu tietysti mihin käyttöön auto on tulossa, mutta kyllä noi 80-luvun Geet aika työkalumaisia on jos verrataan 90-luvun loppupuolelta oleviin.
Aivan järkyttäviä jyriä.

Ehdottomasti 90-2000luvun W463
80 luvun G ja 90 luvn G ei kovin merkittävästi poikkea alustaratkaisuiltaan (varmaan alustaratkaisut on 90% samaa) joten ihmettelen jos toinen on "jyrä" ja toinen on sivistynyt henikilöauto. Toki ajomukavuudessa on eroa mutta se tulee lähinnä silmien ja korvien välittämänä (eli äänieristys, mukavuusvarustelut, muotokieli/ergonomia)...ei niinkään ratin tai penkin välittämänä.
Pitää muistaa että 80 luvun G mersuista puhuttaessa tarkoitetaan pelkkää työkone-versiota. 90-luvulla? rinnalle tuli ns. herrasmiesmalli jolla voi ajaa maantielläkin :lol:
Eikös niissä oo jäykät akselit kaikissa malleissa? :? Sillonhan suurta kehitystä ei voi tapahtua. Vai onko jäyt akselit vain "Pro"-mallissa, ja ökymallissa sitten erillisjousitus?
E350CDI&A180CDI
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Leväinen kirjoitti:Ilmanvastus juttu voi hyvinkin olla juurikin noin, vertailu kohtana on nykyinen -96 2.8 turbotiiseli pajero jolla ajan sekalaisessa ajossa 12 litran pintaan. Ei tosin kerro juuri mitään geen kulutuksesta :)

Taitaa G painaa 600-800kg enempi kuin pahero.
Muistan lukeneeni palstalta että 300td veisi sen 15 ja 500 sen 17 sadalle.....jossain täällä ne kulutukset on.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
vimakuus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ma 30.07.2007 09:41
Paikkakunta: Satakunta

Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja vimakuus »

ssuvik kirjoitti: Eikös niissä oo jäykät akselit kaikissa malleissa? :? Sillonhan suurta kehitystä ei voi tapahtua. Vai onko jäyt akselit vain "Pro"-mallissa, ja ökymallissa sitten erillisjousitus?
On jäykät kaikissa.

Mercefreaken tarjoilee G500:lle

Forbruk per 10 km
-ved bykjøring 2,18 liter
-ved landeveiskjøring 1,37 liter
-snitt 1,67 liter

Ja vertailun kunniaksi 270 CDI

Forbruk per 10 km
-ved bykjøring 1,28 liter
-ved landeveiskjøring 0,96 liter
-snitt 1,09 liter
S300
300GD
E320
Unimog 411 110
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1978
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja etrade »

Mika.T kirjoitti:Kerrostalon ilmanvastuksella varustettu G ei varmaan mene 606:lla 12l/100km. Todennäköisesti lähempänä 15.
Huh. Onneksi vanha rintteri on halpa ajaa... vaikka olis kärry peräs.
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1003
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Terve

Eikös tuota G värkkiä saa myös tulla rintterin 290 koneella. Jos kuorkki käyttöön tulee ,olisi tuttu rapina mukana.
Luulis että rintterin ja G painot samalla linjalla.
Paitsi G voimansiirto + litra, vai riitääkö

Tervesin jamppa
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Ääni OM606:lle.
Koska jos aiot rekisteröidä kuorma-autoksi niin täytyy huomioida että 2001 ja uudemmat tarvii nopeuden rajoittimen ja piirturin vaikka olisikin yksityiskäytössä. CDI koneet taisi tulla Geehen vasta 2001.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Leväinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 15.12.2011 20:04
Paikkakunta: Maavesi
Viesti:

Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja Leväinen »

JeremyH taisi ratkaista pulman jos se todella on niin että piirturikin pitää laittaa. Nopeusrajoitin ei itseäni haittaa ja itse asiassa Olin siinä uskossa että se pitää olla paljon vanhemmissakin.
Leväinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 15.12.2011 20:04
Paikkakunta: Maavesi
Viesti:

Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja Leväinen »

Mitäs mielipiteitä 350td koneesta? Niitä näyttäisi olevan saksanmaalla enempi tarjolla ja 300 turbodieseliin ei taida olla muuta eroa kuin mootori. Siihen onnistuisi varmaan aika helpolla vaihtaa 300td tekniikka sitten joskus jos on tarve vaihtaa tekniikkaa, cdi tekniikka on varmaan sitten vähän haastavampi sinne taikoa.
Avatar
knato
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ke 19.01.2005 09:57

Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja knato »

onko niitä G ukkoja virinny tässä vuosien saatossa lisää?

kulutuksesta sen verran, että just ajettiin 2300kilsaa , about 2300kiloa koukussa raahattavana, pari ukkoa hytässä.... 606 söi tasasen tappavasti 15 litraa satkulle, kun matkanopeus seilasi siinä 86-93 kmh välillä. Oli positiivinen yllätys.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1978
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Gee pitää saada, mutta millä koneella?

Viesti Kirjoittaja etrade »

Johan vie paljon polttoainetta.
Vastaa Viestiin