OM603 käy erittäin huonosti kylmänä.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
konstappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ti 24.07.2012 11:02

OM603 käy erittäin huonosti kylmänä.

Viesti Kirjoittaja konstappi »

Elikkäs auto 300TDT alkuperäisellä vakio 603 turbo koneella. Ongelmana on, että kylmällä koneella, kun laittaa auton pyörimään niin kone käy jälkihehkutuksen ajan (n.30sek) tosi pehmeästi ja hyvin, mutta sen jälkeen alkaa raklatus kuulumaan ja moottori katkoo/rytkyy tosi pahasti. No tämän jälkeen kun malttaa kierroksia pitää tai käy ajamassa jonkun verran, että kone lämpenee niin sen jälkeen ei ole mitään vaikeuksia eli kone pyörii hyvin ja tasaisesti! Lämpimällä koneella on myös lievää onkelmaa lähteä käyntiin ja moottori katkoo silloinkin jonkun verran muttei läheskään niin pahasti kun kylmänä.

Autoon olen vaihtanut:
-Kaikki polttoaine suodattimet/polttoaineletkuja syynätty mahdollisilta rei'iltä ja osa letkuista on myös vaihdettu uusiin.
-Hehkut
-Suuttimet tarkastettu,
-Kansipahvi vaihdettu ja samalla myös mittailtu että olisko kiertokanki mutkalla, mutta ei ainakaan mittatuloksissa tätä huomannut
-Syöttöpumpun ajoitus tarkastettu useaan otteeseen.
-Yritin myös paikantaa pyttyä, joka ei sytytä kylmänä siten, että löysäilin vuorotellen suutinputkia muttei niilläkään ollut mitään vaikutusta moottorin huonoon käyntiin.

Mistähän tuo rynkytys voisi kiikastaa? :wtf:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: OM603 käy erittäin huonosti kylmänä.

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onko pumpun ajoitus katsottu siitä ajoitusmerkistä?

Tarkempi ennakko saadaan joutsenkaulalla katsottuna ykkösen suutinputken lähdöstä.
immo74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 09.05.2011 22:25

Re: OM603 käy erittäin huonosti kylmänä.

Viesti Kirjoittaja immo74 »

missähän paineissa ne siun suuttimet avautuivat ja paljonko oli heittoa suuttimien välillä?
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: OM603 käy erittäin huonosti kylmänä.

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Kyllähän oireet kertovat ensisijaisesti, että jako tai ruiskutusennakko ei ole kohdallaan.
Välttämättömästi on tarkistettava kapiakselin asento (OT) oikeellisuus ajoitusmerkin suhteen... pitääkö niiden asento paikkaansa.
Sitten kun OT-kohta on tarkalleen selvillä...eli ykkössylinterin mäntä yläkuolokohdassa, on nokka-akselin kohdistusmerkit oltava kohdakkain. Sen jälkeen katsotaan ruiskutusennakko ( pumpusta riippuen ) kohdalleen...mieluimin tippaputkea käyttäen.
konstappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ti 24.07.2012 11:02

Re: OM603 käy erittäin huonosti kylmänä.

Viesti Kirjoittaja konstappi »

Valaistaampas hieman lisää elikkäs autossa oli tullessaan mynän 8mm pumppu, joka oli ajoitettu pahasti pieleen ja auto kävi jo silloin tosi pahasti ja rynkytti kylmänä. Sen jälkeen sitten purin hyvin pyörivästä moottorista vakiopumpun irti ja heitin paikalleen, mutta katkominen kylmänä senkun jatkuu. OT-merkki on nokka-akselin kanssa täysin kohallaan kun tarkistin sen monta kertaa kansirempan yhteydessä. Pumpun ajoitusta en oikein usko, koska olen tarkastanut sen kampiakselilta monesti ja edellinenkin moottoi pelasi niin hyvin. Voisikohan olla mahdollista että esikammiot olisivat haljenneet sen 8mm pumpun väärän ajoituksen seurauksena?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: OM603 käy erittäin huonosti kylmänä.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ainakin liian aikanen ennakko tekee melko vikkelästi rajua lämpökuormaa palotilaan, esikammioon...ylipäänsä moottorille. voi hyvinkin olla esikammiossa vikaa.

onko ääni koliseva, tai kalkattava? jos on, niin viittaa huanoon palotapahtumaan, eli suutin sökö, tai esikammio viallinen, tai ennakko piälessä tms mikä tekee palamisesta epä stabiilia.

otappa suuttimet pois ja tarkista onko esikammioisaa kuulat paikoillaan. saattaa olla ottanu kipeetä väärästä ennakosta.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin