Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic ylimääräistä ääntä ja haaleutta

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14091
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - ajoa

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Vertailussa ilmeni omalta kohdalta autotekniikan valtava hyppäys 20 vuodessa. Uudessa E:ssä nelivetoisuus on arkipäiväistetty, sitä ei huomaa juuri mistään muusta kuin että pito on hyvä. Ei tunne ajavansa erikoisella autolla. Ei korotettua jousitusta, erikoisia ratkaisuja eikä kytkeytymisiä vaan jatkuvaa vetoa (ajonhallinnan rajoissa). Tasaisella, 10-20 cm:n lumikerroksen peittämällä metsäautotiellä etenemisessä ei juuri ollut ongelmia kummallakaan autolla. Kiperin paikka oli ensimmäisen ja viimeisen kuvan kohta, jossa tie lähtee nousemaan risteyksestä jyrkästi ja tekee lähes 90 asteen kurvin keskellä nousua. Oma auto eteni ongelmitta parikymmentä metriä mutkan jälkeen kunnes etuhelma kävi auraamaan lunta. Uuden auton ESP kävi päälle mutkassa ja tyssäsi vauhdin. Hitaasti mentiin eteenpäin vajaa auton mitta 300:n jälkiä pitkin ja siihen tyssäsi. Alustan mataluus ja leveät renkaat varmaan olivat osasyynä. ESP:n olisi kai saanut pois jostain valikoista? Muutamalla yrittämällä tamppaamalla molemmalla autolla olisi varmaan päässyt rinteen päälle.

Uudesta autosta päällimmäisenä minulle jäi mieleen nopeasti käytettävissä oleva huima teho ja pito ja kaikkinainen hallinnan keveys. Oma auto tuntui uutukaisen jälkeen tosi jäykältä ja painavalta :-). Näkyvyys uudessa oli heikompi ja istuinosan mukavuus ei ollut hyvä, koska ortopedisäätimet on hölmösti asetettu tiukkaan rakoon konsolin ja penkin väliin. Kieltämättä se painoi reittä, vaikka en ajanut autolla kuin parikymmentä kilometriä. Käytännön tilavuudessa en juuri havainnut eroa 124:ään verrattuna.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Tarinaa ja kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - ajoa

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jos vertaan S124- ja S211-matikkeja, huomiot ovat samat. S211 on kevyen tuntuinen
kaasusta, jarrusta ja ohjauksesta, vaikka se painaa enemmän (1,98 vs. 1,76 tn).
S211 on paljon hiljaisempi ja Airmatic alusta on paljon mukavampi. S124:n tavaratila
on pidempi, sinne menee ahkio penkkejä kaatamatta, S211:en ei. S124:n osat ovat
paksummin mitoitettuja, varsinkin sähköliittimet.

S211:n ESP:n saa pois kojelaudan napista, jolloin etenemiskyky hangessa paranee.

Vanhakin (2006 tehty) S211 yhä uudelle ja tekee vaikutuksen kyydittäviin. S124
haisee jo vanhalle ja tekee jo vanhan auton vaikutelman. Laatu on silti päällimmäinen
tunne.

Kulutus on molemmissa sama (300 tdt vs. 320 CDI V6).
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14091
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - ajoa

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

JarkkoN kirjoitti: S124 haisee jo vanhalle ja tekee jo vanhan auton vaikutelman.

...vaan ei miun auto! Sisällä haisee mukavasti vielä maalaamolle ja fiksaamolle :wink:
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
TompSa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 25.01.2005 12:26
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Tarinaa ja kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - fiksa

Viesti Kirjoittaja TompSa »

Nozki kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:...
Oikean lampunpesimen jako on sekaisin. Lepoasento on pääasiassa pyyhin pystyssä. Pitänee vaihtaa kai uusi moottori.
...
Tuotaniinniin, jos harrastuneisuutta riittää, niin ei tarvitse vaihtaa uutta, jos se vain muuten toimii niin kuin pitääkin. Pitää kyllä irrottaa ja avata se moottoriboksi, mutta sieltä sen saa kuntoon. Tarkemmin en osaa neuvoa, kun siitä on jo pitkälti yli 5 vuotta, kun viimeksi olen tuon homman tehnyt, niin ei oikein tarkasti muista.

Niin se kuitenkin on, että siellä on sisällä hammaspyörämekanismi, jossa ainakin yhdessä pyörässä muistaakseni on kyljessä jonkun sortin tappi, joka ohjaa sen pyyhkimen lopulta pois päältä tuuppaamalla kuparisia kosketuspintoja erilleen toisistaan. Tai jotenkin niin se oli. Joka tapauksessa, se on ihan varma tieto, että kun tietty hammaspyörä on väärässä kiertokulmassa, niin lepoasento menee väärään paikkaan. Sen pystynee kyllä rakennetta tutkailemalla päättelemäänkin, missä kohtaa sen kuuluu olla, mutta itse taisin ensimmäisellä kerralla ihan vain testailla yrityksen ja erehdyksen kautta, että mihin se kuuluu, jotta toimisi kuten pitää. Ekalla kerralla kun en tuota tiennyt niitä avatessani, niin todellakin kasaamisen jälkeen pysähtyivät aivan mihin sattuu, tosin samalla tavalla joka kerta...
Mulla oli S202:ssa lampunpyyhkimen moottorille menevä liitin hapettunut ja johto(ja) syöpynyt poikki. Ne kun laittoi kuntoon, niin satumaisiin asentoihin vinksahteleva viiksi palasi ruotuun. Muutaman vuoden se mun tinaus kesti, mutta sitten se meni taas rikki ja pyyhin sojotteli milloin minnekin. Semmonen musta halkeava läpyskä se liitin oli jossa messinkiset tapit ja holkit menee vastakkain. Ei näyttänyt kovin vesitiiviiltä ratkaisulta ja johdotkin aika ohkaisista aineksista. En laiskana laittunut sitten enää toistamiseen sitä kuntoon, kun pesunesteen tulo kätevästi lakkaa ja kesti säiliö sitten talvella pidempään. Miinuksena sitten se että lasit ummessa silloinkin kun haluaisi oikeasti niitä pimeellä huuhdella.
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14091
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - ajoa

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

No välillä vastoinkäymistä. Vaimo raportoi viikolla että tiukasti käännettäessä auto kulkee vaivalloisesti. Sanoin että joutuin katkaisija testiasentoon. No kotona tutkin ja huomasin että ZH-M -säiliö on lähes täysin tyhjä... pitkäänhän se jakolaatikon seutu kestikin kuivana. Auton alle ja pohjamuovi irti, hyvin on puolet jakolaatikosta märkänä. Ensiapuna ATF:ää systeemiin kun on tuo tasonsäätökin. Pitää nyt miettiä milloin tuon laittaa kuntoon.
Kuva0042.jpg

Rutina käännellessä ei kuitenkaan johtunut öljyn vähyydestä vaan jatkuu yhä jos ajaa katkaisija nelikkoasennossa. Pitää aamulla puhdistaa etupyörintäkehät ennen Turun reissua.

Toinen juttu: tavaratilan takalokeroon on päässyt jostain vettä. Epäilen vetokoukun sähköjen läpivientiä. Kehittyi aika mahtavat hajut autoon sateisten päivien jälkeen. Irroitin verhoilun ja pesin ja kuivasin saunassa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14091
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - ajoa

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

No niin. Auto sai ensimmäisen määräaikaiskatsastusleiman tänään. Ei mitään vikaa, jarrut 2,8/2,7 ja 2,1/2,2, seisonta 2,1/2,1, iskarit 60% edessä ja 70% takana.

Nelivedon häiriövalon vilkkukoodi 2 tarkoitti viallista ohjainlaitetta - uusi ohjainlaite. Irroitin liittimen ja asensin takaisin - häiriövalo sammui eikä syttynyt 70 km matkalla. Nestettä kuluu edelleen, yksi tyhjennys tehty.

Vettä ei ole tullut tavaratilaan vaikka on ajettu sateella, pidetty sateessa, pesty pesurilla yms. Mistä lienee sinne tullut. Taidan asentaa verhoilun takaisin.

Sitten ikävämpi juttu. Maanantaina satoi 12 tuntia putkeen. Vaimoa vastaan ajoi rekka eräässä routavaurio kohdassa jossa oli iso lätäkkö: auton päälle kuului ei niin kiva ropina. Tuloksena erinäinen määrä kivesiskemiä uudessa tuulilasissa, uudesa maskissa ja maalipinnassa, kuvina pahimmat. Lampunpyyhkijän nivelmuovikin särkyi.
010.jpg
009.jpg
008.jpg
007.jpg
006.jpg
Jälleen kerran voisi todeta Aake Kallialan sanoin "sillo otti pattiin". Ei täyskaskoa ja tuskinpa tienpitäjällekään reklamointi auttaa mitään. Paikkamaalia hakemaan... :(
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Re: Tarinaa ja kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - ajoa

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Auts... Betonielementtejä vievät rekat on myös todella pahoja; mujua ja pikkukiveä lentää reippaasti auton päälle.
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13443
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tarinaa ja kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - ajoa

Viesti Kirjoittaja karra »

Tuo on niin persiistä! Itse olen jo osittain heittänyt toiveet että käyttöautoja pystyis pitämään edes jotenkaan edustuskunnossa, ei vaan onnistu. Talvella suola, nastat, kivet. Kesällä kivet siis. Ja kanssa-autoilijat parkkiksella...

Itse ajoin joskus n 23 vuotta sitten Chevy Blazerilla tietyömaan kohdalla hissukseen ja vastaan tuli rekka pirun kovaa. Siinä kohdin oli pientä sepeliä ja ropina kävi pölyn seassa; tulos pari iskemää tuulilasissa sekä maskin ns hyttyspleksissä kaksi reikää, kuin ois piekkarilla ammuttu. Auto oli tuolloin 8 vuotta vanha.

:evil:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5385
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - ajoa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Timo L. kirjoitti:Tuloksena erinäinen määrä kivesiskemiä uudessa tuulilasissa, uudesa maskissa ja maalipinnassa, kuvina pahimmat. Lampunpyyhkijän nivelmuovikin särkyi.
Voeee helevatankuustoesta :( :( :(
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14091
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - ajoa

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

No joo, suurimman osan kiveniskemistä sain nätisti piiloon. Sävy sattui hyvin lähelle, otin paikalliselta maalarilta. Suurimmissa iskemissä ei ammattitaito ihan piisannut, en ole tyytyväinen jälkeen. No, hinkataan sit niitä. Olen nyt tottunut ajatukseen käyttöautosta...

Vaihdoin ulkolämpömittarin orkkisanturin, juotoshommiksihan se meni. Muistelin täällä olleen jonkun kikan jolla uusien pinnien juottamiselta vältyttiin, mutta enpä viitsinyt eilen etsiä kun vaihtokohtaus tuli. Suurin vaiva oli johdon pujottelemisessa oikeiden klemmarien läpi.

Sulakerasian pohjan alta löytyi tällainen liitin, jossa toiseen päähän menee kolme johtoa ja toisesta päästä ei tule yhtään; mikä lienee?
011.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14091
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - ajoa

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tänään napsahti vetoakseli takaa vasemmalta poikki tms. Tulin risteykseen ja pysähtymättä poljin kaasua sen verran että laatikko vaihtoi ykköselle ja ... PAU! kolokolokolinkolin ja nelivedon kytkeytymisen merkkivalo syttyi mittaristoon. Nilkutin 400 m levikkeelle jossa tsekkasin auton alle; katso, vetarin suojakumin klemmari killuu keskellä akselia. Kädellä koittamalla vetari heiluu perän puoleisen kumin sisällä. Katkesiko se vai mitä tapahtui?

No, soitin konsultille varmuudeksi ja päätin kuitenkin ajaa kotiin 15 km. Liikkeelle lähtö ja ylämäet menivät nykimällä - ikäänkuin lukot olisivat kytkeytyneet päälle - tasaisella ja alamäissä meni kuin ei mitään. Nopeus piti pitää alle 40 km/h, muuten alkoi "vakionopeussäädin" päästämään äänimerkkiä kolinalla ikäänkuin jouseen olisi hakannut.

Kannattaako tuota käydä kotipihassa vaihtamaan itse? Ei ole erikoistyökaluja eikä nosturipaikkaa. Mitä muuta tuolta kannattaisi samalla laittaa uusiksi?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5385
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - ajoa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ainakin tohon 200reehen vaihtui ihan tallissa ilman nostureita. Tunkkasin senverta ylös ja tukijaloilla varmistin useammastakin kohtaa et kärsii turvallisesti mennä alle avaamaan ne perän laipassa olevat 10mm torxit. Niitä on sitte muillakin pulteilla kiini kuin torxeilla tai ainakin se oli ollu minkä varaosiksi Raptecilta hain. Oli 300D: akseli jossa oli kiinni viivakoodit ja hyväkuntoinen maalikin.

Navan pultti aukesi kun vaimo polki jarrua auton käydessä ja kunnollisella avaimella jatkojen kanssa väänsin. (hyppäsin seisomaan jatkon päälle) Tuin hylsyn tallin lattiaa vasten silleen et hylsy ei nyrjähdä kun hyppää :wink: Vajaat kax tuntia meni kahvitaukojen ja muun tuumailun kanssa eli ei ole paha rasti.

Seisontajarrunvaijerin tukikiinike on ainut sellainen haittatekijä laipanpulttien avaamisessa ja kiinnittämisessä. Käytin sellaita pitkänmallista torxia olisko ollu jotain reilun 10cm pitkä ni tulee ohitte sen tuen. Jos on lyhytmallinen niin se suojakumin takia on hankala väännellä niitä pultteja. (jos pitkä avain tuntuu joustavan liikaa eikä pultit avaudu ni sitte lyhytmallisella nytkäyttää auki ja jatkaa pitkällä). Tietty ihan aluksi pienellä taltalla ja paineilmalla joutuu puhdistamaan pultinkannat kun ne on kuitenkin paskaa täynnä.

Ja vielä E: Iskevä Makitan ruuviväännin on muuten mainio peli kun torxit on nytkäytetty auki jos muita ei satu olemaan :wink:
280se86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Ma 06.12.2010 19:52
Paikkakunta: jyväskylän seutu

Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic -vetari

Viesti Kirjoittaja 280se86 »

torxseja ei ole vielä tullut vastaan, vaan niitä, mikä nyt olikaan viralliselta nimeltään,en muista, 12 "tähti" kanta
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic -vetari

Viesti Kirjoittaja AM »

10 XZN. Tärkeää puhdistaa hyvin ne pultin kolot. Navan päässä tarvitaan 30mm hylsy, 12kulmainen.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12672
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic -vetari

Viesti Kirjoittaja epk »

olikos niin että vasemmalta puolelta tarvii pakoputki saada pois tieltä, jos se jotain kotiolovaihtoon vaikuttaa sun tapauksessa. Kuten todettu, ei mikään rakettitiede homma, muuta kuin muttereita auki ja kiinni.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14091
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic -vetari

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

No hyvä juttu. Pitää tsekata vielä WIS:stä. Eli ymmärsinkö oikein:

-laipoista pultit auki
-navan päästä pultti/mutteri auki
-kasaus käänteisesti

Mites kumit, ja mitä rasvaa sisälle?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12672
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic -vetari

Viesti Kirjoittaja epk »

kun auto vielä parkissa niin ekaksi vetarin mutteri irti jollei pulttipyssyä. siitä sitten eteenpäin. Eikös sinne joku perus skf laakerirasva mene : Kuva
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5385
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic -vetari

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

10 XZN tosiaan on sen munkin torxi :)

Farkusta en tiä mutta sedaneissa ainakaan niissä mitä oon aukonu ja laittanu kiinni niin pakoputkea ei tarte siirrellä pois eestä. Se seisontajarrunvaijerin tuki on tiellä ja taisi olla vielä niin että apparinpuolella pahemmin. Yhden pitkän XZN:n oon rikkonu kun pultti oli kiinni asti ja vääntelin. Omaa tyhmyyttä se oli rikkoa. Sit nytkäytin auki lyhyellä ja jatkoin toisella pitkällä. Onneksi oli pakissa toinenkin.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic -vetari

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Olikos tämä auto se, joka oli alustasta ruostekorjattu? Jos tuolloin on ollut vetarit irti, niin saatat saada auki ne. Vetarin pyörän puoleinen mutteri voi olla muuten tosi julmasti kiinni!!. Sitten vielä se akseli pitää moskalla saada booreista pois.
Eli vaihtohomma itsessään on helppo. Ainoa este on se, että saatko mutterin auki. Joudut todennäköisesti hankkimaan kaksi uutta hylsyä-mutteria ja pultteja varten.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14091
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic -vetari

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jees. 12-kulmainen 30 mm hylsy oli jo kotona. XZN:iä ostin kaksi lyhyttä ja yhden pitkän. Pitää huomenna ehkä käydä irroittelemaan, jahka puimurin saa eka kuntoon.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic -vetari

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Timo L. kirjoitti:Jees. 12-kulmainen 30 mm hylsy oli jo kotona. XZN:iä ostin kaksi lyhyttä ja yhden pitkän. Pitää huomenna ehkä käydä irroittelemaan, jahka puimurin saa eka kuntoon.

Saattaa tarvita hylsyn ja räikän väliin lyhyen (5cm) jatkon.....
Ainakin väykyssä tartti.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2283
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic -vetari

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Jos joudut kovasti irti moukaroimaan niin vaihda samalla laakeri takapyörään :wink:
Ettei hetken päästä ole se edessä
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic -vetari

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

cuuno kirjoitti:Jos joudut kovasti irti moukaroimaan niin vaihda samalla laakeri takapyörään :wink:
Ettei hetken päästä ole se edessä
Olikohan väykyssä alkuperäisessä kiinnityksessä jotain vialla kun 30mm mutteri lähti lenkkiavaimella auki ja vetari ilman mitään työkaluja käsin siirtämällä pois kun mutteri ja tähtipäät oli irti :shock: .

.
Opel, "weird lieben autos"....
280se86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Ma 06.12.2010 19:52
Paikkakunta: jyväskylän seutu

Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic -vetari

Viesti Kirjoittaja 280se86 »

pienellä naputtelulla on aina lähtenyt akseli navasta pois, ei ole tarvinnu hulluna hakata, joskus mutteri ollut Tosi kovassa, mut isolla pulttipyssyllä lähtee kyllä helposti
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14091
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic -vetari

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Väliaikatietona kerrottakoon, että mutteri lähti tosi nätisti auki. Yllätys sen sijaan oli että laipassa on kohokantatorxit tms kuusisakaraiset pultit, eikä uppokantoja. Vaihtoakselin mukana tuli uppokannat, taidan kuitenkin niillä asentaa akselin paikoilleen. Tuosta kohokantapultista tuli vaan sellainen ylimääräinen jännitysmomentti aukaisuun...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic -vetari

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Ne on uudenman malliset ruuvit jotka sulla on ollut paikoillaan.
Semmoset minäkin sain kun mersulta kävin uudet hakemassa, siis nämä torxit.
Kuva

Tuo epk rasva ei ole sitä mitä ruukataan käyttää vetonivelissä.
MOLYBDENUM GREASE käytetään normaalisti vetonivelissä mutta parempiakin on.
Rataautoiliat käyttävät eri rasvoja kovempien rasituksien takia vetonivelissä.
Esim. Redline CV-2 rasvaa. Löytyy vaikka motonetistä.
A170cdi-00 1999-
Avatar
270w210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ti 14.08.2012 14:06

Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic -vetari

Viesti Kirjoittaja 270w210 »

Ja joissakin etuvedoissa on keltaiset töhnät sisäpäässä ja mustat ulkopäässä, en tiedä vaikuttaako mihinkään.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14091
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic -vetari

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

No nyt se on irti. Eivät olleet tiukassa laipan pultitkaan. Katsoin että kumin sisin kaulus vaikeuttaa hieman torxin avausta hylsyllä, ei pääse helposti suoraan painamaan. Laitan kiinni noilla uppokannoilla kun on pitkä XZN käytössä. Tuo on siis joskus ollut jo auki kun paikallaan oli uuden mallin pultit. Se olikin katkennut pyörän päästä kumin alta. Siellä oli 2-3 mm syvä "syöpymärengas", itse katkeamispinta oli kierteinen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic -vetari

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Timo L. kirjoitti:No nyt se on irti. Eivät olleet tiukassa laipan pultitkaan. Katsoin että kumin sisin kaulus vaikeuttaa hieman torxin avausta hylsyllä, ei pääse helposti suoraan painamaan. Laitan kiinni noilla uppokannoilla kun on pitkä XZN käytössä. Tuo on siis joskus ollut jo auki kun paikallaan oli uuden mallin pultit. Se olikin katkennut pyörän päästä kumin alta. Siellä oli 2-3 mm syvä "syöpymärengas", itse katkeamispinta oli kierteinen.
Saa sen hylsyn suoraan kun nostaa vähän toisella tunkilla tukivartta ylös...ja sillä ~5cm jatkovarrella pääse kumin "ulkopuolelle" sen räikän.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14091
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa & kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic -vetari

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

LopenUupunut kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:No nyt se on irti. Eivät olleet tiukassa laipan pultitkaan. Katsoin että kumin sisin kaulus vaikeuttaa hieman torxin avausta hylsyllä, ei pääse helposti suoraan painamaan. Laitan kiinni noilla uppokannoilla kun on pitkä XZN käytössä. Tuo on siis joskus ollut jo auki kun paikallaan oli uuden mallin pultit. Se olikin katkennut pyörän päästä kumin alta. Siellä oli 2-3 mm syvä "syöpymärengas", itse katkeamispinta oli kierteinen.
Saa sen hylsyn suoraan kun nostaa vähän toisella tunkilla tukivartta ylös...ja sillä ~5cm jatkovarrella pääse kumin "ulkopuolelle" sen räikän.

.
Niin mutta kun kumi ottaa kiinni jo hylsyyn. Se on melko paksu voimahylsy.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin