R170 SLK:n AMG/ Sport-paketin rengastuksen uraherkkyys
R170 SLK:n AMG/ Sport-paketin rengastuksen uraherkkyys
Minulla on R170 SLK:ssa alkuperäinen AMG/ Sport-varustepaketti. Tämän mukana tulee eriparirengastus eteen ja taakse.
Edessä vanteet ovat 17x7.5ET37.
Takana vanteet ovat 17x8.5ET30.
Edessä rengas on 225/45R17 ja takana 245/40R17.
Hyvällä tienpinnalla rengastus on erinomainen, mutta kun keikutaan perisuomalaisen uran reunalla, auto vikuroi aika tavalla. Talvirengastuksella, joka on ympäri yhtenäinen 225-leveä kumi 17x8ET35-vanteilla auto kulkee kuin juna. Ilmiö tuli heti kun renkaat vaihtuivat, joten aurauskulmista ei liene kyse.
Johtuuko tämä uraherkkyys siitä, että etu- ja takarenkaiden reuna kulkee eri linjassa? Saako tilanteen korjatuksi justeeraamalla ulko- tai sisäreunat linjaan spacerin avulla? Jos saa, niin kumpi reuna on ratkaiseva?
Edessä vanteet ovat 17x7.5ET37.
Takana vanteet ovat 17x8.5ET30.
Edessä rengas on 225/45R17 ja takana 245/40R17.
Hyvällä tienpinnalla rengastus on erinomainen, mutta kun keikutaan perisuomalaisen uran reunalla, auto vikuroi aika tavalla. Talvirengastuksella, joka on ympäri yhtenäinen 225-leveä kumi 17x8ET35-vanteilla auto kulkee kuin juna. Ilmiö tuli heti kun renkaat vaihtuivat, joten aurauskulmista ei liene kyse.
Johtuuko tämä uraherkkyys siitä, että etu- ja takarenkaiden reuna kulkee eri linjassa? Saako tilanteen korjatuksi justeeraamalla ulko- tai sisäreunat linjaan spacerin avulla? Jos saa, niin kumpi reuna on ratkaiseva?
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
.
Talvi- ja kesärenkaita ei kannata verrata keskenään.
On niissä niin paljon eroa.
Talvirenkaan, (mikäli se pohjoismaisiin olosuhteisiin tehty, siis ei keskieurooppalainen), runko ja kumilaatu on niin paljon pehmeämpi, että se antaa anteeksi lähes kaikki virheet alustassa.
Vaikka suuntaus olisi väärä, niin renkaan runko joustaa sen erotuksen.
Matala talvi- ja kesärengas eroaa juuri siinä toisistaan, että talvikumilla saa ajaa vaan 160, ja vastaavalla kesäkumilla lähemmäs 300.
Matalan kesäkumin runko ei jousta juuri yhtään.
Mitä matalampi rengas, sen tarkempi suuntaus.
Kevyt auto, lyhyt akseliväli ja leveät+matalat renkaat ovat haasteelliset suunnattavat.
Mikäli löydät paikan, missä se suuntaus tosiaan osataan tehdä, niin voit kyllä sitten itse valita, minkälaisen ohjautuvuuden haluat, ali vai yli.
Minulla itselläni on molemmat päät laitettu mahdollisimman suoraan, kulumisen minimoimiseksi
Silläkin on tietty omat vaikutuksensa ajoon.
Sopivasti aurausta lisäämällä saadaan autosta suuntavakaampi.
.
Talvi- ja kesärenkaita ei kannata verrata keskenään.
On niissä niin paljon eroa.
Talvirenkaan, (mikäli se pohjoismaisiin olosuhteisiin tehty, siis ei keskieurooppalainen), runko ja kumilaatu on niin paljon pehmeämpi, että se antaa anteeksi lähes kaikki virheet alustassa.
Vaikka suuntaus olisi väärä, niin renkaan runko joustaa sen erotuksen.
Matala talvi- ja kesärengas eroaa juuri siinä toisistaan, että talvikumilla saa ajaa vaan 160, ja vastaavalla kesäkumilla lähemmäs 300.
Matalan kesäkumin runko ei jousta juuri yhtään.
Mitä matalampi rengas, sen tarkempi suuntaus.
Kevyt auto, lyhyt akseliväli ja leveät+matalat renkaat ovat haasteelliset suunnattavat.
Mikäli löydät paikan, missä se suuntaus tosiaan osataan tehdä, niin voit kyllä sitten itse valita, minkälaisen ohjautuvuuden haluat, ali vai yli.
Minulla itselläni on molemmat päät laitettu mahdollisimman suoraan, kulumisen minimoimiseksi
Silläkin on tietty omat vaikutuksensa ajoon.
Sopivasti aurausta lisäämällä saadaan autosta suuntavakaampi.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Omassa Slk:ssa sama ongelma, kun tulee uranen tie ei meinaa pysyä lapasessa...
Mulla rengastus edessä 225/40/18 ja 8" et35 vanteella
Takana 245/40/18 9" et30
Pyörän suuntaukset on kohillaan. Mut löysin autodatasta eri arvot AMG alustaiselle ja vakiolle.
Nyt vakio alustan säädöt, oisko apua jos säädättäs AMG alustan mukaan.
Mulla rengastus edessä 225/40/18 ja 8" et35 vanteella
Takana 245/40/18 9" et30
Pyörän suuntaukset on kohillaan. Mut löysin autodatasta eri arvot AMG alustaiselle ja vakiolle.
Nyt vakio alustan säädöt, oisko apua jos säädättäs AMG alustan mukaan.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Juuri näin.eerola kirjoitti:AMG on matalampi. Eli jos sinulla on madallettu, AMG-asetuksilla varmasti tulisi parempi. Toisaalta, paras tulisi jos löytäisit pajan, jossa oikeasti ymmärretään mitä mikäkin auraussäätö vaikuttaa eikä tuijotettaisi yksinomaan ohjearvoihin.
Sellainen paikka, missä paikalliset ralli- tai rata-autoilun harrastajat hoidattaa homman.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Kattelin just arvoja, niin molemissa auton madallallus mitataan ennen etupään camber säätöä ja sen mukaan säädetään camber.
Etu ja takapyörän auraukset näyttäs olevan erilaiset Amg ja vakion välillä .
Täytyy ettiä Jyväskylästä joku osaava suuntaus paikka.
Etu ja takapyörän auraukset näyttäs olevan erilaiset Amg ja vakion välillä .
Täytyy ettiä Jyväskylästä joku osaava suuntaus paikka.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Veikkaan että "ongelma" johtuu juurikin siitä mistä Eerola arveli.. Eli eri leveys edessä/takana ja renkaat sitä kautta aavistuksen "eri linjassa".
Sen enempää en tekniseltä kannalta osaa käsitystäni perustella, vaan se perustuu täysin omiin kokemuksiin sekä SLK:sta että nykyisestä CLK:sta ja niiden yhteydessä erilaisista rengastuksista.
Niin SLK:ssa kuin nykyisessä CLK:ssa on täysin sama "ongelma" kuin Eerolallakin..ja kummassakin ilmiö..tai "ongelma" poistuu sillä kun muuttaa rengastusta siten että edessä ja takana on samanlevyinen rengas, samanlevyisellä vanteella ja samalla ET:llä.
SLK:ssa ongelma oli pahempi, mutta myös CLK:sta tuli urien suhteen kuin juna kun siihen meni 225/40/18 sekä eteen että taakse, entisten eri leveydellä olleiden 17":sten sijaan, jolla CLK pyrki selkeästi vaeltelemaan/vetelemään tien urien ja kallistusten suuntaan.
Näin ollen kuvittelen "ongelman" ratkaisun löytyvän helpoiten siitä että laittaa toisiaan vastaavat renkaat sekä eteen että taakse.
TOSIN voi olla SLK:n ollessa kyseessä että kulmien mittaus/säätö olisi paikallaan ja ratkaisu voi löytyä sieltäkin..koska kuten tunnettua SLK jos mikä on valtavan herkkä pienillekin virheille alustassa.
Sen enempää en tekniseltä kannalta osaa käsitystäni perustella, vaan se perustuu täysin omiin kokemuksiin sekä SLK:sta että nykyisestä CLK:sta ja niiden yhteydessä erilaisista rengastuksista.
Niin SLK:ssa kuin nykyisessä CLK:ssa on täysin sama "ongelma" kuin Eerolallakin..ja kummassakin ilmiö..tai "ongelma" poistuu sillä kun muuttaa rengastusta siten että edessä ja takana on samanlevyinen rengas, samanlevyisellä vanteella ja samalla ET:llä.
SLK:ssa ongelma oli pahempi, mutta myös CLK:sta tuli urien suhteen kuin juna kun siihen meni 225/40/18 sekä eteen että taakse, entisten eri leveydellä olleiden 17":sten sijaan, jolla CLK pyrki selkeästi vaeltelemaan/vetelemään tien urien ja kallistusten suuntaan.
Näin ollen kuvittelen "ongelman" ratkaisun löytyvän helpoiten siitä että laittaa toisiaan vastaavat renkaat sekä eteen että taakse.
TOSIN voi olla SLK:n ollessa kyseessä että kulmien mittaus/säätö olisi paikallaan ja ratkaisu voi löytyä sieltäkin..koska kuten tunnettua SLK jos mikä on valtavan herkkä pienillekin virheille alustassa.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Kun rengas kokoa muutetaan paljon alkuperäisestä niin olen tullut siihen tulokseen, että auton valmistajan rengaspaine suositukset eivät enään päde.
Minulla clk:n rengas koko on 235/35.19" ja auto on mielestäni parempi ajaa ja vetely on vähäisempää kun paineet ovat 2.4 bar joka nurkassa. Renkaat ovat continentalin sport contact kakoset.
Olisiko sitten niin, että jos kokoa paljon muutetaan niin kannattaa noteerata rengas valmistajan paine suositukset auton valmistajan suosituksien sijaan
Minulla clk:n rengas koko on 235/35.19" ja auto on mielestäni parempi ajaa ja vetely on vähäisempää kun paineet ovat 2.4 bar joka nurkassa. Renkaat ovat continentalin sport contact kakoset.
Olisiko sitten niin, että jos kokoa paljon muutetaan niin kannattaa noteerata rengas valmistajan paine suositukset auton valmistajan suosituksien sijaan

Mercedes CLK 230 kompura -99
Toyota tercel -84 (meni paaliin)
Ex. porsche 911 coupe 2.7l
Mersut ja Porschet miehen tiellä pitää.
Toyota tercel -84 (meni paaliin)
Ex. porsche 911 coupe 2.7l
Mersut ja Porschet miehen tiellä pitää.
Rengaspaineista sen verran että niillä todella on merkitystä!
Kun oma CLK oli huollossa, niin korjaamon pojat olivat tehneet kirjaimellisen tarkasti työtä huoltokirjan mukaan ja laskeneet laittamani paineet ohjekirjan mukaisiksi (alhaisemmat kuin ne mitä itse pidän).
Kun lähdin liikkeelle, oli ensireaktio "MITÄ helv...ä ne on tälle tehneet??!!!"
Sen verran "lötköltä" auto tuntui (verrattuna entiseen). Paineissa oli 0.3bar eroa siihen mitä olin itse pitänyt..
Eli niillä on merkitystä ja välttämättä valmistajan ilmoittamat lukemat eivät satu kaikkien kuskien makuun kovinkaan hyvin.
Kannattaa kokeilla erilaisia paineita ja sieltä se paras sitten löytyy.
Kun oma CLK oli huollossa, niin korjaamon pojat olivat tehneet kirjaimellisen tarkasti työtä huoltokirjan mukaan ja laskeneet laittamani paineet ohjekirjan mukaisiksi (alhaisemmat kuin ne mitä itse pidän).
Kun lähdin liikkeelle, oli ensireaktio "MITÄ helv...ä ne on tälle tehneet??!!!"
Sen verran "lötköltä" auto tuntui (verrattuna entiseen). Paineissa oli 0.3bar eroa siihen mitä olin itse pitänyt..
Eli niillä on merkitystä ja välttämättä valmistajan ilmoittamat lukemat eivät satu kaikkien kuskien makuun kovinkaan hyvin.
Kannattaa kokeilla erilaisia paineita ja sieltä se paras sitten löytyy.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 137
- Liittynyt: La 12.11.2005 19:14
Re: R170 SLK:n AMG/ Sport-paketin rengastuksen uraherkkyys
Itselläni samanlaisia kokemuksia - ainoa keino lienee vaihtaa renkaat kaikki samankokoisiksi kuten "jva" tehnyt? Justeeraukseen en oikein jaksa uskoa...eerola kirjoitti:Minulla on R170 SLK:ssa alkuperäinen AMG/ Sport-varustepaketti. Tämän mukana tulee eriparirengastus eteen ja taakse.
Edessä vanteet ovat 17x7.5ET37.
Takana vanteet ovat 17x8.5ET30.
Edessä rengas on 225/45R17 ja takana 245/40R17.
Hyvällä tienpinnalla rengastus on erinomainen, mutta kun keikutaan perisuomalaisen uran reunalla, auto vikuroi aika tavalla. Talvirengastuksella, joka on ympäri yhtenäinen 225-leveä kumi 17x8ET35-vanteilla auto kulkee kuin juna. Ilmiö tuli heti kun renkaat vaihtuivat, joten aurauskulmista ei liene kyse.
Johtuuko tämä uraherkkyys siitä, että etu- ja takarenkaiden reuna kulkee eri linjassa? Saako tilanteen korjatuksi justeeraamalla ulko- tai sisäreunat linjaan spacerin avulla? Jos saa, niin kumpi reuna on ratkaiseva?
t. Praktikant
Ihn zu fahren, könnte Ihr Herz belasten - Ihn nie zu fahren, könnte es brechen.
//// AMG Owners Club Finland
//// AMG Owners Club Finland
Olen kokeillut sekä vakiopaineilla että 0,5 bar korkeammilla. Tähän sairauteen tuolla ei ollut merkittävää vaikutusta. Sikälimikäli olet pohdiskelussasi varmastikin ihan oikeilla jäljillä, että AMG-paketilliseen eriparirengastus-SLK:hon suositellaan bensatankin kannessakin eteen ja taakse erilaisia paineita.Miika H. kirjoitti:Ei ole tarkoitus aliarvioida teitä, mutta minkälaisella tolalla rengaspaineet ovat? Kun ajattelee normaalirengastusta (joka nurkassa sama koko), niin esim. 0,2 barin lisäys taakse saattaa parantaa ainakin suuntavakavuutta. Kunhan pohdiskelen.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Re: R170 SLK:n AMG/ Sport-paketin rengastuksen uraherkkyys
Joo..SLK:lla ajelin koko ajan eriparirengastuksella, tosin useammalla erilaisella renkaalla merkin, mallin ja kokojen osalta..sekä erilaisia paineita kokeillen. Mikään niistä ei poistanut "vikaa"..vähensi kylläkin joillain renkailla, mutta ei poistanut.Praktikant kirjoitti: Itselläni samanlaisia kokemuksia - ainoa keino lienee vaihtaa renkaat kaikki samankokoisiksi kuten "jva" tehnyt? Justeeraukseen en oikein jaksa uskoa...
t. Praktikant
CLK:ssa sen sijaan siis olen nyt tänä keväänä erilaisten sattumusten kautta puolivahingossa päätynyt samaan rengaskokoon sekä edessä että takana..ja se poisti "vian" kertalaakista.
Samaan viittasi tosin jo syksyllä se, että kitkoilla, jotka ovat samaa kokoa nekin, "vika" katosi myöskin.
Eli oma johtopäätös tästä on se että mielestäni eriparirengastuksella ei saavuta mitään sellaista "hyvää" etteikö sitä voisi aivan hyvin vaihtaa paremmin toimivaksi.
Ajo-ominaisuuksiltaan eriparirengastus on normaalikäytössä, ainakin Suomen teillä siis "ei-toimiva" ja useimmiten ulkonäköaspektikin jää aika olemattomaksi, joten kannattanee ainakin harkita josko muokkaa rengastuksen toimivammaksi.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
- Markku1970
- Sisäänajossa
- Viestit: 17
- Liittynyt: La 14.05.2005 02:27
- Paikkakunta: Vantaa
SLK uraherkkyys
Moi,
Löysin ratkaisun tähän ongelmaan.
Minulla on MB SLK 230 AMG Sport paketilla,
minulla oli myös ongelmia urahekkyydessä alkuperäisillä 17" AMG vanteilla.
Vaihdoin alle kuukausi sitten 20" aluvanteet
Edessä: 8.5 x 20", Takana 10 x 20" vanteet
Renkaat: Pirelli P Zero Nero 235/30, takana 285/25
Uraherkkyys hävisi kokonaan!
Auto on nyt todella nautinto ajaa, taittuu mutkaankin paremmin,
tuntuu käsittämättömältä. Ehkä syynä on renkaan jäykkä runko tai sitten vain laatu?
Nyt ongelmana on takapään jousituksen korkeus, takapää on selkeästi
korkeammalla alkuperäisillä jousilla, ehkä pitää laittaa madallusjouset.
Onkohan SLKn madalluksesta jollain kokemuksia. Ajattelin laittaa Eibachin jouset -30mm ja SACHS Performance iskarit.
t. Markku
-MB SLK 230 AMG Designo R170-
Löysin ratkaisun tähän ongelmaan.
Minulla on MB SLK 230 AMG Sport paketilla,
minulla oli myös ongelmia urahekkyydessä alkuperäisillä 17" AMG vanteilla.
Vaihdoin alle kuukausi sitten 20" aluvanteet
Edessä: 8.5 x 20", Takana 10 x 20" vanteet
Renkaat: Pirelli P Zero Nero 235/30, takana 285/25
Uraherkkyys hävisi kokonaan!
Auto on nyt todella nautinto ajaa, taittuu mutkaankin paremmin,
tuntuu käsittämättömältä. Ehkä syynä on renkaan jäykkä runko tai sitten vain laatu?
Nyt ongelmana on takapään jousituksen korkeus, takapää on selkeästi
korkeammalla alkuperäisillä jousilla, ehkä pitää laittaa madallusjouset.
Onkohan SLKn madalluksesta jollain kokemuksia. Ajattelin laittaa Eibachin jouset -30mm ja SACHS Performance iskarit.
t. Markku
-MB SLK 230 AMG Designo R170-
Re: SLK uraherkkyys
Jos ero ei ole huomattava, uskoisin, että jousen yläpään kumeilla voi korjata asiaa. Säätövaraa lienee niillä n. 15-20 mm.Markku1970 kirjoitti:Nyt ongelmana on takapään jousituksen korkeus, takapää on selkeästi
korkeammalla alkuperäisillä jousilla, ehkä pitää laittaa madallusjouset.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: SLK uraherkkyys
Millaiset offsetit sinulla noissa vanteissa on?Markku1970 kirjoitti:...Vaihdoin alle kuukausi sitten 20" aluvanteet
Edessä: 8.5 x 20", Takana 10 x 20" vanteet...
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
- Markku1970
- Sisäänajossa
- Viestit: 17
- Liittynyt: La 14.05.2005 02:27
- Paikkakunta: Vantaa
Olisiko kuvaa vanteista/ renkaista ja tietysti autostaMarkku1970 kirjoitti:Moi,
Kävin varmistamassa vielä vanteesta, offsetit on
Edessä: 8.5 x 20" ET 34
Takana 10 x 20" ET 40
Eteen ei olisi mahtunut leveämpää rengasta, se ottaisi kiinni.
t. Markku
- SLK 230 AMG Designo R170-
---

Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Kalkuleerailin noita offsetejä omiini nähden. Näyttäisi, että minulla takarenkaan keskilinja kulkee ulompana kuin eturenkaan keskilinja. Markku1970:llä takarenkaan keskilinja taas on sisempänä kuin eturenkaan keskilinja. Mahtaisiko tällä olla merkitystä urahekkyyden suhteen? Onko asiasta tietoa?Markku1970 kirjoitti:...offsetit on
Edessä: 8.5 x 20" ET 34
Takana 10 x 20" ET 40...
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Varmasti näin on. Onhan vakiona esim. W203:n raideväli leveämpi edessä kuin takana.eerola kirjoitti: Kalkuleerailin noita offsetejä omiini nähden. Näyttäisi, että minulla takarenkaan keskilinja kulkee ulompana kuin eturenkaan keskilinja. Markku1970:llä takarenkaan keskilinja taas on sisempänä kuin eturenkaan keskilinja. Mahtaisiko tällä olla merkitystä urahekkyyden suhteen? Onko asiasta tietoa?
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Renkaitten merkillä /valmistajalla on todella suuri merkitys vetelyihin.
Sinänsä huono asia kun ei voi oikein kokeilla ennen ostopäätöstä ,että millä alusta toimii hyvin.
Itse huomasin E-sarjalaisessa kyseisen eron ,kun laitoin uudet gontinentaallit niin on kuin eri auto ,elikkä tosi hyvin nyt kulkee.
Sinänsä huono asia kun ei voi oikein kokeilla ennen ostopäätöstä ,että millä alusta toimii hyvin.
Itse huomasin E-sarjalaisessa kyseisen eron ,kun laitoin uudet gontinentaallit niin on kuin eri auto ,elikkä tosi hyvin nyt kulkee.
Nyt vihdoin löysin aikaa alkaa harrastaa kokeilevaa rengastiedettä. Haarukoinnin jälkeen tulin siihen tulokseen, että 0,6 suosituksia korkeammilla paineilla auto alkoi kulkea niinkuin pitää suomalaisissa urissakin.
Tarinan opetus: Toyo Proxes T1-S tarvitsee Suomessa aikalailla painetta.
Saas nähdä nyt alkavatko renkaat kulua hassusti...
Tarinan opetus: Toyo Proxes T1-S tarvitsee Suomessa aikalailla painetta.
Saas nähdä nyt alkavatko renkaat kulua hassusti...
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Kaivampa tällaisen vanhan ketjun esiin.nautseri kirjoitti:Renkaitten merkillä /valmistajalla on todella suuri merkitys vetelyihin.
Sinänsä huono asia kun ei voi oikein kokeilla ennen ostopäätöstä ,että millä alusta toimii hyvin.
Itse huomasin E-sarjalaisessa kyseisen eron ,kun laitoin uudet gontinentaallit niin on kuin eri auto ,elikkä tosi hyvin nyt kulkee.
Ostin itselleni harrasteautoksi vuosimallia 1997 olevan AMG paketillisen SLK:n saksantuontina vuosi sitten keväällä. Rengastuksena on ketjun alussa mainittu setti alkuperäisillä AMG vanteilla. Edessä pyörivät nyt Syron (Race 1 tms. vuodelta 2008, 3-4mm pintaa) -merkkiset renkaat ja takana Kumhot (Ecsta tms. vuodelta 2010, 6-7mm pintaa). Alusta näyttää silmääni matalahkolta verrattuna kadulla näkemiini verrokkeihin (varsinkin perästä) ja auton hanskalokerossa oli joku lappu, jossa luki Eibach, josta päättelin jonkin alustasarjan tähän ilmeisesti joskus asennetun.
Alkukesästä auton kiemurtelu pisti kyllä aikalailla harmittamaan ja käytin auton suuntauksessa (Euromaster, Tampere/Lakalaiva) ja tilanne parani oleellisesti (vasenta takapyörää ei tarvinnut säätää, mutta kaikkia muita sitten säädettiinkin urakalla), mutta ei se vieläkään mitenkään erinomaiseksi tullut; urat tuntuvat voimakkaasti, mutta hyvällä tiellä ajaen menee ihan ok.
No nyt auton naftaliinista jälleen kaivettuani käytin sen eilen katsastuksessa ja välyksiä ei alustassa todettu ja nyt ajattelinkin ostaa eteen uudet renkaat. Kyselenkin nyt, että onko kenelläkään suositella mitään rengasmerkkiä ja/tai mallia, joka olisi todettu toimivan Suomen uraisilla teillä paremmin kuin joku muu ja erityisesti tässä I sarjan SLK:ssa? Sanomattakin on selvää, että ostan jotkin merkkirenkaat, enkä sekoa kiinalaisiin. Haluan pitäytyä noissa alkuperäisissä vanteissa ja mielellään myös noissa alkuperäisissä rengaskoissakin säilyttäen auton alkuperäisen leiman (tosin tuunaustahan autossa oli ostettaessa kolmiripaisen maskin ja kirkkaiden ajovaloumpioiden verran

Näytti olevan jo yksi rengas/vanne ketju menossa, mutta ajattelin nyt pitäytyä tässä SLK ketjussa, koska sen rengas-/alusta-asiat ovat kirvoittaneet monen muunkin mieltä vuosien saatossa.
ML 320CDI 2008 (W164)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
- Markku1970
- Sisäänajossa
- Viestit: 17
- Liittynyt: La 14.05.2005 02:27
- Paikkakunta: Vantaa
Re: R170 SLK:n AMG/ Sport-paketin rengastuksen uraherkkyys
Moi,
Minulla SLK230-99 AMG paketilla, siinä oli 8 vuotta sitten ostaessa ne alkuperäiset AMG 17" vanteet + Continental Sport Contact2 uudet renkaat - veteli aivan karmeasti, menasin jo myydä auton silloin. Sitten laitoin nuo 20" alle ja sen jäkeen ajettavuus parani, renkaina on Pirelli P Zerot. Osa syy uraherkkyyteen voi olla nuo alkuperäiset AMG vanteet, olisi kiva kuulla jos jokin muukin olisi havainnut AMG paketin vanteiden kanssa tätä uraherkkyyttä, vai onko se vain renkaista kiinni.
- Tuota Eerolan kikkaa, nostaa reilusti paineita renkaissa kannattaa kokeilla.
t. Markku
Minulla SLK230-99 AMG paketilla, siinä oli 8 vuotta sitten ostaessa ne alkuperäiset AMG 17" vanteet + Continental Sport Contact2 uudet renkaat - veteli aivan karmeasti, menasin jo myydä auton silloin. Sitten laitoin nuo 20" alle ja sen jäkeen ajettavuus parani, renkaina on Pirelli P Zerot. Osa syy uraherkkyyteen voi olla nuo alkuperäiset AMG vanteet, olisi kiva kuulla jos jokin muukin olisi havainnut AMG paketin vanteiden kanssa tätä uraherkkyyttä, vai onko se vain renkaista kiinni.
- Tuota Eerolan kikkaa, nostaa reilusti paineita renkaissa kannattaa kokeilla.
t. Markku
-MB ML 270cdi W163-
ex -MB E 290 td W210-
ex -MB SLK 230 K AMG Designo R170-
ex -MB E 290 td W210-
ex -MB SLK 230 K AMG Designo R170-
Re: R170 SLK:n AMG/ Sport-paketin rengastuksen uraherkkyys
Noita paineita olen kokeillut kyllä nostaa, mutta en ole siinä havainnut mitään oleellista parannusta.Markku1970 kirjoitti:Moi,
Minulla SLK230-99 AMG paketilla, siinä oli 8 vuotta sitten ostaessa ne alkuperäiset AMG 17" vanteet + Continental Sport Contact2 uudet renkaat - veteli aivan karmeasti, menasin jo myydä auton silloin. Sitten laitoin nuo 20" alle ja sen jäkeen ajettavuus parani, renkaina on Pirelli P Zerot. Osa syy uraherkkyyteen voi olla nuo alkuperäiset AMG vanteet, olisi kiva kuulla jos jokin muukin olisi havainnut AMG paketin vanteiden kanssa tätä uraherkkyyttä, vai onko se vain renkaista kiinni.
- Tuota Eerolan kikkaa, nostaa reilusti paineita renkaissa kannattaa kokeilla.
t. Markku
Lueskelin tämän ketjun vielä tarkemmin läpi ja voisi ehkä koittaa tuota spacer hommaa etu-/taka-akselille, josko raideleveyden muutoksilla saisi jotain muutosta käytökseen. Noihin pitää tietysti hommata sitten uudet pidemmät pultit?
Nokian renkaita tunnutaan jonkin verran kehutun ei-uraherkiksi - tosin renkaat toimivat varmasti erilailla eri autoissa, joten tiedä näistä sitten. Jotenkin en haluaisi uskoa, ettei tuota SLK:n alkuperäistä alustaa/rengastusta saisi toimimaan kohtuullisesti Suomenkin teillä, vaikka kyllähän tästä valitteluja on todella paljon ollut. Nuo 20" vanteet ja renkaat ovat kyllä jo taloudellisestikin juuri nyt mahdoton ajatus ja kuten mainitsin haluan vaalia alkuperäisyyttä.
Tietääkö kukaan Tampereen seudulta ketään pyörien suuntaajaa, joka oikeasti tietää näistä asioista? Euromasterin nuoret kölvit laittoivat auton ohjearvoihin ja haukkuivat eturenkaat merkin perusteella ja se oli sitten siinä. Toki parannusta käytökseen sain, mutta en kyllä riittävästi. Nykyisen uudehkon Golfin veroiseksi sitä ei uraisella tiellä varmastikaan saa, mutta toivottavasti edes vähän lähemmäksi.
ML 320CDI 2008 (W164)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
Re: R170 SLK:n AMG/ Sport-paketin rengastuksen uraherkkyys
Itsellä slk230K -00. Alla alkuperäiset 16" vanteet joissa pirellin uudet
205/55-16 renkaat. Vetelee tai paremminkin muljuaa urissa taajamanopeudessa.
Ajattelin tarkistaa takapään helat , säädättää aurauskulmat piakkoin.
Onko joku vaihtanut noita takapään heloja ?
Toisena autona oleva Clk w208 samanlaisella rengastuksella , uudet michelin
energy saver plus, ei juurikaan muljua samoissa urissa.
205/55-16 renkaat. Vetelee tai paremminkin muljuaa urissa taajamanopeudessa.
Ajattelin tarkistaa takapään helat , säädättää aurauskulmat piakkoin.
Onko joku vaihtanut noita takapään heloja ?
Toisena autona oleva Clk w208 samanlaisella rengastuksella , uudet michelin
energy saver plus, ei juurikaan muljua samoissa urissa.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Re: R170 SLK:n AMG/ Sport-paketin rengastuksen uraherkkyys
No niin , tarkka nelipyöräsuuntaus on tehty.
Ei juurikaan heittoa, mutta ajettavuus urissa parantui kyllä:)
Ei juurikaan heittoa, mutta ajettavuus urissa parantui kyllä:)
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Re: R170 SLK:n AMG/ Sport-paketin rengastuksen uraherkkyys
Tein rengaspaineiden kanssa testejä ja eteen 2.8 ja taakse 3.0 barin paineilla sain auton käyttäytymään kohtuullisesti. Jotenkin noinkin korkeat paineet vähän hirvittivät aluksi ohjeiden mukaisiin 2.1/2.3 (muistaakseni) verrattuna, mutta niin vain nuo korkeammat kuitenkin toimivat. Renkaat ovat varmasti muuttuneet 16 vuodessa ja alkuperäisillä painesuosituksilla ei ole tosiaan enään mitään merkitystä.
Hommasin myös sitten uudet eturenkaat, Nokian Line (Blue) 225/45 R17 91V, edellisten tilalle ja sain ne auton alle eilen. Ja ei voi kuin kehua, kaistan vaihdot sujuvat vaivattomasti, ei tarvetta seurata tien epätasaisuuksia/uraisuutta ennen ryhmittymisiä ja ottaa kaksin käsin ratista kiinni ennen varsinaista operaatiota (rasittavaa/väsyttävää). Oikea nopeusluokka olisi ollut rekisteriotteen mukaan W, mutta otin V:t, koska 240km/h pitäisi tälle autolle riittää ja ovat rungoltaan varmaan vähän löysemmät kuin W-nopeusluokan renkaat; tuntuvat käsittelyltään riittävän ainakin näin ensituntumalta mulle varsin hyvin.
Seuraavaksi hommaan todennäköisesti taakse uudet Nokian zLine renkaat rengasonlinesta jälleen.
Summaksi omista kokeiluista toistaiseksi jäi, että kyllä tämän alkuperäisen suunnitellun AMG rengastuksenkin saa Suomessa toimimaan.
Nyt uutena asiana/ongelmana havaitsin takapäästä tulevan satunnaisen kolahduksen tai paukahduksen ajon aikana, kuten jousen pää liikahtaisi paikallaan tms. Takapään tukivarret, vetoakselit jne kaikki kokeilin, eikä käsin mitään vastaavaa kolausta saanut aikaiseksi, eikä väljää tuntuisi missään olevan. Perässä ovat uudet öljyt olleet vuoden päivät, kuten automaattissakin. Oisko mitään ideoita tähän (ei kuulu enään tähän threadiin, mutta kysyn kuitenkin)?
Hommasin myös sitten uudet eturenkaat, Nokian Line (Blue) 225/45 R17 91V, edellisten tilalle ja sain ne auton alle eilen. Ja ei voi kuin kehua, kaistan vaihdot sujuvat vaivattomasti, ei tarvetta seurata tien epätasaisuuksia/uraisuutta ennen ryhmittymisiä ja ottaa kaksin käsin ratista kiinni ennen varsinaista operaatiota (rasittavaa/väsyttävää). Oikea nopeusluokka olisi ollut rekisteriotteen mukaan W, mutta otin V:t, koska 240km/h pitäisi tälle autolle riittää ja ovat rungoltaan varmaan vähän löysemmät kuin W-nopeusluokan renkaat; tuntuvat käsittelyltään riittävän ainakin näin ensituntumalta mulle varsin hyvin.
Seuraavaksi hommaan todennäköisesti taakse uudet Nokian zLine renkaat rengasonlinesta jälleen.
Summaksi omista kokeiluista toistaiseksi jäi, että kyllä tämän alkuperäisen suunnitellun AMG rengastuksenkin saa Suomessa toimimaan.
Nyt uutena asiana/ongelmana havaitsin takapäästä tulevan satunnaisen kolahduksen tai paukahduksen ajon aikana, kuten jousen pää liikahtaisi paikallaan tms. Takapään tukivarret, vetoakselit jne kaikki kokeilin, eikä käsin mitään vastaavaa kolausta saanut aikaiseksi, eikä väljää tuntuisi missään olevan. Perässä ovat uudet öljyt olleet vuoden päivät, kuten automaattissakin. Oisko mitään ideoita tähän (ei kuulu enään tähän threadiin, mutta kysyn kuitenkin)?
ML 320CDI 2008 (W164)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)