Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Eli samaa tyhjäkäynnin hytkytystä tässä etsitty ja nyt ollaan 100% varmoja että 4:s sylinterissä on ohivuotoa hieman, onko paha ja olisiko "poppakonstilla" korjattavissa, se pitäisi arvailla ennenkuin purkaa koneen.
V8 420 Bensa -96 edelleen.
Muut sylinterit 13-13,5 ja nelonen 9bar. Ei syö öljyä, tehot paikallaan ja saattaa välillä käydä kuin kello mutta lämmettyään viimeistään alkaa joutokäynnillä hytkyä. Kaikki muu tekniikka testattu ja arvot kunnossa.
Pohdintaa:
Melko varmasti venttiilivika tai paskaa lautasessa joten jää raolleen?
Voisiko venttiilinvälys olla liian tiukka, kantaa?
Hydraylinen nostaja jumissa, edes mahdollista ja jäisikö kantamaan?
Kannattaisiko liottaa vielä kokeeksi, sylinteri täyteen jotain joka liottaa lautaset ja karstat pois....jos mikä aine, nafta bensa sekoitus?...mikä?
.
V8 420 Bensa -96 edelleen.
Muut sylinterit 13-13,5 ja nelonen 9bar. Ei syö öljyä, tehot paikallaan ja saattaa välillä käydä kuin kello mutta lämmettyään viimeistään alkaa joutokäynnillä hytkyä. Kaikki muu tekniikka testattu ja arvot kunnossa.
Pohdintaa:
Melko varmasti venttiilivika tai paskaa lautasessa joten jää raolleen?
Voisiko venttiilinvälys olla liian tiukka, kantaa?
Hydraylinen nostaja jumissa, edes mahdollista ja jäisikö kantamaan?
Kannattaisiko liottaa vielä kokeeksi, sylinteri täyteen jotain joka liottaa lautaset ja karstat pois....jos mikä aine, nafta bensa sekoitus?...mikä?
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 0&start=60" onclick="window.open(this.href);return false;
Niklattu sylinterin pinta---alumiinilohko....
Kunhan ei olisi samanlaisia kulumia kuin näissä v12 s600 koneessa.
En kyllä usko koska paine ero on noin pieni..urilla oleva sylinteri ei anna varmaan mitään.
Hei..aja vaan niin pitkään kun kori happanee..älä välitä värinöistä..
Niklattu sylinterin pinta---alumiinilohko....

Kunhan ei olisi samanlaisia kulumia kuin näissä v12 s600 koneessa.
En kyllä usko koska paine ero on noin pieni..urilla oleva sylinteri ei anna varmaan mitään.
Hei..aja vaan niin pitkään kun kori happanee..älä välitä värinöistä..
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
En usko tuohon sylinterijuttuun, konehan ei mekaanisesti pidä ylimääräisiä ääniä eikä todellakaan syö yhtään öljyä.atlas kirjoitti:http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 0&start=60
Niklattu sylinterin pinta---alumiinilohko....![]()
Kunhan ei olisi samanlaisia kulumia kuin näissä v12 s600 koneessa.
En kyllä usko koska paine ero on noin pieni..urilla oleva sylinteri ei anna varmaan mitään.
Hei..aja vaan niin pitkään kun kori happanee..älä välitä värinöistä..
Ja tuo väpinä aiheuttaa sen ettei mene päästöistä läpi (hc ~400) joten palamatonta bensaa pääsee läpi, sekin viittaa venttiilipuolelle....
Ajaa ei voi kun ei saa katsastettua päästöjen takia ja tästä tulee rata-auto kunhan on kone tikissään, tosin katulaillinen joten pitää katsastaa...eikä kannata hajottaa radallakaan tuo vika päällä.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Kävimielessä jos sen pytyn suutin kuseksii ja huuhtelee sylinterin pinnasta öljy kalvon joka tiputtaa painetta ja päästää ainetta pakopuolelle.
Venttiili vuotokin tieten vois tehdä tota mutta luulisi vielä 9barilla syttyvän seoksen hyvin.
Venttiili vuotokin tieten vois tehdä tota mutta luulisi vielä 9barilla syttyvän seoksen hyvin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Öljyä sylinteriin ja uusi mittaus. Jos paineet nousee, niin vuotaa tod.näk. männän välistä.
Alle satkulla saa jo sellaisia pieniä kameroita, millä voi tutkia tulpanreijästä mitä näkyy ja pääseehän tuolla muuallekin ahtaisiin paikkoihin.
Alle satkulla saa jo sellaisia pieniä kameroita, millä voi tutkia tulpanreijästä mitä näkyy ja pääseehän tuolla muuallekin ahtaisiin paikkoihin.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Suuttimet testattiin ristiin kuten puolat jne myös...joten mekaaninen ongelma kyseessä.atlas kirjoitti:Kävimielessä jos sen pytyn suutin kuseksii ja huuhtelee sylinterin pinnasta öljy kalvon joka tiputtaa painetta ja päästää ainetta pakopuolelle.
Venttiili vuotokin tieten vois tehdä tota mutta luulisi vielä 9barilla syttyvän seoksen hyvin.
Pitää vielä öljyllä koittaa tuo puristus. Viemärikamera onkin tallissa, jotain näkee silläkin.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.

Tyyliin tuollainen, löytyy Biltemastakin. Pääsee siis sylinteriin sisälle.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Öljyllä kokeiltuna paineet pomppasi 13,5bar:n.
Eli mäntä.....mutta miten vaikuttaa palamattomana polttoaineena päästöihin? Eikä öljyt katoa....
.
Eli mäntä.....mutta miten vaikuttaa palamattomana polttoaineena päästöihin? Eikä öljyt katoa....

.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Huono puristus, niin kyllähän se epäpuhtaasti palaa, silloin kun se kone alkaa vatkaamaan, niin vajaallahan se osittain käy. Eikä se öljy välttämättä tuolta männän välistä niin kauheasti katoa, riippuu vähän vaurion laadustakin.
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Ei muuta kuin tulppa pois ja endopskoopilla katsomaan sylinterin seinät.
Ei se tuo minun 600:kaan pätkiny tai käynyt epätasaisesti.
Harmi.. Nakkasin syksyllä tuollaisen 420 koneen alakerran ja kannet romukuormaan kun ei kelleen kelvannut.
Ei se tuo minun 600:kaan pätkiny tai käynyt epätasaisesti.
Harmi.. Nakkasin syksyllä tuollaisen 420 koneen alakerran ja kannet romukuormaan kun ei kelleen kelvannut.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Kysytään nyt vielä mielipiteitä, voisko olla männänrengas jumissa ?
Nimittäin edellisen öljynvaihdon yhteydessä tehty diesel huuhtelu vähensi tuota väpätystä ja hc arvokin parani sieltä tuhannesta tuonne ~400 tasolle, allekin.
Kannattaisiko kokeilla männän päältä liotella ja sitten vielä diesel huuhtelu moottoriöljyt pois ja 50/50 diesel/öljy seos koneeseen....10min käyttöä ja uudet öljyt....?
.
Nimittäin edellisen öljynvaihdon yhteydessä tehty diesel huuhtelu vähensi tuota väpätystä ja hc arvokin parani sieltä tuhannesta tuonne ~400 tasolle, allekin.
Kannattaisiko kokeilla männän päältä liotella ja sitten vielä diesel huuhtelu moottoriöljyt pois ja 50/50 diesel/öljy seos koneeseen....10min käyttöä ja uudet öljyt....?
.
Opel, "weird lieben autos"....
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Se on siinä.
Pistin kokeeksi viikonloppuun asti nelos sylinteriin lamppuöljyt sisään...katotaan vaikuttaako mitään.
Pitää ennen starttia imasta ne pois ja irrottaa lambda ettei hajoa....
.
Pistin kokeeksi viikonloppuun asti nelos sylinteriin lamppuöljyt sisään...katotaan vaikuttaako mitään.
Pitää ennen starttia imasta ne pois ja irrottaa lambda ettei hajoa....
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Voihan tuo tosiaan olla jumittavat männänrenkaat, samaa vaivaa löytyi Tojotan 1,3L koneesta, joka käyttäytyi samoin lämmettyään ja josta ne "avattiin" vedellä. Eli kierrokset 5000rpm ja vettä suihkutetaan imupuolelle maf:n jälkeen. Veden nostama paine sylinterissä saa karstat liikkeelle mm. männänrenkaista. Tuo oli Tojotan tehtaan antama ohje ja se toimi kaikissa ongelmatapauksissa! Vettä ei tosiaan saa paljon sinne tunkea kun ei kauheasti anna periksi 

ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
jätän kokeilematta.s1jviita kirjoitti:Voihan tuo tosiaan olla jumittavat männänrenkaat, samaa vaivaa löytyi Tojotan 1,3L koneesta, joka käyttäytyi samoin lämmettyään ja josta ne "avattiin" vedellä. Eli kierrokset 5000rpm ja vettä suihkutetaan imupuolelle maf:n jälkeen. Veden nostama paine sylinterissä saa karstat liikkeelle mm. männänrenkaista. Tuo oli Tojotan tehtaan antama ohje ja se toimi kaikissa ongelmatapauksissa! Vettä ei tosiaan saa paljon sinne tunkea kun ei kauheasti anna periksi

tyhjä oli sylinteri....joten sinne meni lamppuöljyt.
pitää pistää naftaa seuraavaksi ja vaihdan öljyt jäykempiin...20w-30

.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Minusta kun ei siellä pysy mitkään litkut kun siellä on männän renkaissa se katkos.
Löpö voisi kuitenkin mennä rengas uriin ja vaikka pytty valuu tyhjäksi niin sinne jää se vaikuttava pikku osa joka kyllä liuottaa.
Löpö voisi kuitenkin mennä rengas uriin ja vaikka pytty valuu tyhjäksi niin sinne jää se vaikuttava pikku osa joka kyllä liuottaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Kas, joku muukin on käyttänyt tätä konstias1jviita kirjoitti:Voihan tuo tosiaan olla jumittavat männänrenkaat, samaa vaivaa löytyi Tojotan 1,3L koneesta, joka käyttäytyi samoin lämmettyään ja josta ne "avattiin" vedellä. Eli kierrokset 5000rpm ja vettä suihkutetaan imupuolelle maf:n jälkeen. Veden nostama paine sylinterissä saa karstat liikkeelle mm. männänrenkaista. Tuo oli Tojotan tehtaan antama ohje ja se toimi kaikissa ongelmatapauksissa! Vettä ei tosiaan saa paljon sinne tunkea kun ei kauheasti anna periksi


Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
No vettähän on koneille juotettu iät ajat, kaasarikoneeseenkin on helppo kaataa suoraan 1,5litran limsapullosta. Armotonta kierrätystä ja isoa huikkaa pullosta, kaasun pumppausta ja sama uudelleen. Vanhoille karstaisille moottoreille ihan normaali toimenpide.
Itsellä on vesimetanoli ruiskutus autossa jo valmiina, niin pysyy paikat puhtaana
Jos sinne sylinteriin jotain mömmöjä kaataa, niin itse laittaisin sekaan esim. Forten öljynpuhdistus / joku vastaava halvempi tuote (CRC, STP jne)
Itsellä on vesimetanoli ruiskutus autossa jo valmiina, niin pysyy paikat puhtaana

Jos sinne sylinteriin jotain mömmöjä kaataa, niin itse laittaisin sekaan esim. Forten öljynpuhdistus / joku vastaava halvempi tuote (CRC, STP jne)
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Vähintäänkin 1970-luvun kikkaStarglazer kirjoitti:Kas, joku muukin on käyttänyt tätä konstias1jviita kirjoitti:Voihan tuo tosiaan olla jumittavat männänrenkaat, samaa vaivaa löytyi Tojotan 1,3L koneesta, joka käyttäytyi samoin lämmettyään ja josta ne "avattiin" vedellä. Eli kierrokset 5000rpm ja vettä suihkutetaan imupuolelle maf:n jälkeen. Veden nostama paine sylinterissä saa karstat liikkeelle mm. männänrenkaista. Tuo oli Tojotan tehtaan antama ohje ja se toimi kaikissa ongelmatapauksissa! Vettä ei tosiaan saa paljon sinne tunkea kun ei kauheasti anna periksiMinä kokeilin tätä kaasarikoneeseen, en enää muista mikä auto se oli. Pitäisi irrottaa karstat tehokkaasti. Vettä piti käyttää vain vähän, kyllä se moottori sen kesti


1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
http://www.audiforums.com/forum/off-top ... ong-80267/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Juu. Samalla vuosikymmenellä ja saman sukupolven kikkoja kanssa poikasena katsellut. Suihkepullosta sitä h2oota yleensä ruiskuteltiin.karra kirjoitti:Vähintäänkin 1970-luvun kikkaStarglazer kirjoitti:Kas, joku muukin on käyttänyt tätä konstias1jviita kirjoitti:Voihan tuo tosiaan olla jumittavat männänrenkaat, samaa vaivaa löytyi Tojotan 1,3L koneesta, joka käyttäytyi samoin lämmettyään ja josta ne "avattiin" vedellä. Eli kierrokset 5000rpm ja vettä suihkutetaan imupuolelle maf:n jälkeen. Veden nostama paine sylinterissä saa karstat liikkeelle mm. männänrenkaista. Tuo oli Tojotan tehtaan antama ohje ja se toimi kaikissa ongelmatapauksissa! Vettä ei tosiaan saa paljon sinne tunkea kun ei kauheasti anna periksiMinä kokeilin tätä kaasarikoneeseen, en enää muista mikä auto se oli. Pitäisi irrottaa karstat tehokkaasti. Vettä piti käyttää vain vähän, kyllä se moottori sen kesti
. Siltä ajalta muistan eka kertaa nähneeni kun tuota tehtiin
. Oisko ollu Cortina potilaana isän autotallissa.
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Tuohan on helppo tarkistaa minne vuotaa. Paineilmaa sylinteriin ja kuuntelee minne kohisee.
Itellä oli samaa vikaa dieselissä parissa sylinterissä niin paljastu, että toinen vuoti pakoputkeen ja toinen imusarjaan ja pakoputkeen. Kansi pois niin näki saman silmälläkin.
Itellä oli samaa vikaa dieselissä parissa sylinterissä niin paljastu, että toinen vuoti pakoputkeen ja toinen imusarjaan ja pakoputkeen. Kansi pois niin näki saman silmälläkin.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Pitäiskö kusasta sinne sylinteriin...ureaahan jo käytetäänkin joten ollee vaaratonta.
Tuo kuuma "rauta" ja kylmä vesi nyt on museoikäinen keksintö, öljykattilat on iätajat putsattu niin että pistetään viisari tappiin...paukutetaan kattila punahehkuun, irroitetaan poltin ja pistetään kylmää vettä sumuna paloruiskusta sisään....kaikki karsta tippuu hienosti pois ja jää "kiiltävä" metalli pinta.
Sekoittelen tänään sopan sinne sylinteriin, naftaa....ja öljyjen tilalle pistän fifti sixti sekoituksen öljy/nafta sotkua, ajan 10min 1500rpm ja vaihdan öljyt.
Pitää etsiä jostain 15w-30 öljyä....löytyykös sitä mistä?
.


Tuo kuuma "rauta" ja kylmä vesi nyt on museoikäinen keksintö, öljykattilat on iätajat putsattu niin että pistetään viisari tappiin...paukutetaan kattila punahehkuun, irroitetaan poltin ja pistetään kylmää vettä sumuna paloruiskusta sisään....kaikki karsta tippuu hienosti pois ja jää "kiiltävä" metalli pinta.
Sekoittelen tänään sopan sinne sylinteriin, naftaa....ja öljyjen tilalle pistän fifti sixti sekoituksen öljy/nafta sotkua, ajan 10min 1500rpm ja vaihdan öljyt.
Pitää etsiä jostain 15w-30 öljyä....löytyykös sitä mistä?
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
mitä varten 15w30? muistaakseni delvakkia saa tolla viskositeetillä. mutta jos se kuumana ontuilee, niin eikö sillon sitä kuumaa päätä pitäis nostaa, eikä kylmää päätä?
voihan siellä olla vaikka mäntä sökänä, tai renkaat poikki. mulla oli sillon, kun ton pikkumesen ostin niin kakkospytyn mäntä sökönä. kävi kyllä ihan nätisti neljällä pytyllä, eikä kolissu, tai kahissu mitenkään. ei ainuttakaan ylimäärästä ääntä, mutta yhdessä pytyssä vaan ei sytyttäny. venttiili vikaa itsekkin ekana veikkasin, mutta sitten, kun alko tekeen mittauksia, niin kampikammioonhan ne paineet karkas. lopulta kansi pois, eikä vieläkään näkyny männässä mitään vikaa. laestaan ihan ehjä, eikä pytyssäkään mitään mainittavaa raitaa ollu. sitten mäntä pois, niin yllätys oli aika suuri, että kuinka voi tollaseen kuntoon mäntä mennä, eikä kone pidä mitään ylimäärästä mekkalaa. tämä oli siis diiselikoneessa. pensakone varmaan vielä jotenkin sytyttää, vaikkei puristuksia kauheesti olekkaan. mutta diiseli pimenee kyllä kokonaan, kun puuttuu ruttuva tarpeeks.
ehkäpä se menee koneen purku hommiks, jos varmuuden haluaa saada. tai tsekkaa sillä kameralla tulpan reijästä, että onko raitoja pytyssä. jos ei ole pahasti, niin konetta vaan purkaan. työtä se teettää, mutta kustannukset ei pitäis olla pahat. siis jos on pelkkä mäntä sökönä. taikka sanotaan nyt näin, että jos projekti olis mulla työn alla, niin tekisin seuraavassa järjestyksessä, kunnes vikas elviää:
- puristusmittaukset, että tietää mikä pytty pimeenä
- ohivuoto mittaus, että tietää minne paineet karkaa.
- kone kuumaks ja nostajia pyöritteleen. pitää liikkua, jos nokka ei paina.
- kameralla tarkistaan naarmuja
- jos vieläkään ei vikaa löydy, niin öljypohja pois, kansi pois ja mäntä esiin.
voihan siellä olla vaikka mäntä sökänä, tai renkaat poikki. mulla oli sillon, kun ton pikkumesen ostin niin kakkospytyn mäntä sökönä. kävi kyllä ihan nätisti neljällä pytyllä, eikä kolissu, tai kahissu mitenkään. ei ainuttakaan ylimäärästä ääntä, mutta yhdessä pytyssä vaan ei sytyttäny. venttiili vikaa itsekkin ekana veikkasin, mutta sitten, kun alko tekeen mittauksia, niin kampikammioonhan ne paineet karkas. lopulta kansi pois, eikä vieläkään näkyny männässä mitään vikaa. laestaan ihan ehjä, eikä pytyssäkään mitään mainittavaa raitaa ollu. sitten mäntä pois, niin yllätys oli aika suuri, että kuinka voi tollaseen kuntoon mäntä mennä, eikä kone pidä mitään ylimäärästä mekkalaa. tämä oli siis diiselikoneessa. pensakone varmaan vielä jotenkin sytyttää, vaikkei puristuksia kauheesti olekkaan. mutta diiseli pimenee kyllä kokonaan, kun puuttuu ruttuva tarpeeks.
ehkäpä se menee koneen purku hommiks, jos varmuuden haluaa saada. tai tsekkaa sillä kameralla tulpan reijästä, että onko raitoja pytyssä. jos ei ole pahasti, niin konetta vaan purkaan. työtä se teettää, mutta kustannukset ei pitäis olla pahat. siis jos on pelkkä mäntä sökönä. taikka sanotaan nyt näin, että jos projekti olis mulla työn alla, niin tekisin seuraavassa järjestyksessä, kunnes vikas elviää:
- puristusmittaukset, että tietää mikä pytty pimeenä
- ohivuoto mittaus, että tietää minne paineet karkaa.
- kone kuumaks ja nostajia pyöritteleen. pitää liikkua, jos nokka ei paina.
- kameralla tarkistaan naarmuja
- jos vieläkään ei vikaa löydy, niin öljypohja pois, kansi pois ja mäntä esiin.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Kumpis olikaan kuuma ja kylmä....vasen ja oikee niinko vedessä?pera8x kirjoitti:mitä varten 15w30? muistaakseni delvakkia saa tolla viskositeetillä. mutta jos se kuumana ontuilee, niin eikö sillon sitä kuumaa päätä pitäis nostaa, eikä kylmää päätä?
voihan siellä olla vaikka mäntä sökänä, tai renkaat poikki. mulla oli sillon, kun ton pikkumesen ostin niin kakkospytyn mäntä sökönä. kävi kyllä ihan nätisti neljällä pytyllä, eikä kolissu, tai kahissu mitenkään. ei ainuttakaan ylimäärästä ääntä, mutta yhdessä pytyssä vaan ei sytyttäny. venttiili vikaa itsekkin ekana veikkasin, mutta sitten, kun alko tekeen mittauksia, niin kampikammioonhan ne paineet karkas. lopulta kansi pois, eikä vieläkään näkyny männässä mitään vikaa. laestaan ihan ehjä, eikä pytyssäkään mitään mainittavaa raitaa ollu. sitten mäntä pois, niin yllätys oli aika suuri, että kuinka voi tollaseen kuntoon mäntä mennä, eikä kone pidä mitään ylimäärästä mekkalaa. tämä oli siis diiselikoneessa. pensakone varmaan vielä jotenkin sytyttää, vaikkei puristuksia kauheesti olekkaan. mutta diiseli pimenee kyllä kokonaan, kun puuttuu ruttuva tarpeeks.
ehkäpä se menee koneen purku hommiks, jos varmuuden haluaa saada. tai tsekkaa sillä kameralla tulpan reijästä, että onko raitoja pytyssä. jos ei ole pahasti, niin konetta vaan purkaan. työtä se teettää, mutta kustannukset ei pitäis olla pahat. siis jos on pelkkä mäntä sökönä. taikka sanotaan nyt näin, että jos projekti olis mulla työn alla, niin tekisin seuraavassa järjestyksessä, kunnes vikas elviää:
- puristusmittaukset, että tietää mikä pytty pimeenä
- ohivuoto mittaus, että tietää minne paineet karkaa.
- kone kuumaks ja nostajia pyöritteleen. pitää liikkua, jos nokka ei paina.
- kameralla tarkistaan naarmuja
- jos vieläkään ei vikaa löydy, niin öljypohja pois, kansi pois ja mäntä esiin.
Puristukset mitattu, 4 sylinteri puolipimeenä...9bar, muut ~13bar.
Täytyy tutkia saako väykystä kone paikallaan öljypohjan pois, se palkki ollee pulteilla jotenkin irroitettavissa...ei oikein muistikuvaa kun tulee aina winkkupäissä maattua siellä auton alla

Voip olla että pistän hiabin koukkuun koneen ja nostan poikkeen, vois olla mielekkäämpi touhuta telineessä...aika ahtonen on kasiväyrysen konetupa...
Öljyiksi aattelin mahdollisimman jäykkiä....vuotanee vähiten läpi?...vaikka ei ne 5-50 öljyt ole minnekään kadonneet ja olivat 20tkm ajon jäljiltä ihan kirkkaat

.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
nyt en ihan ymmärrä. olenkohan jotenkin ihan pihalla, vai onko tässä joku muu väärinkäsitys. jos siellä nyt on 5w50, niin sillon kylmä pää on "notkeeta" ja kuuma pää on "paksua". kun taas 15w30 on kylmästä päästä paksua ja kuumasta päästä notkeeta.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Lähdetään siitä että mä olen noista nyt pihalla.pera8x kirjoitti:nyt en ihan ymmärrä. olenkohan jotenkin ihan pihalla, vai onko tässä joku muu väärinkäsitys. jos siellä nyt on 5w50, niin sillon kylmä pää on "notkeeta" ja kuuma pää on "paksua". kun taas 15w30 on kylmästä päästä paksua ja kuumasta päästä notkeeta.
Muotoillaan näin, mikä oljy olisi kylmästä notkeaa ja kuumasta jäykkää ?
Mulla ei ole valtakunnan tajua noista öljyjen merkinnöistä....siinä elossa että 10-30 on jäykempää kuin 5-50...molemmista päistään....?
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Kyllähän tuo pera tuon jo selvitti aika selkeästi. Muista sitten niitä tervoja koneeseen työntäessä, että jäykemmillä öljyilla voiteluhäiriön riski kasvaa. Se että öljy jonnekin katoaa, ei välttämättä ole kovin kannattavaa työntää sinne jotain tahnaa siinä luulossa että kun pysyy sisällä, niin se on hyvä ja voitelu pelaa. 5W-40 riittää suomen oloissa aika pitkälle, harva auto jäykempää kaipaa. Ja periaatteessa mitä isompi tuon öljyn haarukka on, niin sitä enemmän siinä on lisäaineita mitkä eivät aina paranna asiaa. Toki Suomessa on se Mobil YKKÖNEN 5w-50 paras, kun sitä joka marketissa myydään 

Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Niin, siis tässä koneessa on vuotavasssa sylinterissä joku vaurio: venttiili puhaltaa, männänrengas poikki, männänrengas jumissa, mäntä leikannut eli sylinterivaurio. Korjauksena öljynvaihto ei vaikuta mitään.
Liottelemalla voi koittaa josko olisi rengas jumissa ja josko se irtoaisi. Epätodennäköistä, mutta mahdollista.
Muut vikavaihtoehdot vaatii mekaanisia toimenpiteitä.
Risto
Liottelemalla voi koittaa josko olisi rengas jumissa ja josko se irtoaisi. Epätodennäköistä, mutta mahdollista.
Muut vikavaihtoehdot vaatii mekaanisia toimenpiteitä.
Risto
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
RistoA kirjoitti:Niin, siis tässä koneessa on vuotavasssa sylinterissä joku vaurio: venttiili puhaltaa, männänrengas poikki, männänrengas jumissa, mäntä leikannut eli sylinterivaurio. Korjauksena öljynvaihto ei vaikuta mitään.
Liottelemalla voi koittaa josko olisi rengas jumissa ja josko se irtoaisi. Epätodennäköistä, mutta mahdollista.
Muut vikavaihtoehdot vaatii mekaanisia toimenpiteitä.
Risto
Juu en kuvitellutkaan pelkällä öljynvaihdolla, mutta nyt liotettu pariin otteeseen. Ajattelin kuitenkin öljyt laitella kun sitä kerosiinia taitaa nyt öljyjen joukossa olla. Luultavasti tässä pitää loppujenlopuksi nostaa auto ylös ja kaivaa mäntä näkösälle...mutta ensin katsotaan onko männänrengas jumissa, tai venttiili tms ongelman syy.
Sellaista tulee vain ihmeteltyä että saattaa käydä pitkäänkin aivan hyvin ja tasaiseen kunnes hytkyntä alkaa....

Välillä lämpimänäkin toimii kuin kello....ja tosiaan päästöt on nyt paremmat kuin vuosi sitten jolloin olivat yli tuhatta (hc) ja nyt testattiin kaksi kertaa ~300/400....
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Puristukset "kateissa" yhdestä sylinteristä.
Se W merkintä tarkottaa kylmäpumpattavuutta. 0W on pumpattavaa vielä -40 asteessa 5W -35 asteessa jne. Se jälkimmäinen ilmottaa sitten viskositeettiluokan, 40 = 12,5-16,3 senttistokea ja 50 = 16,3-21,9 senttistokea sadan asteen lämpötilassa...... Se, että mitä tuo viskositeetin muutos merkitsee onkin sitten toinen juttu. Itse ajattelu vaihtaa öljyt ennen ahveniston kiertämistä sellaisiin, joissa olisi vielä kohtuullinen viskositeetti 150 asteen lämpötilassa. 150 asteen siksi, koska tämä tieto löytyy öljyjen datalehdistä.
Jos öljyn viskositeetti romahtaa lämmetessä, pettää voitelu. Jotta voitelu toimisi, pitää öljyssä olla riittävä viskositeetti.
Mobil 1 on siksi hyvää, että se sekotellaan ja laatu tarkastetaan suomessa. Koska suomiautot on parhaita, on suomiöljynkin oltava
Jos öljyn viskositeetti romahtaa lämmetessä, pettää voitelu. Jotta voitelu toimisi, pitää öljyssä olla riittävä viskositeetti.
Mobil 1 on siksi hyvää, että se sekotellaan ja laatu tarkastetaan suomessa. Koska suomiautot on parhaita, on suomiöljynkin oltava
